Jeg tror barnet mitt har autisme og det knuser meg..

Det er ikke unormalt det altså , men regner med det ligger mer bak enn dette siden su tenker autisme.
Ja, vi tenker autisme ettersom vi merker følgende:
-hun stemmer en del ved måltider
-hun forstår mindre enn andre på hennes alder
-hun har ikke språk - ikke et ord engang
-lite interessert i andre barn og ingen rollelek
-leker ikke med leker som man skal «leke med de»
-imiterer svært sjeldent
-peker ikke

Men igjen så er det vanskelig å si, selvfølgelig kan hun vokse det av seg men jeg er redd at hvis vi har en «vent og se»- holdning så kan hun i verste fall henge enda mer bak sine jevnaldrende.
 
Ja, vi tenker autisme ettersom vi merker følgende:
-hun stemmer en del ved måltider
-hun forstår mindre enn andre på hennes alder
-hun har ikke språk - ikke et ord engang
-lite interessert i andre barn og ingen rollelek
-leker ikke med leker som man skal «leke med de»
-imiterer svært sjeldent
-peker ikke

Men igjen så er det vanskelig å si, selvfølgelig kan hun vokse det av seg men jeg er redd at hvis vi har en «vent og se»- holdning så kan hun i verste fall henge enda mer bak sine jevnaldrende.

Alle disse tegnene er jo klassiske for autisme, selv om det også kan være andre ting. Hun er heldig som har dere som foreldre som følger dette opp så tidlig som dere nå gjør. Mye bedre å undersøke tidlig, fremfor å bare vente å se, helt enig med deg i det. Da kan dere komme i gang så raskt som mulig med tilrettelegging og eventuell terapi dersom det er noe som behøves :)

God jul til dere :)
 
Ja, vi tenker autisme ettersom vi merker følgende:
-hun stemmer en del ved måltider
-hun forstår mindre enn andre på hennes alder
-hun har ikke språk - ikke et ord engang
-lite interessert i andre barn og ingen rollelek
-leker ikke med leker som man skal «leke med de»
-imiterer svært sjeldent
-peker ikke

Men igjen så er det vanskelig å si, selvfølgelig kan hun vokse det av seg men jeg er redd at hvis vi har en «vent og se»- holdning så kan hun i verste fall henge enda mer bak sine jevnaldrende.

Sender en god klem til dere❤️ er helt enig i at det bør skaffes hjelp så fort som mulig for at ho skal ha best mulige forutsetninger senere. Veldig typisk for autister det du snakker om. Og selvom ho evt skulle få en autismediagnose nå kan ho likevel fullt mulig utvikle seg raskere etterhvert. Sånt kan gå i rykk og napp hos både de med autisme og de uten. Har en venninne som har en sønn som tidlig fikk diagnosen. Rundt 2-2,5 år. Han fungerte SÅ dårlig i bhg stakkar. Men idag er han snart 5 år og har det veldig bra i hverdagen og har sine utvalgte gode venner ❤️ smart liten tass. Så med god hjelp kan jenta di få det fint likevel ❤️
 
Ja, vi tenker autisme ettersom vi merker følgende:
-hun stemmer en del ved måltider
-hun forstår mindre enn andre på hennes alder
-hun har ikke språk - ikke et ord engang
-lite interessert i andre barn og ingen rollelek
-leker ikke med leker som man skal «leke med de»
-imiterer svært sjeldent
-peker ikke

Men igjen så er det vanskelig å si, selvfølgelig kan hun vokse det av seg men jeg er redd at hvis vi har en «vent og se»- holdning så kan hun i verste fall henge enda mer bak sine jevnaldrende.
Lykke til med utredning
 
Ja, vi tenker autisme ettersom vi merker følgende:
-hun stemmer en del ved måltider
-hun forstår mindre enn andre på hennes alder
-hun har ikke språk - ikke et ord engang
-lite interessert i andre barn og ingen rollelek
-leker ikke med leker som man skal «leke med de»
-imiterer svært sjeldent
-peker ikke

Men igjen så er det vanskelig å si, selvfølgelig kan hun vokse det av seg men jeg er redd at hvis vi har en «vent og se»- holdning så kan hun i verste fall henge enda mer bak sine jevnaldrende.

