HCG - facts og erfaringer

Eg fikk sterke smerter i magen i natt og har i dag vert på ultralydsjekk. Ikke gravid:-( I hvertfall ikke der man skal vere gravid. Legen så ikke noe galt, bortsett fra væske i buken. Fikk tatt ny hcg-prøve før eg dro hjem. Legen ringte og sa han ikke ville skremme meg, men at prøven var på 4000 og noe. Så i morgen skal eg møte fastene på sykehuset klokken 08:00 og ta det derifra.
Huff, så skummelt! Masse lykke til i morgen :Heartred:Heartred
 
Eg fikk sterke smerter i magen i natt og har i dag vert på ultralydsjekk. Ikke gravid:-( I hvertfall ikke der man skal vere gravid. Legen så ikke noe galt, bortsett fra væske i buken. Fikk tatt ny hcg-prøve før eg dro hjem. Legen ringte og sa han ikke ville skremme meg, men at prøven var på 4000 og noe. Så i morgen skal eg møte fastene på sykehuset klokken 08:00 og ta det derifra.
Så utrolig leit ❤ Krysser fingre og tær for at det går fint med deg i morgen, og at det ikke er exu ❤
 
Åh gud. Den så jeg ikke komme. Så utrolig trist og skremmende. Håper veldig at det går bra med deg og at de finner ut hva greia er så de kan hjelpe deg. Lykke til!
 
Jeg ble målt til hcg 42.000 når jeg var 6+3 (fikk ikke ultralyd, men måling av hcg etter blødning). 44 timer senere er nivået 63.000.

Innafor med 3 dagers doblingstid når jeg er mer enn 6+0?
 
Jeg ble målt til hcg 42.000 når jeg var 6+3 (fikk ikke ultralyd, men måling av hcg etter blødning). 44 timer senere er nivået 63.000.

Innafor med 3 dagers doblingstid når jeg er mer enn 6+0?
Mer enn innafor. Det finnes egne hcg kalkulatorer du kan legge dataene inn i for å sjekke. Men generelt så er det saktere dobling etter at hcg når ett visst nivå
 
Mer enn innafor. Det finnes egne hcg kalkulatorer du kan legge dataene inn i for å sjekke. Men generelt så er det saktere dobling etter at hcg når ett visst nivå
Takk for svar ❤ kalkulatorene har stresset meg litt, fordi de oppgir at stigning er for dårlig, for de går ut ifra 48 t doblingstid.
 
Takk for svar ❤ kalkulatorene har stresset meg litt, fordi de oppgir at stigning er for dårlig, for de går ut ifra 48 t doblingstid.
Ikke når hcg er så høy :p
 
Jeg ble målt til hcg 42.000 når jeg var 6+3 (fikk ikke ultralyd, men måling av hcg etter blødning). 44 timer senere er nivået 63.000.

Innafor med 3 dagers doblingstid når jeg er mer enn 6+0?
Screenshot_20211007-191856_Chrome.jpg
 
Jeg ble målt til hcg 42.000 når jeg var 6+3 (fikk ikke ultralyd, men måling av hcg etter blødning). 44 timer senere er nivået 63.000.

Innafor med 3 dagers doblingstid når jeg er mer enn 6+0?
Dette må jo bare være gode tall, Høsteple! Til sammenligning hadde jeg 6+2 hcg på 8700, 6+4 var den 10.000, og hjertet slo svakt. Det gikk ikke bra. Lave tall, og lav stigning. Jeg har troa på spiren(e?) ❤
 
Hvordan henger det egentlig ihop at det sies at mange ikke får positiv test før ikm, men at hcg ved den tid (hvis vi sier at ikm er 14 dpo) bør være godt over 25 for å gi høy sannsynlighet for at det går bra (da sammenligner jeg med verdier 16 dpo i henhold til artikkelen som har blitt delt i denne tråden). Altså, burde ikke de fleste som føder levende baby da få positiv test noen dager før ikm? Eller kan hcg mer enn dobles på to dager?
 
Hvordan henger det egentlig ihop at det sies at mange ikke får positiv test før ikm, men at hcg ved den tid (hvis vi sier at ikm er 14 dpo) bør være godt over 25 for å gi høy sannsynlighet for at det går bra (da sammenligner jeg med verdier 16 dpo i henhold til artikkelen som har blitt delt i denne tråden). Altså, burde ikke de fleste som føder levende baby da få positiv test noen dager før ikm? Eller kan hcg mer enn dobles på to dager?
Jeg tror mange tror at eggløsning har vært tidligere enn den er. Fks positiv eggløsningstest = eggløsning, men så er det kanskje to tre dager til. Flere slutter å teste ved positiv eggløsningstest, kanskje har de positiv test i flere dager osv.
 
