Når forsvant kvalmen?

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Når forsvant kvalmen hos dere i tidligere graviditeter, evnt denne?
I mine forrige to var jeg kvalm lenge, i hvertfall frem til OUL, og mener jeg var småkvalm hele svangerskapet. Nå er jeg 11+1 og føler meg nesten ikke kvalm lenger. Skulle ønske jeg kunne nyte det, men er istedenfor livredd for MA. Kan kvalmen virkelig forsvinne så tidlig, eller bør jeg sjekke om noe kan være galt? Har fortsatt ømme bryster og er mye trøtt….

I mine forrige to var jeg kvalm lenge, i hvertfall frem til OUL, og mener jeg var småkvalm hele svangerskapet. Nå er jeg 11+1 og føler meg nesten ikke kvalm lenger. Skulle ønske jeg kunne nyte det, men er istedenfor livredd for MA. Kan kvalmen virkelig forsvinne så tidlig, eller bør jeg sjekke om noe kan være galt? Har fortsatt ømme bryster og er mye trøtt….

Det jeg har lest er at den som regel forsvinner hos de fleste rundt uke 12, så da er du innafor. Jeg kan ikke huske å ha vært kvalm i mine 2 første svangerskap, så det at jeg er det nå oppleves anderledes. Mangel på kvalme kan være helt tilfeldig ihvertfall, men tror ikke det hjelper deg i forhold til å vite om det er MA. Ved MA kan man fortsatt ha alt av symptomer dessverre, derfor føler ikke jeg meg trygg selv om jeg fortsatt er kvalm(er 11+5).

Jeg føler min kvalme har lettet litt og ikke kommer så ofte lengre. Er 11+3. Blir også bekymret, men leser det er normalt. Tror den begynte å lette litt på denne tiden med de andre også. :)

Min kvalme har lettet litt nå i uke 11, men halsbrann har skikkelig tatt seg opp..

Jeg var mest kvalm i uke åtte egentlig (fra 8+0), nå 11+3 kjenner jeg det bare svakt i ny og ne, noen dager hele dager uten.

Jeg var veldig kvalm og utslått fra rundt uke 6 og frem til uke 8. Da begynte jeg gravidvis å få flere "greie" dager. Nå er jeg i uke 11 (10+4) og kvalmen er betydelig redusert. Får fortsatt litt bølger med kvalme, uggenhet og trøtthet - men begynner å føle meg mer som meg selv.

Det gir i grunn mye mening siden HCG-nivået peaker rundt uke 9. I uke 11 har den begynt å gå nedover, og dermed letter gjerne symptomer som kvalme og trøtthet.

Håper du klarer å nyte at formen er litt bedre uten for mye bekymring.:Heartred

Aldri

Spydde fra start til ungene var ute. Da var det som magi og jeg kunne få i meg mat uten å kaste opp.

Jeg er 7+4 nå og sliter med kvalmen. Klarer stort sett å ikke kaste opp men krever mye. Blir helt slått ut er stort sett sengeliggende.

Jeg har fremdeles et liiiiiite håp om at det kanskje skal være annerledes denne gangen men..

Aldri

Spydde fra start til ungene var ute. Da var det som magi og jeg kunne få i meg mat uten å kaste opp.

Jeg er 7+4 nå og sliter med kvalmen. Klarer stort sett å ikke kaste opp men krever mye. Blir helt slått ut er stort sett sengeliggende.

Jeg har fremdeles et liiiiiite håp om at det kanskje skal være annerledes denne gangen men..

Usj, så pyton! Håper du får en bedre opplevelse denne gangen <3

Ble aldri kvitt kvalmen da jeg gikk gravid med nr 2, kastet opp de 4første mnd. Var skikkelig tøft svangerskap

Normalt å ikke ha kvalme også. Jeg har INGEN symptomer og er i uke 11

Aldri

Samme her! Eller, med nummer to fikk jeg medisiner, så merket ikke kvalmen så mye..

Husker det magiske glasset med eplejuice jordmor kom inn med til oss etter fødsel, jeg var magisk ferdig med kvalme med en gang fødselen var overstått med førstemann

Min kvalme oppstår mye sjeldnere nå enn tidligere. Er 10+5, men skal på ultralyd i dag pga tvillinger så da får jeg jo sett ståa :bag:

Samme her! Eller, med nummer to fikk jeg medisiner, så merket ikke kvalmen så mye..

Husker det magiske glasset med eplejuice jordmor kom inn med til oss etter fødsel, jeg var magisk ferdig med kvalme med en gang fødselen var overstått med førstemann[/førstemann

De på føden hadde spart en kyllingbaguett fra middagen til meg. Jeg avbrøt første amming for å spise. 3 dages fødsel med intravanøs næring og første gang på 8mnd jeg ikke måtte kaste opp.
Den baguetten var som 1000 orgasmer på en gang.

Hvilke medisiner gikk du på, og tok du de gjennom hele svangerskapet?

Last edited:
Jeg våknet uten kvalme eller noe for første gang på nesten to uker, rart hvor skremt man kan bli over å miste noe man har klaget over i 10+ dager.
Er 7+4 i dag og for første gang siden testen viste positivt føler jeg meg ikke gravid, eller symptomene var liksom bare borte over natta.

Er første graviditeten så ikke noe annet å sammenligne det med så kjenner litt angst og vurdere enda en TUL til helgen bare for å sjekke... :sorry:

Hahaha, høres gjenkjennbart ut! Du verden så godt alt plutselig smakte, og at jeg klarte holde ting nede!

Med andremann fikk jeg god oppfølging fra legen min, som kjenner meg godt. Kom inn ca 11+4 for å høre om vi kanskje kunne snakke om en 20% sykmelding. Hun hørte hva jeg sa og beskrev, og sykmeldte meg tvert 100%. Herregud så godt det var.
Hun er av den gamle skolen som vil at man skal gå riktige medisinveien på en måte, så da ble det først postafen, det virket magisk i tre dager før bare neida, ikke i det hele tatt! Deretter skulle jeg prøve phenergan, den skulle hjelpe mot alle brekningene jeg hadde (20-30 om dagen, i tillegg til oppkast 5-10 ganger om dagen). Prøvde den en måneds tid, men synes ikke det fungerte så bra, og ble deretter satt på afipran, som var magisk for min del. Gikk på den helt til fødsel.

«godt» å høre at dette varierer mye og det ikke virker å være en «normal»! Hadde hypermesis med min første, og var veldig kvalm andre gang med mye oppkast, så synes bare det er så utrolig rart å ikke være dårlig.
jeg har følt veldig på dette med å miste symptomer, både kvalme og manglende ømme bryster, så har bestilt meg en TUL. Krysser fingrene❤️

Er 12 uker nå, og fortsatt like kvalm... Akkurat nå kan jeg ikke se for meg at kvalmen har noen som helst plan om å roe seg i noen nær framtid.

Uke 15 sist… Nå er jeg straks 12+0, og ser samme tendensen. Så er nok ikke kvitt den før over nyttår.

Sist svangerskap var er kvalm nesten heilt fram til tredje trimester :dead: Hadde hyperemesis då. Håper virkelig at kvalmen gir seg til eit meir normalt tidspunkt no!

Uke 9 nå, å har faktisk blitt litt bedre. Kan være uggen etter middag og om det er for lenge mellom måltider, men helst om kvelden. Så er mye bedre om morgenene #jinx:p

Back
Topp