Oterfamilien - gravid med #2

Otermamma

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Januarlykke 2026
Velkommen til oterfamilien!:hello2

Om oss:

Otermamma: 2001-modell, styrketreningsentusiast og håndarbeidselsker som til vanlig jobber som elektriker. Flink til å glemme hvor hun legger mobilen sin og å ta markløft. Drømmer om minst tre barn, gjerne fire - men vi ser hva det blir til! Kristen, aktiv i menighet.
Oterpappa: 1995-modell, pc-mann og teknologinerd som elsker en god samtale og mat han ikke har laget selv. Gift med otermamma siden 2020, kjærester siden 2018. Flink til å holde huset rent og pent. Tidligere fagbrev i IT-service og nå miljøarbeider på skole med bachelor i psykologi. Ønsker i alle fall to barn, åpen for flere. Også kristen, også aktiv i menighet.

Oterbarna:
:HeartpinkLillejenta: Februar 2024. Woopsie-baby, men svært ønsket. Positiv test på toalettet på Bergård Amundsen elektro-grossist, vannavgang på treningssenter midt i en knebøy. Liker bæresjal.

Prøvestatus: Gravid! Termin 22/01, vi får en lillebror!

Last edited:

Historien så langt

Hvordan det startet
Prøving, hva er det? I Juni 2023 begynte jeg å merke at brystene var unormalt ømme. Det erikke uvanlig for meg med ømme bryster under PMS, og heller ikke helt uvanlig med lange sykluser (mulig en ettervirkning av anoreksien i tenårene; tok en stund å få ting på plass igjen). Jeg hadde opplevd å gå flere uker over tiden noen ganger før og fått negativ test, så jeg gadd egentlig ikke å kaste bort 80 kroner på enda en negativ test da mensen ikke kom. Men da jeg oppdaget at det fantes strimmeltester på Rema 1000 i 8-pakning til 149kr, tenkte jeg at tester fikk jeg vel bruk for senere uansett! Jeg var nyutdannet montør, og vi planla boligkjøp i nær framtid, så barn lå i kortene for oss om et år eller to likevel. En morgen på jobb svippet jeg innom remaen ved siden av Berggård Amundsen der vi handler elektromateriell, kjøpte en pakke med tester og en grønn Frus (bare for å virke litt mer casual) og stakk på det slitne toalettet med pissoar inne på BA. Nesten umiddelbart dukket det opp en strek - den VENSTRE streken, ikke den høyre. Den høyre kom etterpå. Kontrollstreken! Så da satt jeg der med to streker i hånda og et hode som gikk i sjokkmodus. Snappa bilde til den eneste jentelærlingen i firmaet. Jeg tørka sjokktårene, gikk ut i butikken, traff en kollega og handlet det jeg skulle ha, før jeg satte meg i firmabilen og ringte mannen. Fikk hiksta fram at jeg tok en test - husker ikke helt responsen hans, men han ble nok litt satt ut han også. Jeg dro rett borti gata til en kjapp jobb jeg skulle se over, tok en ny test der også, like positiv. Kjørte nesten på rødt lys på vei til kontoret, der jeg huka tak i avdelingslederen min. Og så satt jeg der da, på "sjefen" sitt kontor, med en positiv test i hånda og grein... Han er heldigvis en elektriker med over gjennomsnittlig emosjonell intelligens, så jeg fikk støtte og oppmuntringen jeg trengte. Utover dagen kom gleden gradvis snikende etter sjokket. Ble lite jobbing, mest stirring på tester - tok en digital også, som viste 3+ uker. Samme dag fortalte vi kommende besteforeldre og oldeforeldre (de var meeer enn klare, venta lenge på dette, har et par eldre kusiner som enn så lenge bare har fått katter og geiter) om nyheten.

Graviditeten
Første trimester gikk fort - jeg visste jo ikke om babyen før i uke 8 i forhold til menstermin, før det ble noen få uker med mataversjoner, litt kvalme og trøtthet mens jeg var bas på lampeprosjekt på et universitet med to VGS-elever som sommervikarer. Hadde en periode hvor jeg nesten utelukkende levde på taco. Jeg var ganske redd for å miste, så det var veldig godt å få time hos jordmor og lege i uke 14 (sent pga sommerferier) og få hørt hjerteslag.

