Mannen med på oul

Håper reglene kanskje endres utover våren :angelic:
Det er sant, du får gjøre litt ekstra ut av det kanskje :D
Har ingen håp om at det endres på en mnd :p
Men med restriksjoner osv nå kan det hende mannen ikke får hvert med på fødsel engang, må liksom ha barnevakt også :rolleyes: så det håper jeg ihvertfall blir bedre så noen kan reise over grensa og passe ungene

Vi var på tul på en privat klinikk, og der fikk far være med. Men han får ikke være med på sykehus eller helsestasjon. Veldig glad vi for at vi bestilte den tul-timen, så far fikk se den lille :love017

Ikke lov med partner utenom ved aktiv fødsel hos oss heller. Sist gang gikk han være med den siste timen før ungen ble født liksom. Gleder meg ikke akkurat til å gjenta den..

Jeg har ikke sjekket om far kan være med oul. Har time om 2 uker, så ringer noen dager før og spør. Jeg tar oul hos gynekologen min og ikke på sykehuset, så antar at det gjør sannsynlighet større for at han får bli med.

Om han ikke får lov går det helt greit for min del. Dette er nummer 3, jeg har vært på flere ultralyder tidligere og tatt nipt. Jeg vet at ting kan dukke opp for det, men jeg er ikke spesielt bekymret av meg og skal klare å håndtere det om jeg får en kjip beskjed.
Det verste med om far ikke får delta synes jeg er at på oul blir det mer virkelig for pappaen at han skal få baby, når man ser ungen som spreller rundt i magen :) Blir ikke heeelt det samme med et opptak på mobilen.

Her får ikke mannen bli med på hverken ultralyd eller hos lege/jordmor - kun i aktiv fødsel slik ting er nå....håper ting endrer seg til oktober.

Har hatt 2 private timer til UL hvor sambo ble med på en av dem - samt en tidlig UL i regi sykehuset pga egen sykdom. Sendte også inn NIPT, så det ser ut til at alt er bra så langt heldigvis. Føler det er laaaang tid å vente mellom tidlig ul i uke 12 og til oul i uke 20 jeg.. spesielt nå som symptomene er mindre og man plutselig ikke føler seg så gravid :p :/ Skjønner nesten ikke hvordan noen klarer å vente helt til oul uten noen privat først...er vel bare jeg som er utålmodig og kontrollfrik :p
Jeg håper også ting endrer seg de neste månedene :rolleyes: Har også tatt nipt, og TUL, men skje at det er noe som ikke oppdages før OUL.. Og ikke minst er det jo mannen sitt barn også :p Skal liksom være likestilling når det kommer til permisjonen, men mor må være helt alene med svangerskapet :shy:
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk greier å vente, har hatt TUL i alle mine svangerskap :hilarious:

Ved St. Olavs er det ikke anledning å ta med partner eller ledsager hverken ved oul eller noen andre kontroller. Kun ved fødsel. Unntaket er hvis det allerede har blitt påvist avvik, da kan partner være med :confused:
Det er så strengt :sorry: Far får liksom ikke være en del av svangerskapet lengre..

Her er det lov å ta med partner på OUL, så det er veldig bra! Vi har også hatt privat ultralyd i uke 11 og uke 13, veldig glad for at vi gjorde det. Er som flere sier avslappende å vite at frem til da ser alt greit ut og da er det ikke så vanskelig å vente de siste ukene!
Så heldig dere er :rolleyes: Har tatt TUL her også, men uten far. Skjønner ikke de som greier å gå helt til oul :angelic:

Så heldig :rolleyes: Ja det er akkurat det jeg tenker på! Kan jo være fysiske tilstander, eksempelvis noe med hjertet, som ikke kommer frem via nipt.. Kjenner nesten jeg gruer meg litt.
Ja, tidligere blir bedre! Men politikerne lover det ene og det andre, men gir ingen midler til det. Mamma er jm på Rikshospitalet og hun sier det at det er jo fint at det skal tilbys TUL til alle, og nipt osv. Men grunnen til at det ikke kommer i gang er at de ikke får midler til det. Det må jo både mer utstyr og mer personale til for å kunne gjennomføre det, og de har jo så vidt nok ressurser til å gi det tilbudet som er idag! Feks så er det nå flere «eldre» kvinner som tar ivf i utlandet, og de merker trykket da alle disse har krav på ekstra oppfølgning pga høyere alder. Så litt ekstra penger til kvinnehelse hadde gjort seg :rolleyes:

Ikke sant!!
Nå kunne vi se både blære og magesekk på ul i uke 10, så de viktigste organene skal i alle fall være der. Men, noe med hjerte eller hjernen som ikke kunne sees i uke 10, f.eks..

