Variere smak på middag?

Sillynelly

Betatt av forumet
Har endelig tatt meg på tak å lage i stand flere porsjoner med henholdsvis potetmos og gulrot-og søtpotetmos. Fryser dem ned i litt store smaksprøver. Når de to mosene, samt en blanding av dem, er introdusert og akseptert, er planen å bruke resten av porsjonene som base for å introdusere flere smaker, samt kjøtt og fisk.

Er veldig ute etter gode ideer til hvilke smaker det er lurt å starte med. Det enkleste er jo hvis jeg kan ta litt av vår middag og tilsette mosen, slik som litt torsk, laks eller kylling eller pasta. Men vi spiser også mye ingefær, koriander og lime, som kan være mer krevende smaker for en baby , men som vi gjerne vil venne babyen til.

Babyen er 6 måneder.

Har du noen gode ideer til hvilke smaker som kan brukes? Hvor raskt gikk du frem med nye smaker til din baby?
 
Det meste går fint, vi har alltid bare gitt han det vi har spist selv :) Vi ga aldri mos fordi det er viktig at barnet får trent opp munnmotorikk og finmotorikk. Også blandet vi aldri maten, for da får de smake på rene smaker uten at det er mye som foregår i munnen på en gang. Vi gikk ganske fort frem med nye smaker fordi han spiste alt han ble tilbudt uten problem :)
 
Har bare gitt det vi har spist til middag i most form når de har vært 6 mnd. Fått brødskiver til lunsj. Fra de har vært ca 8 mnd har de kun fått hele biter og ikke mos. Mine er altpisende så ikke vært noe problem å gå raskt frem med nye smaker
 
Vi ga rene smaker i starten, mos av blomkål, brokkoli, kålrabi, gulrot, søtpotet, osv.

Vi bruker mye krydder i maten, men det var aldri noe problem da vi begynte å mose det opp. Tvert imot nektet vår typisk babymat på glass fordi det var så smakløs. Det sies jo at smaken av maten man spiser når man ammer påvirker smaken av melken, så de blir vant til det allerede når de kun får melk.

Vi hadde en som kastet opp av biter, så vi måtte mose maten leeenge for at han skulle få i seg nok (veldig lav vekt, da har man ikke råd til å la ungen kaste opp ved hvert måltid..)
 
Vi ga rene smaker i starten, mos av blomkål, brokkoli, kålrabi, gulrot, søtpotet, osv.

Vi bruker mye krydder i maten, men det var aldri noe problem da vi begynte å mose det opp. Tvert imot nektet vår typisk babymat på glass fordi det var så smakløs. Det sies jo at smaken av maten man spiser når man ammer påvirker smaken av melken, så de blir vant til det allerede når de kun får melk.

Vi hadde en som kastet opp av biter, så vi måtte mose maten leeenge for at han skulle få i seg nok (veldig lav vekt, da har man ikke råd til å la ungen kaste opp ved hvert måltid..)

Det er slik jeg tenker også, lager moser av en og en råvare, evt blander en 'vanskelig' smak med en kjent smak i starten. Vi spiser selv stort sett bare ren mat, og de middagsglassene minner meg om gammeldagse smakløse "TV-middager".

De fleste smaker har blitt akseptert nesten umiddelbart her, men f.eks potet (av alle ting) har det tatt tid å få gjennom. Veldig bra å høre at det fungerte bra også med krydret mat!

Jeg tenker at ulike konsistenser kommer etter hvert, den lille fyren har jo hverken tenner eller evnen til å sitte selv enda. Måltider inntas i vippestol:rolleyes:. Så her er fokus foreløpig på å prøve ut smaker og å lære oss å spise et helt måltid middag. Når han kommer opp i Tripp Trapp kan det bli mer lek med konsistens, er tanken. Blandet du ut mosene med melk for å gjøre dem lettere å venne seg til? Jeg har gjort det til en viss grad i starten, men vurderer å slutte med det nå.
 
Vi ga rene smaker i starten, mos av blomkål, brokkoli, kålrabi, gulrot, søtpotet, osv.

Vi bruker mye krydder i maten, men det var aldri noe problem da vi begynte å mose det opp. Tvert imot nektet vår typisk babymat på glass fordi det var så smakløs. Det sies jo at smaken av maten man spiser når man ammer påvirker smaken av melken, så de blir vant til det allerede når de kun får melk.

Vi hadde en som kastet opp av biter, så vi måtte mose maten leeenge for at han skulle få i seg nok (veldig lav vekt, da har man ikke råd til å la ungen kaste opp ved hvert måltid..)

har også samme erfaring med at når de er vandt til krydret mat nekter de mat på glass. Mine er altspisende, men babymat på glass det har de nektet helt.
 
Det er slik jeg tenker også, lager moser av en og en råvare, evt blander en 'vanskelig' smak med en kjent smak i starten. Vi spiser selv stort sett bare ren mat, og de middagsglassene minner meg om gammeldagse smakløse "TV-middager".

De fleste smaker har blitt akseptert nesten umiddelbart her, men f.eks potet (av alle ting) har det tatt tid å få gjennom. Veldig bra å høre at det fungerte bra også med krydret mat!

Jeg tenker at ulike konsistenser kommer etter hvert, den lille fyren har jo hverken tenner eller evnen til å sitte selv enda. Måltider inntas i vippestol:rolleyes:. Så her er fokus foreløpig på å prøve ut smaker og å lære oss å spise et helt måltid middag. Når han kommer opp i Tripp Trapp kan det bli mer lek med konsistens, er tanken. Blandet du ut mosene med melk for å gjøre dem lettere å venne seg til? Jeg har gjort det til en viss grad i starten, men vurderer å slutte med det nå.
Blandet ikke med melk, nei, ga ren mos.
 
Back
Topp