Tråden for rare spørsmål

Hei :)Sniker fra februar 2023. Lurer på når dere som var veldig kvalme i første trimester ble mindre kvalme? Hvis dere har blitt det... Og var det noen forskjell på når kvalmen ble bedre hos dere som har vært gravid flere ganger? Jeg er så lei av kvalmen og håper den gir seg raskere med nr 2 enn med nr 1 :shy:
Hei :) Kvalm til veke 13+5 då ga det seg plutselig over natta. Spydde opp mot x7 daglig på det verste og var innlagt på sjukehus for å få væske. Dette er graviditet nr 3 og kvalmen har med alle 3 sluppet i veke 13. Håper det gir seg snart med deg <3

Jeg har en BRGN regnkåpe som jeg håper vil passe utover høsten i all fall:smiley-angelic001
Jeg har den og. Den har litt å gå på også :smiley-bounce012 men tar ikke fem øre for å gå med en vinterjakke åpen om glidelåsen trygler om nåde.

• Liker
Reactions: EK3
Hei :)Sniker fra februar 2023. Lurer på når dere som var veldig kvalme i første trimester ble mindre kvalme? Hvis dere har blitt det... Og var det noen forskjell på når kvalmen ble bedre hos dere som har vært gravid flere ganger? Jeg er så lei av kvalmen og håper den gir seg raskere med nr 2 enn med nr 1 :shy:
Hei :)
Her ga kvalmen seg i uke 18. Etter noen heftige mnd med kvalme døgnet rundt og oppkast fra morgen til kveld. Det var SÅ deilig når det endelig slapp taket! I uke 22 nå, og de siste ukene har vært helt fantastiske!
Håper kvalmen din gir seg snart:joyful:

Nå skal vi jo være gravide til en gang uti desember, selv har jeg termin 27.12. Hva gjør dere mtp kåpe til vinteren…?
Magen min har vokst meg ut av alle jakker jeg har allerede :hilarious: Går mye ute og må ha noe jeg kan lukke, så jeg vurderer å kjøpe en sånn kombinert gravid/bære-jakke!

Jeg kjenner ikke noe til bekkenløsning og lurer på hva grunnen kan være (18+3 i dag). Er det det at jeg som førstegangs ikke er «forventet» å få det så tidlig, er det genetisk eller er det andre mulige forklaringer. Ei jeg snakket med mener det er høye kvinner som får det. Jeg er cirka 1.63.

Noen som vet?
Jeg var ikke plaget i første svangerskap, nå plages jeg daglig (fra uke 17 ca). Årsakene til smerte er ikke helt sikre, men sannsynligvis spiller hormoner en stor rolle. Faktisk så skal jo hormoner gjøre at bekkenet «løsner» (bekkenbeina blir mer føyelige som forberedelse til fødsel) hos alle, men ikke alle får smerter. Tidligere fødsler disponerer også for smerter. Det samme gjør tungt fysisk arbeid, høy KMI, tidligere ryggsmerter, mangelfull stabilitet osv.. Det er ikke sikkert du får smerter. Jeg krysser fingrene for det :happy:

Hei! Nå har jeg hyperemesis, så jeg var/er jo over gjennomsnittet dårlig, men jeg er i uke 20 i dag og fortsatt kvalm. Men jeg er mye bedre enn det jeg var for noen uker siden, det ble bedre etter uke 16. Håper det går over for deg snart!

Magen min har vokst meg ut av alle jakker jeg har allerede :hilarious: Går mye ute og må ha noe jeg kan lukke, så jeg vurderer å kjøpe en sånn kombinert gravid/bære-jakke!
Jeg ser også på dem, men er nokså «nøpen» på stoff, kvalitet og passform. Tar gjerne imot tips!