På ordinær ultralyd viste det seg at jeg lå ti dager bak menstermin, og fikk satt opp vekstkontroll ettersom vi ikke hadde noe å sammenligne med fra OTUL (som jeg ikke fikk fordi jeg var sent ute) og da ikke visste om baby var liten eller vokste normalt. Det var kjempestas å få vite kjønn - alltid håpt på at første ble en jente! Andre trimester var veldig fint, jeg hadde bra med energi og holdt koken på jobb med flere prosjekter etter hverandre der jeg hadde hovedansvar - spennende og utfordrende som fersk montør.

Etterhvert begynte jeg å merke mer til hormonene, og ble rimelig stressa og stadig mer sliten. Rundt starten av tredje trimester flytta vi - tok en ferieuke - og etter det traff jeg skikkelig veggen. Jeg hadde et sterkt ønske som kvinnelig elektriker om å vise at det ikke var noe problem med gravid ansatt, og hadde et mål om å komme meg til permisjon, men i samråd med jordmor innså jeg at jobben var alt for krevende rent fysisk. Det satt langt inne å innrømme, for på trening var jeg fremdeles i god form, men det var myyye tyngre å gå rundt på beina hele dagen enn å ta et par squats her og der. Jeg hadde absolutt null energi igjen etter jobb - så da ble det sykemelding resten av veien, helt til uke 39+4 og fødsel. Neste gang bør jeg nok se om jeg kan trappe ned litt tidligere, så jeg unngår å møte veggen.
Fødsel startet klokken 09:10, på treningssenteret! De eldre damene som har heiet meg gjennom markløft med stadig voksende mage fikk rett; måtte jo skje noe sånn som jeg holdt på. Jeg var midt i mitt første sett med dype knebøy, i det jeg kjente at det plutselig falt masse vann ut av meg så bindet mitt ble søkkvått. Slimproppen gikk over en uke i forveien, og etter det hadde det vært en del veldig vannete utflod, så jeg var heldigvis godt forberedt. Det beste var at jeg tilfeldigvis fikk fanget øyeblikket på video - og jeg filmer svært sjelden på trening, men tenkte jeg skulle ha et minne! Veldig moro å ha nå i ettertid.

Reiste hjem, ringte føden, fikk time til sjekk av vannavgang klokken ett. Hadde begynt å få murringer kort tid etter vannavgang, og i elleve-tiden tok disse seg godt opp. Vi reiste inn tidligere til sykehuset og kom inn 12:30 omtrent, ble undersøkt, 2 cm åpning. Fikk klyster, godt å få tømt seg, men ikke noe godt å sitte med rier. Jordmor var en kjempesøt vietnameser som gav meg yogaball og heiet meg gjennom riene, som begynte å bli sterke. Jordmor ble fascinert av at jeg brukte tungetale på rietoppene (vi er personlig kristne, og i øyeblikket føltes det som det eneste riktige å gjøre å søke seg nær til Gud i bønn). Mannen var super støtte, måtte ha ham nær hele tiden. Jeg hadde ønsket badekar i fødebrevet, fikk først beskjed om at det ikke var ledig, men så viste det seg at de bare kunne vaske kjapt ut av det så kunne jeg få komme dit! Kjempeflaks, for sykehuset har bare ett eneste. Vi fikk komme på fødestua, og da ble det vaktskifte. Bittelille, supersøte jordmor sa hun var litt trist for at hun måtte dra, for hun syntes jeg jobba så bra med riene og hadde likt å se en vannfødsel.

