Permisjon - hvordan løser dere det?

Hva mener du? Er snakk om aktivitetskrav under fellesperioden. Når mor tar fellesperioden er det ingen krav til far, men det er når det er omvendt. Altså aktivitetskrav til mor når far tar fellesperioden.
Korrekt..
Så jeg som ufør så mister vi fellesperioden, far kan ikke ta den.
Om jeg da selvfølgelig ikke får ordnet legepapirer som sier at jeg er for syk til å ta vare på barnet, da kan han få seks uker ekstra.

Det trenger ikke være det da.
Ei venninne fikk 6 uker tidligere og ingen ekstra med den jenta. Samme med "søstra" mi som var kuvøsebaby født ish uke 26, og broren hennes født 4 uker for tidlig. Barn uten en eneste problem. Så kan gå veldig fint med de ungene som er født for tidlig og.
Nei, det kan man ikke vite, men det er mange prematurfødte som har slike utfordringer, spesielt det med å bli lett overstimulert. Men som jeg nevnte over så er jo alle barn ulike.

Permisjonen begynner tre uker før termin. Disse er utenom mødrekvoten på 15 uker. Mødrekvoten starter når du føder eller senest ved termindag. Dvs føder du før termin, mister du disse dagene før og mødrekvoten begynner å telle. Da begynner man altså på jobb igjen før enn man hadde tenkt. Føder man etter termin, har mødrekvoten allerede begynt å rulle fra termindagen så da begynner man å jobbe igjen etter oppsatt plan. Barnet vil da altså være noen dager yngre når permisjonen er over.
Jeg er ikke så god til å forklare, men håper dere skjønte det forde :joyful:
Oppklarende , takk

Siden jeg er uten jobb så får jeg 1 år permisjon fra skolen. Det eneste vi må finne ut av er hvordan samboeren skal gjøre det

Hei,

Er spørsmål. Har jeg forstått det riktig at så lenge man føder innenfor de tre ukene før termin eller når som helst etter det, så er permisjonen fastsatt ? Altså, hvis man går 3 uker over termin så vil barnet være 3 uker yngre når man starter på jobb, sammenlignet med om man fødte på termin?

Prrmisjonen justeres etter den nøyaktige datoen du føder på hvis du føder før termindato. Føder du på termindatoen, så blir planen slik det er satt opp nå, føder du før termindato så starter permen fra du er født. Du får like lang tid med barnet, det er bare den delen med permisjon som skulle vært før fødsel som slettes. Går du over termindato stemmer det at de da begynner permisjonen din og tid med babyen utenfor magen tas vekk fra permisjon. Ingen føder så seint som tre uker over da, men ja, i ytterste konsekvens kan det være snakk om 2 uker mindre tid med barnet hvis du går maks overtid over bruker 2-3 dager på igangsettelse til babyen er ute :)

Er det noen flere som kommer til å ha problemer med å få barnehageplass? I mine forutgående svangerskap har dette vært uproblematisk, men nå ser jeg at det kan bli vanskelig. Jeg har aldri måtte ha ulønnet permisjon, men det kommer jeg ikke unna denne gangen. Jeg savner kalkulatoren til NAV hvor man kunne lage plan for permisjon så fryktelig akkurat nå, er jo så utrolig komplisert å regne ut selv:nailbiting:

Er det noen flere som kommer til å ha problemer med å få barnehageplass? I mine forutgående svangerskap har dette vært uproblematisk, men nå ser jeg at det kan bli vanskelig. Jeg har aldri måtte ha ulønnet permisjon, men det kommer jeg ikke unna denne gangen. Jeg savner kalkulatoren til NAV hvor man kunne lage plan for permisjon så fryktelig akkurat nå, er jo så utrolig komplisert å regne ut selv:nailbiting:
Ja absolutt, vi får mest trolig dette problemet og

Får nok ikke før 1. august 2025 her vi bor.

Får nok ikke før 1. august 2025 her vi bor.
Samme her. Er så kjedelig, og skikkelig bakstreversk fordi jeg blir pensjonstaper og må ta risikoen med ulønnet permisjon. Bleh. Jeg elsker tanken på å være hjemme lenger fordi dette er mitt siste barn, men samtidig er det ikke like stort økonomisk spillerom som før og å spare opp til ulønnet permisjon i flere mnd blir krevende.

Vi landet på 100% utbetaling, og har fordelt fellesperioden 10 til meg og 6 til ham. Jeg tar mine uker først, pluss ferie og noen uker ulønnet omsorgspermisjon (jobber i staten og har fått avtale med arbeidsgiver om at jeg kan ta omsorgspermisjon og ikke ordinær ulønnet permisjon, da beholder jeg pensjonsopptjening). Det blir ca 8-9 mnd til meg og 4-5 mnd til far, og så har vi rett på bhg-plass etter det.

