Solas dagbok ❤️ Gravid med nr.2

Overtenking og tankekjør er utrolig slitsomt! Har slitt mye med det samme, men hadde også depresjon fra ca 12-23 år. Så vet ikke om det er helt det som henger igjen. TikTok kommer med mye adhd-greier, og jeg har hver gang tenkt: "er ikke det normalen? :p". Ikke at jeg egentlig tror *jeg* har adhd, men noe rart er det. Men dessverre får man ikke utredning på "noe rart". :p

Forøvrig; jeg heller blir ikke gravid lett, virker det som. Men, jeg HAR blitt gravid til slutt, så mye mulig det ligger noe i det med å være en god match? Får håpe du og gubben er en god match og at det klaffer etterhvert ❤️
Forøvrig; hvis dere har vært uten prevensjon i over et år, selv om dere ikke har direkte prøvd å evt treffe, så kan dere jo søke utredning på det; bare for å komme i gang med evt ivf-søknader. (Den biten tar jo gjerne litt tid og, så kan jo evt få inn en søknad snart, og evt gå i gang med det utover nyåret).
Ja. Utrolig mye på TikTok. Men har hele livet vært mye og ikke som alle andre. Var ikke før legen og jeg snakket om det hvor jeg innså at det kanskje er en diagnose det ja.
Men jeg klarer meg :happy:

Med tanke på graviditet har jeg vært uten prevensjon i 12 år. Siden jeg og mannen møttes nå for straks 3 år siden har vi vel mer eller mindre hatt sex hver mnd under EL så ja, vi kunne nok fått hjelp raskt. Det var det gyn sa også.
Men må gikk jeg jo med på å vente til mars da. Dumme meg, var nok litt fordi jeg og mannen ikke hadde bestemt oss for «nå» begynner vi å prøve. Så redd for å late det på han når han var litt uforberedt. Men reaksjonen hans var jo «vi kan vel bare få hjelp med en gang?»
Da er det kanskje dumt å ringe gyn igjen og «ombestemme» meg :hilarious:
Kunne jo kanskje tenke meg å prøvd en runde med letrozol også jeg, men gyn mente det ikke var noen vits siden jeg hadde el. :shifty:

Ja. Utrolig mye på TikTok. Men har hele livet vært mye og ikke som alle andre. Var ikke før legen og jeg snakket om det hvor jeg innså at det kanskje er en diagnose det ja.
Men jeg klarer meg :happy:

Med tanke på graviditet har jeg vært uten prevensjon i 12 år. Siden jeg og mannen møttes nå for straks 3 år siden har vi vel mer eller mindre hatt sex hver mnd under EL så ja, vi kunne nok fått hjelp raskt. Det var det gyn sa også.
Men må gikk jeg jo med på å vente til mars da. Dumme meg, var nok litt fordi jeg og mannen ikke hadde bestemt oss for «nå» begynner vi å prøve. Så redd for å late det på han når han var litt uforberedt. Men reaksjonen hans var jo «vi kan vel bare få hjelp med en gang?»
Da er det kanskje dumt å ringe gyn igjen og «ombestemme» meg :hilarious:
Kunne jo kanskje tenke meg å prøvd en runde med letrozol også jeg, men gyn mente det ikke var noen vits siden jeg hadde el. :shifty:

Kjenner meg igjen i den. Men som sagt, tror jeg har bare litt forstyrrelser. For jeg har aldeles ikke *hyperaktivitet* i blodet, heller motsatt. :P

Og, nei, ring gyn - si at du har diskutert med mannen, og gjerne begynner tidligere! :)
Ikke dumt i det hele tatt! ❤️

Kjenner meg igjen i den. Men som sagt, tror jeg har bare litt forstyrrelser. For jeg har aldeles ikke *hyperaktivitet* i blodet, heller motsatt. :p

Og, nei, ring gyn - si at du har diskutert med mannen, og gjerne begynner tidligere! :)
Ikke dumt i det hele tatt! ❤️
Ja. Kanskje jeg skal gjøre det. Da blir jo hvertfall ikke ventetiden så lang da. For som sagt, jeg er rimelig sikker på at vi må ha hjelp. Men jeg gir ikke opp håpet, og skulle man være så heldig å bli gravid før så kan man jo bare avbestille. Takk for gode ord! Kanskje jeg skal ringe da :Heartred :love017

Ja. Kanskje jeg skal gjøre det. Da blir jo hvertfall ikke ventetiden så lang da. For som sagt, jeg er rimelig sikker på at vi må ha hjelp. Men jeg gir ikke opp håpet, og skulle man være så heldig å bli gravid før så kan man jo bare avbestille. Takk for gode ord! Kanskje jeg skal ringe da :Heartred :love017