Ny jordmor kom inn, badekaret ble satt i gang for oppfylling. Ny jordmor var også veldig hyggelig. Jeg jobba gjennom riene med pust, tungetale, yogaball og mannen. Herfra begynner ting å bli litt uklart for meg. Fødselens absolutte bunnpunkt inntraff omtrent her; da jeg kasta opp hele frokosten min med rier. Helt forferdelig! Mista fullstendig fokus og fatning. Jeg tror kanskje jeg spydde en del før vaktskifte også; skjedde i alle fall to ganger under åpningsfasen at jeg ble veldig kvalm. Jeg hadde fått undersøkt åpning etter vaktskifte til ca 4 cm klokken 15, så jeg fikk grønt lys til å gå i badekaret. Det var FANTASTISK. Så langt hadde jeg følt at jeg ikke fikk noe pause mellom riene fordi det presset sånn i bekkenet konstant, men i vannet fikk jeg muligheten til å slappe ordentlig av, og livet ble langt lettere å leve. Mannen satt rett ved siden av. Rundt her et sted (jeg tror det begynte før badekaret) ble riene veldig intense, og etter mye oppkast begynte jeg å føle meg motløs. Jeg sa at jeg ikke orket mer. Mannen hadde satt på rolig pianomusikk i bakgrunnen, og vi sang også litt lovsang sammen gjennom noen av riene. På de sterkeste begynte jeg med opp-pusten jeg hadde trent på gjennom svangerskapet (tok kurset Christian hypnobirthing på nett, samt leste boka positiv fødsel), gikk over til tungetalen, og på toppene begynte jeg å rope "JEG ER STERK". Mannen backet bekreftende opp. Jeg følte meg stadig litt motløs - jeg kunne da ikke ha kommet så langt enda? Hvis disse riene skulle bli noe verre, visste jeg ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Samtidig var det også rundt denne delen av fødselen jeg ble mest åndelig påkobla. Jeg sang "there is power in the name of Jesus" med mannen som backet, og etterhvert som jeg fikk jobba med riene og overgitt meg, kjente jeg på en dyp, indre fred som gjorde at jeg nesten kunne smile litt under noen av riene. Jeg fortsatte i bønn, og fortsatte å lene meg på Gud. Det virket, og selv om riene var sterke og kom ofte, kjente jeg at jeg hadde styrke til å møte dem. Den positive affirmasjonen - at jeg er sterk, jeg kan klare dette - var utrolig mye viktigere enn jeg hadde tenkt på forhånd; jeg trodde ikke at ordene skulle ha så mye å si. Men død og liv er virkelig i tungens vold! Det var på en måte godt og viktig å få ut frustrasjonen og motløsheten da den inntraff, som en slags overgivelse, men desto viktigere å snu tankene og bestemme seg for at jeg hadde styrken som skulle til. Gud gir den trett kraft, og den kraftløse gir han stor styrke! Jeg fikk ikke tenkt så mye på det under fødsel, men et veldig viktig bibelvers for meg under graviditeten har vært Jesaja 41:10: "Frykt ikke, for Jeg er med deg. Se deg ikke rådvill omkring, for Jeg er din Gud. Jeg styrker deg, og hjelper deg, og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd". Ved hjelp av god kunnskap om fødsel på forhånd, og mye bønn, klarte jeg å få frykten på avstand da det virkelig gjaldt.

