Fødebrev

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Heisann
I dag er jeg 26+1, termin etter OUL er satt til 6 oktober. Jeg har skjønt jeg er litt (veldig) tidlig ute, men er det andre som har begynt å skrive fødebrev?

Jeg skal ha planlagt hjemmefødsel, pga sykehusangst og jeg generelt er mer komfortabel hjemme med mindre folk å forholde meg til+++ (spør gjerne om dere lurer på noe ang hjemmefødsel). Jeg har et sterkt ønske og behov for kontroll, så jeg har fått beskjed om å skrive ned ønsker for både hjemme, sykehus og keisersnitt. Har ny time hos spesialist jordmor i slutten av juli (med tanke på sykehusangst), og håper da hun kan hjelpe å formulere det beste for meg om det skulle bli overflytting og evt keisersnitt. Jeg har ikke avtalt møte med Hjemmejordmor før uke 37 men håper å få til et møte en gang før det, så hun kan hjelpe med å få ordene ned på papir ang hjemmefødsel.

Jeg har nok levd litt i fornektelse ang baby på vei, det er så langt unna det livet jeg så for meg, men hun lille er velkommen og nå begynner ting å bli virkelig.
 
Ikke begynt å skrive enda, men jeg har det i hodet. Tenkte skrive snaaaart..
Jeg også føler jeg kanskje er litt tidlig ute, men greit å reflektere litt.
Litt usikker på hva jeg skal skrive, for det er jo mye uforutsett som kan skje, og jeg vet jo ikke om jeg rekker sykehus heller engang.
Skulle veldig ønske jeg kunne ha hjemmefødsel - men jeg må ha AB under fødsel, samt.. ingen tilbud om slikt her. ><
 
Jeg har selv begynt å skrive notater. Syns ikke det er så tidlig jeg. Er det noe jeg tenker på litt hver dag så er det fødsel. Det er for meg knyttet mye spenning, tanker og følelser rundt fødsel, spesielt når dette er noe jeg ikke har gjort før. :happy: Så spennende med hjemmefødsel! Slik jeg har forstått det så er det viktig å ha den følelsen av trygghet så det at det gir deg det er jo kjempefint :happy:
 
Skal ha planlagt KS, så utgår for min del, men skal til jevntlige ultralyder og kontroller grunnet risikosvangerskap. Så kommer til å ta opp noen ting der jeg ønsker å få jorunalført. Som at jeg ikke ønsker å bli skjært i FØR jeg har sovna, det holdt på å skje sist og jeg fikk full panikk før jeg sovnet.
 
Kommer ikke til å skrive noe, har ikke gjort det med de 2 andre heller, hatt samtale på sykehuset i forkant da pga jeg har problemer om jeg mister kontrollen pga barndommen, men sist var det mest at jeg skulle få spinalbedøvelse om jeg trengte og ikke epidural så blir det samme denne gangen antar jeg. Bare kjedelig å reise inn kun pga det.

Ellers skjønner jeg at det kan hjelpe med fødende bare hver forberedt på at ting ikke blir sånn i det hele tatt, mye som kan skje under en fødsel
 
Kommer ikke til å skrive noe, har ikke gjort det med de 2 andre heller, hatt samtale på sykehuset i forkant da pga jeg har problemer om jeg mister kontrollen pga barndommen, men sist var det mest at jeg skulle få spinalbedøvelse om jeg trengte og ikke epidural så blir det samme denne gangen antar jeg. Bare kjedelig å reise inn kun pga det.

Ellers skjønner jeg at det kan hjelpe med fødende bare hver forberedt på at ting ikke blir sånn i det hele tatt, mye som kan skje under en fødsel

Uff, ikke greit, søta:Heartred

Får narkose av samme grunn under KS. Får fullstendig panikk om ikkeo_O
 
Uff, ikke greit, søta:Heartred

Får narkose av samme grunn under KS. Får fullstendig panikk om ikkeo_O
Bedre å være forebyggende på slike ting.
Men rart de nesten begynte KS før du var skikkelig i narkose! Kunne forstått det om det var hasteKS Men ellers burde de jo virkelig være nøye på slike ting!
 
Bedre å være forebyggende på slike ting.
Men rart de nesten begynte KS før du var skikkelig i narkose! Kunne forstått det om det var hasteKS Men ellers burde de jo virkelig være nøye på slike ting!

Mhm, det er veldig viktig for at den fødende føler seg mest mulig ivaretatt:Heartred

Skal gå fort når det er narkose som brukes, da det også i blodet til den lille. Så lille skal være ute ila 2 min, men jeg hadde jo da ikke sovnet ennå, så hørte de sa "nå begynner vi" og anestesilegen " nei, nei, hun sover ikke ennå" og jeg fikk så panikk, men var jo faststroppet på bordet:p sovnet 4 sekunder etterpå:hilarious: Så slipper helst den opplevelsen igjen. Skal si ifra når jeg er på A-hus, om å få det journalført.
 
Kommer ikke til å skrive noe, har ikke gjort det med de 2 andre heller, hatt samtale på sykehuset i forkant da pga jeg har problemer om jeg mister kontrollen pga barndommen, men sist var det mest at jeg skulle få spinalbedøvelse om jeg trengte og ikke epidural så blir det samme denne gangen antar jeg. Bare kjedelig å reise inn kun pga det.

