Dåp

Når du skriver privat, tenker dere da uten noen organisasjoner involvert eller velger dere andre enn humanetisk for å få en seremoni?

Vi har tenkt å ha en "velkommen til verden fest" med familien, men er kommet så mange kommentarer på at vi må jo ha en seremoni i regi av "noen" at sambo er begynt å revurdere. Jeg er sånn som bare vil ha besøk og kose meg og la alle hilse på, seremoni eller ikke betyr ikke noe for meg, men når han får kalde føtter blir det ikke så lett selv om det ligger frem i tid.
Privat som i uten noe seremoni eller organisasjon involvert :)

Det som er gjort både i min og min manns familie er å enten bestille mat hjem (som snitter og kaker) eller leie et koselig lokale. Så inviterer man nær familie og spiser, åpner gaver og spiser kaker. Hvis det er noen litt kunstneriske i familien leser de gjerne et lite dikt, har en tale eller en sang. :) Også er det bare skravling og hilsing på baby til folk drar hjem.

Hvis dere ikke er religiøse eller humanetikere vet jeg ikke helt hvem man skal kontakte for å få en seremoni, men kanskje det går an å høre med et eldre medlem av familien om de vil holde en "velkommen til verden"-tale så det blir litt mer høytidelig?
 
Privat som i uten noe seremoni eller organisasjon involvert :)

Det som er gjort både i min og min manns familie er å enten bestille mat hjem (som snitter og kaker) eller leie et koselig lokale. Så inviterer man nær familie og spiser, åpner gaver og spiser kaker. Hvis det er noen litt kunstneriske i familien leser de gjerne et lite dikt, har en tale eller en sang. :) Også er det bare skravling og hilsing på baby til folk drar hjem.

Hvis dere ikke er religiøse eller humanetikere vet jeg ikke helt hvem man skal kontakte for å få en seremoni, men kanskje det går an å høre med et eldre medlem av familien om de vil holde en "velkommen til verden"-tale så det blir litt mer høytidelig?


Det du beskriver er akkurat det vi hadde tenkt å gjøre, bare familiene våre, god mat og ett besøk med fokus på hygge og det å endelig få se folk igjen, spesielt om restriksjonene nå slipper opp.

Er de litt eldre i familien som har kommet med innspill, jeg personlig bryr meg ikke, men sambo vil gjerne gjøre alle til lags :p Vi har god tid heldigvis, så kan fortsatt planlegge videre og jobbe med å stå i mot seremonipresset!
 
Vi hadde dåp på eldste da han var rundt 3 mnd. Blir nok og vente litt lenger nå, slik at det er litt varmere, venter da til våren :happy:
 
Kanskje litt dumt spørsmål, men det slo meg akkurat at jeg har aldri vært i en dåp (annet enn min egen, som jeg selvfølgelig ikke husker noe av, var jo 3-4 mnd).

Men til spørsmålet; hvordan foregår en dåp?
Skjønner at man må "booke" kirka, leie lokale/arrangere selskap hjemme, ordne mat og kaker. Hva gjør folk i selskapet, er det sånn at det må synges og holdes taler? Eller spiser man, prater og hygger seg bare? Hvordan gjøres det med gaver? Hva ønsker man seg av gaver på baby sine vegne? Bekledning på baby?

Føler meg litt dum som er så blank på dette, håper noen kan dele litt hvordan de har gjort det og erfart andre gjøre det :)
 
Kanskje litt dumt spørsmål, men det slo meg akkurat at jeg har aldri vært i en dåp (annet enn min egen, som jeg selvfølgelig ikke husker noe av, var jo 3-4 mnd).

Men til spørsmålet; hvordan foregår en dåp?
Skjønner at man må "booke" kirka, leie lokale/arrangere selskap hjemme, ordne mat og kaker. Hva gjør folk i selskapet, er det sånn at det må synges og holdes taler? Eller spiser man, prater og hygger seg bare? Hvordan gjøres det med gaver? Hva ønsker man seg av gaver på baby sine vegne? Bekledning på baby?

Føler meg litt dum som er så blank på dette, håper noen kan dele litt hvordan de har gjort det og erfart andre gjøre det :)
I selskap til dåp/navnefest vi har vært i/hatt har det vært mest mingling og spising i selskap. Det var gavebord også åpnet foreldrene gaver og takket. Det har vært noen som har "underholdt" men et lite dikt, tale eller sang, men det kommer kanskje mest an på hvor musikalske og taleglade familien er :)

Av gaver så har det vært mer ting enn klær - noen gir jo typiske dåpsgaver fra gullsmed - smykker, sølvbestikk osv. Ellers ser jeg det er vanlig å gi barneservise (gjerne av god kvalitet/porselen, feks Karius og Baktus, Mummi), interiør ting som pledd, håndklær og bilder til veggen, barnemøbler (vi fikk tripp trapp stol) og litt store leker (gyngehest, store kosedyr ol).

Håper det hjalp litt :)
 
I selskap til dåp/navnefest vi har vært i/hatt har det vært mest mingling og spising i selskap. Det var gavebord også åpnet foreldrene gaver og takket. Det har vært noen som har "underholdt" men et lite dikt, tale eller sang, men det kommer kanskje mest an på hvor musikalske og taleglade familien er :)

Av gaver så har det vært mer ting enn klær - noen gir jo typiske dåpsgaver fra gullsmed - smykker, sølvbestikk osv. Ellers ser jeg det er vanlig å gi barneservise (gjerne av god kvalitet/porselen, feks Karius og Baktus, Mummi), interiør ting som pledd, håndklær og bilder til veggen, barnemøbler (vi fikk tripp trapp stol) og litt store leker (gyngehest, store kosedyr ol).