Det er utrolig fort å endre litt mening når man har fått diskutert hjemme ❤️
Og ja, om man blir gravid i mellomtiden, så er jo det bare fint!
Håper spiren sitter snart for dere ❤️

Det er utrolig fort å endre litt mening når man har fått diskutert hjemme ❤️
Og ja, om man blir gravid i mellomtiden, så er jo det bare fint!
Håper spiren sitter snart for dere ❤️
Ja. Bare de sier det er greit da. For vi har jo ikke prøvd «aktivt» selvom jeg vet at det absolutt har vært muligheter for det mer eller mindre hver mnd :happy: :Heartred

Ja. Bare de sier det er greit da. For vi har jo ikke prøvd «aktivt» selvom jeg vet at det absolutt har vært muligheter for det mer eller mindre hver mnd :happy: :Heartred

Jeg tror ikke det er krav om at du MÅ ha sjekket eggløsning etc.
Faktisk, så tar de gjerne utgangspunkt i at du ikke har peiling. Første gang jeg var på utredning (offentlig gynekolog), så trodde hun ikke på at eggløsningen var når jeg sa den var.
"Men, det er ikke vits i å ta den blodprøven på dag 21, for jeg har eggløsning på dag 20-21; jeg har jo tempet og fulgt med"
hun svarte bare at det kunne ikke hun vite, så da **måtte** blodprøven taes på dag 21. Da den kom tilbake som "nei, lavt progesteron, ikke påviselig med eggløsning på det", så ble jeg litt..
"No shit, Sherlock, for var jo ikke bare det jeg sa.."
(Forresten, så hadde hun ikke hørt om blodprøven engang før jeg nevnte det, og hun måtte ringe meg tilbake senere at hun hadde konferert med en annen gynekolog.. Når man føler man kan mer om fertilitet enn gynekologen, da..)

Dessuten, trenger man jo ikke si "vi har ikke prøvd, vi", men heller fokusere på "vi har vært uten prevensjon og med jevnlig samleie i flere år uten graviditet".
For, i teorien har dere jo strengt tatt prøvd i tre år, selv om dere ikke har gått all inn før nå. :) :)

Så regner ikke med de vil være vrang på den :p

Jeg tror ikke det er krav om at du MÅ ha sjekket eggløsning etc.
Faktisk, så tar de gjerne utgangspunkt i at du ikke har peiling. Første gang jeg var på utredning (offentlig gynekolog), så trodde hun ikke på at eggløsningen var når jeg sa den var.
"Men, det er ikke vits i å ta den blodprøven på dag 21, for jeg har eggløsning på dag 20-21; jeg har jo tempet og fulgt med"
hun svarte bare at det kunne ikke hun vite, så da **måtte** blodprøven taes på dag 21. Da den kom tilbake som "nei, lavt progesteron, ikke påviselig med eggløsning på det", så ble jeg litt..
"No shit, Sherlock, for var jo ikke bare det jeg sa.."
(Forresten, så hadde hun ikke hørt om blodprøven engang før jeg nevnte det, og hun måtte ringe meg tilbake senere at hun hadde konferert med en annen gynekolog.. Når man føler man kan mer om fertilitet enn gynekologen, da..)

Dessuten, trenger man jo ikke si "vi har ikke prøvd, vi", men heller fokusere på "vi har vært uten prevensjon og med jevnlig samleie i flere år uten graviditet".
For, i teorien har dere jo strengt tatt prøvd i tre år, selv om dere ikke har gått all inn før nå. :) :)

Så regner ikke med de vil være vrang på den :p
Når jeg var hos gyn nå så hadde jeg eggløsning. Men om egget slapp det vet jeg ikke. Tok jo blodprøver og dull utredning for 4 år siden. Da jeg prøvde sist. Da var alle blodprøver fine. Jeg har fått et papir med meg nå med blodprøver fra gyn. Men de skulle jeg ta på cd3?

Jeg kan jo ringe og forhøre meg da. Det skader jo ikke :happy090

Når jeg var hos gyn nå så hadde jeg eggløsning. Men om egget slapp det vet jeg ikke. Tok jo blodprøver og dull utredning for 4 år siden. Da jeg prøvde sist. Da var alle blodprøver fine. Jeg har fått et papir med meg nå med blodprøver fra gyn. Men de skulle jeg ta på cd3?

