Flipping på bruktmarkedet

Har ikke lagt noe særlig merke til dette på bruktmarkeder, men syns ikke noe om at de presser opp prisene til et kunstig høyt nivå. Når det er sagt så syns jeg det er mye verre med de som kjøper tom butikkene for diverse varer (saft, mummikopper, gastromatpotetgull osv.) og selger det for maaaangedoblet pris på facebook/finn:shifty:

Flipping går vel under hobbyvirksomhet vil jeg tro, og da må man skatte av inntektene hvis man har høy fortjeneste.

Syns det er helt greit. Når det kommer til varer som Tripp trapp stolen, så er det som noen allerede har kommentert her at det er en vare som nok aldri kommer til å bli solgt «billig» uansett alder fordi det er et design ikon. Så for de som er interessert i design og møbler så betaler man gladelig oppimot fullpris da man vet at gjensalgsverdien er såpass høy.

Jeg synes ikke noe om flipping! Men!

Min søster gikk redisign på vgs og hun hentet møbler gratis. Deretter pusset hun det og ga det nytt liv. Tjente så penger på det når hun solgte det på Finn. Det synes jeg er kult :)

Jeg synes ikke noe om flipping! Men!

Min søster gikk redisign på vgs og hun hentet møbler gratis. Deretter pusset hun det og ga det nytt liv. Tjente så penger på det når hun solgte det på Finn. Det synes jeg er kult :)

Ja, det synes jeg er veldig fint - da har man jo lagt tid, innsats og sikkert bittelitt penger også i å pusse opp møblene :) Da tar man jo betalt for tiden man har brukt på å endre møbelet også

Syns det er helt greit. Når det kommer til varer som Tripp trapp stolen, så er det som noen allerede har kommentert her at det er en vare som nok aldri kommer til å bli solgt «billig» uansett alder fordi det er et design ikon. Så for de som er interessert i design og møbler så betaler man gladelig oppimot fullpris da man vet at gjensalgsverdien er såpass høy.
Hos meg gis det vekk tripp trapp-stoler stadig vekk. Gamle og slitte, kanskje skakke også. Men nja. Eller selges for 200-500kr avhengig av alder og tilstand. Virker som dette er veldig avhengig av regionen man bor i...?

Hos meg gis det vekk tripp trapp-stoler stadig vekk. Gamle og slitte, kanskje skakke også. Men nja. Eller selges for 200-500kr avhengig av alder og tilstand. Virker som dette er veldig avhengig av regionen man bor i...?

Den prisen har veldig mye med hvor man bor ja. Foreldrene mine bor på et lite sted. Der får du pent brukte tripptrappstoler produsert etter 2003 til typ 400-600 kroner. De ser pene ut med noen få bruksmerker, moren min fikk tak i en til 400kr som var veldig pent brukt. Her må jeg ut med godt over tusenlappen for det samme produktet, og jeg ser at det er flere kontoer som hiver seg ut og kjøper opp alt som selges til under tusen kroner og som er pent brukt. For så å legge ut til en høyere pris noen uker senere. Akkurat det er sånn jeg seter utrolig lite pris på merker jeg :p
Om man kjøper en stol og maler den blir det såklart noe helt annet. Da har man jo gjort noe for å forbedre produktet.
Det som ligger ute til 2-300 her skulle helt ærlig ha vært på dynga. Så jeg kjøpte rett og slett ny tripptrapp i stedet.

Den prisen har veldig mye med hvor man bor ja. Foreldrene mine bor på et lite sted. Der får du pent brukte tripptrappstoler produsert etter 2003 til typ 400-600 kroner. De ser pene ut med noen få bruksmerker, moren min fikk tak i en til 400kr som var veldig pent brukt. Her må jeg ut med godt over tusenlappen for det samme produktet, og jeg ser at det er flere kontoer som hiver seg ut og kjøper opp alt som selges til under tusen kroner og som er pent brukt. For så å legge ut til en høyere pris noen uker senere. Akkurat det er sånn jeg seter utrolig lite pris på merker jeg :p
Om man kjøper en stol og maler den blir det såklart noe helt annet. Da har man jo gjort noe for å forbedre produktet.
Det som ligger ute til 2-300 her skulle helt ærlig ha vært på dynga. Så jeg kjøpte rett og slett ny tripptrapp i stedet.
Få foreldrene dine til å kjøpe opp stoler, ta de med til deg, og så selger du de videre til høyere pris selv :hilarious: Eller bare legger de ut til hyggelig pris og nekter å selge til de du vet som bare flipper :happy:

Visste ikke at det var en business, men har faktisk lurt litt på et par ting noen var veldig ivrig på å hente da jeg ga bort på Finn. Altså folk jeg tenker ikke trenger akkurat dét selv :hilarious:

Jeg selger helst for litt mindre enn jeg ga, evt det samme dersom markedet tilsier det og det er pent brukt av meg. Men så endte jeg visst også som flipper da, den gangen vi fikk en verandadør gratis og solgte den videre for 1000 kr :eek: Etter å ha hatt den i et år med intensjon om å bruke den, men gitt opp. ikke neste dag :hilarious:

Ja, at det må skattes er ny og interessant informasjon for min del - det legitimerer det litt mer :)

Og som andre nevner, at man får noe til en god pris/pruter ned og selger det på nytt med fortjeneste er vel kanskje et av verdens eldste businesskonsept - det er ikke til å stikke under en stol :hilarious:
Og likevel liker jeg det ikke!
Kanskje det er ideen om at alle skal ha mulighet til å gjøre et godt kjøp for eksempel. Dersom noen sitter med varsel på tlf og har dette som bigeskjeft, og kjøper opp varer i en type kategori så fort det legges ut litt rimelig - ja, så er det ingen av de som faktisk har tenkt til å kjøpe for å bruke som får muligheten. Da tenker jeg at prisen presses kunstig opp av flipping. Og det liker jeg bare ikke så godt. Men hva er det i det? Er det en form for grådighet jeg ikke liker der? Jeg vet sannelig ikke. Og ikke tror jeg at alle som gjør dette er uten arbeid, uføre eller annet heller. Det er ganske mange kontorjobber hvor det lett skulle la seg gjennomføre å la mobilen ligge på arbeidspulten med varsel på diverse ting.

Så er det noe annet med å selge ting mye lavere enn andre. Jeg tenker at det sier noe om at markedet kanskje allerede inneholder mange eksempler av en vare, men at det også er noe man kn gjøre for å få solgt ting raskere.
Jeg må si at jeg aldri har eller kommer til å selge noe for mer enn jeg ga for det. Det byr meg imot. Det jeg derimot kan gjøre er å selge noe jeg feks kjøpt på salg for omtrent tilnærmet det samme jeg ga for varen eller bare litt billigere. Jeg vil likevel ta utgangspunkt i nypris når jeg setter bruktprisen, om du skjønner. Og da tjener jeg jo på det sammenlignet med om jeg hadde kjøpt varen til fullpris og deretter solgt brukt. Men det blir ikke helt det samme som bevisst å tjene på det.
Jeg må si meg enig med deg i dette. Et eller annet jeg ikke liker, men klarer ikke helt sette fingeren på det. Tror kanskje det handler litt om at de som legger det ut litt billigere sannsynligvis gjør det for at andre som trenger det, og kanskje har litt stram økonomi når man skal etablere seg med småbarn, skal ha glede av det. Ikke at en eller annen skal tjene de pengene de kunne ha tjent. Hvis det gir mening? :hilarious:

Last edited:
Back
Topp