St. Olav Hospital, Trondheim

Det er kun enerom på St. Olavs :) Jeg fødte på sommeren sist, samboer fikk være med hele veien selv om det var stor pågang av fødende. Vi måtte bytte rom et par ganger, siden min fødsel tok lang tid, men samboer fikk være med.

Da jeg fødte i 2015 var det helt fullt på både barsel og hotellet så de måtte gjøre om en fødestue til barselrom, da med flere som nettopp hadde født. Partnere ble sendt hjem over natta og fikk komme tilbake morgenen etterpå. Heldigvis noen som skulle hjem dagen etterpå så fikk plass på hotellet fra kl 12.
 
Dere som har født på st.olavs og som sliter med angst, er de god og støttende på dette? Får man egen jordmord som man rekker å bli trygg på før førdsel, osv? Vurderer keisersnitt pga angst og klaustrofobi, men har hørt det gjør sykt vondt i flere uker etterpå, så er litt usikker. Kanskje jeg kunne klart en vanlig fødsel om jeg hadde fått god oppfølging før, under og etter.
 
Noen som har født på St. Olavs nylig og vil fortelle litt om hvordan ting fungerer på barsel/barselhotellet?
 
Fødte på st.olavs 12. Mai og er superfornøyd med alt der! Jordmødrene og studentene var kjempeflinke og vi følte oss veldig godt ivaretatt både under fødsel og etterpå. Vi var bare på barselhotellet i noen timer siden jenta vår fikk gulsot og måtte tilbake på sykehuset for å behandle det. Barselhotellet er som et vanlig hotellrom, men det kommer jordmødre inn for å sjekke babyen og hjelpe til hvis det er noe man trenger hjelp med. De har ikke klær til baby der, så det må man ha med selv, men de har alt av bleier, Stelleutstyr og bind. Maten spiser dere enten nede i kantina eller så kan dere ta det med opp på rommet å spise der. Hvis man vil være i fred henger man bare opp lapp på døra om ikke forstyrr. Barsel var fullt da vi var der så vi ble innlosjert på en fødestue, men det gikk helt fint. Jordmødrene var kjempesnille og hjalp til hvis vi trengte hjelp, de kom jevnlig innom men hvis vi lurte på noe kunne vi bare dra i en snor så kom de inn. Pga Korona ble all mat servert på rommet.

Alt i alt så er vi superfornøyd med st.olavs og syntes absolutt alt av personale der var kjempetrivelig og hjelpsom!
 
Dere som har født på st.olavs og som sliter med angst, er de god og støttende på dette? Får man egen jordmord som man rekker å bli trygg på før førdsel, osv? Vurderer keisersnitt pga angst og klaustrofobi, men har hørt det gjør sykt vondt i flere uker etterpå, så er litt usikker. Kanskje jeg kunne klart en vanlig fødsel om jeg hadde fått god oppfølging før, under og etter.

Vet ikke om du har gjort det allerede, men man kan spørre om å få egne samtaler med jordmor/fødselslege på St. Olavs noen ganger før termin. Legen eller jordmoren din vet vel bedre hvordan man går frem da :)

Forøvrig er det som andre sykehusavdelinger - man har vaktskifte som vanlig. Men hvis de vet du har angst, kanskje de finner en løsning sammen med deg?
 
Vet ikke om du har gjort det allerede, men man kan spørre om å få egne samtaler med jordmor/fødselslege på St. Olavs noen ganger før termin. Legen eller jordmoren din vet vel bedre hvordan man går frem da :)

Forøvrig er det som andre sykehusavdelinger - man har vaktskifte som vanlig. Men hvis de vet du har angst, kanskje de finner en løsning sammen med deg?

Høres kjempebra ut! Går man da der i tillegg til sin vanlige jordmord? Eller er det hun som må henvise kanskje? : )
 
Absolutt en plass å anbefale. Jeg og min samboer måtte igjennom en tøff hendelse. Men vi følte vi var i trygge hender. Jeg måtte igjennom en medisinsk abort pga barnet hadde en alvorlig hjertefeil, en kromosomfeil som kan til hjertefeilen. Den var det ikke noe gode prognoser på. Men det var supre jordmødre som tok i mot barnet og de var her hele veien fra start til slutt. De tok vare på meg og min samboer som var med på sykehuset den 07.02.2022 :Heartred
 
De tilbydde TENS også i 2017, som smertelindring, tror ikke de har sluttet med det. Var veldig fornøyd ved sist fødsel der....
 
Første fødsel i 2010 var litt preget av at de tok det for gitt at jeg kom til å bruke lang tid som førstegangsfødende mens jeg i realiteten hadde styrtfødsel. Måtte derfor ringe et par ganger for å få komme inn på føden og det ble en "oisann" da jeg møtte opp, rakk derfor ikke epidural eller noe som helst:schocked028 Jordmoren jeg fikk var fantastisk, men da det var vaktskifte så fikk jeg en svensk vikar som ødela litt av opplevelsen. Heldigvis ble den fantastiske jordmoren igjen etter skiftet sitt fordi det gikk så fort så hun var sammen med meg :love017

Da jeg skulle ha nr 2 januar 2019 så var jeg veldig engstelig både for å få samme vikar igjen (visste da ikke at hun var vikar) samt at de ikke skulle tro på meg igjen når jeg ringte. Fikk derfor samtale med sykehuset på forhånd hvor vi gikk igjennom forrige fødsel og hvor de lyttet til meg. Da vannet begynte å lekke fikk jeg komme inn på morgenen og de tok meg fantastisk i mot og jeg fikk fødestue med en gang for å slippe å dra hjem pga historikk med styrtfødsel og fordi jeg ikke ble hørt sist. Vi lå på fødestuen i 1,5 døgn før fødselen startet men jeg følte meg aldri til bry eller i veien, de var bare gode og snille :love017 Fødte på 3,5 time denne gangen og de var raske med epidural da jeg sa jeg ønsket det :)

Ikke helt fan av hun ene som jobbet på barselhotellet, hun virket ganske sur og mistrodde meg da jeg lå med etterrier. Det er første gang jeg har hørt mannen min snakke bryskt til et annet menneske, men det hjalp og hun kom med sterkere smertestillende i det minste.

