Drømmen om et søsken.

Overtenker40

Forelsket i forumet
Det er for mange tanker i hodet på en gang til ikke å forsøke å sette ord på dem og rydde litt i dem.

Jeg er 40 år, min samboer er 45. Vi møttes senere i livet, jeg var blitt 37 og hadde lagt fra meg alle tanker og ønsker om barn. Han derimot hadde ikke det. Og etter litt over et år sammen, fant vi ut at hvis vi skulle prøve, måtte det bli nå. Og jammen satt det på første forsøk uten prevensjon. Det var hverken eggløsningstester, temping eller hundre graviditetstest tester om dagen og kjemisk graviditet var er ukjent begrep. Det var en mye enklere tid.
I mai 2023 kom en helt fantastisk datter til verden, og livet fikk en ny dimensjon.
Søskenønsket dukket opp hos meg ca. 2 dager etter fødsel ( selv om jeg på ingen måte ønsket å føde igjen!!). Fikk tilbake mensen etter 8 mnd. Jeg ammet til hun var 10 mnd. da hadde hun ikke mer tålmodighet med det.

Vi begynte da å prøve i mars 2024. Og i mai 2024 testet jeg positivt. Stor glede, som ble veldig kortvarig, da det kun varte til 5+0.

Etter dette har syklusen vært mer upresis. Jeg ton kontakt med privat gynekolog i september, som sa at alt så fint ut, men jeg kunne forsøke Letrozol fordi jeg var tjukk. Skal nevnes at vedkommende lege klarte å bestille utredningsblodprøver 2 ganger, uten å bestille AMH begge gangene. Og mente jeg kunne slå meg til ro med at alle verdier er fine.

Men jeg er ikke et menneske som klarer å slå meg til ro. Aldri vært. Og fikk til slutt fastlegen til å bestille AMH. Som viste seg å være forvinnende lav på 1.

Tok kontakt med fertilitetsklinikk samme dag. Og hadde time første time der i november. Og bestemte oppstart IVF første syklus etter jul.
Fram til da fortsatte jeg med trippel dose Letrozol.

Første IVF:
- medisiner: Gonal-F 450iu, Fyremadel, Ovitrelle 250iu, 2stk Gonapeptyl, Cyclogest, albyl-e og prednisolon.
- på ultralyd: 7 follikler på høyre eggstokk. Stor nytilkommet cycst på venstre.
- ujevn og sakte vekst.
- stimulerte til og med dag 15.
- Gonapeptyl og Ovitrelle på dag 16.
- Uttal på dag 18.
- Ved uttak var cysten borte, og det var 2 små follikler på venstre eggstokk som de forsøkte å komme inn i, men ikke fikk hull på.
- 7 follikler høyre = 4 tomme og 3 egg ut.
- Ett egg befruktet ved IVF.
- Satt inn på dag to. Da delt seg etter boka og ingen fragmentering.
- negativt forsøk.

I pausesyklusen fikk jeg livets første maksimal på fertilitetsmonotor, og timet ligg perfekt etter det. Og fikk positivt graviditetstest. Kunne ikke tro egne øyne. Men nok en gang gikk det over raskt, og varte bare til 5+2.

IVF nr 2
- Startet stimulering samme dag som blodprøver viste hcg 17 (ned fra 50 2 dager før).
- Medisiner: Letrozol 5mg, Pergoveris 225 IU, Ovitrelle 250IU, Gonapeptyl x 2 og Cyclogest.
- Første kontroll på CD 5 for å sjekke at det var greit å starte så raskt etter å ha hatt hcg i blodet. Hadde brukt Letrozol i 4 dager og Pergoveris i 2.
- ultralyd viser én stor follikel på hver eggstokk. En på 20-23 mm og en på 17-20mm.
Får beskjed om å ikke stimulere mer, sette Fyremadel umiddelbart etter konsultasjon, og Ovitrelle og gonapeptyl samme kveld.
- uttak på CD 7. 1 egg og en tom follikkel.
- mindre pre-medikasjon enn ved forrige uttak, men kjente fremdeles så og si ingenting.
- Det ene egget resulterte i en perfekt 4AA/5AA blastocyst på dag 5.
- Negativ test 13 dpo. Sneven av stek 11 of 12 dpo. Så negativt forsøk / kjemisk.

Last edited:
Har så mange tanker rundt morgendagen. Jeg føler jeg er i ferd med å bli gal.

Hva hvis jeg ikke har klart å stoppe en spontan eggløsning.

Hva hvis folikklene er blitt for store.

Selv om AMH er lav har det aldri vært tellet mindre enn 6 follikler hos meg. Det kjennes egentlig ut som galskap å bruke så mye penger på 2 follikler. Det er jo ikke sikkert det er noe i noen av dem. Mer enn 50% var jo tomme sist.

