Permisjon - hvordan løser dere det?

Lurer litt på det samme.. Heller også mot 80 % selv om jeg vet at man taper litt i kroner og øre på det. Med 80% vil vi samlet sett ha permisjon frem til 17. mai, og da virker ikke tiden frem mot barnehageplass så helt uoverkommelig lengre, mtp på at begge skal ha ferie og at jeg kan jobbe helger. Kan jo også gå for 100% utbetaling og spare «overskuddet» til ulønnet permisjon tilsvarende de ekstra ukene jeg får med 80, men samboer ønsker jo også lengst mulig tid hjemme sammen med den lille. Så derfor heller vi nok mot 80% :)
Ja, har regnet litt på det samme. Og hvis jeg har skjønt det riktig er det slik at om man har mindre enn 4 uker ulønnet permisjon så vil en ikke tape rettighetene? For hvis vi i tillegg hadde klart noen uker ulønnet midt i, så ville vi kunne ha fått litt ferie sammen også, og ikke bare ferie «alene» for å få det til å gå opp.

Ja, har regnet litt på det samme. Og hvis jeg har skjønt det riktig er det slik at om man har mindre enn 4 uker ulønnet permisjon så vil en ikke tape rettighetene? For hvis vi i tillegg hadde klart noen uker ulønnet midt i, så ville vi kunne ha fått litt ferie sammen også, og ikke bare ferie «alene» for å få det til å gå opp.
Har lest litt forskjellig, men godt mulig det er 4 uker ja :) Går nok evt for 2 uker ulønnet når min del av permisjonen er over da, bare for å slippe å begynne på jobb igjen 23. desember og risikere å jobbe hele julen.. Hvis ikke regjeringen får ut fingeren og utvider med disse 11 dagene da:joyful:

Noen bhg har opptak også januar, vi tenker å søke om bhg plass fra januar/februar/mars 2025 og håper det er mulig, men tror ikke det er veldig mange fødende i min kommune i dette området i år. Hørt om 3 stk :hilarious:
Hør med kommunen din om de kun har opptak august, og om de evt gjør opptak senere dersom ledig plass:happy:
Oki. Hvis det er samme I hele kommunen og ikke forskjell fra barnehage til barnehage så kan jeg høre med søstra mi. Hun jobber i barnehage i samme kommune, men tre bygder bort. Vet om 3 eller 4 i mars i min kommune, to/tre av oss i samme bygd.
Er ufør så klarer meg nok til opptak i august, ble mest nysgjerrig

Har du mindre enn to uker ulønnet, mister du ikke noe. Over to uker ulønnet mister du ca 1/3 av sykepengene dine - dvs har du ulønnet foreldreperm lagt opp riktig, får du 65%. I tillegg har du ikke rett på syke-barndager når duer tilbske i jobb. Heller ingen sykepenger første 15 dager (altså trekk i lønn ved sykdom under 15 dager)

Spørsmål? Må man ha alt klart når man søker permisjon, eller kan man endre underveis?
Dvs fellesperioden må man ha det klart på forkant hvem som skal ha hvor mye?
Har en mann her hjemme som har overtenning siden vi endelig skal ha barn. Han har alltid ville hatt, jeg har vært mer usikker ( vært sammen i 13 år).
Nå sier han at han kunne tenkt seg å tatt litt av felles. Det ser jeg litt mørkt på, selv om jeg selvfølgelig er glad for at han vil tilbringe mye tid meg babyen.

Spørsmål? Må man ha alt klart når man søker permisjon, eller kan man endre underveis?
Dvs fellesperioden må man ha det klart på forkant hvem som skal ha hvor mye?
Har en mann her hjemme som har overtenning siden vi endelig skal ha barn. Han har alltid ville hatt, jeg har vært mer usikker ( vært sammen i 13 år).
Nå sier han at han kunne tenkt seg å tatt litt av felles. Det ser jeg litt mørkt på, selv om jeg selvfølgelig er glad for at han vil tilbringe mye tid meg babyen.
Man kan søke om endring underveis, men usikker på hva som da kreves av dokumentasjon..

Vi tenker jo at jeg skal jobbe en dag i uka type ting fra et tidspunkt, kunne dere funnet en løsning med noe sånt? Du kan begrunne det med til far at det stilles aktivitetskrav til mor når far tar fellesperm, som da betyr at hvis han er hjemme i perm MÅ mor være på jobb/utdanning.. og det er jo 6-8t borte fra baby..

