Jeg tror barnet mitt har autisme og det knuser meg..

Bibbi82

Andre møte med forumet
Sommerfuglene
Jeg har en nydelig datter på snart 2 år. Etter at hun ble 1 år har hun gradvis visnet hen:

-hun respondere ikke alltid når vi roper på henne.
-Det kan vært vanskelig å få øyekontakt med henne.
-hun driver med såkalt handflapping.

Det er så sårt å se at andre som ble født samtidig som henne når det ene milepæler etter det andre mens hun bare ‘er der’
Jeg tenker på hennes fremtid, vil hun bli uavhengig, vil hun klare å etablere seg på egenhånd, får hun venner med tiden? Spørsmålene er mange..

Kjære foreldre som har vært det jeg er nå, hvordan taklet dere sorgen over at livet med den lille ble annerledes?
 
Sender det en STOR KLEM. Jeg har vart der selv da vi fikk mistanke om autisme på gutten min. Send meg gjerne en pm visst du vill lette litt på hjærta. Jeg finns her :Heartred
 
Jeg har 3 barn med spesielle behov.
* Gutt -18 år: A-typisk Autisme
* Jente -18 år : Sjelden syndromavvik som heter 3p26 og som innebærer bl.a konsentrasjonsvansker, adferdsvansker og noen autistiske trekk.
Hun har óg diagnosen lettere psykisk utviklingshemmede.
* Gutt -7 år : Barneautisme og uspesifisert psykisk utviklingshemmede.

Jeg var knust da jeg fikk høre om barnas diagnoser og samtidig lettet pga dette er medfødt og ikke noe jeg har "gjort feil".
De 2 eldste har venner og får god oppfølging på VGS.
Minstemann går på spesialavdeling på skolen og trives godt.

Som forelder er man alltid bekymret for barna sine og spesielt vi som har barn med spesielle behov.
Men det går seg som regel til - og vi må bare håpe på det beste.

Sender deg gode styrke klemmer! ❤
 
Sender deg en kjempeklem! Søskenbarnet mitt har lett autisme (om jeg kan si det på den måten?), og hun har det kjempefint. Har mange gode venner og trives på studiene sine ☺️

Så fikk jeg bare veldig lyst til å dele denne fine teksten med deg som illustrerer autismehjernen:

Biler er de som flest av oss kjenner til og som vi er mest vant med. Bil er sånn sett det vanligste. Biler er mer fleksible enn et tog. En bil kan kjøre på veldig forkjellige veier, og det er ingen sak å stoppe, snu, kjøre en annen rute enn det man hadde tenkt, og i hele tatt er blien sånn sett ganske praktisk. Et tog er også praktisk, men på en annen måte. Toget er mindre fleksibelt, det må gå på skinner, og det må følge bestemte rutetider. Til gjengjeld kan det kjøre svært fort og være virkelig effektivt når alle gjør det de skal. Om bilen derimot skulle prøve å gjøre togets jobb, eller omvendt, ville det ikke fungert. På samme måten er det forskjell på å ha autisme og å ha en nevrotypisk hjerne. Det ene er ikke bedre enn det andre, men det er to forskjellige måter å være på. ❤️
 
Så små barn kan vise tegn på autisme uten at det er det. Ville snakket med helsestasjon og legen. Både min sønn og hans stekusine har tegn men ingen av dem har autisme. De er 4.5 år nå og følger alt utenom at hans stekusine er blind. Ville prøvd å få hjelp for å se hva det kan være. Kan være så enkelt som dårlig syn, dårlig hørsel, væske i mellomøret, sensitiv osv. Men følger ei som er voksen med autisme og er ikke verdens undergang. Jeg leste mye om det oga min sønn. Er mange kjente med autisme, feks Einstein. Barn utvikler seg forskjellig også. Min eldste var veldig kjapp og derfor altfor lett å tru at det var noe galt med nr 2 som fortsatt ligger foran men langt etter sin søster på samme alder.
 