Og ja, jeg skjønner jo det med ressurser. Det er for få jordmødre, og settes av for lite til kvinnehelse. Men altså.. om tidlig UL og NIPT var et frivillig tilbud hvor man kunne betale en egenandel for det (eller til og med full pris), foreløpig, så hadde jo det vært bedre. Om man, på de stedene med høyest press, fikk private aktører til hjelp..
Pr nå, så har de jo ikke fått opp nipt til de private som ønsker tilby det engang, så da er det ikke bare penger - de er jo også veldig trege til å finne ut av ting :P

Men ja. Jo. Glad gubben får være med.

Skal på oul i morgen og det blir alene. Men for oss går det helt fint. Dette er tredje ungen så han har vært med på dette tidligere. Og jeg har vært på tul hvor alt har vært fint. Så bekymrer meg ikke mye for morgendagen.

Han får være med til jordmor en gang, i uke 24, for å bekrefte farskapet. Ellers blir alle kontroller inntil videre alene.
Er tredje her også, og har både vært på TUL og tatt nipt, men de kan jo likevel oppdage andre ting på oul. Jeg hadde faktisk ikke med meg mannen på oul med nr 1, men da hadde han vært med på fosterdiagnostikk noen uker før, så det gikk greit.. Han har heller aldri vært med på noen kontroller med de andre, men akkurat det syns jeg uansett er litt unødvendig :p
Mannen min er nok en sånn som ikke bryr seg veldig mye om graviditet, han pleier aldri å kjenne på spark eller noen ting, men merket at han syns det var kjipt at han ikke får bli med på oul :rolleyes:

Her får far vera med:) frå januar til midt i mars var det kun mor, men no er det heldigvis åpna opp igjen.
Åh så heldig dere er :) Før corona stod det alltid i innkallelsen at det er lurt å ha med ledsager til oul, slik at man ikke er alene om man får dårlige nyheter.. Er visst ikke så viktig nå :confused:

Ikke lov med partner utenom ved aktiv fødsel hos oss heller. Sist gang gikk han være med den siste timen før ungen ble født liksom. Gleder meg ikke akkurat til å gjenta den..
Åh såpass :eek: Nei, mannen er god å ha når man går gjennom noe sånt.. Får bare håpe de holder seg friske den dagen :rolleyes:

Ikke sant!!
Nå kunne vi se både blære og magesekk på ul i uke 10, så de viktigste organene skal i alle fall være der. Men, noe med hjerte eller hjernen som ikke kunne sees i uke 10, f.eks..

Og ja, jeg skjønner jo det med ressurser. Det er for få jordmødre, og settes av for lite til kvinnehelse. Men altså.. om tidlig UL og NIPT var et frivillig tilbud hvor man kunne betale en egenandel for det (eller til og med full pris), foreløpig, så hadde jo det vært bedre. Om man, på de stedene med høyest press, fikk private aktører til hjelp..
Pr nå, så har de jo ikke fått opp nipt til de private som ønsker tilby det engang, så da er det ikke bare penger - de er jo også veldig trege til å finne ut av ting :p

Men ja. Jo. Glad gubben får være med.
Ikke sant, og tenk å sitte der alene og få beskjed at det er noe galt med hjerte eller hjerne feks :confused:

Det er nok mange måter å løse det på, men de er sykt treige ja :hilarious: Jm på helsestasjonen her sa at hun tror TUL for alle er oppe og går fra høsten av, hvertfall her på mitt lokale sykehus :)

Har ingen håp om at det endres på en mnd :p
Men med restriksjoner osv nå kan det hende mannen ikke får hvert med på fødsel engang, må liksom ha barnevakt også :rolleyes: så det håper jeg ihvertfall blir bedre så noen kan reise over grensa og passe ungene
Nei, når tenkte jeg mer på fødsel for vår del da :angelic: Oul er liksom kjørt for oss :hilarious:

Ja dere må jo ha det også ja! Er virkelig ikke enkelt i disse tider :arghh:

Så rart, jeg trodde det ble endring i det ettersom det ble så mye oppstyr med «jeg føder ikke alene» greiene...:wideyed:
Det har værtfall blitt forandring her i stavanger, far får være med på oul og til jordmor. Selvom det er lockdown og hjemmeskole. Syns det er på sin plass, det er jo like mye hans barn! Og gravide trenger den støtten! De stakkars som måtte føde alene er jo helt grusomt..

