Fødebrev

Jeg aner på et vis ikke hva jeg går til. Er førstegangsfødende og tenker at det er vanskelig å ønske noe som helst, annet enn tidligst mulig epidural, da jeg har sett effekten av dette mange ganger i arbeidet mitt. Ellers har jeg også sett mange fødende som er helt knust når de må ha keisersnitt, fordi ting ikke ble som de hadde planlagt, så jeg har tenkt at det beste må være å ta ting som det kommer, og heller si ifra underveis om det er noe jeg ikke liker eller noe jeg ønsker…

Jeg hadde også blitt kanskje knust om jeg måtte ha KS. Ikke fordi "det ikke ble som planlagt", men fordi jeg rett og slett ikke ønsker opereres. Babytiden blir litt tyngre enn den må være, om jeg må i operasjons "recovery" i tillegg. JEG har ikke lyst til akkurat det. Men selvsagt, er det eneste løsning, så må man jo... :)
Men nå, etter to enkle vaginale fødsler, så får man håpe man slipper KS denne gang også.

Det er mye som ikke kan planlegges i fødsel, men; i en fødselssituasjon så kan det være at du ikke får helt anledning til å si fra om alt du ønsker og tenker (man er ikke helt tilregnelig under rier og diverse) - så hvis du har NOE du synes er greit at JM vet om (traumer, tidligere opplevelser, hvordan best roe deg..), så er det greit å få det skrevet - eller i alle fall ha nevnt det for fødepartner (far/medmor/andre) sånn at dem kan si i fra om du ikke kan. :) Samme om du har spesielle ønsker (at du ønsker føde i vann om mulig, at du ønsker færrest mulig på rommet, at du ønsker epidural/lystgass, at man vil ha den av avling, at man ønsker baby på brystet mens de syr under KS,...), så er det greit å få det ned på brev eller informere tydelig til fødepartner. :)

Alt kan ikke planlegges, men om du har gjort opp noe tanker og ønsker, så kan man skrive ned. Man kan jo evt også skrive et "hvis vaginal / hvis KS".
Ingen tvang om fødebrev altså! Men bare nevner at det ikke er sikkert du får til å ytre alt du ønsker under fødsel heller, og i så fall er brev og en god føde partner gode hjelpemidler :D
 
Ungen må jo ut.. men...
Det har bare ikke falt meg inn at man kan skrive ned på forhånd hva man tenker om smertestillende f.eks. Eller at man kunne bestemme fødestillinger selv. Og gjøre føderommet litt... Til sitt eget.

Jeg føler jeg bare har blitt lagt inn og gjort det jeg fikk beskjed om. Og med det, bare blitt lagt på en benk og blitt fortalt 'nå er du straks klar til å føde'.

Jeg håper på å kunne få det litt halvmørkt denne gang. Det gjør noe med en det å bli blottlagt i full belysning.. Også vil jeg ha det rolig (ikke for det, var ikke så mye stress forrige gang.. Men litt for stort rom, litt for lyst, og det å bli omtrent presset ned på rygg mens riene pågikk...).. jeg vil helst stå nesten til jeg må presse.
Jeg har hatt halvdempet belysning og sist gang hadde de også musikk på rommet :) Og jeg har fått lov å gjøre som jeg vil, men når man ikke egentlig har satt seg noe særlig inn i stillinger osv, så ender man vel ofte opp med å kanskje bare gjøre en ting.

Med første hadde jeg non-stop rier fra vannet ble tatt og til han var ute. Da var mammaen min jordmor, og hun forsøkte å få meg til å prøve både pilatesball, prekestol, forskjellige stillinger i senga osv, men jeg greide det ikke pga de riene som aldri ga meg noe hvile. Da var det faktisk best for meg å ligge på rygg i sengen :rolleyes: Riene satt mye i hofte og nedover beinet, fikk epidural, men den fungerte bare ensidig og lammet det andre beinet. Med nr 2 måtte jeg føde på sykehuset hvor vi bor, for måtte ha mamma som barnevakt til førstemann. Da prøvde jeg badekar (men følte riene dabbet av da). Ellers satt jeg nesten hele fødselen på pilatesball, og det fungerte helt supert! Tenker å jobbe meg gjennom riene på ball neste gang også! Så fødte jeg liggende på høyre side, og det fungerte egentlig bra det og :)
Alle fødsler er jo så ulike, men er nok lurt å gjøre seg noen tanker om hvordan man vil ha det, men samtidig innstille seg på at det ikke alltid går som man har tenkt på forhånd :oops::D
 
Jeg har hatt halvdempet belysning og sist gang hadde de også musikk på rommet :) Og jeg har fått lov å gjøre som jeg vil, men når man ikke egentlig har satt seg noe særlig inn i stillinger osv, så ender man vel ofte opp med å kanskje bare gjøre en ting.

