~Juni 2023~

Jeg er litt stolt av meg selv. Jeg har bitt negler i alle år, nå har jeg ikke bitet på flere uker og liker resultatet :happy:
Så bra. Flink du er. Har selv perioder der jeg biter negler og slutter så begynner jeg igjen og det er ikke kjekt.

Sånn gjør jeg og. Skjønner ikke hva som trigger at jeg starter igjen heller, for det er jo tilnærmet ufrivillig adferd :bag: :bag:

Er jo mange som sminker seg fra den alderen, de skal jo være så voksne..
Mi på 13,5 sminker seg kun når hun skal pønte sæ..

Og, nå er det ingen regler på når det er lov å sykle til skolen; kun foreldrene som bestemmer. Ser en artikkel fra 2015, at skolene nå ikke lenger har lov til å nekte barn å sykle til skolen, så.. Tenker man får ta en individuell vurdering på hvor sikker barnet er i trafikken.
Ja. Jeg vet at skolen ikke kan pålegge regler, men når fau lager retningslinjer så er det greit å holde seg litt i den retning. Men hun mener det er fra tredje, flere i klassen syklet i år også.

Ja, mange sminker seg. Og hun får gjøre litt til selskap. 100% frislipp på neglelakk.

Men til hverdags. 12 år gammel. Den må vi tygge litt på.

Ja. Jeg vet at skolen ikke kan pålegge regler, men når fau lager retningslinjer så er det greit å holde seg litt i den retning. Men hun mener det er fra tredje, flere i klassen syklet i år også.

Ja, mange sminker seg. Og hun får gjøre litt til selskap. 100% frislipp på neglelakk.

Men til hverdags. 12 år gammel. Den må vi tygge litt på.

Ser den. Trygg trafikk anbefaler fra 10-12 år, da. Det blir vel nærmere minst 4. Klasse..?

Ja, altså.. de er jo enda små. Ble ikke aktuelt med den diskusjonen her på eldste. Men hun er ganske naturlig "sminket" også. Dvs, mørke vipper og røde lepper. Også er ikke interessen der

Ser den. Trygg trafikk anbefaler fra 10-12 år, da. Det blir vel nærmere minst 4. Klasse..?

Ja, altså.. de er jo enda små. Ble ikke aktuelt med den diskusjonen her på eldste. Men hun er ganske naturlig "sminket" også. Dvs, mørke vipper og røde lepper. Også er ikke interessen der
Her er visst mascara en ønsket sak. Og hun bruker den både oppe og nede (naturlig ganske lyse vipper, lyshåret og bleik som hun er) så det gir en noe markant effekt...

10-12 år er det jo lenge til denne 7 åringen min er, men det er jo heldigvis snakk om gang og sykkelvei hele veien. Ikke trafikkert av annet enn andre unger på vei til skolen.

Her er visst mascara en ønsket sak. Og hun bruker den både oppe og nede (naturlig ganske lyse vipper, lyshåret og bleik som hun er) så det gir en noe markant effekt...

10-12 år er det jo lenge til denne 7 åringen min er, men det er jo heldigvis snakk om gang og sykkelvei hele veien. Ikke trafikkert av annet enn andre unger på vei til skolen.

Ja, er en vurdering å ta!

Jepp, men det gjaldt på trafikkerte veier da..!

Ja, er en vurdering å ta!

Jepp, men det gjaldt på trafikkerte veier da..!
Ja, på traffikert vei får hun ikke sykle på en stund, men all den tid det er laget gang og sykkelvei til skolen som går rett nedenfor oss, så er det bre å gå ned innkjørselen vår, ned en bruslagt sti og så er de på den skoleveien, så det er uproblematisk i så måte. Trolig går hun halve veien også, fordi det er en lang oppoverbakke og hun klarer ikke sykle opp hele, vi har prøvd :)

Så hun får nok sykle til høsten, men hun br ha en større sykkel, og jeg vet det er noe som ikke funker på enten gir eller bremse på den i neste størrelse i garasjen, så vi må se på om den kan fikses eller hva som må til. Det ble forsøkt fikset sist men gikk ikke så lett som først tenkt, og ble derved løst ved at "den er for liten uansett, hun får en større sykkel", men nå er neste unge oppe i den størrelse, gitt.

Er jo mange som sminker seg fra den alderen, de skal jo være så voksne..
Mi på 13,5 sminker seg kun når hun skal pønte sæ..