Jeg kan jo ringe og forhøre meg da. Det skader jo ikke :happy090

Du må nok ta de på nytt uansett for henvisning. De skal vel taes mellom cd2-4; for helt i starten av syklusen er vel flere av disse hormonene "nullstilt" på en måte. :p Dette gjelder i hovedsak LH, østrogen, FSH, mener jeg.

Den på "dag 21", progesteron (evt; 1 uke etter eggløsning) er for å påvise eggløsning og evt avdekke mangel på progesteron.

Men ja, ring og hør ❤️❤️

Du må nok ta de på nytt uansett for henvisning. De skal vel taes mellom cd2-4; for helt i starten av syklusen er vel flere av disse hormonene "nullstilt" på en måte. :p Dette gjelder i hovedsak LH, østrogen, FSH, mener jeg.

Den på "dag 21", progesteron (evt; 1 uke etter eggløsning) er for å påvise eggløsning og evt avdekke mangel på progesteron.

Men ja, ring og hør ❤️❤️
Åh. Deilig å snakke med noen som har litt peiling. Jeg prøvde å få greie på slikt sist jeg prøvde, men synes jeg fikk så lite informasjon selvom jeg spurte og gravde.
Tenker at jeg tar de blodprøvene allerede neste pp. Mannen skulle ta sædprøve også. Så har bi hvertfall alt dette på stell :happy: :Heartred

Åh. Deilig å snakke med noen som har litt peiling. Jeg prøvde å få greie på slikt sist jeg prøvde, men synes jeg fikk så lite informasjon selvom jeg spurte og gravde.
Tenker at jeg tar de blodprøvene allerede neste pp. Mannen skulle ta sædprøve også. Så har bi hvertfall alt dette på stell :happy: :Heartred

Er vel noe flere blodprøver som taes, men disse er mest kritisk å få tatt i starten av syklusen. Regner med de sjekker bl.a. prolaktin og AMH også.

Godt dere får inn prøvene, så har dere noe tall å legge med i henvisningen ❤️ Nå må det bli baby, da! :)

Er vel noe flere blodprøver som taes, men disse er mest kritisk å få tatt i starten av syklusen. Regner med de sjekker bl.a. prolaktin og AMH også.

Godt dere får inn prøvene, så har dere noe tall å legge med i henvisningen ❤️ Nå må det bli baby, da! :)
Ja. Håper jo på det da. Har jo egentlig ønsket meg denne babyen i 7-8 år. Så på tide nå :Heartred

Ja. Håper jo på det da. Har jo egentlig ønsket meg denne babyen i 7-8 år. Så på tide nå :Heartred

Ja, det er jo ikke vits i å vente så mye da, egentlig! Håper det blir en kort prosess ❤️

Dpo, 5?6?7?

Jeg håper på 5 for da kan det være en bitte liten sjanse.
Det er et konstant ubehag i livmor og eggstokker. Og jeg håper Jo at dette ubehaget kommer av at noe skjer, men sannsynligheten er svært svært liten.
En slags kvalme kommer over meg like fort som den forsvinner.

Jeg har så lyst å få dette til uten hjelp, men det går nok ikke. Og det er jeg innforstått med. Men det skader ikke å ha håp.

Denne gangen har jeg ikke vondt i puppene som jeg alltid har mellom el og ikm.
Testene har kommet i posten da. Tenkte vel egentlig ikke ta en test før onsdag/torsdag neste uke da ikm er å søndag. Men det blir vel brått mandag.

Vurderer å ta en nå da, bare for å se om det dukker opp skygge. Selvom jeg vet det er mye skygge, så vil jeg se en skygge selv evt så jeg ikke blir helt manisk når det nærmer seg og det kommer en skygge. :love017

Dpo alt mellom 5-9

Jeg må jo le av meg selv. For å sitere meg selv: denne gangen skal jeg ikke kjenne etter… Phø. Kjenner jeg ikke meg selv?

Ikke så mye å oppdatere her. Bestilte graviditetstester, de kom i postkassa. Men, jeg har jo selvsagt bestilt feil. Og ikke tidligtester, så da bestilte jeg 30 nye tidligtester da… :bored: :hilarious:

Merker ikke så mye denne gangen heller, i dpo land.

pleier å ha veldig vonde pupper fra el til ikm. Ingenting nå.

Det jeg har merket er:
Strålinger fra venstre eggstokk som går bak i bekkenet og ut i hofta, så gikk det over på høre side i noen sekunder, så over til venstre.

Leamus i underlivet, og et «trykk» «stikk» nedentil.

Kvalme som kommer like fort som den forsvinner.

Så jeg synes liksom ikke at noen av de vanlige tingene som pleier å være fra el til ikm er tilstede enda. Men det er jo lenge til ikm.

