HCG - facts og erfaringer

Pipsi

Elsker forumet
Assistert-jentene
Maiskolbene 2023 :-)
Hei!

Ble så inspirert av den fine kommunikasjonen og erfaringsutvekslingen fra Septembergruppen, at jeg kunne tenke meg en samletråd om dette :)

I mitt siste forsøk så var det realismen til @Chipotle som reddet meg fra å synke ned i et dypt svart hull!

Det er SÅ lite vi får vite om HCG og hva som er et bra resultat når vi måler.

Litt om min HCG-historie:
Testet med strimmeltester, men syntes liksom ikke de ble så sterke som jeg så andre hadde på 13-15 dpo. Fant ut at det var lite fargestoff i testene, men holdt forventningene litt lave for sikkerhetsskyld.
Tok digital test, som 4+5 viste 2-3, tenkte «Woohoo!!». Begynte å blø samme dag, men hvis man googler finner man ut at det er vanlig.
To dager senere (5+0) tok jeg ny digitalt, fortsatt 2-3, og tenkte at da må jo hcg minst være 200 (som jeg hadde googlet frem), men hadde bestilt time hos legen for en hcg-prøve for sikkerhetsskyld.
Blodprøvesvaret kom dagen etter - 101!
Shit shit shit..
Legen sa «det er innafor 5+0». Labhåndbøkene til sykehusene viser at 101 er nederste verdi på det tidspunktet.
Ny prøve to dager senere viste 122. Legen ville ha ny prøve noen dager senere - BAM! Sunket rett til bunns og hcg på 21..
Ble jo dødsskuffa og trist, men heldigvis var jeg forberedt på grunn av realistiske og gode folk her inne :Heartred:Heartred
 
Last edited:
Veldig takknemlig for at du og andre deler dette sånn at jeg kan være forberedt om vi kommer så langt at jeg skulle få satt inn noe på neste runde. Jeg ser for meg at jeg lett kunne gått i kjelleren av å først få positiv test og så miste det uten forvarsel. Klart man får jo gjerne ikke noe forvarsel når man har en SA, men HCG nivå ser tydeligvis ut til å gi en grei pekepinn på hva man har av sjanser til at det går bra eller ikke.

Jeg har 2 friske barn fra før, men vet jeg hadde et par SA før jeg fikk eldstemann. Da visste jeg ingenting om HCG og det ble aldri målt noe. Så denne gangen kommer jeg til å få tatt prøver. Klinikken min ber oss bare om å teste på en bestemt dato og har tydeligvis ikke blodprøver som standard.
 
Ja veldig bra at det blir fokus på dette, jeg har fått en skikkelig aha-opplevelse etter den diskusjonen på septembergruppa.
Jeg hadde noen grusomme uker i fjor sommer som egentlig kunne vært unngått har jeg skjønt nå i ettertid.
Fikk første positive test 3+4, testene økte men jeg hadde litt blødninger, fikk derfor sjekket hcg. Det var 150 på 4+3 og 289 på 4+5. Fikk beskjed om at dette var helt fint og blødningene stoppet. Så da gikk vi jo inn en liten lykkerus og begynte å glede oss. Så gikk det 5 dager før jeg begynte å blø igjen og følte alle symptomene forsvant. Måtte mase meg til ny hcg-prøve hos legen, for det var vist ikke noe de gjorde hele tiden. Hcg var da på 25.
Hadde jeg visst at 150 på 4+3 var veldig lite så hadde vi jo ikke akkurat begynt å glede oss. Så neste gang tør jeg ikke glede meg før jeg vet at hcg er på et akseptabelt nivå!!
 
Veldig takknemlig for at du og andre deler dette sånn at jeg kan være forberedt om vi kommer så langt at jeg skulle få satt inn noe på neste runde. Jeg ser for meg at jeg lett kunne gått i kjelleren av å først få positiv test og så miste det uten forvarsel. Klart man får jo gjerne ikke noe forvarsel når man har en SA, men HCG nivå ser tydeligvis ut til å gi en grei pekepinn på hva man har av sjanser til at det går bra eller ikke.

