Ta koronavaksine når man er gravid?

Jeg har bestilt meg time til første dose nå. Ville i utgangspunktet ikke ta den som gravid, og vil vel egentlig fortsatt ikke. Men har vært så utrolig mye syk hittil i høst, og orker ikke tanken på å bli potensielt ganske dårlig av covid. Har også tatt influensavaksinen for noen uker siden.. Avventer nok en stund med dose to, men får se hvordan alt utvikler seg fremover.
 
Jeg har bestilt meg time til første dose nå. Ville i utgangspunktet ikke ta den som gravid, og vil vel egentlig fortsatt ikke. Men har vært så utrolig mye syk hittil i høst, og orker ikke tanken på å bli potensielt ganske dårlig av covid. Har også tatt influensavaksinen for noen uker siden.. Avventer nok en stund med dose to, men får se hvordan alt utvikler seg fremover.
Jeg og vurderer nå å bestille time. Ønsket i utgangspunktet også å vente til etter barnet har blitt født men kjenner presset nå :( og i tillegg blir jeg også litt skremt av tanken på at en kan bli skikkelig dårlig når man er gravid og får Covid.
 
Hver og en står fritt til å bestemme selv.

Men når det er sagt… I dag fikk jeg påvist korona! Jeg har vært syk med symptomer i fire dager og tok hurtigtest dag én. Den var negativ. Dag tre ble jeg verre og tok kontakt med lege som bestilte time hos luftveisklinikken. I dag kom det sjokkerende svaret. Hvordan korona opererer på ulike kropper og svangerskap er helt individuelt. Jeg har i hvert fall blitt gradvis verre og feberen har økt. Jeg hoster til jeg kaster opp og har vært sengeliggende i over ett døgn. Kroppen verker og hodet verker. Jeg skal på legevakten for ny medisinsk vurdering. Jeg har aldri kjent meg så syk før. I tillegg kommer alle bekymringene.

Min klare anbefaling, som gravid, dog ikke-medisinsk-personell, er at du i samråd med lege, tar vaksinen så snart du blir anbefalt å ta den! Jeg har knapt vært utenfor huset og ingen jeg (kjent) har vært i kontakt med har påvist smitte. Dette unner jeg ingen, og i hvert fall ingen gravide!
 
Hver og en står fritt til å bestemme selv.

Men når det er sagt… I dag fikk jeg påvist korona! Jeg har vært syk med symptomer i fire dager og tok hurtigtest dag én. Den var negativ. Dag tre ble jeg verre og tok kontakt med lege som bestilte time hos luftveisklinikken. I dag kom det sjokkerende svaret. Hvordan korona opererer på ulike kropper og svangerskap er helt individuelt. Jeg har i hvert fall blitt gradvis verre og feberen har økt. Jeg hoster til jeg kaster opp og har vært sengeliggende i over ett døgn. Kroppen verker og hodet verker. Jeg skal på legevakten for ny medisinsk vurdering. Jeg har aldri kjent meg så syk før. I tillegg kommer alle bekymringene.

Min klare anbefaling, som gravid, dog ikke-medisinsk-personell, er at du i samråd med lege, tar vaksinen så snart du blir anbefalt å ta den! Jeg har knapt vært utenfor huset og ingen jeg (kjent) har vært i kontakt med har påvist smitte. Dette unner jeg ingen, og i hvert fall ingen gravide!

Huff, håper det går bra med deg❤️ Masse god bedring❤️
 
Hver og en står fritt til å bestemme selv.

Men når det er sagt… I dag fikk jeg påvist korona! Jeg har vært syk med symptomer i fire dager og tok hurtigtest dag én. Den var negativ. Dag tre ble jeg verre og tok kontakt med lege som bestilte time hos luftveisklinikken. I dag kom det sjokkerende svaret. Hvordan korona opererer på ulike kropper og svangerskap er helt individuelt. Jeg har i hvert fall blitt gradvis verre og feberen har økt. Jeg hoster til jeg kaster opp og har vært sengeliggende i over ett døgn. Kroppen verker og hodet verker. Jeg skal på legevakten for ny medisinsk vurdering. Jeg har aldri kjent meg så syk før. I tillegg kommer alle bekymringene.