Og, nå er det ingen regler på når det er lov å sykle til skolen; kun foreldrene som bestemmer. Ser en artikkel fra 2015, at skolene nå ikke lenger har lov til å nekte barn å sykle til skolen, så.. Tenker man får ta en individuell vurdering på hvor sikker barnet er i trafikken.
De kan sikkert ikke nekte men tenker de har de reglene av en grunn så jeg følger de

De kan sikkert ikke nekte men tenker de har de reglene av en grunn så jeg følger de

Det har de sikkert; jeg tenker det er mest veiledende, egentlig, for å gi foreldrene en pekepinn. For vår del er det uaktuelt uansett alder. Blir for langt. Mi på 6 får lov til å gå litt langs veien her, men hadde ikke fått lov til å sykle alene. Veiver så fælt på sykkel.. og å sykle til skolen innebærer både trafikkansvar, men også ansvar for at man ikke "roter seg bort" på veien. Og der er det jo veldig forskjell på ungene..!

Natta er over og jeg sitter rolig i en sovepose på en sofa og har som viktigste oppgave å være våken.

Jeg er brannvakt. Aka, våken nattevakt.

Jeg sov ikke stort lenger enn til fire i går uansett. Så jeg så ikke problemet med å melde meg til dette. Det er etter min mening også den korteste delen av nattevakta, jeg sov fra før midnatt og overtok altså klokka fire, mens resten av gjengen her skal vekkes rundt 7.30 så 13 unger og 4 voksne er ferdig på badet og på plass til frokost 8.30 (som er luksus, i går skulle vi ha dem klare 7.30 og det gikk også fint. De som bor i andre delen av barnehagen her og hadde brannvakt forrige natt skal faktisk ha frokost i dag klokka 7!) ikke at vi forventer at noen av dem sover så lenge. De første våknet 6 i går, av seg selv.

Korpsstevne, fin gjeng med unger altså fra de to som gikk ut av niende nå til en som gikk ut av tredje, og et lite lass som gikk ut av... Fjerde, og er par femte tror jeg det må bli. Ikke et stort korps, og åpenbart et ungt korps, men en fin gjeng å ha med seg, de har lagt seg uten store krangler, står opp uten problemer også. Bare en unge med hjemlengsel som slår inn når klokka godt har passert normal leggetid, men ikke værre enn at en meget dyktig leder (ikke meg, nei) har en rolig prat og får tankene over på helt andre ting, pusten blir rolig, tårene forsvinner og luftmadrass byttes med sofaen ved siden av den voksne (andre delen av den sofaen jeg nå har installert meg i) og alt går bra

Så nå skal jeg egentlig bare gjøre det samme som jeg gjorde i går, bare være våken og dille med telefonen til de andre våkner. Bare at i dag er ikke det å sovne et alternativ.

Jeg anser min egebelig rolle som brannvakt lite sannsynlig å slå inn. Festen i bygda er over uten at noen har vart langt inn her vi er også, musikken fra konserten har stilnet mens jeg sov. Så med 99,9999999999% sannsynligjet skal jeg bare være våken til de andre blir det.

Ja, og forøvrig gjennom dagens hektiske program. På en meget varm dag med meldinger opp i 25-26 grader skal gjengen to ganger i uniform, førte gang konsert klokka ti så da er det ikke så varmt enda. Det er bare litt knapp tid med frokost 8.30-9 og oppmøte 9.40 og altså en liten gåtur på rundt 10 mellom barnehagen hvor vi sover og skolen hvor vi spiser, og bare et par min fra barnehagen til der konserten skal spilles da, men altså nevnte 13 unger (og en voksen) skal i uniform. Eller, i alle fall rundt 10 av dem, de yngste har ikke uniform enda, de stiller i korpsgenser.

Mellom de to rundene i uniform er det lettere klær da de har en 2,5 timers (egentlig 3, men det rekker vi ikke) runde i klatreparken.

Trolig en trøtt gjeng som foreldrene henter i ettermiddag, de fleste dukker opp til den avslutningen og tar med ungene sine hjem, noen er i bygda og kommer på konserten også, og en eller annen sitter sikkert på med noen andre hjem.

Men jeg tror de har fått noen gode minner fra helga. Første korpstur for mange av dem (vi har ikke vært på tur på noen år pga koronautforsringer mm. Dette stevnet her var vi påmeldt i 2020, det har bare blitt utsatt til 21, så 22 og så ble det altså endelig gjennomført i år. Så man kan jo si at vi meldte oss på dette her for 3,5 år siden.)

Nye turer planlegges, om et par år har korpset jubileum (65, men 60 år fikk vi slett ikke markert, for det var altså i 2020. Våren (mars) 2020 kunne vi slett ikke ha noe jubileumskonsert med påfølgende tur i juni. Så vi satser sterkt på 2025) med en større/lenger tur.

Klokka er sju, og alle andre sover enda.

