Flipping på bruktmarkedet

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Ja - hva synes du om det? ;)
Kort fortalt vil det innebære at noen finner en vare som selges til lavere pris enn normalt, kjøper den for deretter å selge den på nytt til en høyere pris og tjene penger på det.

Selv kan jeg merke at jeg ikke liker dette. Et eksempel: Det selges mange Tripp trapp stoler i området her, og jeg ser at de som ligger ute til fornuftige priser ifht bruksmerker raskt kjøpes opp av et par brukere på Finn.no - for deretter å legges ut til en høyere pris litt senere. Disse brukerne selger konstant ulike stoler av denne typen. Men skal du bare kjøpe èn stol èn gang uten å følge med i markedet, så vil du jo ikke vite at vedkommende tjener på å selge stolen til deg for dyrere enn hen kjøpte den for.

Jeg elsker bruktsalg, men kjenner inni meg at jeg grunnleggende ønsker et marked hvor man selger for å gi nytt liv - ikke for at noen skal tjene penger på at du selger noe til en god pris.
Hva tenker dere - innafor eller ikke? :)

Det er jo en business det også, men kjenner det irriterer meg. Men kanskje mest fordi det bidrar til å øke bruktprisene i området, og jeg mener mye selges til alt for høy pris ifht nypris.

Synes det er ok. Noen kjøper bare 1 ting og bryr seg ikke fullt så mye om pris, men hvis man virkelig vil ha lav pris, så følger man med en stund. Hvis noen har litt lite med penger, og finner seg en kreativ måte å tjene noen kr på, er det greit for meg. De gjør jo en jobb for det, og lurer ingen...

Elsker gjenbruk, men syns ikke noe særlig om slikt du beskriver :)
Jeg gir bort endel, men da gir jeg vanligvis bort enten til de kontainerne (klær), direkte til gjenbruken vi har her (ting) eller til folk jeg kjenner (da særlig barnetøy, svigerdatter til en venninne av svigermor har litt dårlig med penger, de har da fått mye av barnetøyet vi skal kvitte oss med).

Både ja og nei. Noen grupper for kjøp og salg har regler mot dette. Og da synes jeg det er innafor å holde seg til reglene. Men ellers på det gjengse marked, hvorfor skal man selge noe til gi-bort-pris bare fordi man fikk det billig selv? Om markedet er villig til å betale mer? Blir heller irritert på de som «dumper» prisene på bruktmarkedet til en helt latterlig pris, for da forventer plutselig alle å få en like god deal og gir kun skambud.

Vil du ha en god deal, så må du være tidlig ute og følge nøye med. Og så kan jeg trøste deg med at majoriteten av de som har tid og mulighet til å sitte dagen lang på Finn.no og snappe opp gode tilbud for å flippe, de har ofte ikke stabil inntekt eller fast jobb (derav har de tiden til å sitte på Finn). Så de småkronene de får inn på flipping brukes nok ikke til luksus.

Når det er sakt: tjener du såpass godt på «flipping» (mer enn 1000kr i året), så er dette faktisk skattepliktig. Så mistenker du at noen tjener grovt på slikt (og vet hvem), så er det bare å tipse skatteetaten.

Kan også tipse deg om å legge inn «ønskes kjøpt». Da får du tilbudene direkte og slipper konkurrere mot flipperne.

Jeg flipper sjeldent, og om jeg gjør det så er det som regel med ganske lite (mer for å gå i null om jeg har hatt utgifter til reparasjon/frakt). Ellers lar jeg en god deal gå videre og høster karma. Men noen har jo dette som jobb (enhver bruktbutikk), og jeg synes ikke det er urimelig. Fint at folk finner noe å tjene penger på som ikke involverer kriminalitet.

Skjønner ikke at folk gidder å bruke tid på det jeg da:P Nå kjøper jeg ikke brukt heller da, men selger unna så fort yngste er ferdig med noe. Hva som blir gjort med det etter jeg får pengene mine, tenker jeg ikke noe på. Ga faktisk bort en micro for noen år siden, som jeg fant igjen på Finn.no rett etterpå. Da skulle de ha penger for den da:P Var mannen min som sa den garantert kom til å bli lagt ut på Finn og at jeg skulle slutte å gi bort ting, ellers hadde jeg ikke sjekka:P

Ja - hva synes du om det? ;)
Kort fortalt vil det innebære at noen finner en vare som selges til lavere pris enn normalt, kjøper den for deretter å selge den på nytt til en høyere pris og tjene penger på det.

