Dåp

JuliiiMamma

Forumet er livet
Vi som prøver :)
Juligull2021
Det er kanskje veldig tidlig å tenke på når det gjelder dette med dåp, Vet heller ikke hvor tidlig som 2 måneder er for tidlig å skulle ha dåp til en baby?? Hva er deres tanker rundt dette med dåp?


Bruk gjerne denne tråden til å snakke om ting som gjelder nettopp dette med dåp,
hvis dette er aktuelt for dere :)
 
Vi skal ikke ha dåp, men navnefest, eneste sermonien som er satt opp er i september, da snakker vi en baby på 1,5-2 mnd.. jeg syns det er alt for tidlig, i forhold til stress og alt rundt :/ men om det ikke blir satt opp noe mere i år må vi kanskje kjøre på med den datoen :/ evt kjøre navnefest uten sermoni litt senere, så vanskelig :/
Sist hadde vi navnefest når barnet var 6mnd
 
Sist hadde vi dåp da ungen var 2-3 mnd, for å øke sjansen for at kreftsyk oldemor fikk delta. Hun fikk til å komme, og det er jeg veldig takknemlig for :Heartred Eldste ble døpt da han var 5 mnd. Det var en slitsom barseltid med første, så glad vi drøyde litt med han.
 
Sist hadde vi dåp da ungen var 2-3 mnd, for å øke sjansen for at kreftsyk oldemor fikk delta. Hun fikk til å komme, og det er jeg veldig takknemlig for :Heartred Eldste ble døpt da han var 5 mnd. Det var en slitsom barseltid med første, så glad vi drøyde litt med han.


Åhh, så bra at oldemor fikk muligheten til å kunne være med på denne dagen :Heartred
 
Åhh, så bra at oldemor fikk muligheten til å kunne være med på denne dagen :Heartred
Ja, familien holdt det hemmelig for meg og plutselig satt hun i rullestolen sin bakerst i kirka :Heartred vi mista henne 4 mnd etter dåpen, så setter veldig pris på at hun fikk deltatt i en siste familiefest :Heartred
 
Tenker dåp når lille er 3 mnd ca :) Hadde det da sønnen min var like gammel. Den gangen gjorde jeg litt for mye selv, var helt zombie grunnet lite søvn og lite hvile ellers. Men denne gangen er det ny far og ny svigerfamilie som ønsker å hjelpe mye til, så da tenker jeg at det skal gå bra :)
 
Vi hadde dåp til første da hun var 3,5mnd. Syns det var et fint tidspunkt så håper på dåp til ca samme tid da :) Da hadde vi fått litt mer dreisen på tidspunkt til dupper feks, samtidig som at vi hadde fått landa litt etter barseltiden.
 
Eldste er døpt, så det blir dåp på lillebror også :) Storesøster var akkurat 4 mnd (+ 2 dager) på dåpsdagen, og hun var helt eksemplarisk :Heartred
Denne gangen skal jeg gjøre litt mer research i forbindelse med om det er noe spesielt som skjer i kirka den dagen, for vi klarte å treffe en dag hvor det var ekstra lang gudstjeneste :hilarious:
 
Her har ungene vært fra 2,5 mnd til 4 mnd. Har tatt litt lenger tid før dåp hver gang. Men satser på 2,5-3 mnd denne gangen.
Dette er for å håpe at været kan være fint, og for å komme for tett på jul heller.
Pluss at det er bare en unge denne gangen, så jeg tenker at det burde gå veldig greit. :p:hilarious:

Svigermor har dåpskjole etter samboeren. Og hun eier en bhg som hun har sagt vi kan bruke til slike ting. Så har liksom allerede ting i boks.

mat er jeg veldig i tenkeboksen Åssen jeg skal fikse. Men tenker å fikse selv. Men vet at mamma hjelper gjerne med mat og kaker. Vet ikke hvordan svigerfamilien stiller seg til å hjelpe til, de liker nok å kjøpe seg ut av ting. :cool::hilarious: Men de vil nok til gjengjeld pynte hele lokalet. Og jeg lar de gjøre det. :hilarious:
 
Vi har døpt begge våre ved 2-3 måneders alder :) synes det gikk veldig fint.

vi har pleid å ha ca 25-35 gjester, så spent på hvordan tiltakene er denne gang.

vi har hatt egen laget koldtbord hver gang. Søsteren min og jeg begynner å få dreisen på det :hilarious:

så lager vi et par kaker og noen gjester tar sikkert med litt kake.
 