Når dere vel har komt in i systemet så vill det gå fort med utredning . Stå på og vær sterk. Dere vill få så mye veiledning og hjelp:) Deres datter er heldig som har dere :HeartredHar selv vart igjennom hele den prosessen.
Sender deg en god klem :Heartbigred
 
Tusen takk for svar❤️Hvordan var det for dere når hun først fikk hjelp, følte dere at det forbedret henne på noe vis og fikk hun da diagnosen barneautisme? Når begynte hun å prate?
Beklager for så mange spørsmål, mitt barn prater ikke, hun bare babler konstant. Så skulle gjerne likt hvordan veien videre kan bli hvis man er heldig :)

min datter bare bablet i vei.. hun fikk diagnosen lett psykisk utviklingshemming som 3-4 åring.. det var skremmende som mor og alene.. hun lekte heller ikke med andre barn hvis det ikke passer henne. Hun lot helst være. Trivdes best i eget selskap. Hun har idag masse ADL lære på skolen, er 4 dager en gang i mnd på avlastning hvor hun er sammen med likesinnede, å hun trives faktisk :) hun har i ettertid fått moderat utviklingshemming. Hun kan må snakke hull i hodet på oss om tusen tema på kort tid som ikke har sammenheng. Men vi velger å se litt humor i det å prøver å hjelpe henne litt unna det, men det tar tid. Jeg vet ikke hva du ønske svar på, men alt man kan gjøre er å godta at ting er anderledes å bare få all hjelp man har krav på :) en sosionom kan hjelpe. Eller så er det lege som må henvise til utredning forså å snakke med en sosionom :) vi trodde også at hun hadde autisme, men er visst litt andre regler nå på det der.
 
Hei dere og tusen takk for alle svar❤️ vi er så vidt i gang med utredningen nå (ting tar tid) men skal så smått oppdatere. Jeg merker at veien til en eventuell diagnose er veldig skummelt, og i perioder så føler jeg veldig at barnet vårt nesten lever i en annen dimensjon, hun enser oss liksom ikke - ikke så mye som vanlig barn gjør, før hun omsider bare kvikner til og søker kontakt når det passer henne. Vondt.. men jeg håper at det hun får av hjelpeverktøy og evt. behandling vil gjøre at hun kommuniserer mer med oss med tiden❤️
 
Hei dere og tusen takk for alle svar❤️ vi er så vidt i gang med utredningen nå (ting tar tid) men skal så smått oppdatere. Jeg merker at veien til en eventuell diagnose er veldig skummelt, og i perioder så føler jeg veldig at barnet vårt nesten lever i en annen dimensjon, hun enser oss liksom ikke - ikke så mye som vanlig barn gjør, før hun omsider bare kvikner til og søker kontakt når det passer henne. Vondt.. men jeg håper at det hun får av hjelpeverktøy og evt. behandling vil gjøre at hun kommuniserer mer med oss med tiden❤️
Så kjekt at du oppdaterer :Heartred jeg har tenkt på dere:Heartred
Av erfaring så vil dere få masse hjelp og du vill merke utvikling på barnet. Jeg finns her visst du lurer på noet:)
Hilsen en mor som har vart igjennom den prosessen :Heartred
 
Så kjekt at du oppdaterer :Heartred jeg har tenkt på dere:Heartred
Av erfaring så vil dere få masse hjelp og du vill merke utvikling på barnet. Jeg finns her visst du lurer på noet:)
Hilsen en mor som har vart igjennom den prosessen :Heartred
Tusen tusen takk❤️ Jeg skal si ifra hvis jeg lurer på noe❤️
 
Hei dere og tusen takk for alle svar❤️ vi er så vidt i gang med utredningen nå (ting tar tid) men skal så smått oppdatere. Jeg merker at veien til en eventuell diagnose er veldig skummelt, og i perioder så føler jeg veldig at barnet vårt nesten lever i en annen dimensjon, hun enser oss liksom ikke - ikke så mye som vanlig barn gjør, før hun omsider bare kvikner til og søker kontakt når det passer henne. Vondt.. men jeg håper at det hun får av hjelpeverktøy og evt. behandling vil gjøre at hun kommuniserer mer med oss med tiden❤️
Hvordan går det med dere?❤
 
Back
Topp