Sykehuset Innlandet, Lillehammer*

Snakket med jordmor forrige uke, og slik det er nå får far være med på aktiv fødsel og timene etter, og får være på barsel 9-21 hver dag :dead: ikke mer utover det, de må jo være veldig forsiktige mtp smitte. Men hååååper det blir litt løsere før vi skal inn (skal føde der i januar).
Hvordan var det når du fødte? :):Heartred
 
Hvordan var det når du fødte? :):Heartred
Beklager sent svar, dagene ble plutselig fulle med en liten en I armene :dummy: da jeg var der (31.12-8.01) var det som jordmor hadde fortalt meg over. Men har skjønt at det ikke har vært sånn etterpå, så anbefaler å spørre på en termingruppe på Facebook! Der er det ferskere rapporter å få :joyful:
 
Fødte i mars, og var kjempefornøyd! Pappa fikk komme inn fra start selv om jeg var 2cm, og vi fikk fødestue med en gang. Var styrtfødsel, så veldig glad for at jordmora tok en individuell vurdering!

Brukte bare lystgass, og den var helt gull. Fantastisk jordmor underveis i prosessen, jeg følte meg trygg og ivaretatt hele veien.

Vi fikk familierom på barsel, og ikke lov å gå ut. Men alle der var veldig behjelpelige og stakk innom også uten at vi ringte for å høre hvordan det gikk. Følte oss godt ivaretatt begge to. Fornøyd med fødselssamtale og fikk sjekk av underliv før vi dro.

Alt i alt en super opplevelse! Godt mulig vi hadde litt flaks oppi det hele, men er hvertfall veldig fornøyd.
 
Første gang her også, så er veldig spent :)
Så gøy, gratulerer!
Har du vært på omvisning på fødeavdelingen, eller tenker du å be om det før fødsel?
Jeg bor langt unna, så usikker på om jeg skal ta turen dit for en omvisning eller om jeg skal ta det på sparket. Men jeg liker egentlig å være godt forberedt :p
 
Så gøy, gratulerer!
Har du vært på omvisning på fødeavdelingen, eller tenker du å be om det før fødsel?
Jeg bor langt unna, så usikker på om jeg skal ta turen dit for en omvisning eller om jeg skal ta det på sparket. Men jeg liker egentlig å være godt forberedt :p

Takk! Og gratulerer til deg også!
Har bare vært i kontakt på telefon, så jeg skulle ta kontakt når jeg var tilbake igjen. Er i utlandet til medio mai. Tenker å spørre om omvisning, for synes også at det er godt å være forberedt. Har en times vei å kjøre, så greit å vite hvor man skal :D
 
Takk! Og gratulerer til deg også!
Har bare vært i kontakt på telefon, så jeg skulle ta kontakt når jeg var tilbake igjen. Er i utlandet til medio mai. Tenker å spørre om omvisning, for synes også at det er godt å være forberedt. Har en times vei å kjøre, så greit å vite hvor man skal :D
Takk for det:)
Høres lurt ut, jeg blir nok å gjøre det samme.
 
Jeg er førstegangs, men har ikke helt landa på om jeg vil føde på Lillehammer eller Gjøvik…
Hadde tatt Gjøvik :Heartred Jeg fødte første på Lillehammer og de andre to på Gjøvik. Kommer til å velge Gjøvik neste gang også :notworthy
 
Noen her med tilknytning til Gudbrandsdalen (Sør-Fron, helst), som vet om en jordmor å anbefale for oppfølging?
 
Har bare lyst til å skryte av Lillehammer sykehus! Jeg skulle ha pks som ble utsatt fordi jeg fikk korona. Men samme dag som pks skulle vært får jeg mageknip. Utover natten har jeg skikkelig luftsmerter som kommer i tak. Jeg ringer for sikkerhets skyld føden som mener det kan være modningsrier. Vi kjører til sykehuset og på vei dit skjønner jeg jo at jeg har rier, og de kommer ofte. Vi blir tatt godt imot mens sykehuspersonellet som møtte oss hadde på seg smittevernutstyr. Det viste seg at jeg hadde 4 cm åpning og dette var da kl 6 på morgenen og de som jobbet på operasjonen skulle egentlig gå av vakt (tror jeg). Men de måtte ta inn meg for hasteks og vår lille skatt var ute halvannen time etter at vi ankom sykehuset. Hele veien opptrådte jordmor, lege og sykepleier seg utrolig profesjonelt og omtenksomt. Far fikk lov til å være med underveis også, en enorm trygghet for meg. Jeg fikk baby på brystet rett etterpå og hun fikk råmelk som jordmor/barnepleier hjalp til med. Det hadde så mye å si for meg! Altså de var helt eksemplariske hele veien. Etterpå fikk vi et rom for oss selv siden jeg hadde korona, og vi var isolert der inntil vi ble regnet som smittefrie, men så utrolig godt ivaretatt hele veien. De fortjener skikkelig ros for hvordan de møtte oss den morgenen og alle dagene vi var der. Det var mange forskjellige pleiere pga sommer og ferie osv. Men møtte ikke et eneste surt fjes.
 
