Dåp

Sånn som jeg forstod det så hastet det ikke med å bestille kirken, da de gudstjenestene de hadde til dåp så var det plass til alle. Men, er jo muligens litt mer spesielt mtp corona nå. Begynnelsen av september er nok ikke ledig for dåp, pga konfirmasjoner. Men slutten av september må jo være fint. Jeg tenker å ha dåpen i midten av oktober, men jeg har jo termin i august.
Men om folk har litt reisevei og ting evt må ordnes med hjemmekontor feks så de har selvvalgt karantene før de kommer, så er det jo greit å ha datoer på plass. selv er jeg nok veldig spontan, og tenker at det meste ordner seg, så jeg bestiller ikke kirken enda.

Og så krysser jeg fingrene for at ting er åpnet opp da, så vi kan ha en skikkelig dåp. :Heartred

med fire andre er spør i dåpskjolen etter pappaen sin. Men nå er det jo ny pappa. Så passet fint at de har dåpskjolen etter han.


Ja, håper selv at det blir noe annet etter sommeren mtp corona :wideyed: Vi merker det er litt vanskelig å skulle prioritere hvem skal invitere og ikke da man ønsker ihvertfall foreldrene sine og søsken tilstede under dåpen
 
Ja, håper selv at det blir noe annet etter sommeren mtp corona :wideyed: Vi merker det er litt vanskelig å skulle prioritere hvem skal invitere og ikke da man ønsker ihvertfall foreldrene sine og søsken tilstede under dåpen
Synes det er veldig vanskelig å skulle planlegge slike ting. Når man ikke vet hva som skjer videre. Drømmen hadde vært en helt vanlig dåp. :Heartred
 
Vi skal ha navnefest, det er tradisjon både i min og hans familie da ingen er religiøse :) Vi er heller ikke humanetikere, så vi har det bare privat.

Sist hadde vi navnefest da småttis var
5 mnd, det er kanskje litt vel sent, men vi var litt armer og bein i starten, også var det jul også glemte vi det litt Skal prøve å få til litt før med nestemann!
 
Vi har enda ikle døpt han på 20 mnd pga korona. :lurking: Så det blir nok en dobbelt dåp før jul. :p
 
Synes det er veldig vanskelig å skulle planlegge slike ting. Når man ikke vet hva som skjer videre. Drømmen hadde vært en helt vanlig dåp. :Heartred


Ja, det er jo helt klart :) Satser veldig på en vanlig dåp, syns det er vanskelig selv å skulle planlegge og hvordan jeg / vi kunne tenke oss blir med tanken syns jeg og det er så kjipt da man ønsker det skal være sånn, men vet ikke om det blir sånn
 
Her har vi bestemt og sagt i fra til familie, at det ikke blir noe navnefest før det åpner opp for at man slipper karantenehotell fra utlandet, da jeg har familie i danmark, så det blir nok ikke noe før neste vår, men det går helt fint, så kan vi nyte de første månedene :)
 
Vi har planer om å døpe så raskt som mulig :) Vi har hytte på en øy, og gammel overtro sier at man ikke skal krysse vannet udøpt.. :p Mye mulig vi må bryte med det uansett, for ungen kommer på sommeren og da bor vi på hytta..

Selv er jeg født i midten/slutten av februar, og skulle på hytta i påsken (slutten av mars). Så jeg ble døpt da jeg var ca 1 måned gammel :)
 
Vi har planer om å døpe så raskt som mulig :) Vi har hytte på en øy, og gammel overtro sier at man ikke skal krysse vannet udøpt.. :p Mye mulig vi må bryte med det uansett, for ungen kommer på sommeren og da bor vi på hytta..

Selv er jeg født i midten/slutten av februar, og skulle på hytta i påsken (slutten av mars). Så jeg ble døpt da jeg var ca 1 måned gammel :)


Litt spennende å høre noen har hatt eller velger å følge gamle tro :)
 
Litt spennende å høre noen har hatt eller velger å følge gamle tro :)
Hehe :) Jeg er ikke veldig overtroisk, men synes det er litt hyggelig å holde på enkelte ting :) Jeg tok i allefall ikke skade av å bli døpt så tidlig :p Jeg er unge nr. 3 (3 år mellom oss alle), og Mamma og Pappa taklet dåp såpass tidlig veldig fint :)

Men som sagt, det er ikke sikkert vi får til å døpe ungen før vi drar ut på hytta.. For er det veldig varmt i slutten av juli, så drar jeg bare hjemmom og henter ting og drar rett på hytta når vi kommer fra sykehuset :)
 
Hehe :) Jeg er ikke veldig overtroisk, men synes det er litt hyggelig å holde på enkelte ting :) Jeg tok i allefall ikke skade av å bli døpt så tidlig :p Jeg er unge nr. 3 (3 år mellom oss alle), og Mamma og Pappa taklet dåp såpass tidlig veldig fint :)

