Permisjon - hvordan løser dere det?

Renge

Glad i forumet
Utmarsj 2024
Vi er litt usikre på dette med permisjon.
Har dere noen tanker på hvordan dere tenker å gjøre det?

her vi bor kan det være vanskelig å få barnehageplass før august 2025. Noe som egentlig er helt greit, da vi ønsker litt ekstra tid før barnehagestart uansett. Vi må bare planlegge godt nok for at det skal gå opp.
 
Har begynt å tenke på det samme… Vi blir nok å fordele permisjon, ferie og ulønnet perm for å få kabalen til å gå opp med barnehagestart i august 25. Selv om vi trolig kan gå plass fra januar, så er det uaktuelt med barnehagestart så tidlig.
 
Vi kommer nok til å velge 100% foreldrepenger så tar jeg hele fellesperioden og forlenger med 6 uker ferie (en uke fra i år som overføres + hele neste års ferie) og resten ulønnet slik at jeg er hjemme ut 2024 hvert fall. Så tar mannen sine uker. Vi kan nok også få barnehageplass når vi vil og plassen blir til og med gratis siden vi da har tre barnehagebarn samtidig, men jeg ønsker likevel å være litt lengre hjemme. Vi har ikke diskutert når vi tenker barnehagestart enda, om det blir før sommeren eller fra 1.august. Lettere å planlegge når vi kan prøve oss frem i søknaden, men det er ikke mulig så tidlig.
 
Har ikke bestemt det helt ennå, men tror kanskje vi lander på 80% foreldrepenger for å få lengst mulig permisjonstid. Har telt oss fram til at dersom jeg tar hele fellesperioden og permisjonstiden ved 80% utbetaling blir forlenget med 11 dager (ref nytt statsbudsjett) skal jeg tilbake på jobb i begynnelsen av januar - forutsatt fødsel ved termin eller senere. På jobben min er hver eneste dag en potensiell arbeidsdag, så har ikke veldig lyst til å begynne på jobb igjen rett før jul:depressed: Samboeren min vil da ha permisjon frem til ca. 17. mai. Vi bor også et sted hvor vi neppe får barnehageplass før 1. august, så tiden etter endt permisjon vil vi nok måtte dele opp ferien litt i tillegg til at jeg kan jobbe helger mens samboer er hjemme i helgene. Dessverre ingen besteforeldre i samme by. Veldig spent på om jeg vil føle meg klar for å jobbe 100% igjen fra januar, men det er jo absolutt det økonomisk smarteste siden samboer vil gå en del ned i lønn ved å være i permisjon.
 
Har ikke bestemt det helt ennå, men tror kanskje vi lander på 80% foreldrepenger for å få lengst mulig permisjonstid. Har telt oss fram til at dersom jeg tar hele fellesperioden og permisjonstiden ved 80% utbetaling blir forlenget med 11 dager (ref nytt statsbudsjett) skal jeg tilbake på jobb i begynnelsen av januar - forutsatt fødsel ved termin eller senere. På jobben min er hver eneste dag en potensiell arbeidsdag, så har ikke veldig lyst til å begynne på jobb igjen rett før jul:depressed: Samboeren min vil da ha permisjon frem til ca. 17. mai. Vi bor også et sted hvor vi neppe får barnehageplass før 1. august, så tiden etter endt permisjon vil vi nok måtte dele opp ferien litt i tillegg til at jeg kan jobbe helger mens samboer er hjemme i helgene. Dessverre ingen besteforeldre i samme by. Veldig spent på om jeg vil føle meg klar for å jobbe 100% igjen fra januar, men det er jo absolutt det økonomisk smarteste siden samboer vil gå en del ned i lønn ved å være i permisjon.
Tviler dessverre på at endringen i permisjonsreglene vil gjelde oss allerede. Ingenting er vel vedtatt enda, og slikt pleier ofte å tre i kraft først fra neste år. Vi får vente i spenning.
 
Tviler dessverre på at endringen i permisjonsreglene vil gjelde oss allerede. Ingenting er vel vedtatt enda, og slikt pleier ofte å tre i kraft først fra neste år. Vi får vente i spenning.
Jaja, da får det bli en uke med ulønnet permisjon da. Kjenner det er ganske uaktuelt med første arbeidsdag på julaften:bored:
 
Jaja, da får det bli en uke med ulønnet permisjon da. Kjenner det er ganske uaktuelt med første arbeidsdag på julaften:bored:
Ja, enig. Litt av grunnen til at jeg hvert fall har tenkt å strekke permisjonen til over nyttår så jeg er garantert fri hele julen :joyful:
 
Jeg tror 100% vil være mest økonomisk gunstig for de fleste, og så heller ta ulønnet permisjon. Tror det blir det på oss. Så får vi fylle på med ferie begge to, og håpe det rekker ;)
 
For oss er det veldig spesielt da jeg er 100% ufør. Så vi får tydelige engangsstønad og så må vi se på hvordan vi skal løse det i forhold til min helse. Vurderer søke om annenhver uke for typen heller enn lang sammenhengende permisjon slik at jeg får jevn avlastning hele veien. Så en del andre utfordringer enn de fleste nok har. Og ingen enkel oppskrift som jeg kan spørre om råd til på nett.
 