På et tidspunkt i badekaret sa jordmor at hun hadde lest i fødebrevet at jeg ikke ønsket å bli tilbudt epidural (med mindre jeg ba om det selv, så klart), men hun sa hun ville kanskje foreslå det hvis ting strakk ut. Jeg sa at det var jeg enig i. I stedet ble jeg tilbudt lystgass - jeg prøvde det tidligere i fødselen, men ble litt svimmel av det og ikke så mye mer da, så var litt skeptisk. Men jeg tror at det var mer riktig tidspunkt å ta den i bruk da. Jeg hang over badekaret og pusta inn lystgass for harde livet, og noe med å høre pusten rytmisk på den måten dro meg inn i en egen sone. Jeg hørte alt som foregikk rundt meg, og jeg kjente definitivt smertene, men de plaget meg ikke på samme måte. Jordmor forklarte at det er det lystgass kan gjøre - at man blir litt likegyldig, selv om man fremdeles kjenner alt. Det skjedde i alle fall for meg. Mannen hadde hånda på ryggen min hele tiden. Jeg fikk åpningen undersøkt til 8 cm. Det var veldig godt å høre - jeg kjente at jeg hadde kontroll, at dette kunne jeg klare, at så lenge jeg holdt meg i sona så kom jeg til å komme meg gjennom. Ikke langt igjen. Riene kom nå så hyppig at jeg ikke kjente når de begynte og når de slutta. Jeg tok litt pauser fra gassen, men kobla den raskt på igjen fordi jeg trengte den ekstra pustehjelpen og fokuset den ga meg. Jeg begynte å føle litt trang til å presse. Dessverre begynte ting å gå nedover for babyen i magen. De målte hjertelyden, og den viste at babyen var veldig slapp. Plutselig var det veldig mange personer i rommet - jeg husker å ha gitt samtykke til å ha med en student. Jeg brydde meg egentlig ikke, syntes det var hyggelig at hun kunne få se og lære. Jeg ble beordret opp av badekaret og fratatt lystgassen - noe som gjorde meg ganske sint, men de forsikret meg om at det bare handla om at babyen måtte komme seg raskt ut. Jeg sa jeg ikke ville ligge på rygg, at jeg trengte tyngdekraften- mannen backet godt opp - men de forsikret meg om at det viktigste var å lage god plass i bekkenet for å få henne nedover. Herfra er alt enda mer uklart - jeg hadde ikke gassen mer, men jeg havnet fullstendig utenfor meg selv likevel. Jeg hørte stemmer, jeg hørte min egen stemme, jeg begynte å brøle. Jeg ante fremdeles ikke når jeg hadde rier - tror kanskje de kom da jeg lagde mest lyder. Jeg tenkte med meg selv at dette måtte se mer dramatisk ut enn jeg følte det, jeg hadde det jo egentlig riktig så fint i min egen lille fødeboble. Jeg hørte noen si at de kunne se hodet - og mannen, som ikke er noe glad i blod og sånn, fikk sett han også! Jeg strakte hånda ned og kjente, og der var hun. De sa hun hadde fått elektrode, som jeg ikke likte, men i likhet med alt det andre følte jeg meg trygg på at det bare var for babyens skyld. Jeg ble klippet - det husker jeg ingenting av - og noen hjalp til med å dra i henne så hun kom ut, plutselig var alle smertene borte og jeg kunne kjenne navlesnoren henge ut av meg. Men ingen babygråt kom - hun var helt slapp. De klipte snora, som jeg protesterte på, men jeg skjønte at hun måtte få hjelp og slo meg til ro med at hun snart ville komme tilbake idet jeg så en barnepleier bære henne ut av rommet. Jeg ropte etter babyen min, ropte på jenta mi. Morkaka kom ut fire minutter etter henne, jeg fikk se den, veldig fascinerende. Og så kom hun tilbake!! Jeg ble helt overlykkelig og begynte å gråte av glede, for der var hun jo, og hun var nydelig. Sa navnet hennes om og om igjen, kjente den myke babyhuden mot brystet.

Jeg ble sydd sammen, de sa klippet var lite og pent og at jeg kom til å bli helt fin igjen. Jeg fikk noe lokalbedøvelse. De klemte på magen min, noe som var ganske ubehagelig etter så mye smerter, men det gikk fint. Jeg fikk vist vannavgang-videoen min til alle i rommet! Hun som leide meg til toalettet etterpå kommenterte på at jeg hadde sterke biceps. Jeg fikk også ammet for første gang - puppene har vært fulle av råmelk i ukesvis nå, så strålen stod rett ut da jeg klemte. Lillemor fikk sugd godt og lenge. Det medførte en del etterrier, som sugde, men jeg fikk paracet og ibux så da gikk det bedre.

Tiden gikk utrolig fort. Plutselig ble vi trillet på barsel. Mannen fikk ha baby på brystet - et av de fineste øyeblikkene i mitt liv. Nå var vi endelig en liten familie, og tross at fødselen ble litt annerledes enn idealet mitt, så var jeg helt utrolig takknemlig for den flotte opplevelsen og så STOLT av min egen innsats. Alle som føder - uansett forløsningsmetode - dere er supermennesker! Jeg skjønner så innmari godt hvordan det kan bli både en utrolig flott og en utrolig traumatisk opplevelse. Jeg var heldig (men også godt forberedt!) og fikk det første. Jeg vil definitivt føde igjen i framtiden!

Last edited:
Oppsummering:

Barn 2

Prøveperioder:
PP1: IKM 10/5-13/5 : GRAVID :joyful:

Last edited:
Status 4 måneder med B1

Jenta vår blir fire måneder i morgen, og har bikka 7,1 kg - gjort en voldsom vekstspurt fra fødsel, da hun veide 3160g. Ammingen har gått fint fra starten, så det er jeg veldig takknemlig for! Hun har såvidt fått smake bittelitt mat fra fingeren (allergener), men tenker ikke å introdusere så mye før 6 måneder, da blir det nok noe BLW-aktig, tenker jeg.