Men som sagt, det er ikke sikkert vi får til å døpe ungen før vi drar ut på hytta.. For er det veldig varmt i slutten av juli, så drar jeg bare hjemmom og henter ting og drar rett på hytta når vi kommer fra sykehuset :)


Mye tradisjoner inn i familier som man ikke tenker så mye på at man ønsker å videreføre før man selv skal ha barn :joyful:


vi har en dåpskjole som alle på min mor side har blitt døpt i, og er den siste som får bruke den før den må legges vekk. Men grubler veldig på om vi skal ta den i bruk eller ei da den er rundt 150 år eller no og kan ikke forvente at denne er like fin som første gangen :oops:

men tenker ofte på den at jeg innerst inne ønsker jo at jeg skal være den siste som for døpe sønnen vår i denne før den legges vekk for godt :) men har litt tid enda å tenke på man virkelig ønsker å gjøre.
 
Mye tradisjoner inn i familier som man ikke tenker så mye på at man ønsker å videreføre før man selv skal ha barn :joyful:


vi har en dåpskjole som alle på min mor side har blitt døpt i, og er den siste som får bruke den før den må legges vekk. Men grubler veldig på om vi skal ta den i bruk eller ei da den er rundt 150 år eller no og kan ikke forvente at denne er like fin som første gangen :oops:

men tenker ofte på den at jeg innerst inne ønsker jo at jeg skal være den siste som for døpe sønnen vår i denne før den legges vekk for godt :) men har litt tid enda å tenke på man virkelig ønsker å gjøre.
Så utrolig hyggelig og artig! Det synes jeg absolutt du burde tenke på :) Så lenge den fortsatt ser ok ut, så ville jeg brukt den selv. Tenk å få være en del av noe så stort og historisk i familien :)
 
Så utrolig hyggelig og artig! Det synes jeg absolutt du burde tenke på :) Så lenge den fortsatt ser ok ut, så ville jeg brukt den selv. Tenk å få være en del av noe så stort og historisk i familien :)


Den dåp kjolen er falmet på brystet og halskanten. Men kan som sagt ikke regne med at kjolen er like fin etter rundt 150 år.
Må bruke både body og strømpebukse under da den er litt gjennomsiktig da stoffet er blitt tynnere :) Men ellers så syns jeg ikke den er av de styggeste hvis man kan si det
 
Den dåp kjolen er falmet på brystet og halskanten. Men kan som sagt ikke regne med at kjolen er like fin etter rundt 150 år.
Må bruke både body og strømpebukse under da den er litt gjennomsiktig da stoffet er blitt tynnere :) Men ellers så syns jeg ikke den er av de styggeste hvis man kan si det
Jeg synes fortsatt det høres veldig fint ut, det å få være en del av historien :)
 
Sist hadde vi en litt "akutt tidlig" navnefest 2 uker etter fødsel pga sykdom i familien .. Ville egentlig ventet litt så det ikke ble så stress.. Men samtidig var det jo hyggelig å se familie og vise fram baby:happy:
 
Jeg synes fortsatt det høres veldig fint ut, det å få være en del av historien :)

det er jeg enig med deg. Har gått en del runder med meg selv og renger nok med det blir den kjolen selv om den lille må ha på en body og strømpebukse under :) veldig spesielt å kunne være den siste mtp historien til denne dåpskjolen ja :) det er ingen tvil
 
Sist hadde vi en litt "akutt tidlig" navnefest 2 uker etter fødsel pga sykdom i familien .. Ville egentlig ventet litt så det ikke ble så stress.. Men samtidig var det jo hyggelig å se familie og vise fram baby:happy:


Skjønner det er hyggelig å dele dette med familien til tross for at ting ikke ble som man hadde sett for seg :)
 
Forundrer hvordan gjør dette med borddekking. Skriver det her da tema allerede er dåp. Vi vurderer å bare servere gryte og lasagne med brød og salat ved siden av. Men hva syns dere om å skulle bruke papp asjetter og bestikk?? Da vi har sett på et lokal som ikke har dette evt. tilgjengelig.

Hva er deres mening når det gjelder dette??
 
Vi skal ha navnefest, det er tradisjon både i min og hans familie da ingen er religiøse :) Vi er heller ikke humanetikere, så vi har det bare privat.

Sist hadde vi navnefest da småttis var
5 mnd, det er kanskje litt vel sent, men vi var litt armer og bein i starten, også var det jul også glemte vi det litt Skal prøve å få til litt før med nestemann!


Når du skriver privat, tenker dere da uten noen organisasjoner involvert eller velger dere andre enn humanetisk for å få en seremoni?

Vi har tenkt å ha en "velkommen til verden fest" med familien, men er kommet så mange kommentarer på at vi må jo ha en seremoni i regi av "noen" at sambo er begynt å revurdere. Jeg er sånn som bare vil ha besøk og kose meg og la alle hilse på, seremoni eller ikke betyr ikke noe for meg, men når han får kalde føtter blir det ikke så lett selv om det ligger frem i tid.
 
Back
Topp