Ellers skjønner jeg at det kan hjelpe med fødende bare hver forberedt på at ting ikke blir sånn i det hele tatt, mye som kan skje under en fødsel

Har heller ikke skrevet med de to andre..
Men veldig greit å ha tenkt litt gjennom fødselen; også er det greit for jordmødrene også.
Der man kan skrive litt om hvordan man reagerer ved frykt, eller hvordan å best roe en ned. Hva en frykter f.eks, og hvilke tanker/ønsker man har.
 
Mhm, det er veldig viktig for at den fødende føler seg mest mulig ivaretatt:Heartred

Skal gå fort når det er narkose som brukes, da det også i blodet til den lille. Så lille skal være ute ila 2 min, men jeg hadde jo da ikke sovnet ennå, så hørte de sa "nå begynner vi" og anestesilegen " nei, nei, hun sover ikke ennå" og jeg fikk så panikk, men var jo faststroppet på bordet:p sovnet 4 sekunder etterpå:hilarious: Så slipper helst den opplevelsen igjen. Skal si ifra når jeg er på A-hus, om å få det journalført.
Det er lurt ja for de 4 sekundene føltes nok mye lengre vil jeg tenke meg!
 
Jeg har ikke skrevet med de andre to, men skal skrive denne gangen. Sist gang gikk det bare 10 min fra 8 cm og til hun var ute, og jeg rakk da ingen smertelindring.. Trenger ikke gå inn på det, da jeg ikke vil skremme noen andre, men fikk litt fødselsangst etter det. Jeg bearbeidet det heller ikke etter fødsel da vi ikke tenkte å få flere på det tidspunktet, men kjenner nå at jeg må jobbe med det. Har derfor tenkt å ta fødselsforberedende kurs og så skrive fødebrev, ikke gjort noe av delene før :rolleyes:
 
Jeg har ikke skrevet med de andre to, men skal skrive denne gangen. Sist gang gikk det bare 10 min fra 8 cm og til hun var ute, og jeg rakk da ingen smertelindring.. Trenger ikke gå inn på det, da jeg ikke vil skremme noen andre, men fikk litt fødselsangst etter det. Jeg bearbeidet det heller ikke etter fødsel da vi ikke tenkte å få flere på det tidspunktet, men kjenner nå at jeg må jobbe med det. Har derfor tenkt å ta fødselsforberedende kurs og så skrive fødebrev, ikke gjort noe av delene før :rolleyes:

Godt vi er flere som er flergangsfødende og likevel gjør fødselskurs og brev for første gang x)
Var strengt tatt kurset som fikk meg til å tenke mer over det; at det faktisk er mulig å ta kontrollen litt, fremfor å føle at man bare.. er en del av en prosedyre.
 
Godt vi er flere som er flergangsfødende og likevel gjør fødselskurs og brev for første gang x)
Var strengt tatt kurset som fikk meg til å tenke mer over det; at det faktisk er mulig å ta kontrollen litt, fremfor å føle at man bare.. er en del av en prosedyre.
Ja, føler at det endelig er på tide :hilarious: De andre gangene har jeg bare tenkt at det blir som det blir, og ungen må jo bare ut… Men håper å ha litt mer kontroll denne gangen ja :):rolleyes:
 
Ja, føler at det endelig er på tide :hilarious: De andre gangene har jeg bare tenkt at det blir som det blir, og ungen må jo bare ut… Men håper å ha litt mer kontroll denne gangen ja :):rolleyes:

Ungen må jo ut.. men...
Det har bare ikke falt meg inn at man kan skrive ned på forhånd hva man tenker om smertestillende f.eks. Eller at man kunne bestemme fødestillinger selv. Og gjøre føderommet litt... Til sitt eget.

Jeg føler jeg bare har blitt lagt inn og gjort det jeg fikk beskjed om. Og med det, bare blitt lagt på en benk og blitt fortalt 'nå er du straks klar til å føde'.

Jeg håper på å kunne få det litt halvmørkt denne gang. Det gjør noe med en det å bli blottlagt i full belysning.. Også vil jeg ha det rolig (ikke for det, var ikke så mye stress forrige gang.. Men litt for stort rom, litt for lyst, og det å bli omtrent presset ned på rygg mens riene pågikk...).. jeg vil helst stå nesten til jeg må presse.
 
Skal ha planlagt KS, så utgår for min del, men skal til jevntlige ultralyder og kontroller grunnet risikosvangerskap. Så kommer til å ta opp noen ting der jeg ønsker å få jorunalført. Som at jeg ikke ønsker å bli skjært i FØR jeg har sovna, det holdt på å skje sist og jeg fikk full panikk før jeg sovnet.

Men skal du ikke ha ryggbedøvelse? Narkose pleier man jo bare å gi ved hyperakutte keisersnitt…
 
Men skal du ikke ha ryggbedøvelse? Narkose pleier man jo bare å gi ved hyperakutte keisersnitt…

Nei, grunnet traumatisk barndom og andre private ting jeg ikke ytrer meg om på åpent forum. Så jeg får narkose.
 
Jeg aner på et vis ikke hva jeg går til. Er førstegangsfødende og tenker at det er vanskelig å ønske noe som helst, annet enn tidligst mulig epidural, da jeg har sett effekten av dette mange ganger i arbeidet mitt. Ellers har jeg også sett mange fødende som er helt knust når de må ha keisersnitt, fordi ting ikke ble som de hadde planlagt, så jeg har tenkt at det beste må være å ta ting som det kommer, og heller si ifra underveis om det er noe jeg ikke liker eller noe jeg ønsker…
 
Back
Topp