Hun har vært litt mer krevende å ta vare på siste måneden, med korte dupper på dagtid og samtidig veldig vanskelig å holde fornøyd i våkentiden - hun finner liksom ikke helt ut av hva hun vil, og trenger mye oppmerksomhet (som babyer jo gjør). Men før kunne hun ligge litt mer i babygym og se på ting - nå vil hun nok egentlig bruke hendene mer, men har ikke helt funnet ut hvordan hun griper ting riktig enda. Nakken er sterk, og hun liker godt å "stå" mens vi holder henne! Hun er veldig sosial også, og liker å prate med oss (og diverse objekter, Libero-sommerfuglen er en god venn).Vi triller en del tur, men det fungerer bare mens hun sover, så det ender ofte opp med bæresjal - det elsker hun, og det er praktisk for meg, for da kan jeg få gjort litt huslige ting også. Hun haaater derimot å kjøre bil - intens vræling fra start til slutt, hvis hun ikke sliter seg helt ut, stakkars. Håper det bedrer seg, for jeg vil gjerne komme meg litt mer rundt! Vi har vært uten bil fram til nå fordi den forrige vi hadde slutta å virke en uke etter fødsel (verksted fant ikke ut av feilen), men nå har vi endelig skaffa en ny.

Det er ingen tegn til noen syklus hos meg - men det går helt fint, trenger ikke å bruke den til noe riktig enda heller. Men spennende å se hvor lang tid det tar!

B2: PP0- CD4
Vi har bestemt oss for å begynne prøvingen neste syklus! Vi har hele tiden ønsket oss to ganske tette barn, og sikter oss inn på sen januartermin og utover. Har jo selvfølgelig forhåpninger om at det klaffer fort, men forrige syklus ble brått litt kortere (25 dager) og jeg ut ifra eggløsningstestene kan det se ut som lutealfasen var litt kort, så vi får se!

Forberedelsene til å få småsøsken har såvidt begynt, da jeg innser at vi begynner å få dårlig tid til å tilvenne barn 1 til pappalegging - og jeg begynner å bli ganske sliten selv av å være eneste leggende forelder. Hun våkner ofte og trenger mye støtte, som er helt greit for meg, men som vil fungere særdeles dårlig når jeg blir gravid og senere sikter på 100% jobb (vi får se hvor lenge det varer, men må i alle fall være innom 100% på papiret sånn at permisjonen får maks utbetalingsgrunnlag). Vi begynner i morgen kveld, veldig spent! Jeg stikker nok ut av huset så jeg slipper å stå i det. Enn så lenge ser vi det ikke som realistisk å overføre hele nattansvaret til papsen, da han tross alt jobber han også og vi nok hadde trengt en ferie for å få det til å gå. Men hun sover stort sett veldig fint bare jeg er tilstede, så satser på det ordner seg greit.

B2: PP0- CD4
Vi har bestemt oss for å begynne prøvingen neste syklus! Vi har hele tiden ønsket oss to ganske tette barn, og sikter oss inn på sen januartermin og utover. Har jo selvfølgelig forhåpninger om at det klaffer fort, men forrige syklus ble brått litt kortere (25 dager) og jeg ut ifra eggløsningstestene kan det se ut som lutealfasen var litt kort, så vi får se!

Forberedelsene til å få småsøsken har såvidt begynt, da jeg innser at vi begynner å få dårlig tid til å tilvenne barn 1 til pappalegging - og jeg begynner å bli ganske sliten selv av å være eneste leggende forelder. Hun våkner ofte og trenger mye støtte, som er helt greit for meg, men som vil fungere særdeles dårlig når jeg blir gravid og senere sikter på 100% jobb (vi får se hvor lenge det varer, men må i alle fall være innom 100% på papiret sånn at permisjonen får maks utbetalingsgrunnlag). Vi begynner i morgen kveld, veldig spent! Jeg stikker nok ut av huset så jeg slipper å stå i det. Enn så lenge ser vi det ikke som realistisk å overføre hele nattansvaret til papsen, da han tross alt jobber han også og vi nok hadde trengt en ferie for å få det til å gå. Men hun sover stort sett veldig fint bare jeg er tilstede, så satser på det ordner seg greit.
Lykke til med prøving på nr 2 :happy:

PP1 - CD14
Prøving er treiige saker ass, og jeg er bare på pp1?? Egentlig mye diggere å bare oppdage graviditet i uke 7-8ish og skippe over hele greia. Det legges inn masse aksjer og det er jo koselig, men jeg tror jeg må få meg ett eller annet prosjekt å tenke på, ellers kommer dette til å føles som hundre år. EL-testene er triste og bleike. Heldigvis har jeg jo B1 som er et stort lyspunkt i hverdagen, er jo masse spennende utvikling nå å følge med på.