Min klare anbefaling, som gravid, dog ikke-medisinsk-personell, er at du i samråd med lege, tar vaksinen så snart du blir anbefalt å ta den! Jeg har knapt vært utenfor huset og ingen jeg (kjent) har vært i kontakt med har påvist smitte. Dette unner jeg ingen, og i hvert fall ingen gravide!
Så sinnsykt trist å høre :( Får meg ihvertfall til å tenke tanken på dose 2! Det er en kjempe skremmende situasjon vi står opp i. Syntes personlig det er ekstremt vanskelig å være gravid med denne korona smitten som er nå.. Håper alt går bra med deg, og masse god bedring :Heartred Virker som om helsevesenet tar godt vare på deg heldigvis :Heartred
 
Hver og en står fritt til å bestemme selv.

Men når det er sagt… I dag fikk jeg påvist korona! Jeg har vært syk med symptomer i fire dager og tok hurtigtest dag én. Den var negativ. Dag tre ble jeg verre og tok kontakt med lege som bestilte time hos luftveisklinikken. I dag kom det sjokkerende svaret. Hvordan korona opererer på ulike kropper og svangerskap er helt individuelt. Jeg har i hvert fall blitt gradvis verre og feberen har økt. Jeg hoster til jeg kaster opp og har vært sengeliggende i over ett døgn. Kroppen verker og hodet verker. Jeg skal på legevakten for ny medisinsk vurdering. Jeg har aldri kjent meg så syk før. I tillegg kommer alle bekymringene.

Min klare anbefaling, som gravid, dog ikke-medisinsk-personell, er at du i samråd med lege, tar vaksinen så snart du blir anbefalt å ta den! Jeg har knapt vært utenfor huset og ingen jeg (kjent) har vært i kontakt med har påvist smitte. Dette unner jeg ingen, og i hvert fall ingen gravide!
Huff! Håper du kommer deg raskt til hektene :Heartred
Og takk for nyttig info! Jeg tok selv hurtigtest på tirsdag som var negativ, men har blitt verre siden. Vurderer å ta ny test. Symptomene mine er ikke så ille som dine, har bare hals og nese som er totalt tett og verker. Men det er et poeng det du skriver at man ikke helt vet hvordan korona oppfører seg, så én negativ hurtigtest er kanskje ikke nok, i alle fall om man i tillegg blir verre etter noen dager.
Dette var litt på siden av tråden.
Har forøvrig tatt to doser, begge mens jeg har vært gravid og er glad for valget nå. Jeg prøver å tenke logisk på det hele og stole på den informasjonen vi får fra helsemyndighetene.
 
Hver og en står fritt til å bestemme selv.

Men når det er sagt… I dag fikk jeg påvist korona! Jeg har vært syk med symptomer i fire dager og tok hurtigtest dag én. Den var negativ. Dag tre ble jeg verre og tok kontakt med lege som bestilte time hos luftveisklinikken. I dag kom det sjokkerende svaret. Hvordan korona opererer på ulike kropper og svangerskap er helt individuelt. Jeg har i hvert fall blitt gradvis verre og feberen har økt. Jeg hoster til jeg kaster opp og har vært sengeliggende i over ett døgn. Kroppen verker og hodet verker. Jeg skal på legevakten for ny medisinsk vurdering. Jeg har aldri kjent meg så syk før. I tillegg kommer alle bekymringene.

Min klare anbefaling, som gravid, dog ikke-medisinsk-personell, er at du i samråd med lege, tar vaksinen så snart du blir anbefalt å ta den! Jeg har knapt vært utenfor huset og ingen jeg (kjent) har vært i kontakt med har påvist smitte. Dette unner jeg ingen, og i hvert fall ingen gravide!

å nei, god bedring!!
 
