Vekt?

Skal innrømme at det er litt godt å lese hvor alt kommer fra.
Jeg la på meg totalt 7 kg i forrige svangerskap, og mesteparten de siste ukene.

Gikk altså en del ned i vekt under svangerskapet og fikk ros for det ved hver veiing. Jeg er 173 og veide 85 ved start, 92 ved fødsel. Jeg var veldig nøye på hva jeg spiste under svangerskapet og tillot meg selg aldri mer enn én yoghurt til frokost feks. Er egentlig ikke så veldig stor, men selvfølgelig, ser man kun på bmi er det jo ikke de beste tallene.

Denne gangen startet jeg høyere (89) og gruer meg til å veie meg ved alle legebesøk.

Nå er jeg i uke 23 og har gått opp ca 1 kg, men denne gangen orker jeg ikke tanken på å begrense meg sånn, så jeg antar at jeg kommer til å gå opp mer denne gangen.

Men er ærlig på at jeg gruer meg til legebesøk om 2 uker.

Vel, jeg orker ikke SLANKE meg som gravid, så det får bare bli som det går x)

Man får ca 1l ekstra blod i kroppen (=1kg). Baby og fostervann veier også sitt, samt at det gjerne legger seg litt ekstra med greier for at kroppen skal ha noe å ta av etter fødsel (amming).

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

Også er det jo individuelle forskjeller mtp økt/redusert fostervann, og større/mindre babyer og sånt. Men ca 12 kg "skal" en normalvektig legge på seg.
Bare tenk litt ekstra på at kiloene er ikke DEG, det er babyen og det som hører med. Forteller man hjernen sin noe nok mange ganger, så blir det gjerne sant til slutt :p

Hvis jeg bare går opp 10kg (jeg har allerede fettreserver, sååå....), Så er jeg fornøyd :p

Er 21+1 med tvillinger og gått opp 10 kg. Synes det er vanskelig å vite om det er «normalt» eller ikke mtp de har hver sin morkake, hvert sitt hulerom med fostervann etc... kjente det var litt sjokk å gå på vekta i dag, men forsøker selvfølgelig å tenke på alt dette du skriver. Er bare ikke keen på å gå opp så innmari mye mer enn det jeg trenger og stresser litt med at jeg er nok litt dårligere med kostholdet nå enn før jeg ble gravid. Er jo så sugen på noe hele tiden, og spesielt på kveldstid. Vanskelig å styre seg... :-/

Er 21+1 med tvillinger og gått opp 10 kg. Synes det er vanskelig å vite om det er «normalt» eller ikke mtp de har hver sin morkake, hvert sitt hulerom med fostervann etc... kjente det var litt sjokk å gå på vekta i dag, men forsøker selvfølgelig å tenke på alt dette du skriver. Er bare ikke keen på å gå opp så innmari mye mer enn det jeg trenger og stresser litt med at jeg er nok litt dårligere med kostholdet nå enn før jeg ble gravid. Er jo så sugen på noe hele tiden, og spesielt på kveldstid. Vanskelig å styre seg... :-/

Du får vel ca dobbelt opp med fostervann, morkake, babyvekt..
I tillegg til de vanlige fettreserver, pupper, væske/blod, livmor..
Denne sier jo ingenting om når vekten kommer heller.
Jeg er opp nesten 6kg, og bærer bare på 1. Er 22+1.
Håper på jeg slipper mer enn 4kg til...

Men, viktigste er å ta vare på seg selv og babyene. Kiloene kan man ta av seg etterpå.❤️

Du får vel ca dobbelt opp med fostervann, morkake, babyvekt..
I tillegg til de vanlige fettreserver, pupper, væske/blod, livmor..
Denne sier jo ingenting om når vekten kommer heller.
Jeg er opp nesten 6kg, og bærer bare på 1. Er 22+1.
Håper på jeg slipper mer enn 4kg til...

Men, viktigste er å ta vare på seg selv og babyene. Kiloene kan man ta av seg etterpå.❤️

Veldig sant, bare uvant og rase sånn opp i vekt. Alltid vært en av dem som må jobbe hardt for å holde vekten så det å miste litt kontroll nå føltes verre ut enn jeg trodde det skulle bli gitt:oops: Og det er ikke antall kg jeg er så stressa over, mer hvordan det ekstra fettet fordeler seg på kroppen. Ser det er armer, rumpe og lår som har fått kjørt seg først her nå hvertfall, tross trening og mye fysisk aktivitet. Spiser dog altfor usunt om dagen så blir å skjerpe seg litt på kostholdsfronten så er det godt mulig det ikke blir så ille likevel in the end:p

Veldig sant, bare uvant og rase sånn opp i vekt. Alltid vært en av dem som må jobbe hardt for å holde vekten så det å miste litt kontroll nå føltes verre ut enn jeg trodde det skulle bli gitt:oops: Og det er ikke antall kg jeg er så stressa over, mer hvordan det ekstra fettet fordeler seg på kroppen. Ser det er armer, rumpe og lår som har fått kjørt seg først her nå hvertfall, tross trening og mye fysisk aktivitet. Spiser dog altfor usunt om dagen så blir å skjerpe seg litt på kostholdsfronten så er det godt mulig det ikke blir så ille likevel in the end:p

Forstår den ❤️
Men prøve fokusere på hva vekten er, og at det altså ikke er mange kiloene som er fett eller så :)

Glad for at vekta ikke har beveget seg siden 22 mai ihvertfall :hilarious:
Vet jo at den kommer til å stige men trenger ikke høy vektøkning heller :p

Jeg hadde gått opp like mye som deg da jeg var 21 uker på vei. Og jeg har bare en baby inni her :-) stresser ikke med det i det hele tatt. Gått opp ca. 20 kg i alle svangerskapene mine, og rast de av igjen etterpå :-)