Trenger man å ta med urinprøve på glukosebelastningstesten? :think005 Blir det regnet som en svangerskapskontroll? For min del blir det første time etter OUL…

Trenger man å ta med urinprøve på glukosebelastningstesten? :think005 Blir det regnet som en svangerskapskontroll? For min del blir det første time etter OUL…
Spørs om du har bestilt svangerskapskontroll samtidig vil jeg tro. Sist bestilte jeg svangerskapskontroll samtidig og tok da med urinprøve, nå bestiller jeg kun glukosebelastningstest og tar ikke med, fordi jeg tar med når jeg skal på kontroll til jordmor istedet :)

Spørs om du har bestilt svangerskapskontroll samtidig vil jeg tro. Sist bestilte jeg svangerskapskontroll samtidig og tok da med urinprøve, nå bestiller jeg kun glukosebelastningstest og tar ikke med, fordi jeg tar med når jeg skal på kontroll til jordmor istedet :)
Oi, her er det bare fastlege og jordmor som legger inn timer for meg. Kan ikke si jeg har bestilt noe som helst ☺️ Men legen har lagt inn at jeg skal komme inn kl 08 for selve testen også har jeg time med henne litt over 10. Tolket det som hun da ville gå gjennom resultatene, men kan jo hende det er kombinert med en kontroll :confused005

Får ta med for å være sikker :bookworm:

Oi, her er det bare fastlege og jordmor som legger inn timer for meg. Kan ikke si jeg har bestilt noe som helst ☺️ Men legen har lagt inn at jeg skal komme inn kl 08 for selve testen også har jeg time med henne litt over 10. Tolket det som hun da ville gå gjennom resultatene, men kan jo hende det er kombinert med en kontroll :confused005

Får ta med for å være sikker :bookworm:
Lurt! Skader jo ikke.
Jeg har vikar for fastlegen, så forholder meg minst mulig til denne legen og bestiller gjennom de i skranken i stedet om det er noe som ikke er legetime :)

Okei, jeg føler dette er et skikkelig rart spørsmål, men det var jo det jeg opprettet tråden for :hilarious:

Hva gjør dere med håret "der nede"? Jeg pleier å barbere 1-2 ganger i uka, for jeg tåler virkelig ikke voksing. Liker å ha håret kort nok til at det ikke stikker.

Men nå er magen blitt så stor at jeg ikke klarer shave mer... Hva gjør jeg nå? Hva gjør dere? Tipper at mange av dere drar på salong for å vokse, men det har jeg prøvd (mange ganger), og huden min takler det ikke. Jeg blir kjempehoven og store hudflak flasser av i flere uker etterpå. Ikke noe godt i det hele tatt. What to do?

Okei, jeg føler dette er et skikkelig rart spørsmål, men det var jo det jeg opprettet tråden for :hilarious:

Hva gjør dere med håret "der nede"? Jeg pleier å barbere 1-2 ganger i uka, for jeg tåler virkelig ikke voksing. Liker å ha håret kort nok til at det ikke stikker.

Men nå er magen blitt så stor at jeg ikke klarer shave mer... Hva gjør jeg nå? Hva gjør dere? Tipper at mange av dere drar på salong for å vokse, men det har jeg prøvd (mange ganger), og huden min takler det ikke. Jeg blir kjempehoven og store hudflak flasser av i flere uker etterpå. Ikke noe godt i det hele tatt. What to do?
Nei altså jeg har nesten gitt opp. Prøvde å shave for litt siden, men jeg ser jo ingenting så tror ikke det ble så bra :hilarious:
Tror jeg kommer til å ende opp med å bare la det være..

Har samme problem som deg tåler ikke og vokse og hater når det blir for lankt.. Men det hjelper med et lite speil så ser du hva du holder på med der nede :laughing002 :)

Nei altså jeg har nesten gitt opp. Prøvde å shave for litt siden, men jeg ser jo ingenting så tror ikke det ble så bra :hilarious:
Tror jeg kommer til å ende opp med å bare la det være..
Det prosjektet har jeg gitt opp for lenge siden :hilarious:
Hva med å få hjelp av partner? Blir jo kanskje ikke 100%, men bedre enn ingenting :)

Blitt anbefalt av jordmor sist og nå om å stusse kun med saks ved behov og ikke barbere grunnet fare for infeksjon osv :) så her får det bli skog!

Last edited:
Back
Topp