Det føltes mer overkommelig for meg å jobbe 1-2 dager i uka, kontra hver dag en hel uke, selv om jeg aller helst skulle vært hjemme hele fellesen selv, men så må man nesten dele litt da :smiley-ashamed004 :Heartpink

Man kan søke om endring underveis, men usikker på hva som da kreves av dokumentasjon..

Vi tenker jo at jeg skal jobbe en dag i uka type ting fra et tidspunkt, kunne dere funnet en løsning med noe sånt? Du kan begrunne det med til far at det stilles aktivitetskrav til mor når far tar fellesperm, som da betyr at hvis han er hjemme i perm MÅ mor være på jobb/utdanning.. og det er jo 6-8t borte fra baby..

Det føltes mer overkommelig for meg å jobbe 1-2 dager i uka, kontra hver dag en hel uke, selv om jeg aller helst skulle vært hjemme hele fellesen selv, men så må man nesten dele litt da :smiley-ashamed004 :Heartpink
Ja det er han jo klar over, sier seg selv at jeg ikke har råd til å gå hjemme uansett.
Men han skjønner det virkelig ikke. Han sier at det bare er snakk om et par uker ekstra, og at det ikke velter lasset.
Å kjenner jeg er skikkelig hormonell idag, så blir supertfrustrert. Synes det er tidlig nok å dra tilbake til jobb når baby er 7 mnd

Ja det er han jo klar over, sier seg selv at jeg ikke har råd til å gå hjemme uansett.
Men han skjønner det virkelig ikke. Han sier at det bare er snakk om et par uker ekstra, og at det ikke velter lasset.
Å kjenner jeg er skikkelig hormonell idag, så blir supertfrustrert. Synes det er tidlig nok å dra tilbake til jobb når baby er 7 mnd
Forstår deg veldig godt, ville vært frustrert selv hadde jeg stått i samme situasjon! Synes det er altfor tidlig selv, skulle gjerne hatt hele fellesen og lenger mødrekvote også.. Generelt lenger perm..
Håper han kan prøve å sette seg litt inn i hva det «betyr» for mor da. Vi har gått med baby inni oss i 9 mnd (ofte) og hormonene er raging fra dagen man får positiv test til 6 uker etter fødsel og enda litt til. Dessuten så er det ammingen da, og ja, nei. Jeg synes som sagt selv det er altfor tidlig og blir svett av tanken

Forstår det veldig godt. Har dere vurdert 80% i stedet for? Blir totalt litt mindre utbetalt, men da forlenges også fedrekvoten til 19 uker slik at han får fire uker mer. Kanskje du kan få hele fellesperioden da?

Forstår det veldig godt. Har dere vurdert 80% i stedet for? Blir totalt litt mindre utbetalt, men da forlenges også fedrekvoten til 19 uker slik at han får fire uker mer. Kanskje du kan få hele fellesperioden da?
Takk! Ja vi prater litt om det eller ubetalt perm nå.

Er jo utrolig glad for at han er så engasjert, men føler han ikke skjønner hvor krevende det er for mor. Men han sier han gjør det, men at de få ekstra ukene han tar av felles ikke velter lasset.

Takk! Ja vi prater litt om det eller ubetalt perm nå.

Er jo utrolig glad for at han er så engasjert, men føler han ikke skjønner hvor krevende det er for mor. Men han sier han gjør det, men at de få ekstra ukene han tar av felles ikke velter lasset.
Jeg har også en samboer som ønsker lengst mulig tid sammen med baby, samtidig som at jeg virkelig ikke ser for meg å jobbe fullt igjen når baby bare er 7-8 mnd, så det blir nok 80% på oss :) Jo jo, så blir det litt mindre utbetalt totalt sett (hvis permisjonstiden fortsetter med samme lengde som i dag), men i mitt hode føles det likevel bedre å være i betalt permisjon enn i ulønnet permisjon over lengre tid.

Uff, vet det er fælt, men her er det totalt uaktuelt at far får noe av fellesen. Jeg har lite nok permisjon som det er, og drit i «likestilling» fordi baby trenger faktisk mor - det er biologisk betinget. Bare nå, baby er 4.5 mnd, og hvis far skulle hatt feks halve fellesen måtte jeg tilbake på jobb om 2 uker. Fullstendig uaktuelt. Ikke bare fordi jeg ikke vil, men fordi sjefen (baby) bestemmer det. Han er så sykt mammadalt, far får ikke engang trøste. Ikke legge. Ingenting. Han får leke, kose, tøyse. Ikke nok med at han ikke har pupper - hallo amming, som WHO sier man skal gjøre i 2 år, men fordi babyen faktisk har vært en del av meg.

