Matpakke barn

Grovt brødskiver med variert pålegg, da de er veldig opp og ned på hva de vil ha på. Sender også med kjeks og frukt. Hender de også får med matrester, grove vafler, egg ++. De får ingenting i bhg enda pga corona, så heldig dere som får noe til barna deres i bhg.

På skolen her jeg jobber, er det en 1.klassing som får med loffskiver(!) med nugatti hver dag(!). Dette er tatt opp med foreldrene, men det skjer fortsatt. Den eneste forskjellen er at barnet har fått byttet ut en loffskrive med noe annet pålegg, resten er fortsatt nugatti. Håpløst... Barnet er også overvektig, altså ikke kjempe mye - men det er fortsatt mer enn det burde vært.

Grovt brødskiver med variert pålegg, da de er veldig opp og ned på hva de vil ha på. Sender også med kjeks og frukt. Hender de også får med matrester, grove vafler, egg ++. De får ingenting i bhg enda pga corona, så heldig dere som får noe til barna deres i bhg.

På skolen her jeg jobber, er det en 1.klassing som får med loffskiver(!) med nugatti hver dag(!). Dette er tatt opp med foreldrene, men det skjer fortsatt. Den eneste forskjellen er at barnet har fått byttet ut en loffskrive med noe annet pålegg, resten er fortsatt nugatti. Håpløst... Barnet er også overvektig, altså ikke kjempe mye - men det er fortsatt mer enn det burde vært.

Sånt er bare trist :( Vet også om noen som gir barna sine helt feil mat slik at de blir store og tunge... Stakkars barn. :(

Sånt er bare trist :( Vet også om noen som gir barna sine helt feil mat slik at de blir store og tunge... Stakkars barn. :(
Ja, det er trist :( Selvom barna vil ha, så er det foreldrene som må sette ned foten. Flere foreldre som gir lite sunn mat til barna på skolen her altså, men ikke så ille som den 1. klassingen jeg nevnte

Tenker man skal være forsiktig med å mene så mye om andres matpakker, kan være mange grunner til st de er som de er.

Ja, det er trist :( Selvom barna vil ha, så er det foreldrene som må sette ned foten. Flere foreldre som gir lite sunn mat til barna på skolen her altså, men ikke så ille som den 1. klassingen jeg nevnte

Verste er at det er barna som vil lide for det :( Jeg skjønner ikke helt hvordan foreldrene kan stå og se på at barnet eser ut.

https://forskning.no/mat-og-helse-bakterier/sunt-brod-var-ikke-sunnere-enn-loff/342152

Loff har ikke samme mettende følelse som grovt/fler korn brød. Det vil si at man trenger å spise mer loff enn brød for å bli mett. Loff holder heller ikke magen mett like lenge som grovt brød. Man vil da spise mer og oftere når man kun spiser loff. Loff består av kun hvit mel og det egner seg ikke for magen i lengden, man kan bli lett oppblåst, få vondt i magen, og er generelt lite næring. Men selvfølgelig reagerer folk forskjellig. Så noen tåler det mer enn andre. Pålegg har også veldig mye å si, om man har grønnsaker, frukt og bær til eller på. Eller bare sukker på.

Jeg selv tenker alt med måte. Jeg selv spiser ting som ikke er bra for kroppen i helger, men spiser også mye frukt & grønt. Jeg holder meg unna søtsaker i hverdager. Nugatti betegner jeg som søtsaker. Jeg er heller ikke overvektig

Når ett barn får loff med nugatti er det ikke mye bra næring, -sukker på luft, i mine øyne. I tillegg er barnet overvektig. Da er ikke dette bra kost for ett barn hver dag (skoledagene, jeg vet ikke hva barnet spiser hjemme)

Tenker man skal være forsiktig med å mene så mye om andres matpakker, kan være mange grunner til st de er som de er.

Syns det du skriver her er så viktig!
Vi har en 5 åring som er undervektig og som spiser veldig lite, både i mengde og variasjon. Både vi og barnelegen er kjempefornøyde om han har spist et helt polarbrød med smør fra matpakka. Vi har alltid spist sunn mat med masse frukt, grønt og fisk hjemme. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle som har polarbrød i matpakka har dårlige matvaner. :(

Vi har en 5 åring som er undervektig og som spiser veldig lite, både i mengde og variasjon. Både vi og barnelegen er kjempefornøyde om han har spist et helt polarbrød med smør fra matpakka. Vi har alltid spist sunn mat med masse frukt, grønt og fisk hjemme. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle som har polarbrød i matpakka har dårlige matvaner. :(
Nemlig, kan hende det er det eneste de gidder/orker å spise.

Tenker det gjelder uansett, undervektig , normalvektig eller overvektig , å dømme utfra matpakke er en skikkelig uting som man bør holde seg for god for, hvertfall om man jobber i skole/barnehage. Det kan finnes mange grunner til de matpakkene. Vi har også hatt undervektig barn i mange år og fikk klar beskjed om hva som var viktig , vi ble truet med innleggelse om han ikke spiste fordi han fikk i seg altfor lite og veide altfor lite. Folk får feie for si egen dør tenker jeg

Når overvektige barn fores på drittmat og må borre i tre tenner før de er 4-5 år gamle, da reagerer jeg. Dette er forsømmelse av barna sine. Om du har et barn som må spise sånn og sånn pga spesielle årsaker så kan en overse dette, men det er altfor mange barn som må slite med overvekt og dårlig helse. Det er ikke noen hemmelighet. Det leder ofte til mobbing også. Jeg syns synd på de barna :(

Dette! Synes det er interessant med de som hevder de har kresne barn, men at de har fått dem til å akseptere brødskiver hver dag og at det kun er oppdragelsen til andre som gjør at det ikke fungerer på deres barn :banghead:

Når overvektige barn fores på drittmat og må borre i tre tenner før de er 4-5 år gamle, da reagerer jeg. Dette er forsømmelse av barna sine. Om du har et barn som må spise sånn og sånn pga spesielle årsaker så kan en overse dette, men det er altfor mange barn som må slite med overvekt og dårlig helse. Det er ikke noen hemmelighet. Det leder ofte til mobbing også. Jeg syns synd på de barna :(
Fore overvektige på usunn mat er jeg enig i, men at enkelte barn har mer hull i tennene kan det være flere grunner til:)

Guttungen sin matpakke vil nok ikke defineres som sunn. Det går i pizza, pølser, cherrios, eple og rundstykker med syltetøy. Yougurt får han med hver dag og som regel smoothie. Prøvd havregrøt og sunnere pålegg , og det funker enkelte dager. Jevnt over spises det ikke , og da velger vi heller sende med ting han spiser. På sist kontroll var han akkurat på streken normalvektig og jubelen stod i taket :) Frøkna derimot spiser mye mer variert og sunt. Veldig glad i oppskåret paprika og agurk for eks.

Back
Topp