Med første hadde jeg non-stop rier fra vannet ble tatt og til han var ute. Da var mammaen min jordmor, og hun forsøkte å få meg til å prøve både pilatesball, prekestol, forskjellige stillinger i senga osv, men jeg greide det ikke pga de riene som aldri ga meg noe hvile. Da var det faktisk best for meg å ligge på rygg i sengen :rolleyes: Riene satt mye i hofte og nedover beinet, fikk epidural, men den fungerte bare ensidig og lammet det andre beinet. Med nr 2 måtte jeg føde på sykehuset hvor vi bor, for måtte ha mamma som barnevakt til førstemann. Da prøvde jeg badekar (men følte riene dabbet av da). Ellers satt jeg nesten hele fødselen på pilatesball, og det fungerte helt supert! Tenker å jobbe meg gjennom riene på ball neste gang også! Så fødte jeg liggende på høyre side, og det fungerte egentlig bra det og :)
Alle fødsler er jo så ulike, men er nok lurt å gjøre seg noen tanker om hvordan man vil ha det, men samtidig innstille seg på at det ikke alltid går som man har tenkt på forhånd :oops::D

Høres jo veldig greit ut, det da. Her er det ingen som har kommet med forslag til stillinger eller noe, så.. blir bare "legg deg på rygg nå, så skal du gjennom resten av fødingen". Veldig.. prosedyre, ingen individualitet. Jeg har vært veldig usikker av meg, så det jeg har trengt, har vært *FORSLAG*.
 
Høres jo veldig greit ut, det da. Her er det ingen som har kommet med forslag til stillinger eller noe, så.. blir bare "legg deg på rygg nå, så skal du gjennom resten av fødingen". Veldig.. prosedyre, ingen individualitet. Jeg har vært veldig usikker av meg, så det jeg har trengt, har vært *FORSLAG*.
Da blir det nok bedre neste gang når du gjør disse forberedelsene :D
 
Ikke begynt å skrive enda, men jeg har det i hodet. Tenkte skrive snaaaart..
Jeg også føler jeg kanskje er litt tidlig ute, men greit å reflektere litt.
Litt usikker på hva jeg skal skrive, for det er jo mye uforutsett som kan skje, og jeg vet jo ikke om jeg rekker sykehus heller engang.
Skulle veldig ønske jeg kunne ha hjemmefødsel - men jeg må ha AB under fødsel, samt.. ingen tilbud om slikt her. ><

Hva er AB under fødsel?
 
Skal ha planlagt KS, så utgår for min del, men skal til jevntlige ultralyder og kontroller grunnet risikosvangerskap. Så kommer til å ta opp noen ting der jeg ønsker å få jorunalført. Som at jeg ikke ønsker å bli skjært i FØR jeg har sovna, det holdt på å skje sist og jeg fikk full panikk før jeg sovnet.

Jeg trodde man måtte være våken, men kan man få lov til å sove altså?
 
Jeg synes det er flott at fler tenker på å skrive brev. Jeg skal også melde meg på fødselskurs, Positiv Fødsel, da jeg håper og tror det kan være hensiktsmessig for min del.

Graviditet og fødsel er mitt livs største skrekk, men det har *bank i bordet* gått X ganger bedre enn jeg hadde våget å håpe på - hittil i alle fall. :)
 
Jeg synes det er flott at fler tenker på å skrive brev. Jeg skal også melde meg på fødselskurs, Positiv Fødsel, da jeg håper og tror det kan være hensiktsmessig for min del.

Graviditet og fødsel er mitt livs største skrekk, men det har *bank i bordet* gått X ganger bedre enn jeg hadde våget å håpe på - hittil i alle fall. :)

Jeg har tatt det kurset. Jeg har ikke vært spesielt redd for fødsel eller noe da, de to første fødslene var jo helt greie uten kurs... Men merker jeg er blitt mer spent på fødsel og mer.. positivt innstilt, egentlig.
 
Back
Topp