Er kjempeflott at far også får være hjemme med baby, men det skulle vært I TILLEGG til min permisjon, IKKE tatt fra min permisjon. Det eneste de gjorde med såkalt likestilling og tredelt permisjon var å frata mor permisjon, og fremprovosere min ulønnede permisjon. Hvis far ønsker mer tid hjemme med baby kan HAN ta ulønnet selv.

Jeg har også en samboer som ønsker lengst mulig tid sammen med baby, samtidig som at jeg virkelig ikke ser for meg å jobbe fullt igjen når baby bare er 7-8 mnd, så det blir nok 80% på oss :) Jo jo, så blir det litt mindre utbetalt totalt sett (hvis permisjonstiden fortsetter med samme lengde som i dag), men i mitt hode føles det likevel bedre å være i betalt permisjon enn i ulønnet permisjon over lengre tid.
Okei! Takk for svar, fint med flere i samme situasjon :) ja ikke sant!

Mener man må bli enige om fordeling av fellesdelen. Mor kan ikke bare si «det er uaktuelt at far får av fellesdelen», som om hun kan beslutte det alene. Det er en felles beslutning, mener jeg. Tror ofte ofte mor tror hun er viktigere enn hun faktisk er, så lenge ikke barnet ikke lengre fullammes vel og merke. Like viktig at barnet danner relasjon med far. Ingen regel uten unntak, naturligvis.

Mener man må bli enige om fordeling av fellesdelen. Mor kan ikke bare si «det er uaktuelt at far får av fellesdelen», som om hun kan beslutte det alene. Det er en felles beslutning, mener jeg. Tror ofte ofte mor tror hun er viktigere enn hun faktisk er, så lenge ikke barnet ikke lengre fullammes vel og merke. Like viktig at barnet danner relasjon med far. Ingen regel uten unntak, naturligvis.
Ja ikke sant ! Takk for tanker :) ofte ser jeg jo motsatt at mannfolka synes det er pes å være hjemme så er veldig fornøyd med at min gjerne ønsker.

Men er jo helt ny i gamet og når man leser om alle mødrene som allerede synes kvoten deres +hele felles er alt for lite så blir jeg jo litt stressa

Jeg lurte på å ta en til to uker ulønnet hver mnd. Noen som har erfaring med det? Rundt 4 mnd ulønnet til sammen. Ønsker å være hjemme minst et år. Jeg blir jo trukket i lønn for det, men jeg tror det er bedre å gjøre det slik enn å ta 4 mnd ulønnet i strekk slik jeg gjorde med første. Jeg tenker å gjøre det på den måten, slik at jeg ikke mister rettighetene mine. Jeg får utbetaling fra arbeidsgiver. Planlegger 100%. Vi sparer opp til dette, så økonomi er ikke problemet her, heller det at jeg er bekymret for å miste rettigheter.

Last edited:
Jeg lurte på å ta en til to uker ulønnet hver mnd. Noen som har erfaring med det? Rundt 4 mnd ulønnet til sammen. Ønsker å være hjemme minst et år. Jeg blir jo trukket i lønn for det, men jeg tror det er bedre å gjøre det slik enn å ta 4 mnd ulønnet i strekk slik jeg gjorde med første. Jeg tenker å gjøre det på den måten, slik at jeg ikke mister rettighetene mine. Jeg får utbetaling fra arbeidsgiver. Planlegger 100%. Vi sparer opp til dette, så økonomi er ikke problemet her, heller det at jeg er bekymret for å miste rettigheter.
Tror ikke du kan gjøre det slik, det må tas rett etter lønnet permisjon og kan ikke kombineres med jobb? Slik jeg har forstått det, er langt fra en ekspert. En venninne prøvde på noe lignende, men det var ikke lov. Men en telefon til nav kan være lurt, for hadde dette vært mulig tror jeg kanskje mange hadde gjort det slik og dette med risikoen med ulønnet permisjon ville ikke vært et problem ifht rettigheter. Så ville nok sjekket det ut :-)

Når tenker dere søke om foreldrepenger? Har ei venninne som søkte 3mnd før fødsel, fikk ikke svar før 1,5mnd etter fødsel.. tydelig at ting tar tid hos nav :rolleyes: Jeg tenkte begynne se litt på fordeling å slik nå snart, så bare levere søknad så er det gjort…skal jo ut i permisjon 5 februar, vipps så er vi der.. Noen som vet om fordeling kan endres underveis?:)

Back
Topp