PP1 - CD19
Fikk omsider positiv eggløsningstest i går, så da ble de siste aksjene lagt i kveld. Satser på det går veien! Litt deilig å være ferdig med el-testene, blir nok færre neste runde (hvis det blir noen) siden jeg nå vet litt mer når jeg kan forvente EL. Regner IKM som 12/5 basert på de siste syklusene mine.

PP1 - CD27, 8DPO
Tok en test i morges for gøy, blendahvit selvfølgelig - blir nok å vente til 12DPO som er forventet mens her.

Formen er ganske dritt, men mannen er heller ikke i slaget, så da er det vel bare noe vi brygger på. Jeg er kvalm, sliten og stressa, selv om jeg har sovet fire gode netter på rad (det er en stund siden sist det skjedde), klarer ikke konsentrere meg om jobb overhodet og vil bare hjem og sove. Hva skriver man på de timene, tro? Håper det går fort over! Orker ikke bli utslått med sykdom nå. Litt tidlig å begynne gravidkvalme, så ikke mye håp der. Har ikke heeelt troa, men hvem vet, det kan jo gå. Er bare å smøre seg med tålmodighet! Håpet lever.

PP1 - CD28- 9DPO, uke 3+2
"Hey, det virka", som mannen sa da vi tok digital test sammen!
Huset er nede for telling med noe sykdom og søvnmangel, så jeg trengte litt spenning i hverdagen og tok en strimmel. Syntes jeg skimtet noe (det ble tydeligere etterhvert da jeg tok bilde), så henta mannen og tok Clearblue. Jammen satt den ikke! Da er det bare å håpe på terminspire!
20250509_052221.jpg
20250509_052836.jpg

Jeg må også tenke på å forberede jobben, da jeg vil ha behov for noe tilrettelegging ganske raskt (er elektriker). Nærmeste leder vil nok få vite det ganske raskt. Jeg jobbet hele første trimester sist, det var tungt, men det gikk egentlig veldig fint heldigvis. Så satser på at hvis jeg får litt hjelp, så går det bra denne gangen også. Tenker i første omgang å få avsatt en fast lærling som kan være med meg og for eksempel kjøre firmabilen når jeg er for kvalm (og senere hjelpe meg med å få stigen på taket når magen er i veien).

Last edited:
Gratulerer så mye med spiren :dance011 :binkybaby :smiley-bounce012 :cool05:dance008:gen014:happy093:hug007:love017:wav:love7:Heartblue:Heartpink

Barn 2, Uke 3+4: Planlegger hjemmefødsel
Gleder meg så enormt til å få føde igjen! Opplevelsen sist var helt fantastisk. Så nå går det i å binge Fødselspoden mens jeg går tur med jentungen eller gjør husarbeid - har spart de nyeste episodene til jeg ble gravid.

Helt siden før jeg fødte første har jeg vært nysgjerrig på hjemmefødsel. Ikke fordi jeg har noe personlig imot å føde på sykehuset; som nevnt var min fødsel veldig fin, men rett og slett fordi jeg synes det virker utrolig deilig og naturlig å være i vandte omgivelser og ikke trenge å forholde meg til transport, risikoen for å bli sendt hjem, eller å møte nye mennesker mens jeg har rier. Jeg er veldig tillitsfull av natur og jordmødrene jeg hadde ble fort mine beste venner, men frykten for å ikke klaffe med noen og ikke tørre å si ifra var nok tilstede i starten. Og når forskningen viser at for lavrisikofødende er hjemmefødsel trygt, forholder jeg meg til det. Så nå har jeg sendt litt mailer og funnet en jormor som har skrevet meg opp i kalenderen sin allerede! Skal selvfølgelig ta nærmere kontakt etter at blodprøver og ultralyd er gjennomført, men veldig fornøyd med å være ett steg nærmere hjemmefødseldrømmen. Så får vi se da! Om ikke det går i boks blir det en amazing sykehusfødsel (satser vi på; må gå inn med positiv innstilling!).

Jeg vet ikke om jordmor tilbyr utleie av fødebasseng, men det kan vi sikkert skaffe utenom. Vannfødsel hjemme hadde vært kremen av kremen!