Hvordan henger det egentlig ihop at det sies at mange ikke får positiv test før ikm, men at hcg ved den tid (hvis vi sier at ikm er 14 dpo) bør være godt over 25 for å gi høy sannsynlighet for at det går bra (da sammenligner jeg med verdier 16 dpo i henhold til artikkelen som har blitt delt i denne tråden). Altså, burde ikke de fleste som føder levende baby da få positiv test noen dager før ikm? Eller kan hcg mer enn dobles på to dager?

Dette er det nok flere grunner til, og det Høsteple nevner er nok det viktigste - usikkerhet rundt nøyaktig dag for EL. I tillegg er det stor variasjon mellom testene. Noen av dem vil nok ikke slå ut før du har godt over 25 i hcg. Også har du de som har kort lutealfase, så IKM for dem er kanskje 10/11 dpo. Så jo, for å få levende baby bør man ha positiv test i noen dager før IKM hvis IKM er 14 dpo, men finnes altså mange mulige grunner til at folk sier de ikke får positiv test før IKM :happy: Noen av dem mister kanskje senere også :(
 
Ja det gir mening at der er EL dato som surrer til det hele. Slik slipper vi på assistert "heldigvis".

Men jeg har også lest at det er vanligst at egget fester seg 9 dpo. Hvis det er vanligst så må det jo lede til en god del graviditeter som holder hele veien. Da må det nesten skje mer enn dobling på to dager hvis det skal opp i høye verdier til 14 dpo? Det er vel minst dobling de sier så kan sikkert øke mer tenker jeg.
 
Skyter inn her - regelen om 100 mIU/mL gjelder vel blodprøve og jeg mener å ha lest et sted at urin hCG kan være ned mot halvparten av blod, men jeg finner ikke denne kilden igjen! Frustrert med meg selv nå. Det jeg har funnet nå er en helt random nettside som skriver "Urine hCG concentrations are almost always lower than serum concentrations" (http://www.clinlabnavigator.com/human-chorionic-gonadotropin-pregnancy-test.html) og abstrakt til en artikkel som skal være på japansk som sier "...the levels of hCG in spot urine do not always correlate with serum levels of hCG" (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24724425/ - kan ikke japansk så jeg har ingen håp om å lese mer :p)

Men det jeg får ut av disse kildene ^ er at det kan også være individuelle forskjeller i hvor mye/fort hCG fra blod blir overført til urin. Nyrene våre er jo annerledes også, så hvem vet egentlig
 
Skyter inn her - regelen om 100 mIU/mL gjelder vel blodprøve og jeg mener å ha lest et sted at urin hCG kan være ned mot halvparten av blod, men jeg finner ikke denne kilden igjen! Frustrert med meg selv nå. Det jeg har funnet nå er en helt random nettside som skriver "Urine hCG concentrations are almost always lower than serum concentrations" (http://www.clinlabnavigator.com/human-chorionic-gonadotropin-pregnancy-test.html) og abstrakt til en artikkel som skal være på japansk som sier "...the levels of hCG in spot urine do not always correlate with serum levels of hCG" (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24724425/ - kan ikke japansk så jeg har ingen håp om å lese mer :p)

Men det jeg får ut av disse kildene ^ er at det kan også være individuelle forskjeller i hvor mye/fort hCG fra blod blir overført til urin. Nyrene våre er jo annerledes også, så hvem vet egentlig
Veldig interessant! Takk for lenker :)
 
Fant en liten studie med disse resultatene:

«In pregnancy, median post ovulation levels hCG levels were; 0 mIU/ml at 6–10 days, 61 mIU/ml at 11–15 days, 617 mIU/ml at 16–10 days, 3216 mIU/ml at 21–25 days and 9930 mIU/ml at 26–30 days.»

den sier ikke noe særlig om utfall, men det er i hvertfall en statistikk (6475 gravide kvinner) :). (Forskningen handler om sammenheng mellom hcg og FSH for interesserte)
https://oce.ovid.com/article/00006250-202005001-00046?sequence=8&clickthrough=y
 
Fant en liten studie med disse resultatene:

«In pregnancy, median post ovulation levels hCG levels were; 0 mIU/ml at 6–10 days, 61 mIU/ml at 11–15 days, 617 mIU/ml at 16–10 days, 3216 mIU/ml at 21–25 days and 9930 mIU/ml at 26–30 days.»

den sier ikke noe særlig om utfall, men det er i hvertfall en statistikk (6475 gravide kvinner) :). (Forskningen handler om sammenheng mellom hcg og FSH for interesserte)
https://oce.ovid.com/article/00006250-202005001-00046?sequence=8&clickthrough=y
Ifølge den må jeg ha hatt skyhøye verdier i starten av dette svangerskapet! Jeg visste det var høyt, det ble mistanke om blæremola, noe det ikke var. Jeg fikk derimot HCG-utløst høyt stoffskifte og mye kvalme, sliter enda med kvalmen og er i uke 31 nå.
 
Back
Topp