Jeg har 2 friske barn fra før, men vet jeg hadde et par SA før jeg fikk eldstemann. Da visste jeg ingenting om HCG og det ble aldri målt noe. Så denne gangen kommer jeg til å få tatt prøver. Klinikken min ber oss bare om å teste på en bestemt dato og har tydeligvis ikke blodprøver som standard.
Jeg også får beskjed om å teste på en gitt dato.
For min del syntes jeg strimlene ikke økte så mye som jeg hadde sett andres gjorde, og når det da i tillegg kom blødning, så fryktet jeg det verste, men var veldig forberedt fordi jeg hadde blitt «advart» her :Heartred

For å nevne en ting:
Jeg forstår de som sier at det er litt sløsing av ressurser å gå til legen for å teste, uten indikasjoner på at noe er galt. Da kan man betale for en TUL og eventuelt ta en prøve hvis det skulle vise seg noe da. Du må vente to-tre uker ekstra, men hvis ingenting virker galt, så er jeg faktisk litt enig at det er litt sløsing. Og at det dessuten sikkert finnes unntak fra regelen om hcg mengde og økning etc, og at det for noen vil være en ekstra usikkerhet å få målt hcg.

Men! Jeg forstår også de som vil være sikre! Og få bekreftet at det står bra til! Og den ventetiden i dette gamet er jo helt drepen! :hilarious::hilarious::hilarious:
 
Ja veldig bra at det blir fokus på dette, jeg har fått en skikkelig aha-opplevelse etter den diskusjonen på septembergruppa.
Jeg hadde noen grusomme uker i fjor sommer som egentlig kunne vært unngått har jeg skjønt nå i ettertid.
Fikk første positive test 3+4, testene økte men jeg hadde litt blødninger, fikk derfor sjekket hcg. Det var 150 på 4+3 og 289 på 4+5. Fikk beskjed om at dette var helt fint og blødningene stoppet. Så da gikk vi jo inn en liten lykkerus og begynte å glede oss. Så gikk det 5 dager før jeg begynte å blø igjen og følte alle symptomene forsvant. Måtte mase meg til ny hcg-prøve hos legen, for det var vist ikke noe de gjorde hele tiden. Hcg var da på 25.
Hadde jeg visst at 150 på 4+3 var veldig lite så hadde vi jo ikke akkurat begynt å glede oss. Så neste gang tør jeg ikke glede meg før jeg vet at hcg er på et akseptabelt nivå!!
Jeg hadde tenkt og gjort akkurat som deg!
Altså, det finnes garantert unntak, men de må for all del ikke bli hovedregelen :eek:

Men tenker dere be om hcg-prøve uansett neste gang?
 
Jeg hadde tenkt og gjort akkurat som deg!
Altså, det finnes garantert unntak, men de må for all del ikke bli hovedregelen :eek:

Men tenker dere be om hcg-prøve uansett neste gang?
Min erfaring er at man egentlig greier å se på testene om de ikke øker som de skal :/ øker ikke testene er blodprøve bare for å bekrefte, liksom. Har ikke orket å ta prøve hos lege når det er før uke 5 i alle fall.
 
Ifølge sykepleier på riksen regnes over 70 14dpo (ferskforsøk) som tilstrekkelig nivå. Er det under dette ønsker de oppfølging med ny blodprøve :)
 
Jeg hadde tenkt og gjort akkurat som deg!
Altså, det finnes garantert unntak, men de må for all del ikke bli hovedregelen :eek:

Men tenker dere be om hcg-prøve uansett neste gang?

Nå er vi på medicus og da skal jeg ta blodprøve 10 dager etter innsett av blasto. Hadde jeg enda vært på offentlig klinikk som ikke tok blodprøve hadde jeg grini meg til det om jeg måtte kjenner jeg. Bare for å vært sikker på at det er levedyktig inni der. :Heartred
 
Ifølge sykepleier på riksen regnes over 70 14dpo (ferskforsøk) som tilstrekkelig nivå. Er det under dette ønsker de oppfølging med ny blodprøve :)
Jeg hadde hcg på 53 14dpo og 70 17 dpo. Og så var den 219 21dpo tror jeg. Klinikken var ganske pessimistisk, men det gikk bra og endte med en helt frisk og fin gutt ❤️
 
Jeg hadde hcg på 53 14dpo og 70 17 dpo. Og så var den 219 21dpo tror jeg. Klinikken var ganske pessimistisk, men det gikk bra og endte med en helt frisk og fin gutt ❤️
Veldig godt å få høre en slik gladhistorie akkurat nå❤ Eg er forberedt på en spontanabort med mine blodprøveresultater, men dette gir håp:) Eg hadde hcg på 50 15dpo og 100 19dpo. I morgen tas ny blodprøve.
 