Barn 2, Uke 3+4: Planlegger hjemmefødsel
Gleder meg så enormt til å få føde igjen! Opplevelsen sist var helt fantastisk. Så nå går det i å binge Fødselspoden mens jeg går tur med jentungen eller gjør husarbeid - har spart de nyeste episodene til jeg ble gravid.

Helt siden før jeg fødte første har jeg vært nysgjerrig på hjemmefødsel. Ikke fordi jeg har noe personlig imot å føde på sykehuset; som nevnt var min fødsel veldig fin, men rett og slett fordi jeg synes det virker utrolig deilig og naturlig å være i vandte omgivelser og ikke trenge å forholde meg til transport, risikoen for å bli sendt hjem, eller å møte nye mennesker mens jeg har rier. Jeg er veldig tillitsfull av natur og jordmødrene jeg hadde ble fort mine beste venner, men frykten for å ikke klaffe med noen og ikke tørre å si ifra var nok tilstede i starten. Og når forskningen viser at for lavrisikofødende er hjemmefødsel trygt, forholder jeg meg til det. Så nå har jeg sendt litt mailer og funnet en jormor som har skrevet meg opp i kalenderen sin allerede! Skal selvfølgelig ta nærmere kontakt etter at blodprøver og ultralyd er gjennomført, men veldig fornøyd med å være ett steg nærmere hjemmefødseldrømmen. Så får vi se da! Om ikke det går i boks blir det en amazing sykehusfødsel (satser vi på; må gå inn med positiv innstilling!).

Jeg vet ikke om jordmor tilbyr utleie av fødebasseng, men det kan vi sikkert skaffe utenom. Vannfødsel hjemme hadde vært kremen av kremen!
Så stas med planlagt hjemmefødsel! Det er virkelig en veldig fin opplevelse. Jeg fødte barn to hjemme, bare å sende meg DM dersom du vil prate med noen som har født hjemme :Heartred

Så herlig at det er flere som planlegger hjemmefødsel :joyful: Jeg er riktig nok ikke gravid enda, men om jeg er så heldig å bli det, så ønsker jeg meg inderlig å føde hjemme med jordmor. Jeg hadde styrtfødsel i seteleie med den første, så jeg vet jo at det er en sjanse for nytt setebarn og at jeg da ikke kvalifiserer, men det er lov å håpe da. Føler det akkurat på samme måte som deg, vil så gjerne være i trygge og vandte omgivelser, slippe en masse fremmede, sove i egen seng... Dessuten er jeg livredd for å føde under transport siden første gikk så fort. Blir spennende å se hva det blir til for deg, håper du får en kjempefin opplevelse :happy:

Barn 2, Uke 3+6
Testene fortsetter å øke fint, snart tom for tester, så da blir det ikke mer av det på en stund. Kjenner det skal bli fint å være 4+0 i morgen, 3 høres så lite ut? Tiden går både veldig sakte og ganske fort.

Har litt symptomer, men ganske håndterbart foreløpig. Jeg er ganske sliten og trøtt, litt småkvalm, og har begynt å bli kvalm av enkelte mattyper. Orker ikke spise så mye som før, men er også mye oftere sulten.

Jeg kjenner jeg er spent på hvordan de neste ukene blir på jobb. Enn så lenge jobber jeg jo 60% og er hjemme med jentungen mandag og tirsdag, og akkurat nå er det egentlig tungt nok. På torsdag skal jeg prøve å få prata med lederen min om tilrettelegging av arbeidshverdagen. I juli begynner jeg å jobbe 100%, midt i tyngste delen av første trimester. Aller helst håper jeg å kunne jobbe fullt til juli og 100% lønn. Det gikk jo fint sist, men det er jo ikke en garanti. Jeg kjenner jeg kommer til å trenge å ta ekstra pauser i løpet av dagen med god samvittighet, og på sikt jobbe en dag mindre i uka for å hvile. Sist følte jeg veldig på et ønske om å ikke være til bry, som første gravide noensinne i firmaet, og det ønsker jeg å legge fra meg denne gangen. Men det er ikke så lett! Jeg kjenner allerede på at jeg er en byrde for bedriften og at krysspresset mellom jobb og familie er tøft. Veldig tøft faktisk. Spesielt når jeg vet at vi planlegger lang ulønnet permisjon på meg denne gangen. Selvfølgelig bør jeg jo huske på at jeg er ung og har mange gode år i arbeidslivet igjen, og at barna bare er små én gang, men det er vanskelig. Gruer meg til de neste ukene. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en kontorjobb, men det vet jeg jo at ikke er for meg. Trives godt i jobben - det er bare det at jeg skulle gjerne vært der mindre.