Med 2 follikler kjennes det også ut som overhengende sannsynlig at ingen blir befruktet ( selv om vi sakn ha ICSI denne gangen. Men ingenting galt med mannen) eller at ingen klarer seg til dag 5.

Slimhinnen er tynn, da den oppfører seg som normalt i syklus, og er naturlig nok tynn. Så dersom noe mot alle odds overlever til dag 5, så vil det mest sannsynlig måtte fryses. Men hva er oddsen for at det er god nok kvalitet til det.

Jeg klarer ikke stoppe tankekjøret og bekymringene. Det er sånn jeg er som menneske. Og jeg blir både nedfor og sliten av det. Føler jeg fjerner meg mer og mer fra den virkelige verden, fordi dette opptar tankene mine hele tiden. Og jeg ikke ønsker å «belemre» andre med mine tanker. Det er jo heller ikke noe det er lett å forstå når man ikke har vært gjennom det selv. Og jeg er heller ikke god til å sette ord på det som plager meg til andre.

Jeg er overbevist om at vi når bruker veldig mye penger på ingenting. Og er allerede i tanke boksen rundt neste uttak.

Skjønner godt bekymringene dine, mtp din historie. Blir fryktelig slitsomt når det kjennes håpløst! Og så er det er så utrolig slitsomt å være i dette når tankekjøret går non-stop! Man driver hele tiden og planlegger, regner på datoer og dager, samtidig som kverna kjører på med alle mulige scenarioer med alle mulige variasjoner.
For meg hjelper det å prøve å legge merke til pusterommene - de små pausene når jeg slapper av og tenker på helt andre ting. F.eks ute og går en tur med en venninne. Eller koble helt ut med noe hjernedødt spill på tlf (candy crush/hay day o.l.) .

Uansett- lykke til i morgen!

Tusen takk :Heartpink

Tur i sola med podcast eller lydbok er det som funker best for meg. Så blir noen skritt om dagen. Men det er jo bare bonus:)

Første dag etter uttak, og embryologen ringer med gode nyheter. Egget var modent og er korrekt befruktet :Heartpink tør fortsatt ikke håpe på noen ting, men et skritt i riktig retning. De kommer til å ringe meg med oppdatering hver dag, siden hun merket seg i går at det ble tøft for meg med kun ett egg. Veldig snilt. Bedre å vite at de ringer, enn å hele tiden gå å vente på om de ringer, hvis man vet de kun ringer med dårlige nyheter. Så får vi se. Jeg håper jo inderlig at det deler seg som det skal, men jeg er fremdeles pessimist.

Last edited:
Så utrolig hyggelig med gode nyheter her @Overtenker40 :Heartred Du måtte jo virkelig hive deg rundt her både fysisk og mentalt, så det er godt de passer på deg og ringer hver dag!
:Heartpink Ja det gikk litt fortere denne runden enn hvertfall hodet var forberedt på. Så mye følelser og tanker. Men akkurat nå er egget befruktet, og det i seg selv er jo en liten seier :D

Last edited:
Dagen i dag har gått overraskende bra. Gått lang tur i sola og strikking og lydbok funker også utrolig nok som distraksjon. Men nå utover kvelden har tankekjøret begynt. Ønsker jo så veldig at egget kan settes inn på mandag, men vet jo at sannsynligheten er så innmari lav med et egg, og min alder…
Vet ikke om jeg gruer eller gleder meg til telefon fra embryolog i morgen.

Dag 2 etter uttak, og telefon fra embryolog.
Embryoet har delt seg i 4, det er null fragmentering og ingen celler har mer enn én kjerne. Hun kalte det et «perfekt dag 2 embryo» :Heartpink Det er fremdeles lenge til mandag, og mye kan skje, men vi er et skritt nærmere. Så nå kommer jeg til å være rolig en stund, også kommer vel stresset igjen i kveld tenker jeg:nailbiting::angelic:

Dag 2 etter uttak, og telefon fra embryolog.
Embryoet har delt seg i 4, det er null fragmentering og ingen celler har mer enn én kjerne. Hun kalte det et «perfekt dag 2 embryo» :Heartpink Det er fremdeles lenge til mandag, og mye kan skje, men vi er et skritt nærmere. Så nå kommer jeg til å være rolig en stund, også kommer vel stresset igjen i kveld tenker jeg:nailbiting::angelic:
Dette hørtes da veldig lovende ut da. Men forstår veldig godt uroen for hvordan det går videre. Hold ut ❤️ Jeg heier på lille fine egget