Håper det hjalp litt :)

Takk for svar! Følte meg plutselig litt lost.
Men ja, det hjalp mye. Her er ingen spesielt glad i store taler eller sang, så blir vel noen ord for å ønske gjestene velkommen :)

Hva pleier folk å servere av mat egentlig?

Og åpnes pakkene foran gjestene eller hvordan praktiseres dette?

Skikk og etikette i dåp er jeg virkelig blank på :oops:
 
Takk for svar! Følte meg plutselig litt lost.
Men ja, det hjalp mye. Her er ingen spesielt glad i store taler eller sang, så blir vel noen ord for å ønske gjestene velkommen :)

Hva pleier folk å servere av mat egentlig?

Og åpnes pakkene foran gjestene eller hvordan praktiseres dette?

Skikk og etikette i dåp er jeg virkelig blank på :oops:
Pakkene har alltid blitt åpnet og beundret i fellesskap i de festene jeg har vært i.

Av mat har det vært koldtbord/buffet eller snitter + kaker.
 
Her har hele greien blitt litt glemt, har hele tiden tenkt at vi har god tid.... Vel, så feil kan man ta! Viser seg at seremoniene i Bergen for navnefest er fullbooket i 2021, neste ledig er mars 2022 og det syntes vi er for sent og kræsjer litt med meg som skal tilbake til jobb. Så vi har nå meldt opp til navnefest i nabokommunen, Askøy, i oktober. Neste utfordring er å finne lokale (sambo jobber i barnehage og skal sjekke muligheten for å ha det der) og så må mat planlegges. Oktober er lammesesong, så vurderer betasuppe med lammekjøtt fra "egne" villsauer, fårikål eller lage enkel smørbrødbuffet med egen røykelaks, gravlaks, lammerull og diverse andre gode pålegg og så noen enkle salater og kanskje noe pai på siden. Eneste er at jeg må lage det meste selv og det kan jo være utfordrende med en liten i hus :p


Har dere andre kommet lenger i planleggingen?
 
Nå har vi endelig kommet i gang med planlegging :p Blir enkel fingermat, og besteforeldre / oldeforeldre ordner med kaker :happy: Satser på dåp i midten av november :D

Har dere tenkt noe på koronatiltak? Her blir vi mest sannsynlig i overkant av 30 personer. Vi vurderer å sette bordene i grupper for å holde avstand, i stedet for hestesko som vi gjorde med eldste. Noe infoskriv dere føler burde være med i invitasjonen? Burde vi unngå kake hvor gjestene må bruke kakespade? Altså heller ha typ muffins, makroner eller liknende? Syntes det er litt skummelt å arrangere større sammenkomst slik ting er nå.
 
Nå har vi endelig kommet i gang med planlegging :p Blir enkel fingermat, og besteforeldre / oldeforeldre ordner med kaker :happy: Satser på dåp i midten av november :D

Har dere tenkt noe på koronatiltak? Her blir vi mest sannsynlig i overkant av 30 personer. Vi vurderer å sette bordene i grupper for å holde avstand, i stedet for hestesko som vi gjorde med eldste. Noe infoskriv dere føler burde være med i invitasjonen? Burde vi unngå kake hvor gjestene må bruke kakespade? Altså heller ha typ muffins, makroner eller liknende? Syntes det er litt skummelt å arrangere større sammenkomst slik ting er nå.


Det er jo så vanskelig å forutse hvordan situasjonen blir så langt frem i tid, men mest sansynligvis er de fleste vaksinerte og eventuelle foreskrifter løsnet opp. Jeg planlegger med utgangspunkt i rundt 30-32stk, men hvor bare de nærmeste får booket plass på sermonien (just in case siden antallet der er utenfor vår kontroll) og resten får invitasjon til festen. Vi tenker antibac er ett naturlig innslag på bordene og setter nok opp bordplasseringen med utgangspunkt i kohorter, så får man mingle selv på egenhånd før og etter.
 
Har i slutten av november, da vil lillemor være 4 måneder men hun er litt liten så vil sikkert drukne i dåpskjolen. Har bestilt Kirke og lokale. Skal ha sodd med tilbehør og kaker. Skal sende ut invitasjoner snart. Gleder meg masse til at alle kan være med å feire dagen med oss! :Heartpink
 
Vi har og begynt å planlegge denne dåpen nå.

Noen som har tips og råd om hvor man kan finne litt koselig bordpynt osv?
 
Klagde nettopp i augustgruppen :bag: Vi skal ha navnefest 30. oktober og invitasjoner er enda ikke klar, da vi ikke har fått bekreftelse på antall som kan delta (har etterlyst og fikk til svar at oppdatering skulle komme) og sambo derfor ikke klarer å lage inmvitasjon for han skal gjøre det så sabla vanskelig. Han vil ha tekst som forklarer at pga koronarestriksjoner kan ikke alle komme i sermonien men bare på festen og vil ha info om navnefest i tilfelle folk ikke vet hva det er. Han er så redd for at noen skal blir fornærmet eller føle seg uforbredt, noe det er null grunn til.... Jeg lagde mal til begge invitasjonene, en for de som skal i sermonien og en til de som skal på selve festen, men neida, ikke godt nok. Han gjør alt så sabla komplisert :meh:
 
Back
Topp