Barn 2, Uke 4+0

Rett etter forrige innlegg ble skrevet, gikk ting raskt nedover. Tok meg en dupp med B1, og var helt ubrukelig da jeg våkna. Orka ikke amme eller bære henne, ville bare ligge i fred på sofaen, ungen grein en time og lot seg ikke trøste av kos. Fikk hanka inn besteforeldrene til mannen kom hjem. Ble bare kvalme og utmattelse resten av dagen, og så sov jeg 3 timer før jeg våkna 12 og har ikke fått sove noe mer. Kan ikke gå på jobb som dette - har timebetalt tross alt, hvor skriver man timene man bruker på å ikke få til noe som helst fordi kvalmen og utmattelsen er så altoppslukende? Så må ringe legekontoret og få legemelding, brukte opp egenmelding i forrige uke (1,5ish dag, men fridager teller jo med så er tomt nå). Dette går faktisk ikke. Begynner å revurdere om det i det hele tatt var en god idé å bli gravid før ungen har barnehageplass... men nå er spiren her, og den får versågod holde seg inne til termin.

Sitter og vurderer privat ultralyd. Tror egentlig alt er fint, men hvis det skulle være maks uflaks og EXU vil jeg få fjernet det først som sist. Men samtidig, det er penger vi egentlig trenger til ulønnet perm+hjemmefødsel... så får bare legge det i Guds hender og håpe på det beste.

Barn 2 - Uke 4+2
Er sykemeldt fram til første kontroll hos fastlegen, 2. juni. Det er helt nødvendig, for her lever jeg livet som om jeg har ME føler jeg; må disponere kreftene fornuftig og hvile der jeg kan. I dag har jeg sluppet unna kvalmen, men er veldig utmattet. Likevel har jeg vært litt bedre i dag enn i går! Sikkert fordi jeg endelig fikk sove godt på natta. Ble en lur på dagen også.

Vi håper å komme oss til mine besteforeldre for litt 17.mai-lunsj, blir sikkert ikke så lenge, men da slipper vi å ordne mat. Og det er koselig å treffe litt folk! Så kan vi dele nyheten med flere. Det har ikke vært like morsomt til nå som sist - mine foreldre er jo naboene våre, og fikk nyheten mens vi var på vei inn døra, var ikke veldig sjokkerte der nei! Men nå har vi jo et barn fra før, og de vet jo at vi vil ha flere. Hadde aldri klart å vente til uke 12 med å dele tror jeg :p

Barn 2 - Uke 4+3
Formen er stadig elendig, men jeg øyner håp. Jeg sendte melding til lillesøsteren min og lurte på om hun har mulighet til å hjelpe meg noe de dagene jeg er hjemme alene med jentungen, og det hadde hun mulighet til! Hun kan hver mandag formiddag, det er jo helt supert! Vanligvis er ungen hos naboene (mine foreldre) på onsdager, men mamma er bortreist og pappa har ikke like høy kapasitet, så blir en ekstra dag hjemme for meg siden jeg er sykemeldt. Ellers hadde en av oss brukt sykt barn/barnepasser-dag, men de trenger vi nok til høsten... Men pappa kan heldigvis bidra noe, så satser på at jeg får hvilt nok til å ikke knekke helt. Og at jeg snart får litt energi tilbake, så klart - er fryktelig kjedelig å måtte hvile og sove så mye, men det er jo bare for en tid.

Barn 2 - Uke 5+6
Tidligere hadde jeg et naivt håp om å avbryte sykemeldingen og gå på jobb som vanlig denne uka, det skjer ikke. Er helt utkjørt, av søvnmangel (får insomni som gravid...) og utmattelse og en dose kvalme på toppen - og å ha ansvaret for jentungen, hun krever sitt hun også, og to dager i uka er jeg hjemme alene med henne. Får bare innse at dette ikke er tiden til å tilfredsstille arbeidsgiver! Vet jo det fra sist, men det sitter i enda. Tenker hele tiden at jeg ikke er "dårlig nok" til å være sykemeldt, fordi det er jo noen dager der jeg har energi og til og med bitte litt overskudd, men jeg ser jo etterpå at det krever veldig mye av meg når jeg først gjør noe mer enn å bare hvile.

Back
Topp