Har også funnet ut at jeg får el tidligere og har lenger lutefase?

Har 27/28 dages syklus. Hvis egget slapp når jeg var hos gyn så har jeg el på cd 11. merkelig! :hilarious:

Hørte også på podcast her om dagen at hvis du har sex før el så er det større sjans for jente fordi jente sperm lever lenger enn gutt, har du sex rett etter at egget har sluppet er det større sjanse for at det blir gutt, da gutta svømmer raskere enn jentene. Selvfølgelig ikke 100% men en gøy tanke. Skulle det klaffe denne pp er det garantert gutt da :laughing002
Siden jeg tror vi hadde sex etter el.

Jaja. God lørdag fine damer :Heartred

Hm, hva skal jeg tro? Brygger jeg på sykdom eller brygger jeg på baby?
Jeg er altså så uggen i dag. Kvalme som ikke går over. Har en klump i magen/halsen og brekker meg. Prøver å spise. Da forsvinner kvalmen i 5 minutter. Før den er tilbake.
TMI, løs mage… Så kanskje det er omgangssyke?
Eller er det baby?

Med tanke på smertene på fredag kveld, festesmerter?
Da kan det vel være HCG som plager meg nå.
Jeg føler meg varm og kald. Og andpusten.
Tilfeldigheter. Eller sykdom. :hilarious:

Jeg ler av meg selv når jeg leser det over. Snakk om å snakke rundt seg selv… :angelic::laughing002

Jaja, har jo vanlige tester hjemme. Kan jo teste i morgen. Eller vente til tidligtestene kommer. Ikm er jo ikke før om en uke.

Ang det med kjønn og sex, så.. Viser det seg at enkelte menn produserer mest (nesten bare) sædceller av et kjønn o.O (de fleste produserer nok 50/50, men enkelte menn).
En annen ting, var vel at nyere forskning også viser at egget gjerne velger sædcelle i større grad enn man hadde trodd. :P Så nesten uansett hvordan man gjør det med sex, så er det vanskelig å påvirke mer enn biologien :p

Jeg tror jeg har sånne egg som foretrekker jenteceller eller noe. Har tre barn, med ulike menn; men kun jentebarn :p
Og med nr2, så VET jeg det ble lagt aksjer *på* EL dagen :P (forøvrig så sa de gutt på ultralyd, så trodde gutt til hun kom ut)

Blir spennende å se om spira sitter denne gang ! Jeg hadde smerter med både nr 2 og nr3 (.. nr1 så kjente jeg ikke etter, for det var ikke planlagt).

Hm, hva skal jeg tro? Brygger jeg på sykdom eller brygger jeg på baby?
Jeg er altså så uggen i dag. Kvalme som ikke går over. Har en klump i magen/halsen og brekker meg. Prøver å spise. Da forsvinner kvalmen i 5 minutter. Før den er tilbake.
TMI, løs mage… Så kanskje det er omgangssyke?
Eller er det baby?

Med tanke på smertene på fredag kveld, festesmerter?
Da kan det vel være HCG som plager meg nå.
Jeg føler meg varm og kald. Og andpusten.
Tilfeldigheter. Eller sykdom. :hilarious:

Jeg ler av meg selv når jeg leser det over. Snakk om å snakke rundt seg selv… :angelic::laughing002

Jaja, har jo vanlige tester hjemme. Kan jo teste i morgen. Eller vente til tidligtestene kommer. Ikm er jo ikke før om en uke.
Spennende, håper det er baby og ikke sykdom du brygger på :D

Ang det med kjønn og sex, så.. Viser det seg at enkelte menn produserer mest (nesten bare) sædceller av et kjønn o_O (de fleste produserer nok 50/50, men enkelte menn).
En annen ting, var vel at nyere forskning også viser at egget gjerne velger sædcelle i større grad enn man hadde trodd. :p Så nesten uansett hvordan man gjør det med sex, så er det vanskelig å påvirke mer enn biologien :p

Jeg tror jeg har sånne egg som foretrekker jenteceller eller noe. Har tre barn, med ulike menn; men kun jentebarn :p
Og med nr2, så VET jeg det ble lagt aksjer *på* EL dagen :p (forøvrig så sa de gutt på ultralyd, så trodde gutt til hun kom ut)

Blir spennende å se om spira sitter denne gang ! Jeg hadde smerter med både nr 2 og nr3 (.. nr1 så kjente jeg ikke etter, for det var ikke planlagt).
Hehe. Ja, men hadde vært gøy om det stemte :laughing002

Jeg har hatt ubehag i livmoren i dag også. Veldig spent!

Back
Topp