Permisjon - hvordan løser dere det?

Noen som har vært inne på nav og begynt å legge inn litt datoer og sånt? Savner den kalkulatoren som var før ,men vil ikke sende inn søknaden før vi har dato før keisersnittet, men vil gjerne sjekke ut litt hvordan vi kan sette det opp:)
Det er bare å logge inn å sette opp, om du vil teste ut:) lagrer du ikke så slettes det automatisk etter 24t/48t :D Har vært inne å tatt en sniktittxsmile9

Jeg var inne og trykket til og med «send søknad» ! De fem ukene ferie la jeg inn som «periode uten foreldrepenger» eller noe, og da jeg la inn at jeg skulle jobbe 20% etter 8 uker felles alene justerte permen seg i lengde utover det. Veldig ok oppsett, enklere enn for 10 år sia hvertfall :hilarious:
Så gjør de ingenting før tidligst 4 uker før perm starter fordi de vil ha nyeste inntekt. Det er nice. Nå må jeg bare sjekke med sjefen at det går bra om jeg tar 5 uker sammenhengende ferie og få plotta de 10 dagene inn et sted før 2025:hilarious: tenker kanskje litt romjulsfri er innafor jeg:hilarious:

Jeg var inne og trykket til og med «send søknad» ! De fem ukene ferie la jeg inn som «periode uten foreldrepenger» eller noe, og da jeg la inn at jeg skulle jobbe 20% etter 8 uker felles alene justerte permen seg i lengde utover det. Veldig ok oppsett, enklere enn for 10 år sia hvertfall :hilarious:
Så gjør de ingenting før tidligst 4 uker før perm starter fordi de vil ha nyeste inntekt. Det er nice. Nå må jeg bare sjekke med sjefen at det går bra om jeg tar 5 uker sammenhengende ferie og få plotta de 10 dagene inn et sted før 2025:hilarious: tenker kanskje litt romjulsfri er innafor jeg:hilarious:
Så flott, da skal jeg inn og ta en titt:-) og romjulsfri er meeeer enn innafor:)

Jo, det gir absolutt mening at det er slik. Hvis man først skal være borte fra jobb i permisjon, så er det bedre for arbeidsgiver at det er en sammenhengene periode som de kan dekke opp for.

Ulønnet permisjon direkte etter din permisjon er lovfestet og her har ikke arbeidsgiver noe de skulle ha sagt. I tillegg følger det da med ekstra rettigheter i forhold til NAV som man mister ellers mtp. sykepenger.

Men selv om du ikke har krav på det, så skal du kunne få permisjon/redusert arbeidstid på andre tidspunkt også så lenge ungen er under 10 år hvis ikke arbeidsgiver kan dokumentere vesentlig ulempe. Les mer her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/. "Ulempene må være forholdsvis betydelige for at arbeidstaker skal kunne nektes rett til redusert arbeidstid, og må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle".
Tusen takk :) Her er det noe informasjon som har gått meg hus forbi virker det som. Så det du sier er at dersom jeg tar ulønnet direkte etter min permisjon, så mister jeg ikke sykepengerettighetene selv om permisjonen er lenger enn 4 uker? Du har ikke tilfeldigvis link så jeg kunne lest mer?

Tusen takk :) Her er det noe informasjon som har gått meg hus forbi virker det som. Så det du sier er at dersom jeg tar ulønnet direkte etter min permisjon, så mister jeg ikke sykepengerettighetene selv om permisjonen er lenger enn 4 uker? Du har ikke tilfeldigvis link så jeg kunne lest mer?
Ja, det stemmer :)

Jeg synes denne artikkelen fra Tekna oppsummerer det godt med hva som kreves:

Om dette også gjelder hvis du tar ulønnet etter far sin permisjon er jeg ikke 100% sikker på, så du kan jo dobbeltsjekke med nav. NAV har fått en ny chat-funksjon som er veldig grei.