Er det noen her som får ha med mannen på oul? Det er ikke lov her, syns det er så kjipt :arghh::(
Er så lei av coronaen nå! En venninne av meg fødte tvillinger for noen dager siden, og måtte føde alene fordi mannen følte seg litt groggy den dagen og fikk da ikke være med :confused:

Får ikke ha med på sykehuset på OUL, men vi kjøpte privat ul som vi var på på tirsdag og da var han med. Vi er førstegangs, og jeg syns det var så fint å ha han med :happy: jeg vil anbefale å investere i en slik time. Fikk gått gjennom litt anatomi samt vite kjønn - og vi kjente begge en god tilknytning til babyen vår på denne timen:Heartred

Ikke sant, og tenk å sitte der alene og få beskjed at det er noe galt med hjerte eller hjerne feks :confused:

Det er nok mange måter å løse det på, men de er sykt treige ja :hilarious: Jm på helsestasjonen her sa at hun tror TUL for alle er oppe og går fra høsten av, hvertfall her på mitt lokale sykehus :)

Jeg tenker jo, det er verre å ta det valget (.. vil du føde en baby til termin som blir å dø innen en time, til max et år, eller skal vi indusere for en abort nå?) når man har kjent liv og har overbevist seg selv om at det kommer til å gå bra i noen uker allerede.. (selvsagt, alltid kjedelig å høre, men det er jo verre dess lengre man er på vei uansett!).
Jeg vil heller vite tidligst mulig. Var derfor jeg ønsket ta NIPT privat.. skulle gjerne ha hatt en UL rundt uke 12-13, også, men utrolig dårlig tilbud her jeg bor, så det ble ikke.

Jeg tenker jo, det er verre å ta det valget (.. vil du føde en baby til termin som blir å dø innen en time, til max et år, eller skal vi indusere for en abort nå?) når man har kjent liv og har overbevist seg selv om at det kommer til å gå bra i noen uker allerede.. (selvsagt, alltid kjedelig å høre, men det er jo verre dess lengre man er på vei uansett!).
Jeg vil heller vite tidligst mulig. Var derfor jeg ønsket ta NIPT privat.. skulle gjerne ha hatt en UL rundt uke 12-13, også, men utrolig dårlig tilbud her jeg bor, så det ble ikke.

Enig med deg..bedre å vite så tidlig som mulig. Derfor vi tok TUL i uke 6/7 og uke 12 privat i tillegg til den TUL vi hadde på sykehuset. Fikk sett over hjerte, hjerne, blodstrømmen og alle de viktigste funksjonene. Alt så veldig bra ut på alle ULene, ble flyttet frem 2 dager så målene var også bra.

Føler vi er svært heldig som kan velge mellom mange private klinikker i nærheten når jeg hører der som ikke har like godt tilbud der dere bor.
Utrolig at man ikke får til et godt tilbud over hele landet. Føler jo behov for å ta en sjekk for å se at alt er ok før jeg drar på ferie siden nærmeste sykehus er en båttur på 15min i liten båt og over 1 time med bil unna der vi skal...og det er jo ingenting i forhold til hva mange opplever. Det ville jo vært en kort tur for veldig mange andre her i landet da de har mye lengre vei til sykehuset normalt. Synes det er bare trist at det skal være sånn.

Har du prøvd å ringe avdelingen? Kan være de gjør unntak om du forklarer situasjonen kanskje :angelic:

Har prøvd, men fikk bare til svar at det måtte jeg ta den dagen jeg skal på kontroll. Må da gå inn alene, og prate med h*n som skal utføre Ul og så evt gå ut og hente barnefar... men da må jeg jo allikevel gjøre det jeg er redd for: gå alene inn på sykehuset.
Det står også på sykehussiden at det ikke er tillatt å ha med noen siden rommene er så små i kristiansand, men andre sykehus i Agder har større rom (eks Arendal), men får ikke til å flytte timen også er det ganske langt å kjøre.

Min kjære jobber som kjørelærer, og det er vanskelig nok å finne tid til kontroller i nærområdet i kristiansand, så både arendal og farsund(?) er uaktuelt. Får bare sørge for å ha med noen som kan kjøre meg, og håpe jeg kan bruke FaceTime eller noe.

Bor i nord, og her har mannen heldigvis fått vært med på både TUL, og skal være med på OUL. Selv med gult beredskapsnivå på sykehuset har de sagt at partner får være med på poliklinikk.
Føler oss rett og slett heldige i disse covid-tider!

Back
Topp