Så små barn kan vise tegn på autisme uten at det er det. Ville snakket med helsestasjon og legen. Både min sønn og hans stekusine har tegn men ingen av dem har autisme. De er 4.5 år nå og følger alt utenom at hans stekusine er blind. Ville prøvd å få hjelp for å se hva det kan være. Kan være så enkelt som dårlig syn, dårlig hørsel, væske i mellomøret, sensitiv osv. Men følger ei som er voksen med autisme og er ikke verdens undergang. Jeg leste mye om det oga min sønn. Er mange kjente med autisme, feks Einstein. Barn utvikler seg forskjellig også. Min eldste var veldig kjapp og derfor altfor lett å tru at det var noe galt med nr 2 som fortsatt ligger foran men langt etter sin søster på samme alder.

Vi har sjekket både syn og hørsel, og det er ingenting i veien med noen av de. Hun har god øyekontakt men avviker fra tid til annen og virker fjern i perioder så det er vanskelig å si, og veldig skummelt å ikke vite.
 
Vi har sjekket både syn og hørsel, og det er ingenting i veien med noen av de. Hun har god øyekontakt men avviker fra tid til annen og virker fjern i perioder så det er vanskelig å si, og veldig skummelt å ikke vite.
Ja det er det. Vi har har ppt og spesialpedagog på sønnen vår og det eneste de kunne si var at han lå etter på to punkt, men de trudde ikke at det var noe galt med han.
 
Har hun noen andre tegn? Initierer hun lek med andre? Viser hun tegn til 'fantasilek' / late som? Har hun mye stereotypier/ritualer?

Har du luftet bekymringene med helsestasjon eller lege? Sier de noe i bhg? De ser jo mange ulike barn med variasjoner både innenfor og utenfor normalperspektivet.

Heldigvis kan barn og voksne med autismespekter diagnose leve gode liv. Jeg forstår godt at det raser 1000 tanker i hodet når man begynner å mistenke at ikke alt er helt A4. Nå er det jo virkelig ikke sikkert at din datter har autisme, men jeg håper uansett at du kan få litt støtte fra fagpersoner ❤️
 
Så små barn kan vise tegn på autisme uten at det er det. Ville snakket med helsestasjon og legen. Både min sønn og hans stekusine har tegn men ingen av dem har autisme. De er 4.5 år nå og følger alt utenom at hans stekusine er blind. Ville prøvd å få hjelp for å se hva det kan være. Kan være så enkelt som dårlig syn, dårlig hørsel, væske i mellomøret, sensitiv osv. Men følger ei som er voksen med autisme og er ikke verdens undergang. Jeg leste mye om det oga min sønn. Er mange kjente med autisme, feks Einstein. Barn utvikler seg forskjellig også. Min eldste var veldig kjapp og derfor altfor lett å tru at det var noe galt med nr 2 som fortsatt ligger foran men langt etter sin søster på samme alder.
Einstein hadde da ikke autisme, dette er bare tull noen prøvde å klistre på ham. ;)
 
Vi venter på utredningen, det har tatt litt lengre tid enn ventet.
Er så utrolig lei meg, mitt lille barn som bare visner litt og litt :(

akkurat det var jeg gjennom med min datter alene.. det å se på at «vennene» ikke vil leke mer med barnet dit er knusende i seg selv. Men er da man må tenke at barnet får det bra uansett. Hun hadde pedagog og alt i barnehagen, men hun trakk seg bare tilbake å ville ikke leke med andre. Bare observere, for det var best ifølge henne. Først fikk hun diagnosen lett utviklingshemming. Nå for ikke lenge siden så har hun fått moderat psykisk utviklingshemming. Nå er hun 16 år, å hun følger fremdeles «sin egen sti» :) klok som fy er hun også. Veldig glad i å gjøre fysiske ting (som en gang ikke jeg orker), kanskje over normalt glad i det. Men det er det hun kan og mestrer. Så jeg brukte litt tid på å faktisk akseptere det. For det er en enorm prosess for en mor/far å se på liksom.. men når man er der som jeg er nå, er det helt greit. Å det ER greit å være anderledes :D dem liker gjerne ting som «andre» ikke liker, eller vil gjerne slippe. Hjalp veldig bare ta det derfra å jobbe utifrå det som faktisk kan mestres :) stoooor klem! :)
 