Hva er grunnen til at du ønsker å ta det først? Husk at du kun har krav på sykepenger hvis du tar ulønnet permisjon direkte etter lønnet permisjon (gitt ta du oppfyller alle vilkårene)

Rett og slett fordi jeg synes det er mer praktisk å bli ferdig med den ulønna først. Jeg husker fra førstemann så gjorde jeg ikke store ting som krevde svære utgifter de første 4 mnd. Det kom først da babyen ble litt større. Da fikk jeg mer lyst til å «bruke penger igjen». Typ alt fra ferie til andre ting (klær, gå ut mm.). Vi har uansett spart opp til 4 mnd uavhengig av når permen blir tatt.

Hvis jeg blir syk kan jeg i verste fall starte den lønna permen igjen. Det er det samme for arb.giver i mitt tilfelle :). Da har jeg så fall oppsparte midler og lønna permisjon å lene meg på frem til jeg får rettigheter igjen (etter de 4 ukene).

Les artikkelen nøye. Du kan ha rett på sykepenger rett etter permisjon, men da går du rett i aap/ufør-sats, altså 2/3 av tidligere inntekt, ikke 100% som vanlige sykepenger. Og sykepengene kommer rett fra nav, dvs 2/3 av max 6G, og feriepenger kun for de 12 første ukene i et år. Altså betydelig dårligere utgangspunkt enn om man har jobbet 4 uker før man blir sykemeldt. Men bedre enn null kr.

Ulønnet permisjon midt i foreldrepermisjonen. Altså -lønnet perm - ulønnet perm over 4 uker- lønnet perm- jobb-. Noen som vet hvordan sykepengeretter etc blir da når man starter jobb etter endt lønnet permisjonperiode? Om det i det hele tatt går ann?

Ulønnet permisjon midt i foreldrepermisjonen. Altså -lønnet perm - ulønnet perm over 4 uker- lønnet perm- jobb-. Noen som vet hvordan sykepengeretter etc blir da når man starter jobb etter endt lønnet permisjonperiode? Om det i det hele tatt går ann?
Du får tilbake rettighetene dine etter 4 uker i lønnet perm etter den ulønna. Dvs at du har rettighetene dine i behold når du starter i jobb. Jeg skal selv ta lønnet perm - ulønna perm - lønnet perm.

Litt flere permspørsmål fra min side. Vi sitter å finregner på det, og mulig vi klare 80 % allikevel. Hvordan er det med feriepenger året etter man har hatt mye 80 % perm? Har det blitt lavere enn normalt sett, eller hvordan fungerer det? Jeg får foreldrepenger fra arbeidsgiver, og ikke via Nav.

Litt flere permspørsmål fra min side. Vi sitter å finregner på det, og mulig vi klare 80 % allikevel. Hvordan er det med feriepenger året etter man har hatt mye 80 % perm? Har det blitt lavere enn normalt sett, eller hvordan fungerer det? Jeg får foreldrepenger fra arbeidsgiver, og ikke via Nav.
Feriepenger baserer seg jo på årsinntekten så når man har tjent mindre, vil man dermed også få mindre feriepenger.

Feriepenger baserer seg jo på årsinntekten så når man har tjent mindre, vil man dermed også få mindre feriepenger.
Ja var det jeg antok, blir en del trekk i feriepengene året etter da ja. Må ta med det også inn i beregninga. Blir skral junilønning i 2025:P

Sitter ennå og regner på dette permgreiene, og absolutt minst tap er det jo selvsagt på 100% og ulønnet, da mannen tjener såpass mye mer enn meg. Ender vel på drøye 2 mnd ulønnet totalt, og ferie på skift sommeren 2025. Trur jaggu jeg får høre med arbeidsgiver om jeg får lov å spre den ulønna biten utover permisjonen. Hadde vært fint å ikke tape rettigheter i det hele tatt, ved å ta en uke her, en uke der, samt spre den økonomiske byrden litt utover. Noen som tenker det samme, eller vet om det er lov?