Veldig godt å få høre en slik gladhistorie akkurat nå❤ Eg er forberedt på en spontanabort med mine blodprøveresultater, men dette gir håp:) Eg hadde hcg på 50 15dpo og 100 19dpo. I morgen tas ny blodprøve.
Krysser fingrene for at du er like heldig som jeg var :Heartred:Heartred
 
Så fin tråd :Heartred Har ikke sett den før nå selv om jeg ser du tagget meg i hovedinnlegget!! :eek:

Her er min «hcg-historie»:

1. kjemisk målte jeg 33 i hcg på 16 dpo. Opplevde klinikken (Riksen) som ganske pessimistiske. 20 dpo viste den hcg på 160. Da var Riksen brått veldig positive, og ville ikke ta flere prøver før UL. På den tiden trodde jeg stigning betydde alt, og skjønte ikke at det lave tallet på 16 dpo, egentlig betydde at dette aldri kunne gå bra. Jeg hadde også begynt å spotte 19 dpo. Blødningen tok deg opp, og ved ny blodprøve 5+2 var hcg nede i 40.

2. kjemisk fikk jeg positive tester fra 9/10 dpo, og tenkte at det var helt annerledes enn sist, og nå måtte det jo gå veien! De ble aldri veldig mye sterkere, og blodprøve 16 dpo viste 49. 18 dpo var testen svakere, og 20 dpo var hcg <5. Begynte å blø 5+1.

3. gang jeg ble gravid hadde jeg hcg på 388 på 16 dpo, og skjønte vel egentlig der og da at det var ekstremt lite sannsynlig at dette ikke skulle ende opp med levende barn :Heartred

Siden jeg alltid har endt opp med blodprøve 16 dpo, har jeg lent meg mye på denne studien:
https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(99)00512-9/fulltext

Nå er jeg gravid igjen, og har store planer om å ta blodprøve 16 dpo (på fredag)

:happy:



https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(99)00512-9/fulltext
 
Update fra meg:) Ny blodprøve tatt 24dpo viste 726. Da går det jo i et litt raskare tempo plutselig.

Oj, denne må jeg innrømme at jeg overhodet ikke så komme! Så spennende :happy::Heartred Og grusomt uutholdelig, så klart! Hold oss oppdatert, da :Heartred
 
Så fin tråd :Heartred Har ikke sett den før nå selv om jeg ser du tagget meg i hovedinnlegget!! :eek:

Her er min «hcg-historie»:

1. kjemisk målte jeg 33 i hcg på 16 dpo. Opplevde klinikken (Riksen) som ganske pessimistiske. 20 dpo viste den hcg på 160. Da var Riksen brått veldig positive, og ville ikke ta flere prøver før UL. På den tiden trodde jeg stigning betydde alt, og skjønte ikke at det lave tallet på 16 dpo, egentlig betydde at dette aldri kunne gå bra. Jeg hadde også begynt å spotte 19 dpo. Blødningen tok deg opp, og ved ny blodprøve 5+2 var hcg nede i 40.

2. kjemisk fikk jeg positive tester fra 9/10 dpo, og tenkte at det var helt annerledes enn sist, og nå måtte det jo gå veien! De ble aldri veldig mye sterkere, og blodprøve 16 dpo viste 49. 18 dpo var testen svakere, og 20 dpo var hcg <5. Begynte å blø 5+1.

3. gang jeg ble gravid hadde jeg hcg på 388 på 16 dpo, og skjønte vel egentlig der og da at det var ekstremt lite sannsynlig at dette ikke skulle ende opp med levende barn :Heartred

Siden jeg alltid har endt opp med blodprøve 16 dpo, har jeg lent meg mye på denne studien:
https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(99)00512-9/fulltext
Nå er jeg gravid igjen, og har store planer om å ta blodprøve 16 dpo (på fredag)

:happy:
Gratulerer!:) Krysser fingrene for gode verdier på fredag:) :Heartred
Neste for min del blir ultralyd om et par uker. Tiden kommer til å gå sååå sakte...
 
Da jeg fant ut i mai at jeg var gravid, så fikk jeg tatt en HCG-test hos fastlege. 87.000 :wacky: Det ble mistanke om blæremola, men det var det heldigvis ikke. Jeg fikk som et resultat HCG-utløst høyt stoffskifte, TSH nesten ikke målbar:wtf:
Jeg opplevde motsatt, at høyt nivå skapte uro:nailbiting:

Håper spiren sitter og at du får se et lite frø på ultralyd om noen uker:Heartred
 
Eg fikk sterke smerter i magen i natt og har i dag vert på ultralydsjekk. Ikke gravid:-( I hvertfall ikke der man skal vere gravid. Legen så ikke noe galt, bortsett fra væske i buken. Fikk tatt ny hcg-prøve før eg dro hjem. Legen ringte og sa han ikke ville skremme meg, men at prøven var på 4000 og noe. Så i morgen skal eg møte fastene på sykehuset klokken 08:00 og ta det derifra.
 
Back
Topp