Last edited:
Blir dåp her og, eldste ble døpt 25.oktober (f. 31.juli), det passa fint egentlig:) Hvor og hvordan det blir gjort nå har jeg ikke tenkt så mye på enda, og orker ikke planlegge så mye før vi vet restriksjoner utover høsten:)
 
Sist hadde vi dåp i november, han er født i juli. Vi var hjemme hos svigers og hadde vel en 30 stk. God plass og egentlig en veldig grei løsning. Denne gangen håper vi på å ha det tidligere så det kanskje går an å være ute om det fortsatt er restriksjoner, men vanskelig å si :) da må vi vel ha dåp når ungen er en mnd :hilarious:
 
Det er kanskje veldig tidlig å tenke på når det gjelder dette med dåp, Vet heller ikke hvor tidlig som 2 måneder er for tidlig å skulle ha dåp til en baby?? Hva er deres tanker rundt dette med dåp?

Bruk gjerne denne tråden til å snakke om ting som gjelder nettopp dette med dåp,
hvis dette er aktuelt for dere :)

Begge guttene her er døpt, og de ble døpt når de var 3 måneder. Så lille i magen skal også døpes. Men selskapet må nok vente :shy:
 
Da storebror ble døpt var han 6 mnd,men vi hadde flere gjester som hadde veldig lang reisevei og ikke kunne komme en vanlig helg. Nå vil vi vente litt med å finne dato på grunn av smittesituasjonen, har så lyst til å ha et stort selskap og at lille skal døpes sammen med fetteren sin,som enda ikke er døpt pga smittefare :angelic:.
 
Blir navnefest her igjen, min første var 6 måneder gammel på festen! Hadde egen seremoni på ett familiegods med dikt, sang og taler. Spørs hvordan det blir i år med tanke på korona og HEF arrangementer.
Hvis det fremdeles er ille, kan jeg godt vente til våren med feiringen... null stress.
 
Her har ungene vært fra 2,5 mnd til 4 mnd. Har tatt litt lenger tid før dåp hver gang. Men satser på 2,5-3 mnd denne gangen.
Dette er for å håpe at været kan være fint, og for å komme for tett på jul heller.
Pluss at det er bare en unge denne gangen, så jeg tenker at det burde gå veldig greit. :p:hilarious:

Svigermor har dåpskjole etter samboeren. Og hun eier en bhg som hun har sagt vi kan bruke til slike ting. Så har liksom allerede ting i boks.

mat er jeg veldig i tenkeboksen Åssen jeg skal fikse. Men tenker å fikse selv. Men vet at mamma hjelper gjerne med mat og kaker. Vet ikke hvordan svigerfamilien stiller seg til å hjelpe til, de liker nok å kjøpe seg ut av ting. :cool::hilarious: Men de vil nok til gjengjeld pynte hele lokalet. Og jeg lar de gjøre det. :hilarious:


Vi har selv en dåpskjole som har gått mellom flere ledd i familien min. Så ene tanten min skal brodere navnet og det blir spesielt når det gjelder ting som sånt.

Vuederer å bestille kirke for slutten av september, men vet ikke om er for tidlig å gjøre, eller kan ventes med? :rolleyes:
 
Vi har selv en dåpskjole som har gått mellom flere ledd i familien min. Så ene tanten min skal brodere navnet og det blir spesielt når det gjelder ting som sånt.

Vuederer å bestille kirke for slutten av september, men vet ikke om er for tidlig å gjøre, eller kan ventes med? :rolleyes:
Sånn som jeg forstod det så hastet det ikke med å bestille kirken, da de gudstjenestene de hadde til dåp så var det plass til alle. Men, er jo muligens litt mer spesielt mtp corona nå. Begynnelsen av september er nok ikke ledig for dåp, pga konfirmasjoner. Men slutten av september må jo være fint. Jeg tenker å ha dåpen i midten av oktober, men jeg har jo termin i august.
Men om folk har litt reisevei og ting evt må ordnes med hjemmekontor feks så de har selvvalgt karantene før de kommer, så er det jo greit å ha datoer på plass. selv er jeg nok veldig spontan, og tenker at det meste ordner seg, så jeg bestiller ikke kirken enda.

Og så krysser jeg fingrene for at ting er åpnet opp da, så vi kan ha en skikkelig dåp. :Heartred

med fire andre er spør i dåpskjolen etter pappaen sin. Men nå er det jo ny pappa. Så passet fint at de har dåpskjolen etter han.
 
Døpte mine første to barn da de var 3 mnd og 4 mnd, veldig fin tid synes jeg.

Denne gangen blir det vel mest sannsynlig ikke så mye familie og folk med tanke på korona, og det føltes egentlig litt deilig. :p Men gleder meg til dåp. Alle har brukt samme dåpskjole som jeg kjøpte til min førstefødte.
 
Jeg døpte mine når de var 3mnd, 2mnd og nesten 2mnd. Syntes 2mnd var perfekt :happy: de sover fortsatt mye da, men så er man ferdig med den tøffeste barseltida. Tenker mellom 1 1/2- 2 1/2 mnd denne gangen :happy:
 
Back
Topp