akkurat det var jeg gjennom med min datter alene.. det å se på at «vennene» ikke vil leke mer med barnet dit er knusende i seg selv. Men er da man må tenke at barnet får det bra uansett. Hun hadde pedagog og alt i barnehagen, men hun trakk seg bare tilbake å ville ikke leke med andre. Bare observere, for det var best ifølge henne. Først fikk hun diagnosen lett utviklingshemming. Nå for ikke lenge siden så har hun fått moderat psykisk utviklingshemming. Nå er hun 16 år, å hun følger fremdeles «sin egen sti» :) klok som fy er hun også. Veldig glad i å gjøre fysiske ting (som en gang ikke jeg orker), kanskje over normalt glad i det. Men det er det hun kan og mestrer. Så jeg brukte litt tid på å faktisk akseptere det. For det er en enorm prosess for en mor/far å se på liksom.. men når man er der som jeg er nå, er det helt greit. Å det ER greit å være anderledes :D dem liker gjerne ting som «andre» ikke liker, eller vil gjerne slippe. Hjalp veldig bare ta det derfra å jobbe utifrå det som faktisk kan mestres :) stoooor klem! :)

Tusen takk for svar❤️Hvordan var det for dere når hun først fikk hjelp, følte dere at det forbedret henne på noe vis og fikk hun da diagnosen barneautisme? Når begynte hun å prate?
Beklager for så mange spørsmål, mitt barn prater ikke, hun bare babler konstant. Så skulle gjerne likt hvordan veien videre kan bli hvis man er heldig :)
 
Tusen takk for svar❤️Hvordan var det for dere når hun først fikk hjelp, følte dere at det forbedret henne på noe vis og fikk hun da diagnosen barneautisme? Når begynte hun å prate?
Beklager for så mange spørsmål, mitt barn prater ikke, hun bare babler konstant. Så skulle gjerne likt hvordan veien videre kan bli hvis man er heldig :)

forstår hun hva dere sier? Har også ei på to som nesten ikke har ord, men hun har ikke autisme det er jeg sikker på, og barnehagen deler ikke bekymring pga stor språkforståelse
 
forstår hun hva dere sier? Har også ei på to som nesten ikke har ord, men hun har ikke autisme det er jeg sikker på, og barnehagen deler ikke bekymring pga stor språkforståelse
Hun forstår mye av det vi sier men ettersom vi ikke har noe å sammenligne med så vet vi ikke hvor mye vi kan forvente av ei på litt over 2 år❤️ Men hun snakker ikke, ikke et eneste ord, og er ikke interessert i andre barn, så jeg vet ikke❤️
 
Hun forstår mye av det vi sier men ettersom vi ikke har noe å sammenligne med så vet vi ikke hvor mye vi kan forvente av ei på litt over 2 år❤️ Men hun snakker ikke, ikke et eneste ord, og er ikke interessert i andre barn, så jeg vet ikke❤️

det kan være autisme og det kan være hun er mindre moden enn andre. Søker hun nærhet hos voksne? Rolle lek og sånn tar jo litt tid før de lærer... opplever dere hun er sosial eller vil helst bare være alene?
 
Hun forstår mye av det vi sier men ettersom vi ikke har noe å sammenligne med så vet vi ikke hvor mye vi kan forvente av ei på litt over 2 år❤️ Men hun snakker ikke, ikke et eneste ord, og er ikke interessert i andre barn, så jeg vet ikke❤️
Det er ikke unormalt det altså , men regner med det ligger mer bak enn dette siden su tenker autisme.
 
det kan være autisme og det kan være hun er mindre moden enn andre. Søker hun nærhet hos voksne? Rolle lek og sånn tar jo litt tid før de lærer... opplever dere hun er sosial eller vil helst bare være alene?
Hun er veldig kosete og søker nærhet hos voksne :) Hun er også veldig glad i leke med oss foreldrene, hun er bare ikke så interessert i andre barn..sosial er hun i perioder, etter hennes premisser - ellers foretrekker hun å leke med sine leker på sin egen måte og alene.
 
Back
Topp