Sitter ennå og regner på dette permgreiene, og absolutt minst tap er det jo selvsagt på 100% og ulønnet, da mannen tjener såpass mye mer enn meg. Ender vel på drøye 2 mnd ulønnet totalt, og ferie på skift sommeren 2025. Trur jaggu jeg får høre med arbeidsgiver om jeg får lov å spre den ulønna biten utover permisjonen. Hadde vært fint å ikke tape rettigheter i det hele tatt, ved å ta en uke her, en uke der, samt spre den økonomiske byrden litt utover. Noen som tenker det samme, eller vet om det er lov?
Det er lov (jeg har forhørt meg med nav), men mye styr å få til, og jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver. Jeg tenkte først også som deg med å spre det utover, men kom frem til at jeg heller tar ulønna så tidlig jeg kan. Hvis du blir syk, så kan du i verste fall hoppe på den lønna permen igjen… dog med 4 uker «karantene» mtp sykmelding. Så sikkert lurt å ha noen oppsparte midler.

Personlig velger jeg å ta den ulønna permen først da jeg husker fra barn nr 1 at jeg ikke hadde like stort behov for penger de første mnd. De tre første mnd fløy av gårde uten at jeg hadde store behov for noe spesielt. Vi sparer selvfølgelig opp for å dekke den ulønna permen uansett; har jo fremdeles er huslån å betale osv :).

Last edited:
Det er lov (jeg har forhørt meg med nav), men mye styr å få til, og jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver. Jeg tenkte først også som deg med å spre det utover, men kom frem til at jeg heller tar ulønna så tidlig jeg kan. Hvis du blir syk, så kan du i verste fall hoppe på den lønna permen igjen… dog med 4 uker «karantene» mtp sykmelding. Så sikkert lurt å ha noen oppsparte midler.

Personlig velger jeg å ta den ulønna permen først da jeg husker fra barn nr 1 at jeg ikke hadde like stort behov for penger de første mnd. De tre første mnd fløy av gårde uten at jeg hadde store behov for noe spesielt. Vi sparer selvfølgelig opp for å dekke den ulønna permen uansett; har jo fremdeles er huslån å betale osv :).
Takk,fin info å ha, har også fleksibel arbeidsgiver. Fikk inntrykk av at det bare var å fylle inn på nav, og antok det var samme hos arbeidsgiver. Men det blir kanskje ganske surrete ja. Jeg får høre med HR her på huset.

Takk,fin info å ha, har også fleksibel arbeidsgiver. Fikk inntrykk av at det bare var å fylle inn på nav, og antok det var samme hos arbeidsgiver. Men det blir kanskje ganske surrete ja. Jeg får høre med HR her på huset.
Arbeidsgiver må godkjenne at du gjør det slik, for du har ikke krav på å dele opp den ulønnete på den måten. Blir en del ekstraarbeid for dem.

Arbeidsgiver må godkjenne at du gjør det slik, for du har ikke krav på å dele opp den ulønnete på den måten. Blir en del ekstraarbeid for dem.
Ja jeg må høre hva de sier, men de pleier å være på tilbudssiden. Er evt aktuelt å dele den over to-tre bolker.

Flere som gar begynt å surre inne på nav? Innleggelse av permisjon?
Kompliserte greier. Hvordan legger jeg inn evt ulønnet feks?

Det spinkes og spares på denne fronten for å få kabalen til å gå opp. Vi har heldigvis mulighet til det. Her blir det å legge inn ferie når jeg skulle normalt sett ha ferie (er lærer på vgs.)- så ikke uttak av foreldrepermisjon i den perioden, samt at jeg tar hele fellesperioden med permisjon. Når endt permisjon er over tar jeg 2 mnd ulønnet. Begynner å jobbe igjen i månedsskiftet januar/februar 25, så tar far sin periode og deretter 4 uker ferie og 1 mnd ulønnet etter sin foreldrepermisjon. De ukene som er igjen før jeg skal ha sommerferie, har bestemødrene tilbudt seg å ta hver sin uke og passe lille (vi er heldige sånn og mtp at jeg er lærer og har avspasering og ferie fra slutten av juni 25 til begynnelsen av august 25). Dersom vi ikke hadde tatt ulønnet eller ferie i perioden, så ville vår permisjonen være over 13/1-25 v/100% uttak. Det er da 29 uker til vi vil få bhg-plass, dvs. 1/8-25.

Back
Topp