Men, totalt sett så gleder jeg meg til å føde nr 3 på St Olavs i mars. Synes de er stort sett helt supre der. Ingenting å lure på :love017
 
Er det noen som har født på st.olavs i det siste? Holder på å pakke fødebagen men 8år siden sist så vet ikke hvor mye som er endret siden da.
Blir vel ikke å få på barselhotellet denne gangen heller så tenker på selve sykehuset.
Kom gjerne med tips om ting som er lurt å ta med.
Forbruksutstyr som bleier til baby og bind til mor har de fortsatt tilgjengelig? Nettingtruser har de det fortsatt tilgjengelig?
Er det greit toalettpapir der eller lurt å ta med mykt selv?
 
Er det noen som har født på st.olavs i det siste? Holder på å pakke fødebagen men 8år siden sist så vet ikke hvor mye som er endret siden da.
Blir vel ikke å få på barselhotellet denne gangen heller så tenker på selve sykehuset.
Kom gjerne med tips om ting som er lurt å ta med.
Forbruksutstyr som bleier til baby og bind til mor har de fortsatt tilgjengelig? Nettingtruser har de det fortsatt tilgjengelig?
Er det greit toalettpapir der eller lurt å ta med mykt selv?
Fødte for en måned siden. Får ting som bleier til baby og bind til mor ja. Jeg var på hotellet så fikk ikke nettingtruser på rommet, men mulig jeg ville fått om jeg spurte. Forrige gang var jeg på sykehuset og da var der en nettingtruse på rommet tror jeg. Jeg likte ikke de trusene da, syns de grønne binda som man får bare sklei ut av plass. Toalettpapiret kan nok være forskjellig på hotellet og sykehuset så det kan jeg ikke uttale meg om. Men det jeg husker fra fødestua like etter fødsel er vel at det ikke er det mykeste papiret. De har sånne hånddusjer ved siden av do da.
 
Er det noen som har født på st.olavs i det siste? Holder på å pakke fødebagen men 8år siden sist så vet ikke hvor mye som er endret siden da.
Blir vel ikke å få på barselhotellet denne gangen heller så tenker på selve sykehuset.
Kom gjerne med tips om ting som er lurt å ta med.
Forbruksutstyr som bleier til baby og bind til mor har de fortsatt tilgjengelig? Nettingtruser har de det fortsatt tilgjengelig?
Er det greit toalettpapir der eller lurt å ta med mykt selv?
Jeg var på sykehuset i 6 dager etter fødsel (prematurt barn), men det var i november 2021. Men da var det tilgjengelig bleier til baby og bind og truser til mor. Toalettpapiret tenkte jeg ikke over, så det må vel ha vært greit nok, hehe.
 
Er det noen som har født på st.olavs i det siste? Holder på å pakke fødebagen men 8år siden sist så vet ikke hvor mye som er endret siden da.
Blir vel ikke å få på barselhotellet denne gangen heller så tenker på selve sykehuset.
Kom gjerne med tips om ting som er lurt å ta med.
Forbruksutstyr som bleier til baby og bind til mor har de fortsatt tilgjengelig? Nettingtruser har de det fortsatt tilgjengelig?
Er det greit toalettpapir der eller lurt å ta med mykt selv?

Fødte der i mars 2021, så ikke så nylig, men angående dopapiret tror jeg faktisk ikke det er en fordel med for mykt papir.. spesielt ikke om du får sting! Det vil kanskje henge seg fast i sårene/stingene :bag:
Jeg brukte hånddusjen masse (lå på barsel), elsket den! Hadde sydd en god del og hadde masse smerter, men dusjen hjalp. Dyttet toalettpapir forsiktig i mot etterpå for å tørke, da var jeg veldig glad det ikke var av typen som gikk i oppløsning ved fukt og festet seg til sår iallfall;p

Masse lykke til!!
 
Er det noen som har født på st.olavs i det siste? Holder på å pakke fødebagen men 8år siden sist så vet ikke hvor mye som er endret siden da.
Blir vel ikke å få på barselhotellet denne gangen heller så tenker på selve sykehuset.
Kom gjerne med tips om ting som er lurt å ta med.
Forbruksutstyr som bleier til baby og bind til mor har de fortsatt tilgjengelig? Nettingtruser har de det fortsatt tilgjengelig?
Er det greit toalettpapir der eller lurt å ta med mykt selv?
Fødte for en måned siden. På barselvadelingen har de både bleier, bind, nettingtruser og klær til mor og barn. Hadde med meg toalettpapir, men trengte ikke bruke det da det var god kvalitet på sykehuspapiret. Slippers som tåler vann er lurt å ha med.
 
Hvordan er det med besøk av besteforeldre etter fødsel? Klarte ikke å finne denne infoen på St.Olavs sin nettside.
 
Back
Topp