Samme her. Er så kjedelig, og skikkelig bakstreversk fordi jeg blir pensjonstaper og må ta risikoen med ulønnet permisjon. Bleh. Jeg elsker tanken på å være hjemme lenger fordi dette er mitt siste barn, men samtidig er det ikke like stort økonomisk spillerom som før og å spare opp til ulønnet permisjon i flere mnd blir krevende.
Enig! Men jeg ble egentlig positivt overrasket da vi regnet oss fram til at permisjon totalt sett vil vare til rundt 17. mai med 80% utbetaling (hvis ikke fødsel skjer før termin) :) Da tror jeg vi skal få det til å gå rundt uten å måtte bruke 100% ulønnet permisjon.

Ja, mest sannsynlig. Ser nå at Stavanger går inn for rullerende barnehage opptak. For å gjøre byen mer «attraktiv». Usikker på når det skal tre i kraft.

Men tror jeg, sammen med alle andre som jobber i barnehage ikke skjønner hvordan de skal løse det. Blant annet med ansatte. Stavanger (sammen med hele Norge) mangler allerede alt for mange bhg. Lærere. Vi hadde en avdeling der jeg jobber som hadde tilvenning i august, oktober, desember og januar. Og der var det stort sett tilvenning det gikk i. Og de følte ikke at de fikk gjort en god nok jobb både på tilvenningen eller med barna som allerede gikk der.

Så jeg blir med glede hjemme lengre, om det så betyr at sparepengene må gå til det. Har prøvd å tenke på løsninger som både ville vært gode for foreldre, men også barnehagen (dvs. de ansatte og barna som er i barnehagen). Og det går bare ikke opp hos meg.

Det eneste jeg kommer på er om de kunne brukt de pengene på å gjort det «bedre» for foreldre som måtte være hjemme med barna sine lengre, og frem til barnehagestart.

Ups, sorry, det ble langt.. tror jeg hadde litt å få ut her :rolleyes: :hilarious: :arghh:

Hvordan vet dere når det er plass til ungen i barnehagen?
Har dere allerede begynt å undersøke med lokal barnehage eller er dette en sånn "universal knowledge" jeg har gått glipp av ?

Har dere allerede begynt å undersøke med lokal barnehage eller er dette en sånn "universal knowledge" jeg har gått glipp av ?
Jobber i barnehage selv. Og flere av mine venninner gjør det. I ulike barnehager. Så jeg vet kun gjennom erfaring og hva jeg har hørt av de, At det kan være vanskelig å få plass (her jeg bor) utenom hovedopptaket i august.
Vi har ofte opplevd at det plutselig blir en, to eller tre plasser ledige gjennom barnehageåret, da noen flytter eller bytter barnehage om de plutselig skulle få plass der de ønsket. Så da kan man jo være heldig.

Men vi ser på det som en usikkerhet som vi ikke orker å ha. Så planen er barnehagestart i august. Slik at vi slipper det stresset med å ikke vite om det plutselig blir plass før.

Hvis jeg føder på termin (7mars) , så stemmer det at permisjonen min er ferdig i november? Regner jeg riktig? Dvs. 100% inkl 5 uker ferie.
For en dust tid å bli ferdig på mtp at man jobber i helsevesenet

Hvis jeg føder på termin (7mars) , så stemmer det at permisjonen min er ferdig i november? Regner jeg riktig? Dvs. 100% inkl 5 uker ferie.
For en dust tid å bli ferdig på mtp at man jobber i helsevesenet
Da har du hele fellesperioden og går jeg ut ifra? Jeg har kommet frem til at mødrekvoten varer til 20 juni (15 uker) så om du har 5 uker ferie etter det er du hjemme til 25 juli (når du har ferie må mannen enten være på jobb eller også ha ferie for å ikke bruke av fellesperioden)
Så fellesperioden begynner egentlig da 21 juni, men om han er i jobb og du tar ferie forskyves den til å da starte 26 juli, og de 16 ukene fellesperiode er da over 15 november. Da begynner fedrekvoten sikkert mandagen etter og ikke på helg, tror jeg, i så fall starter fedrekvoten 18 november og er ferdig 3 mars 2025

Noen bhg har opptak også januar, vi tenker å søke om bhg plass fra januar/februar/mars 2025 og håper det er mulig, men tror ikke det er veldig mange fødende i min kommune i dette området i år. Hørt om 3 stk :hilarious:
Hør med kommunen din om de kun har opptak august, og om de evt gjør opptak senere dersom ledig plass:happy:

Back
Topp