Ingen som fødte på Lillehammer i 23/24?
Måtte egentlig føde der i september 2023 pga insulinkrevende svangerskapsdiabetes, men det ble endret like før fødsel fordi jeg fikk nok av dem. Jeg ga dem klar beskjed noen uker før fødsel om at jeg ikke likte at jeg måtte føde der, fordi jeg var redd for kapasitetsutfordringer i form av at dem ikke ville ha tid til den fødende. Opplevde det i 2016. De beroliget meg med at det ikke ville bli slike utfordringer «nå»(2023). Så kom jeg på time en onsdag hvor vi skulle planlegge igangsetting. Legen gikk for å spørre jordmødrene om de hadde tid samme dag, men nei, det hadde de ikke. Så sa legen at jeg kunne komme på mandagen etter, hvor hun sa noen sekunder senere «nei, forresten, det er stor pågang, vi kan ta det på onsdag». Da fikk jeg rett og slett nok, for meg så oooste det kapasitetsutfordringer lang vei. Jeg skulle settes i gang i uke 38. Hadde jeg godtatt det legen sa så hadde jeg havnet i uke 39. Jeg ba legen om å ringe Elverum for å sjekke ståa der, og det ble fødsel på Elverum dagen etter :angelic: Veldig fornøyd med at jeg endret i siste liten(ikke fordi det ble fødsel så fort, men for at de faktisk hadde tid liksom).

Hadde ny lege for hver kontroll på Lillehammer også. Det har jeg ikke hatt på Gjøvik. Fødte førstemann på Lillehammer. De to mellomste på Gjøvik, og siste på Elverum. Ved neste graviditet har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal innom Lillehammer i det hele tatt :smiley-angelic006

Jeg vet ikke hvor du bor, men om du bor sånn at det passer seg med Elverum eller Gjøvik, så vil jeg anbefale en av dem :notworthy
 
Måtte egentlig føde der i september 2023 pga insulinkrevende svangerskapsdiabetes, men det ble endret like før fødsel fordi jeg fikk nok av dem. Jeg ga dem klar beskjed noen uker før fødsel om at jeg ikke likte at jeg måtte føde der, fordi jeg var redd for kapasitetsutfordringer i form av at dem ikke ville ha tid til den fødende. Opplevde det i 2016. De beroliget meg med at det ikke ville bli slike utfordringer «nå»(2023). Så kom jeg på time en onsdag hvor vi skulle planlegge igangsetting. Legen gikk for å spørre jordmødrene om de hadde tid samme dag, men nei, det hadde de ikke. Så sa legen at jeg kunne komme på mandagen etter, hvor hun sa noen sekunder senere «nei, forresten, det er stor pågang, vi kan ta det på onsdag». Da fikk jeg rett og slett nok, for meg så oooste det kapasitetsutfordringer lang vei. Jeg skulle settes i gang i uke 38. Hadde jeg godtatt det legen sa så hadde jeg havnet i uke 39. Jeg ba legen om å ringe Elverum for å sjekke ståa der, og det ble fødsel på Elverum dagen etter :angelic: Veldig fornøyd med at jeg endret i siste liten(ikke fordi det ble fødsel så fort, men for at de faktisk hadde tid liksom).

Hadde ny lege for hver kontroll på Lillehammer også. Det har jeg ikke hatt på Gjøvik. Fødte førstemann på Lillehammer. De to mellomste på Gjøvik, og siste på Elverum. Ved neste graviditet har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal innom Lillehammer i det hele tatt :smiley-angelic006

Jeg vet ikke hvor du bor, men om du bor sånn at det passer seg med Elverum eller Gjøvik, så vil jeg anbefale en av dem :notworthy
Jeg bor i Valdres, da får jeg følge med litt❤️ har en vennine som skal føre på L.hammer i april. Og jeg skal ha i august, tipper det fortsatt er ferieavvikling. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive om din opplevelse
 
Jeg bor i Valdres, da får jeg følge med litt❤️ har en vennine som skal føre på L.hammer i april. Og jeg skal ha i august, tipper det fortsatt er ferieavvikling. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive om din opplevelse
Jeg skal føde der nå snart :happy:
Har hatt et par forskjellige leger og jordmødre på vekstkontroll, men har likevel følt meg ivaretatt og at de har lest godt igjennom og fulgt godt opp. Skal på kontroll igjen på fredag :happy:
Ellers har de jeg har pratet med som har født der tidligere hatt stort sett gode erfaringer.
 
Jeg skal føde der nå snart :happy:
Har hatt et par forskjellige leger og jordmødre på vekstkontroll, men har likevel følt meg ivaretatt og at de har lest godt igjennom og fulgt godt opp. Skal på kontroll igjen på fredag :happy:
Ellers har de jeg har pratet med som har født der tidligere hatt stort sett gode erfaringer.
Fortell meg når du kommer hjem hvordan det har gått❤️
 
Back
Topp