Tidlig ultralyd

Har bestilt tul neste onsdag på Volvat. Har egentlig bestilt tul i midten av februar, men etter litt rosa utflod i går (ga seg med en gang) og sterkere murringer i går og i dag, klarer jeg ikke vente så lenge. Får se om jeg beholder begge timene eller avbestiller/flytter den siste.
I Bergen virker det forresten som at det er få steder som tar ul før uke 7. Må derfor betale ganske dyrt på Volvat for de tar fra uke 6.

Jeg får nok tidlig ul da jeg er "moden" mamma men usikker når. Sikkert rundt uke 12 tenker jeg.

De har så vidt jeg vet ikke funnet noen risiko ved ultralyder :) Har lest en del om det i tidligere svangerskap, men har ikke kildene for hånden akkurat nå. Jeg vet derimot at en del leger unngår å prøve å finne hjertelyd osv. tidlig i svangerskapet fordi det kan være vanskelig å finne, og dermed skape unødvendig stress og bekymring hos den gravide. På samme måte kan målinger på TUL bomme med noen få mm (særlig hvis den som utfører UL ikke er så erfaren), noe som gir feil alder på embryoet/fosteret og dermed også kan skape bekymring :)

Til info så sa ultralydjordmor litt om dette da jeg var på TUL i dag :) Ingen fare med UL, men de bruker ikke doppler før etter uke 10 pga energimengden (spurte ikke om hvorfor det plutselig er greit etter 10 uker). Hjerterytmen kan derimot måles med de fleste UL-apparat.

Jeg tok på Frisk-senteret. Hadde en blødning og da får man komme inn dit uten henvisning før uke 12. Jeg var da på 7+1 og ser kostet 1400 kr. Så skal jeg på tidlig ultralyd om 3 uker på Austad i Ulsteinvik. Koster 1000 kr.

Såppas ja.. dyrere er det blitt å! Skal faktisk dit i morgen! Alltid brukt frisk-senteret men så det var rimeligere i Ulsteinvik, men ja Men blir frisk senteret krysser fingrene for at det går bra Hatt to spontanaborter før så blir spennende! Mixed feelings.. hvordan gikk det med deg?

Såppas ja.. dyrere er det blitt å! Skal faktisk dit i morgen! Alltid brukt frisk-senteret men så det var rimeligere i Ulsteinvik, men ja Men blir frisk senteret krysser fingrene for at det går bra Hatt to spontanaborter før så blir spennende! Mixed feelings.. hvordan gikk det med deg?
En liten bønne med bankende hjerte for 2 uker siden. Så håper det banker fortsatt inni her :-)
Lykke til i morgen :-)

Tok min 2. TUL i går. Den første i uke 6+6 og i går i uke 9+2. Visste at det var to inni der, og alt er normalt. Vokst kjempemasse! :D Veldig glad. Var litt bekymret etter 1.gang da vi fikk beskjed om at det kunne være mono-mono-tvillinger, men er sannsynligvis MCDA-tvillinger. :)

Var på første TUL i dag. Fikk se et foster med bankende hjerte :Heartred

Last edited:
Tok min 2. TUL i går. Den første i uke 6+6 og i går i uke 9+2. Visste at det var to inni der, og alt er normalt. Vokst kjempemasse! :D Veldig glad. Var litt bekymret etter 1.gang da vi fikk beskjed om at det kunne være mono-mono-tvillinger, men er sannsynligvis MCDA-tvillinger. :)
Så fint med to! Drømte at jeg skulle ha tvillinger her ei natt, men har fått se på ultralyd hos legen, og der var det bare én. Gleder meg for øvrig til neste uke for da skal jeg ha "ordentlig" TU på sykehuset.
Hva er mono-mono- tvillinger?

Back
Topp