Glukosebelastning

Steinbukk

Andre møte med forumet
Noen som har tatt dette, og vil si sine verdier fastende og to timer etter? Tok dette selv forrige uke, men har ikke fått resultatene. Nevnte hvilke verdier som står oppført på nettet for sykepleieren, hun mente at det ikke stemte, så jeg lurer egentlig på hva som gjelder.

Noen som har tatt dette, og vil si sine verdier fastende og to timer etter? Tok dette selv forrige uke, men har ikke fått resultatene. Nevnte hvilke verdier som står oppført på nettet for sykepleieren, hun mente at det ikke stemte, så jeg lurer egentlig på hva som gjelder.
Fastende 4,2 og etter to timer 4,5 :)

Du skal vel få resultatene med en gang? Det har jeg gjort begge gangene i alle fall. 5.0 før og 5.4 etter denne gangen.

Så rart at du ikke fikk svaret med en gang!
Jeg hadde 4,1 før og 7 etterpå. (Fikk beskjed om at det var litt mye økning, men ingen krise - bare være obs på noen ting.)

Skal man få vite resultatet altså? Jeg fikk beskjed om at jeg hadde 4,3 fastende. Da hun tok blodprøve igjen etter 2t, sa hun bare at resultatet ble sendt til rekvirenten og at jeg kunne dra.

Jeg fikk bare vite fastende der og da, med beskjed om at dersom det var for høyt gjennomførte de ikke testen. Nå husker jeg ikke verdiene mine i farta, men de var fine både før og etter.

Fastende - 4,8
2 timer etter - 6,2

Hadde SV. Dia. med førstemann, og da lå jeg 0,1 over grenseverdi 2 timer etter belastning.

Verdiene det opereres etter hva svangerskapsdiabetes angår, er fastende blodsukker mellom 5,3 - 6,9 mmol/l, og/eller 2-timers verdi etter glukosebelastning på mellom 9,0 - 11,0 mmol/l.

Dette er verdiene helsenorge oppgir, og som mitt legekontor og sykehus forholder seg til.

Fikk vite verdiene rett etter blodprøve ble tatt.

Fastende - 4,8
2 timer etter - 6,2

Hadde SV. Dia. med førstemann, og da lå jeg 0,1 over grenseverdi 2 timer etter belastning.

Verdiene det opereres etter hva svangerskapsdiabetes angår, er fastende blodsukker mellom 5,3 - 6,9 mmol/l, og/eller 2-timers verdi etter glukosebelastning på mellom 9,0 - 11,0 mmol/l.

Dette er verdiene helsenorge oppgir, og som mitt legekontor og sykehus forholder seg til.

Fikk vite verdiene rett etter blodprøve ble tatt.

Så spennende at du hadde så fine verdier denne gangen når du hadde svd med førstemann!

Har du gjort noe annerledes for å unngå det i dette svangerskapet?

Jeg er nemlig førstegangsgravid og har fått svd, synes det er kjipt å tenke at det mest sannsynlig blir det på de neste svangerskapene også (om jeg er så heldig å få gå gravid igjen!) :shy:

Jeg hadde 3,8 fastende og 4,3 etter 2 timer. Fikk svaret samme dag når jeg var der.

Så spennende at du hadde så fine verdier denne gangen når du hadde svd med førstemann!

Har du gjort noe annerledes for å unngå det i dette svangerskapet?

Jeg er nemlig førstegangsgravid og har fått svd, synes det er kjipt å tenke at det mest sannsynlig blir det på de neste svangerskapene også (om jeg er så heldig å få gå gravid igjen!) :shy:
Dette er mitt tredje svangerskap, og heller ikke med nr 2 hadde jeg sv.dia.
Har vel egentlig ikke gjort så mye annerledes, bare vært opptatt av kropp og helse i mellom svangerskapene:) Prøver å unngå for mye sukker selvfølgelig, men det er ikke gitt at man får det i alle svangerskap om man har det med første. Heldigvis! Har også en søster med type1 diabetes, så blir fulgt med pga det også:)

Tok det for to uker siden var 5,3 før og 6,0 etter så alt var fint. Var ganske kvalmende da jeg fortsatt sliter med svangerskapskvalme.

Tok det for to uker siden var 5,3 før og 6,0 etter så alt var fint. Var ganske kvalmende da jeg fortsatt sliter med svangerskapskvalme.

Her sier de at fastende verdi på 5,3 og oppover er nok i seg selv til å få diagnosen svangerskapsdiabetes.. Så var jeg deg ville jeg sjekket opp i det :)

Jeg fikk vite fastende blodsukker med en gang. Blodsukkeret etter 2 timer ble sendt til lab og jeg gikk svaret ca en uke etterpå.
6.4 fastende og 9.5 etter 2 timer. Så for min del ble det svangerskapsdiabetes denne gangen. Enn så lenge går det helt fint å regulere det med litt endringer i kosthold. Håper det fortsetter slik frem til termin.

Her sier de at fastende verdi på 5,3 og oppover er nok i seg selv til å få diagnosen svangerskapsdiabetes.. Så var jeg deg ville jeg sjekket opp i det :)
Åh det viste jeg ikke. Bare hørte på hva jordmor sa. Skal ditt neste uke og få svarene fra blodprøven fra sykehuset. Får høre da☺️

Åh det viste jeg ikke. Bare hørte på hva jordmor sa. Skal ditt neste uke og få svarene fra blodprøven fra sykehuset. Får høre da☺️

Det skjønner jeg godt. Jeg hørte bare på hva legen sa, og det viste seg å være feil. Så nå er jeg litt mer obs :P

Som du ser her har man ikke svangerskapsdiabetes hvis verdien er under 5,3. Her tolker de det i i alle fall som at diagnosen stilles på 5,3.

Vedlegg

• D9A4D57D-B3FD-4448-9095-4B3D4B46E388.png
    D9A4D57D-B3FD-4448-9095-4B3D4B46E388.png
    92,1 KB · Visninger: 42
Jeg hadde 4,4 fastende og 7,0 etter 2 timer, fikk høre at dette var normalt:happy: Fikk ikke svar på prøven før ette en uke.

Back
Topp