Dette hørtes da veldig lovende ut da. Men forstår veldig godt uroen for hvordan det går videre. Hold ut ❤️ Jeg heier på lille fine egget
Takk :Heartpink ja det var en veldig fin oppdatering å få. Jeg tar en og en dag. Slik jeg har skjønt det, så klarer de fleste som har klart seg til dag 2 også til dag 3. Men så blir det verre til dag 4 og 5. Hørte på Medcus-podden mens jeg gikk tur i dag, og valgte episoden om hva som skjer i laboratoriet. Den var veldig fin. Anbefales. Det må være en utrolig spennende jobb å være embryolog:D

Dag tre etter uttak.
Da har dagens oppdatering kommet. Embryologen ringte en time senere på dagen i dag enn de foregående, så jeg, negativiteten selv, tenkte at nå var det kjørt.
Men, hun innleder med å si at hun har fantastiske nyheter. Det lille embryoet har allerede nå i morgentimene klart overgangen til å bli morula. Hun hadde sett det på morgenen at det «jobbet med saken», og det var derfor hun ringte senere, for da hadde klart overgangen og blitt morula.
Det er fremdeles ingen fragmentering og «ser helt perfekt ut».
Jeg er så lettet og glad :Heartpink
Neste trinn er det høyeste, om det klarer å bli blasto. Hun sa det kunne hende vi hadde blasto allerede i morgen. Blir utrolig spennende å høre.

Dag tre etter uttak.
Da har dagens oppdatering kommet. Embryologen ringte en time senere på dagen i dag enn de foregående, så jeg, negativiteten selv, tenkte at nå var det kjørt.
Men, hun innleder med å si at hun har fantastiske nyheter. Det lille embryoet har allerede nå i morgentimene klart overgangen til å bli morula. Hun hadde sett det på morgenen at det «jobbet med saken», og det var derfor hun ringte senere, for da hadde klart overgangen og blitt morula.
Det er fremdeles ingen fragmentering og «ser helt perfekt ut».
Jeg er så lettet og glad :Heartpink
Neste trinn er det høyeste, om det klarer å bli blasto. Hun sa det kunne hende vi hadde blasto allerede i morgen. Blir utrolig spennende å høre.
Åh dette her er jo fantastiske nyheter! Jeg har troa på dette embryoet jeg. Det vil leve og det jobber så hardt for å komme seg videre! Skal fortsette å krysse fingrene for deg. Du skal se at lille luringen blir til baby. Den her tullete runden der du ikke var forberedt på at du skulle i gang og så kort stimulering. Da har dette egget hatt gode forhold og lite andre egg å kjempe mot. Det har fått alle ressurser for seg selv. ❤️

Åh dette her er jo fantastiske nyheter! Jeg har troa på dette embryoet jeg. Det vil leve og det jobber så hardt for å komme seg videre! Skal fortsette å krysse fingrene for deg. Du skal se at lille luringen blir til baby. Den her tullete runden der du ikke var forberedt på at du skulle i gang og så kort stimulering. Da har dette egget hatt gode forhold og lite andre egg å kjempe mot. Det har fått alle ressurser for seg selv. ❤️
Tusen takk! Trenger alle kryssede fingre vi kan få tror jeg :Heartpink Det hadde vært helt sykt egentlig. Om akkurat denne runden skulle resultere i en baby. Og selvsagt helt fantastisk. Jeg har hatt en bedre dag i dag. Har kjent meg roligere. Men nå som kvelden er her blir jeg mer urolig igjen. Men jeg håper håper håper den gode utviklingen fortsetter :Heartpink

Dag 4, oppdatering fra embryolog.

Vi har en liten blastocyst!!! Det kjennes helt sprøtt. Tenk at den klart å komme seg helt til blasto-stadiet. :Heartpink
Den ser fremdeles veldig bra ut, men er for liten foreløpig til å sette noen gradering. Får mer oppdatering på det i morgen.
Hun var tydelig på at det ikke er mulig å garantere at det blir innsett i morgen, ting kan enda skje. Men at det var svært sannsynlig.
Jeg er helt skjelven! Hvem hadde trodd….

Last edited:
Dag 4, oppdatering fra embryolog.

Vi har en liten blastocyst!!! Det kjennes helt sprøtt. Tenk at den klart å komme seg helt til blasto-stadiet. :Heartpink
Den ser fremdeles veldig bra ut, men er for liten foreløpig til å sette noen gradering. Får mer oppdatering på det i morgen.
Hun var tydelig på at det ikke er mulig å garantere at det blir innsett i morgen, ting kan enda skje. Men at det var svært sannsynlig.
Jeg er helt skjelven! Hvem hadde trodd….
Så gøy! :love017 Krysser alt som er for at det går kjempefint med deg og lille blasto i morgen :Heartred

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp