Permisjon - hvordan løser dere det?

Sjekket det opp?:) isåfall er det genialt! Vi taper masse om samboer skal gå 15uker i permisjon uten å få jobbet siden nav ikke dekker opp for mere enn 711000,-. Synes det er dårlig at man skal gå mange tusen i tap hver mnd for å være i pappaperm :rolleyes:
Ja, er fult lov å ha permisjon i «jobbukene» og så «jobb» i friperioder.

Sjekket det opp?:) isåfall er det genialt! Vi taper masse om samboer skal gå 15uker i permisjon uten å få jobbet siden nav ikke dekker opp for mere enn 711000,-. Synes det er dårlig at man skal gå mange tusen i tap hver mnd for å være i pappaperm :rolleyes:
Har lest om det og vet at andre har gjort det slik. Ikke lest direkte inne på nav sine sider. Tenker at det ikke er noe de direkte skriver at det er lov. Men bekreftes i denne artikkelen, selv om den er gammel. Og jeg har ei venninne i permisjon nå, der samboeren hennes har gjort det slik.

Vedlegg

• IMG_1824.png
    IMG_1824.png
    2,1 MB · Visninger: 30
Har lest om det og vet at andre har gjort det slik. Ikke lest direkte inne på nav sine sider. Tenker at det ikke er noe de direkte skriver at det er lov. Men bekreftes i denne artikkelen, selv om den er gammel. Og jeg har ei venninne i permisjon nå, der samboeren hennes har gjort det slik.
Godt å høre at det ikke er helt håpløst! Takk :D

Godt å høre at det ikke er helt håpløst! Takk :D
Obs, snakket med ene venninna mi, og mannen hennes som jobber 2 uker og har 4 uker fri måtte visst ta 6 permisjon i slengen. Uten at jeg helt forstod hvorfor :banghead: Så må undersøkes videre her å. Har han noen på jobben sin som vet kanskje?

Obs, snakket med ene venninna mi, og mannen hennes som jobber 2 uker og har 4 uker fri måtte visst ta 6 permisjon i slengen. Uten at jeg helt forstod hvorfor :banghead: Så må undersøkes videre her å. Har han noen på jobben sin som vet kanskje?
Æssj nei.. spørs om han må undersøke litt på jobb da :rolleyes:

Æssj nei.. spørs om han må undersøke litt på jobb da :rolleyes:
Ny oppdatering :hilarious: måtte ringe henne igjen, hvis de kun tar ut permisjon i friperioden så skal det gå bra. Det var at han hadde tatt ut i jobbperioden sin og dermed ikke hadde «opptjent fri», og ville derfor ikke få lønn også da i friperioden. Hvis det ga mening.

Ny oppdatering :hilarious: måtte ringe henne igjen, hvis de kun tar ut permisjon i friperioden så skal det gå bra. Det var at han hadde tatt ut i jobbperioden sin og dermed ikke hadde «opptjent fri», og ville derfor ikke få lønn også da i friperioden. Hvis det ga mening.
Ja, gir mening Du kan nok ikke velge å ta permisjonen i jobbperioden, og «jobb» i friperioder. Antar disse friperiodene er en slags avspasering etter å ha jobbet i jobbperiodene - så jobber du ikke i jobbperiodene, får du ikke betalt fri i friperiodene

Liten update fra meg: jeg har sjekket opp litt med NAV ang. når man kan ta ulønna.

De sa at man kan ta «pauser» i denne lønna permen når man vil basically, men en uke ulønna hver mnd over lengre tid er ikke gunstig da man må være 4 uker i arbeid eller lønna permisjon for å ikke minste rettigheter. Jeg har dog funnet ut at jeg kommer til å ta ut den ulønna permen før den lønna permen; Dvs så er planen nå 6 uker «obligatorisk» perm, 4 mnd ulønna, så lønna permisjon igjen. Min arbeidsgiver bryr seg ikke nevneverdig hvordan jeg løser det og jeg får utbetaling derifra :).

Er det slik at mor feks kan jobbe 3 dager i uken ila 2uker pr mnd..å at far har permisjon disse dagene?

Når tenker dere søke om foreldrepenger? Har ei venninne som søkte 3mnd før fødsel, fikk ikke svar før 1,5mnd etter fødsel.. tydelig at ting tar tid hos nav :rolleyes: Jeg tenkte begynne se litt på fordeling å slik nå snart, så bare levere søknad så er det gjort…skal jo ut i permisjon 5 februar, vipps så er vi der.. Noen som vet om fordeling kan endres underveis?:)
Var inne og så på det nylig - man kan søke fra uke 23 eller noe, men man får uansett ikke svar før 6-8 uker før permisjonstart - har noe med innhenting av lønnsinformasjon fra arbeidsgiver, tror jeg. Far kan søke sin permisjon først når barnet er født. Det så også ut som det var mulig å gjøre endringer, men vet ikke noe om fristene på sånt.

Arb.giver påstår at jeg må ta ulønnet rett etter min foreldrepermisjon. Altså før far starter sin. Jeg forstår det slik i følge dette utdraget fra arbeidstilsynet at ulønnet permisjon også kan tas ut direkte etter mor og far er ferdig med sine permisjoner?

Synes jo det virker ekstremt dårlig at far må vente med sin permisjon fordi jeg må bruke ulønnet først :mad:

Noen med erfaring eller kunnskap på dette området? Gjerne med kilder som jeg kan ta med til arb.giver :)

Vedlegg

• IMG_0300.jpeg
    IMG_0300.jpeg
    696,7 KB · Visninger: 18
Arb.giver påstår at jeg må ta ulønnet rett etter min foreldrepermisjon. Altså før far starter sin. Jeg forstår det slik i følge dette utdraget fra arbeidstilsynet at ulønnet permisjon også kan tas ut direkte etter mor og far er ferdig med sine permisjoner?

Synes jo det virker ekstremt dårlig at far må vente med sin permisjon fordi jeg må bruke ulønnet først :mad:

Noen med erfaring eller kunnskap på dette området? Gjerne med kilder som jeg kan ta med til arb.giver :)
Tror reglene er sånn ja, du har kun krav på ulønnet rett etter egen permisjon.
Det er det jeg var lest ,og det som gjøres på jobb

Tror reglene er sånn ja, du har kun krav på ulønnet rett etter egen permisjon.
Det er det jeg var lest ,og det som gjøres på jobb
Det gir jo egentlig veldig liten mening at det må gjøres slik. For både mor og far har jo krav på 12 måneder hver i forbindelse med fødsel. Så totalt 3 år medregnet året med foreldrepenger. Så hvis det stemmer det arb.giveren min sier. Så må jeg bli ferdig med min kvote og deretter gå rett inn i ulønnet. Så må far vente med sin fedrekvote av betalt permisjon før han eventuelt kan ta ulønnet?

Jeg får det ikke til å stemme at det er så ufleksibelt o_O Hvor er det jeg eventuelt kan finne korrekt info? Blir vel feil å sjekke med NAV?

Det gir jo egentlig veldig liten mening at det må gjøres slik. For både mor og far har jo krav på 12 måneder hver i forbindelse med fødsel. Så totalt 3 år medregnet året med foreldrepenger. Så hvis det stemmer det arb.giveren min sier. Så må jeg bli ferdig med min kvote og deretter gå rett inn i ulønnet. Så må far vente med sin fedrekvote av betalt permisjon før han eventuelt kan ta ulønnet?

Jeg får det ikke til å stemme at det er så ufleksibelt o_O Hvor er det jeg eventuelt kan finne korrekt info? Blir vel feil å sjekke med NAV?
Det er ingen aktivitetskrav for mor ved fars permisjon, så du skal kunne ta ulønnet mens far er i permisjon. Ulønnet permisjon avtales jo med DIN arbeidsgiver, og har ingenting å gjøre med NAV. Men det stemmer at den må tas rett etter din permisjon.

For arbeidsgiver gir det mest mening å ta ulønnet rett etter egen permisjon. Kan bli veldig vanskelig for dem å organisere at du er borte i noen måneder så jobbe igjen i noen måneder før du på ny er borte.

Jo, det gir absolutt mening at det er slik. Hvis man først skal være borte fra jobb i permisjon, så er det bedre for arbeidsgiver at det er en sammenhengene periode som de kan dekke opp for.

Ulønnet permisjon direkte etter din permisjon er lovfestet og her har ikke arbeidsgiver noe de skulle ha sagt. I tillegg følger det da med ekstra rettigheter i forhold til NAV som man mister ellers mtp. sykepenger.

Men selv om du ikke har krav på det, så skal du kunne få permisjon/redusert arbeidstid på andre tidspunkt også så lenge ungen er under 10 år hvis ikke arbeidsgiver kan dokumentere vesentlig ulempe. Les mer her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/. "Ulempene må være forholdsvis betydelige for at arbeidstaker skal kunne nektes rett til redusert arbeidstid, og må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle".

Liten update fra meg: jeg har sjekket opp litt med NAV ang. når man kan ta ulønna.

De sa at man kan ta «pauser» i denne lønna permen når man vil basically, men en uke ulønna hver mnd over lengre tid er ikke gunstig da man må være 4 uker i arbeid eller lønna permisjon for å ikke minste rettigheter. Jeg har dog funnet ut at jeg kommer til å ta ut den ulønna permen før den lønna permen; Dvs så er planen nå 6 uker «obligatorisk» perm, 4 mnd ulønna, så lønna permisjon igjen. Min arbeidsgiver bryr seg ikke nevneverdig hvordan jeg løser det og jeg får utbetaling derifra :).

Hva er grunnen til at du ønsker å ta det først? Husk at du kun har krav på sykepenger hvis du tar ulønnet permisjon direkte etter lønnet permisjon (gitt ta du oppfyller alle vilkårene)

Noen som har vært inne på nav og begynt å legge inn litt datoer og sånt? Savner den kalkulatoren som var før ,men vil ikke sende inn søknaden før vi har dato før keisersnittet, men vil gjerne sjekke ut litt hvordan vi kan sette det opp:)

Noen som har vært inne på nav og begynt å legge inn litt datoer og sånt? Savner den kalkulatoren som var før ,men vil ikke sende inn søknaden før vi har dato før keisersnittet, men vil gjerne sjekke ut litt hvordan vi kan sette det opp:)
Det er bare å logge inn å sette opp, om du vil teste ut:) lagrer du ikke så slettes det automatisk etter 24t/48t :D Har vært inne å tatt en sniktittxsmile9

Back
Topp