Selv kan jeg merke at jeg ikke liker dette. Et eksempel: Det selges mange Tripp trapp stoler i området her, og jeg ser at de som ligger ute til fornuftige priser ifht bruksmerker raskt kjøpes opp av et par brukere på Finn.no - for deretter å legges ut til en høyere pris litt senere. Disse brukerne selger konstant ulike stoler av denne typen. Men skal du bare kjøpe èn stol èn gang uten å følge med i markedet, så vil du jo ikke vite at vedkommende tjener på å selge stolen til deg for dyrere enn hen kjøpte den for.

Jeg elsker bruktsalg, men kjenner inni meg at jeg grunnleggende ønsker et marked hvor man selger for å gi nytt liv - ikke for at noen skal tjene penger på at du selger noe til en god pris.
Hva tenker dere - innafor eller ikke? :)
Syntes ikke om det

Både ja og nei. Noen grupper for kjøp og salg har regler mot dette. Og da synes jeg det er innafor å holde seg til reglene. Men ellers på det gjengse marked, hvorfor skal man selge noe til gi-bort-pris bare fordi man fikk det billig selv? Om markedet er villig til å betale mer? Blir heller irritert på de som «dumper» prisene på bruktmarkedet til en helt latterlig pris, for da forventer plutselig alle å få en like god deal og gir kun skambud.

Vil du ha en god deal, så må du være tidlig ute og følge nøye med. Og så kan jeg trøste deg med at majoriteten av de som har tid og mulighet til å sitte dagen lang på Finn.no og snappe opp gode tilbud for å flippe, de har ofte ikke stabil inntekt eller fast jobb (derav har de tiden til å sitte på Finn). Så de småkronene de får inn på flipping brukes nok ikke til luksus.

Når det er sakt: tjener du såpass godt på «flipping» (mer enn 1000kr i året), så er dette faktisk skattepliktig. Så mistenker du at noen tjener grovt på slikt (og vet hvem), så er det bare å tipse skatteetaten.

Kan også tipse deg om å legge inn «ønskes kjøpt». Da får du tilbudene direkte og slipper konkurrere mot flipperne.

Jeg flipper sjeldent, og om jeg gjør det så er det som regel med ganske lite (mer for å gå i null om jeg har hatt utgifter til reparasjon/frakt). Ellers lar jeg en god deal gå videre og høster karma. Men noen har jo dette som jobb (enhver bruktbutikk), og jeg synes ikke det er urimelig. Fint at folk finner noe å tjene penger på som ikke involverer kriminalitet.

Ja, at det må skattes er ny og interessant informasjon for min del - det legitimerer det litt mer :)

Og som andre nevner, at man får noe til en god pris/pruter ned og selger det på nytt med fortjeneste er vel kanskje et av verdens eldste businesskonsept - det er ikke til å stikke under en stol :hilarious:
Og likevel liker jeg det ikke!
Kanskje det er ideen om at alle skal ha mulighet til å gjøre et godt kjøp for eksempel. Dersom noen sitter med varsel på tlf og har dette som bigeskjeft, og kjøper opp varer i en type kategori så fort det legges ut litt rimelig - ja, så er det ingen av de som faktisk har tenkt til å kjøpe for å bruke som får muligheten. Da tenker jeg at prisen presses kunstig opp av flipping. Og det liker jeg bare ikke så godt. Men hva er det i det? Er det en form for grådighet jeg ikke liker der? Jeg vet sannelig ikke. Og ikke tror jeg at alle som gjør dette er uten arbeid, uføre eller annet heller. Det er ganske mange kontorjobber hvor det lett skulle la seg gjennomføre å la mobilen ligge på arbeidspulten med varsel på diverse ting.