Ca 18 kg opp, 29+6. Spent på hvor det stopper denne gangen. Orker ikke bukser lengre, bare kjoler :hilarious:

haha, jeg er ved samme tanken - seøv om det er første gang. Når stopper dette?!?:hilarious: Samme her også, jo mindre som trykker, jo bedre :p
Jeg gikk opp 20 kg forrige svangerskap, men tviler veldig på at de neste ti ukene bare byr på 2 kg (babyen alene skal jo gå opp ca 2 kg til, så) :hilarious:

Jeg gikk opp 20 kg forrige svangerskap, men tviler veldig på at de neste ti ukene bare byr på 2 kg (babyen alene skal jo gå opp ca 2 kg til, så) :hilarious:

Ikke sant! Jeg regner med det blir noen kg mer ja! Men merker mye er vannvekt. Kan plutselig gå opp en kg fra en dag til en annen, også går jeg det ikke ned igjen etter noen dager. Men Shit au. Hvordan takler føttene dine denne ekstra belastningen? Jeg merker godt at jeg har lagt på meg da føttene verker under og det skal jo ikke noe til før man får melkesyre i beina :p

Gått opp kun 3,5 kg i uke 29+4. ikke noe jeg bevist har jobbet for, men var på den overvektige siden i utgangspunktet. Mistet lysten på alt usunt i første trimester, og klarer ikke spise mer en små måltider. Babygirl ligger godt oppe på vekstkurven sin så jordmor er godt fornøyd med utvikling. Et par kilo til skal hun vek absolutt bli de neste par månedene, så ender jeg på rundt 6 kg blir jeg lykkelig! Gått opp ca. 10kg med hver av mine to forrige hjertebarn og de kiloene har jeg aldri klart å miste. Så sunt for meg og godt for babygirl å passe litt på :)

Gått opp kun 3,5 kg i uke 29+4. ikke noe jeg bevist har jobbet for, men var på den overvektige siden i utgangspunktet. Mistet lysten på alt usunt i første trimester, og klarer ikke spise mer en små måltider. Babygirl ligger godt oppe på vekstkurven sin så jordmor er godt fornøyd med utvikling. Et par kilo til skal hun vek absolutt bli de neste par månedene, så ender jeg på rundt 6 kg blir jeg lykkelig! Gått opp ca. 10kg med hver av mine to forrige hjertebarn og de kiloene har jeg aldri klart å miste. Så sunt for meg og godt for babygirl å passe litt på :)

Ikke sant! Så lenge babyen følger kurven sin så er jobbet det fineste utgangspunkt :happy: så herlig å miste lysten på alt søtt, her har det faktisk gått helt motsatt vei - så syns jeg er flink i hverdagene da det er kun vanlig sunn mat jeg inntar og med en is i blant (spørs på hvor aktiv jeg har vært gjennom dagen). Ellers så koser jeg meg på fredag og lørdag, men nå kjenner jeg at jeg blir raskere mett heldigvis :p det har funket til nå, selv om vekta har skutt fart. Jeg var normalvektig før jeg ble gravid, og har veldig lett for å legge på meg, så regner med at det er denne kombinasjonen som har gitt meg mye ekstra. Men det får gå, det føles helt ok - så lenge jeg får kommet meg ut æ vært aktiv :happy:

Ikke sant! Jeg regner med det blir noen kg mer ja! Men merker mye er vannvekt. Kan plutselig gå opp en kg fra en dag til en annen, også går jeg det ikke ned igjen etter noen dager. Men Shit au. Hvordan takler føttene dine denne ekstra belastningen? Jeg merker godt at jeg har lagt på meg da føttene verker under og det skal jo ikke noe til før man får melkesyre i beina :p
Ja, er en del vann for meg også. Hovner godt i beina og fingrene i løpet av dagen, spesielt i varmen! Bruker støttestrømper om jeg ikke har mulighet til å sitte med beina høyt og slappe av :) Kjenner mest på at alt jevnt over er tungt. Andpusten, og blir fort sliten og får vondt i bekkenet om jeg er mye aktiv... Tar mer enn gjerne en dupp i løpet av dagen om muligheten byr seg (noe den litt for sjeldent gjør) :P

Gått ned 7kg siden jeg ble gravid, men nærmer meg nå utgangspunktet igjen.

Ja, er en del vann for meg også. Hovner godt i beina og fingrene i løpet av dagen, spesielt i varmen! Bruker støttestrømper om jeg ikke har mulighet til å sitte med beina høyt og slappe av :) Kjenner mest på at alt jevnt over er tungt. Andpusten, og blir fort sliten og får vondt i bekkenet om jeg er mye aktiv... Tar mer enn gjerne en dupp i løpet av dagen om muligheten byr seg (noe den litt for sjeldent gjør) :p

Dette hørtes ut som hverdagen min :p:p godt å høre vi er flere! Nei vi får holde ut og gjøre det beste utav det :Heartred

Opp ca 11-12 kg, 28+0 idag. Føler meg som en hval :hilarious: Med første gikk jeg opp 4, og med andre gikk jeg opp 10.. Så blir en del mer enn det denne gangen! Spiser mye usunt for tiden, så kunne godt prøvd å stramma litt inn på det, men er ikke helt motivert for det :p :hilarious:

Oj, har du slitt mye med kvalme i perioden frem til nå?

Nei, var en del kvalm i starten. Kasta ikke opp noe særlig men ble litt småspist. Nå skal det sies at jeg hadde noen ekstra kg i utgangspunktet, så slik sett er det jo greit jeg ikke legger på meg mer :happy: Ikke at jeg aktivt gjør noe, spiser det samme som før egentlig.

Back
Topp