De skal opp i løpet av den neste halvtimen, og jeg hører sg de begynner å bevege seg litt mer så deg går rette veien

Da er vi ferdig pakket ut i bilene og bare en siste tur på do så kjører vi hjem etter en lang, varmt og flott helg.

Vel hjemme.

Sliten. Og trøtt. Og litt kokt. Ikke så brent heldigvis.

Men ungene har hatt en flott tur. Da er det verd det.

Last edited:
Hvordan finne motivasjon til å vaske kjøleskapet før ferien?

Tja, ha f. Eks et kjøleskap litt vel stappfullt sånn at en ikke har helt oversikten og en rest av en salat kan bli trykket litt langt bak sammen med f eks et par kokte egg. Noe ingen ser fordi rester av middager, innimellom poser og skåler og flakser og bokser... Ja. Ha så en flaske soyasaus som velter på en av de øverste hyllene.

Ha så en mann som tror at det brune som drypper ut nederst i kjøleskapet skyldes den råtne salaten.
Begynn å vaske, stuss på at det ikke lukter så råtten salat, men er uventet nye brun veske på hylle etter hylle.

Jaja.

Det er nå halvannen ledig hylle i kjøleskapet, trolig to dersom jeg også rydder den øverste hyllen, den som var over soya - flasken, og er par glasshyller har fått komme ut og blitt vasket skikkelig.

Store deler av "vi må rydde det kjøleskapet før vi drar på ferie" er unnagjort, gitt. Skal ta resten også, men det er greit om mannen først får tatt den oppvasken han lovde ta dersom jeg tok et tak i det skapet. For det må liksom frigjøres plass på benken og i vasken. Oppvaskmaskinen går og vasken er full. Og det er noe utgått vaniljesaus og rømme som skulle vært slått ut etc. Må bare få frigjort den vasken.

Det var jo uansett på tide. Men vi har slett ikke så mye soyasaus igjen ;)

Hvordan finne motivasjon til å vaske kjøleskapet før ferien?

Tja, ha f. Eks et kjøleskap litt vel stappfullt sånn at en ikke har helt oversikten og en rest av en salat kan bli trykket litt langt bak sammen med f eks et par kokte egg. Noe ingen ser fordi rester av middager, innimellom poser og skåler og flakser og bokser... Ja. Ha så en flaske soyasaus som velter på en av de øverste hyllene.

Ha så en mann som tror at det brune som drypper ut nederst i kjøleskapet skyldes den råtne salaten.
Begynn å vaske, stuss på at det ikke lukter så råtten salat, men er uventet nye brun veske på hylle etter hylle.

Jaja.

Det er nå halvannen ledig hylle i kjøleskapet, trolig to dersom jeg også rydder den øverste hyllen, den som var over soya - flasken, og er par glasshyller har fått komme ut og blitt vasket skikkelig.

Store deler av "vi må rydde det kjøleskapet før vi drar på ferie" er unnagjort, gitt. Skal ta resten også, men det er greit om mannen først får tatt den oppvasken han lovde ta dersom jeg tok et tak i det skapet. For det må liksom frigjøres plass på benken og i vasken. Oppvaskmaskinen går og vasken er full. Og det er noe utgått vaniljesaus og rømme som skulle vært slått ut etc. Må bare få frigjort den vasken.

Det var jo uansett på tide. Men vi har slett ikke så mye soyasaus igjen ;)

Sånt påskynder gjerne kjøleskapvasken litt, ja..! :P

JEG synes klokken seks er litt tidlig å stå opp, jeg da. Men det synes ikke minstemor. :hilarious:
Hun måtte bæsje, så var jo like greit å få det på do og ikke i bleia da.. Men likevel. Tidlig. :P

JEG synes klokken seks er litt tidlig å stå opp, jeg da. Men det synes ikke minstemor. :hilarious:
Hun måtte bæsje, så var jo like greit å få det på do og ikke i bleia da.. Men likevel. Tidlig. :p

Klokka 6 er litt tidlig ja :p
Her starta dagen 7, som er rimelig seint for 2åringen å være. Men så holdt hun meg våken 1 time i natt med hoste, så jeg er litt trøtt likevel :angelic:

Sånt påskynder gjerne kjøleskapvasken litt, ja..! :p
Og utvider den.

Det lukter fortsatt soyasaus i kjøleskapet fastslo jeg når jeg laget frokost til minstemor. Så jeg skal vaske kjøleskapet i kveld også.

Hun måtte bæsje, så var jo like greit å få det på do og ikke i bleia da.. Men likevel. Tidlig. :p
Det er litt tidlig ja. Men greit å gå på do da.

Mannen står opp 6 og drar 6.30 til jobb.

Det var min tur i går, men jeg sleit og var nok ikke oppe før 6.15

Back
Topp