Så er det noe annet med å selge ting mye lavere enn andre. Jeg tenker at det sier noe om at markedet kanskje allerede inneholder mange eksempler av en vare, men at det også er noe man kn gjøre for å få solgt ting raskere.
Jeg må si at jeg aldri har eller kommer til å selge noe for mer enn jeg ga for det. Det byr meg imot. Det jeg derimot kan gjøre er å selge noe jeg feks kjøpt på salg for omtrent tilnærmet det samme jeg ga for varen eller bare litt billigere. Jeg vil likevel ta utgangspunkt i nypris når jeg setter bruktprisen, om du skjønner. Og da tjener jeg jo på det sammenlignet med om jeg hadde kjøpt varen til fullpris og deretter solgt brukt. Men det blir ikke helt det samme som bevisst å tjene på det.

Ikke hørt om :bored: og teit praksis, ja. Jeg kan også selge videre, men da har jeg jo brukt tingene først, så føler ikke det blir helt det du tenkte på. Aldri tenkt over (eller lagt merke til) sånn praksis faktisk.

3BBE8FEB-DA61-4043-97A9-33A35B45EE68.jpeg https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/

Men sannsynligheten er jo stor for at dette er svart arbeid :hilarious:

Hvorfor man ikke liker at andre gjør det tror jeg er fordi man er misunnelig. Jeg blir ihvertfall misunnelig. Jeg er som sagt ok med det, blir ikke sur, men misunnelig kan jeg bli. Har sett folk kjøpe opp ting til 1/4 av hva det ellers går for på bruktmarkedet, og VET at de nok kommer til å flippe. Og skulle ønske jeg hadde nådd det først bare fordi jeg er gjerrig, ja, liker å spare penger, og misunnelig fordi jeg vet jeg kunne solgt den videre med fortjeneste. Såpass ærlig kan jeg være.
Føler meg også litt snytt når jeg ser varen komme for salg igjen senere til dyrere pris (eller lik pris et år senere og med mer slitasje). Da tenker jeg at den tingen skal jeg ihvertfall ikke kjøpe! Men det er jo bare fordi jeg er misunnelig og føler meg snytt.
På tross av dette... tja, sånn er livet! Noen fikk en god sjangs da. Jeg får mine sjangser andre ganger.

Bryr meg ikke så mye egentlig. Når jeg kjøper brukt så ser jeg på gjennomsnittsprisen på det som selges brukt og ser an ny-pris. Deretter legger jeg meg en tanke om hva JEG mener det er verdt brukt. Ligger ting til salgs for mer enn det så kjøper jeg det ikke.

En vare er ikke verdt mer enn det folk vil betale for det. Så lenge folk kjøper brukte ting for mye penger, så kommer det til å fortsette å være dyrt brukt.

for eksempel om en vogn koster 10 000 kr ny og de fleste selger brukt for 8000, så kjøper jeg heller ny og får garantien enn å bruke nesten like mye penger på en brukt, ofte gammel vogn.
Man får ikke gjort noe med det så lenge folk er villig til å betale mye for noe som er brukt, og det er alltid folk som gjør det.

Bryr meg ikke så mye egentlig. Når jeg kjøper brukt så ser jeg på gjennomsnittsprisen på det som selges brukt og ser an ny-pris. Deretter legger jeg meg en tanke om hva JEG mener det er verdt brukt. Ligger ting til salgs for mer enn det så kjøper jeg det ikke.

En vare er ikke verdt mer enn det folk vil betale for det. Så lenge folk kjøper brukte ting for mye penger, så kommer det til å fortsette å være dyrt brukt.

for eksempel om en vogn koster 10 000 kr ny og de fleste selger brukt for 8000, så kjøper jeg heller ny og får garantien enn å bruke nesten like mye penger på en brukt, ofte gammel vogn.
Man får ikke gjort noe med det så lenge folk er villig til å betale mye for noe som er brukt, og det er alltid folk som gjør det.
Sant nok :) akkurat de tripp trapp-stolene er ekstremt populære i de fleste områder, tror omtrent de fleste går for 500-700kr, alt etter hvor mye bruksmerker. Vi betalte 1000 for en helt ny en, og 200 for en som trengte å males :)
Så har man f.eks søskenvogna vår. Jeg ga nesten 3000 for den ny på tilbud (carena gotland). La den ut for salg for en rimelig penge nettopp, men ingen respons. Da endte det med at jeg ga den til gjenbruken her hos oss fremfor å gi den bort til private. Rett og slett fordi de da kan få inn noen kroner på den til det lokale fremfor at noen får dem rett i lomma :p mulig jeg er kjip, men :hilarious:

Sant nok :) akkurat de tripp trapp-stolene er ekstremt populære i de fleste områder, tror omtrent de fleste går for 500-700kr, alt etter hvor mye bruksmerker. Vi betalte 1000 for en helt ny en, og 200 for en som trengte å males :)
Så har man f.eks søskenvogna vår. Jeg ga nesten 3000 for den ny på tilbud (carena gotland). La den ut for salg for en rimelig penge nettopp, men ingen respons. Da endte det med at jeg ga den til gjenbruken her hos oss fremfor å gi den bort til private. Rett og slett fordi de da kan få inn noen kroner på den til det lokale fremfor at noen får dem rett i lomma :p mulig jeg er kjip, men :hilarious:
Tripp trapp stoler har en helt grusom pris brukt :hilarious: jeg kjøpte aldri det nettopp pga bruktprisen. De koster nesten like mye brukt som ny!
Når jeg titta rundt etter en på bruktmarkedet så var det mange Tripp trapp stoler som var 10-15 år gamle som kostet nesten 1000 kr brukt :hilarious::hilarious:

Det er feil at det er skattepliktig! En kollega av min mann ringte for få dager siden for å spørre om nettopp dette, da han hadde funnet noe billig på nett, og ønsket å selge det dyrere (noe nytt som aldri egentlig går så billig som han fant det til). Dette går ikke som småjobber, og de sa at det på ingen måte er skattepliktig. Dette gjelder for mange ting der man tjener noen kr. Skatt er på ting som går som jobb/småjobb. Flipping går ikke under dette, og er heller ikke svart arbeid.

Det er feil at det er skattepliktig! En kollega av min mann ringte for få dager siden for å spørre om nettopp dette, da han hadde funnet noe billig på nett, og ønsket å selge det dyrere (noe nytt som aldri egentlig går så billig som han fant det til). Dette går ikke som småjobber, og de sa at det på ingen måte er skattepliktig. Dette gjelder for mange ting der man tjener noen kr. Skatt er på ting som går som jobb/småjobb. Flipping går ikke under dette, og er heller ikke svart arbeid.
Interessant! Jeg ville tenkt at det er jobbing, når det kommer over en viss sum. På nettsidene var det ikke lett å se annet. Lurer da påhva som skjer med de som gjør dette som en reell jobb, at de selger brukte ting? Inntektene derfra må vel skattes av... Så et sted må jo skatteetaten ha en grense.
Er vel egentlig mest sjokkert over at kollegaen til din man klarte å ringe og få tak i noen hos Skatteetaten. De er jo kronisk umulige å få tak i.

Tenker at hvis noen ønsker å ta seg jobben med å kjøpe for så å legge det ut dyrere så er det helt innenfor. Jeg bestemmer jo hva jeg selger ting for og hvis noen klarer å selge det for en høyere sum så tenker jeg at de har gjort en god jobb.

Interessant! Jeg ville tenkt at det er jobbing, når det kommer over en viss sum. På nettsidene var det ikke lett å se annet. Lurer da påhva som skjer med de som gjør dette som en reell jobb, at de selger brukte ting? Inntektene derfra må vel skattes av... Så et sted må jo skatteetaten ha en grense.
Er vel egentlig mest sjokkert over at kollegaen til din man klarte å ringe og få tak i noen hos Skatteetaten. De er jo kronisk umulige å få tak i.
Ja, de som lever kun av slikt må jo registrere det som foretak på noe vis da, ellers er det jo rent svart arbeid. Så en grense går jo et sted, men den er langt over det beskrevne her da tydeligvis. Kollegaen jobber innen noe der det er lett å få tak i de fleste, heldiggrisen :p

Back
Topp