Dose 2 satt i dag :happy: krysser fingrene for at jeg ikke blir dårlig i helgen :angelic: begge dosene har vært moderna
 
Fikk time til dose 2 på mandag :) Har dose 1 fra en uke før jeg ble gravid. Det gikk helt fint, men kjenner jeg gruer meg helt ekstremt nå :hungover:
 
Fikk time til dose 2 på mandag :) Har dose 1 fra en uke før jeg ble gravid. Det gikk helt fint, men kjenner jeg gruer meg helt ekstremt nå :hungover:
Det er nesten 4 mnd mellom mine 2 doser, og jeg tok dose 2 i dag :p begge moderna! Kjenner selv jeg er spent på helgen, men håper jeg slipper unna med lite bivirkninger :rolleyes:
 
Hvilke bivirkninger fikk dere etter vaksinen?
Første dose fikk jeg vondt i armen,
I går tok jeg dose 2 og fikk vondt i armen (helt doven i hele armen og vond å løfte/ligge på), frysninger på natten (ca 12 timer etter vaksinen) og ekstrem hodepine. Heldigvis varte det ikke lengre enn fra 12 til 24 timer etter vaksinen, så nå kjenner jeg meg bare litt øm i armen :) begge dosene var Moderna
 
Hvilke bivirkninger fikk dere etter vaksinen?
Første dose fikk jeg vondt i armen,
I går tok jeg dose 2 og fikk vondt i armen (helt doven i hele armen og vond å løfte/ligge på), frysninger på natten (ca 12 timer etter vaksinen) og ekstrem hodepine. Heldigvis varte det ikke lengre enn fra 12 til 24 timer etter vaksinen, så nå kjenner jeg meg bare litt øm i armen :) begge dosene var Moderna
Ble skikkelig øm i armen etter dose 2, så øm at jeg sleit med å sove skikkelig. Ellers ble jeg bare veldig trøtt. Fikk Pfizer.
Så var heldig med de bivirkningene egentlig
 
Ble skikkelig øm i armen etter dose 2, så øm at jeg sleit med å sove skikkelig. Ellers ble jeg bare veldig trøtt. Fikk Pfizer.
Så var heldig med de bivirkningene egentlig
Ja, fikk ikke ligge på venstre side :hungover: men heldigvis varte ikke bivirkningene så lenge. Men trengte gårsdagen for å hente meg inn :)
 
Dose 2 satt :) føler meg helt fin enn så lenge og kjenner fortsatt bevegelser fra mini så da er vell alt greit ;) Godt å vite at vi begge er litt mer beskyttet mot alvorlig sykdom ihvertfall :happy:
 
Fått time til første dose på fredag. Kjenner jeg gleder meg litt nå når det er så mye smitte til å kunne bekymre meg litt mindre for det. Er det slik at man får velge om man vil ha moderna eller pfizer nå?
 
Fått time til første dose på fredag. Kjenner jeg gleder meg litt nå når det er så mye smitte til å kunne bekymre meg litt mindre for det. Er det slik at man får velge om man vil ha moderna eller pfizer nå?
Tror man i prinsippet skal kunne velge. Men ikke alle kommuner har like god tilgang på begge typer. Her står det på kommunens nettside at de har begrenset mengde med moderna-vaksiner.
 
Da var dose 2 satt :D De anbefalte meg Pfizer i og med at jeg hadde den fra før :D
 
Fått time til første dose på fredag. Kjenner jeg gleder meg litt nå når det er så mye smitte til å kunne bekymre meg litt mindre for det. Er det slik at man får velge om man vil ha moderna eller pfizer nå?
Jeg fikk ikke velge første gang, men det var i sommer når jeg ikke var gravid heller. Da fikk jeg bare det dem hadde :) men nå fikk jeg velge om jeg ville ha Pfizer eller Moderna, og jeg valgte Moderna siden det var det jeg fikk første gang :)
 
Da var dose 2 satt :D De anbefalte meg Pfizer i og med at jeg hadde den fra før :D
De var ikke så flinke med å anbefale, for de hadde ikke mye peiling selv :p (syntes jeg) men de anbefalte også samme som jeg tok sist (moderna i mitt tilfelle)

håper ikke du reagerer så mye, med tanke på at du skal på OUL i morgen :p
 
Back
Topp