Jeg tror 100% vil være mest økonomisk gunstig for de fleste, og så heller ta ulønnet permisjon. Tror det blir det på oss. Så får vi fylle på med ferie begge to, og håpe det rekker ;)
Sånn som ordningen er i dag får man jo totalt sett mest utbetalt ved å velge 100%, men spørsmålet blir gjerne om man vil risikere tap av rettigheter (sykepenger, pensjonsopptjening osv.) ved å velge ulønnet permisjon over tid.
 
Vi tar nok 100% og så tar jeg min og felles, dersom ikke mannen har veldig lyst på mer tid eller noe skulle endre seg. Barnehagedekningen har egentlig vært ganske god i området så håper på oppstart rundt februar/mars. Vårt desemberbarn fikk plass fra januar så det klaffet bra. Skulle vi ikke få plass så ordner vi det med hjemmekontor, turnus osv. Syns det var fint å starte i barnehagen ved 13 mnd, men hadde korte fine dager fra 9-14 med en totimers dupp på dagen. Har en fleksibel arbeidshverdag, i tillegg blir min mor og svigermor pensjonister til neste år og har sagt de kan stille opp:)
 
Her blir vi nok å ta 100%. Jeg tar fellesen. Vet det er vanskelig å få barnehageplass her, så er ikke sikkert vi får før august 24. Men jeg går rundturnus, og så har vi mye familie som har sagt de kan hjelpe til. Mamma har sagt hun kan ta ut litt ferie i den tiden feks :love7
 
Vi sparer til ulønna permisjon for meg. Vi startet heldigvis å spare før jeg ble gravid. Jeg blir hvert fall hjemme til barnet er ett år. I tillegg til det tar vi ut ferie :).
 
Vi blir nok å gå for 100%, jeg tar mødrekvoten også 4 uker felles alene, deretter går jeg for 4 uker ferie for å dytte fellesperioden 4 uker. De resterende 12 fellesukene fordeler vi mest til meg men far er hjemme 1 dag i uka og jeg jobb den dagen (hvis alt går etter plan med amming etc) så vil det si at fra august 2024 jobber jeg 1 dag i uka. Deretter starter fedrekvoten men far tar to uker ferie for å dytte den to uker til og da ender vi opp med at perm er over ca 17 februar og det er da, gitt baby kommer på termin, 18 dager til baby’s 1 års dag! Føler meg ganske sikker på at vi kan få bhg plass fra januar 2025!

Fellesperioden vil jo da være over rundt 20/21 oktober om jeg har telt rett, men føler det skal gå greit for far er jo hjemme. Så får jeg pumpe eller hva det nå blir til. Skal be om å få jobbe minst mulig kveld, heller 10-18 f.eks. Vi får se hvordan vi løser det

Håper vi får det til omtrent sånn! Jeg kan og ta noe ferie etter endt fellesperiode
 
Last edited:
Sånn som ordningen er i dag får man jo totalt sett mest utbetalt ved å velge 100%, men spørsmålet blir gjerne om man vil risikere tap av rettigheter (sykepenger, pensjonsopptjening osv.) ved å velge ulønnet permisjon over tid.
For mitt vedkommende tenker jeg at de lappene jeg taper ved å velge 80% utbetaling kan jeg regne meg frem til og «spare opp» til. Skulle du derimot bli langtidssyk mens du går i ulønnet er det potensielt store økonomiske etterfølger. Også kjipt å ikke ha krav på sykepenger dersom du får en influensa når du er tilbake i jobb (da kan du trekkes i lønn), og har ikke rett til syke-barn-dager når du er tilbake i jobb.

I tillegg taper jeg pensjon, får ikke opptjent feriepenger for påfølgende år og meldes potensielt ut av forsikringsordningen på jobb. Alt dette skal også tas med i regnestykket.
Har landet på at jeg vil unngå den risikoen, så forsøker å få det til å gå opp uten ulønnet.
 
For oss er det veldig spesielt da jeg er 100% ufør. Så vi får tydelige engangsstønad og så må vi se på hvordan vi skal løse det i forhold til min helse. Vurderer søke om annenhver uke for typen heller enn lang sammenhengende permisjon slik at jeg får jevn avlastning hele veien. Så en del andre utfordringer enn de fleste nok har. Og ingen enkel oppskrift som jeg kan spørre om råd til på
 
Jeg er også 100% ufør. For vår del så vurderer vi om samboer skal ta ut hele sin permisjon rett etter de 2 ukene som er fra fødsel. Tenker at jeg på den måten får ekstra støtte og avlastning i den nye, og krevende, tilværelsen som førstegangsmor. Men, vi har ikke bestemt oss enda. Er ikke så lett å finne svar på hva som vil fungere best for oss.
 
Jeg er også 100% ufør. For vår del så vurderer vi om samboer skal ta ut hele sin permisjon rett etter de 2 ukene som er fra fødsel. Tenker at jeg på den måten får ekstra støtte og avlastning i den nye, og krevende, tilværelsen som førstegangsmor. Men, vi har ikke bestemt oss enda. Er ikke så lett å finne svar på hva som vil fungere best for oss.
Vurderte den muligheten også.
Finner det vanskelig reglene for uførhet i forhold til vanlig jobb. Den med at pappa kan få lengre permisjon om mor "ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt". Klarer ikke forstå helt hvem som vil be om ekstra med en sånn setning, om de ikke må. Selv om jeg gjerne skulle hatt ekstra hjelp
 
Back
Topp