Jeg tror barnet mitt har autisme og det knuser meg..

En tråd i 'Vi som har barn med spesielle behov!' startet av Bibbi82, 2 Aug 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Bibbi82 Andre møte med forumet Sommerfuglene

Jeg har en nydelig datter på snart 2 år. Etter at hun ble 1 år har hun gradvis visnet hen:

-hun respondere ikke alltid når vi roper på henne.
    -Det kan vært vanskelig å få øyekontakt med henne.
    -hun driver med såkalt handflapping.

Det er så sårt å se at andre som ble født samtidig som henne når det ene milepæler etter det andre mens hun bare ‘er der’
    Jeg tenker på hennes fremtid, vil hun bli uavhengig, vil hun klare å etablere seg på egenhånd, får hun venner med tiden? Spørsmålene er mange..

Kjære foreldre som har vært det jeg er nå, hvordan taklet dere sorgen over at livet med den lille ble annerledes?

• Hjertelig Hjertelig x 7
  2. All song Forumet er livet Aprillykke 2016 Julibarna2014

Sender det en STOR KLEM. Jeg har vart der selv da vi fikk mistanke om autisme på gutten min. Send meg gjerne en pm visst du vill lette litt på hjærta. Jeg finns her :Heartred

• Hjertelig Hjertelig x 2
    • Informativ Informativ x 1
  3. Sommerrose Flørter med forumet

Jeg har 3 barn med spesielle behov.
    * Gutt -18 år: A-typisk Autisme
    * Jente -18 år : Sjelden syndromavvik som heter 3p26 og som innebærer bl.a konsentrasjonsvansker, adferdsvansker og noen autistiske trekk.
    Hun har óg diagnosen lettere psykisk utviklingshemmede.
    * Gutt -7 år : Barneautisme og uspesifisert psykisk utviklingshemmede.

Jeg var knust da jeg fikk høre om barnas diagnoser og samtidig lettet pga dette er medfødt og ikke noe jeg har "gjort feil".
    De 2 eldste har venner og får god oppfølging på VGS.
    Minstemann går på spesialavdeling på skolen og trives godt.

Som forelder er man alltid bekymret for barna sine og spesielt vi som har barn med spesielle behov.
    Men det går seg som regel til - og vi må bare håpe på det beste.

Sender deg gode styrke klemmer! ❤

• Hjertelig Hjertelig x 4
  4. Barnehagelæreren Glad i forumet Maiblomstene 2020 Junilykke 2020 ♡

Sender deg en kjempeklem! Søskenbarnet mitt har lett autisme (om jeg kan si det på den måten?), og hun har det kjempefint. Har mange gode venner og trives på studiene sine ☺️

Så fikk jeg bare veldig lyst til å dele denne fine teksten med deg som illustrerer autismehjernen:

Biler er de som flest av oss kjenner til og som vi er mest vant med. Bil er sånn sett det vanligste. Biler er mer fleksible enn et tog. En bil kan kjøre på veldig forkjellige veier, og det er ingen sak å stoppe, snu, kjøre en annen rute enn det man hadde tenkt, og i hele tatt er blien sånn sett ganske praktisk. Et tog er også praktisk, men på en annen måte. Toget er mindre fleksibelt, det må gå på skinner, og det må følge bestemte rutetider. Til gjengjeld kan det kjøre svært fort og være virkelig effektivt når alle gjør det de skal. Om bilen derimot skulle prøve å gjøre togets jobb, eller omvendt, ville det ikke fungert. På samme måten er det forskjell på å ha autisme og å ha en nevrotypisk hjerne. Det ene er ikke bedre enn det andre, men det er to forskjellige måter å være på. ❤️

• Hjertelig Hjertelig x 6
  5. Veslejenta88 Forumet er livet Sensommerbarna 2019 Januarlykke 2016

Så små barn kan vise tegn på autisme uten at det er det. Ville snakket med helsestasjon og legen. Både min sønn og hans stekusine har tegn men ingen av dem har autisme. De er 4.5 år nå og følger alt utenom at hans stekusine er blind. Ville prøvd å få hjelp for å se hva det kan være. Kan være så enkelt som dårlig syn, dårlig hørsel, væske i mellomøret, sensitiv osv. Men følger ei som er voksen med autisme og er ikke verdens undergang. Jeg leste mye om det oga min sønn. Er mange kjente med autisme, feks Einstein. Barn utvikler seg forskjellig også. Min eldste var veldig kjapp og derfor altfor lett å tru at det var noe galt med nr 2 som fortsatt ligger foran men langt etter sin søster på samme alder.

• Liker Liker x 2
  6. Bibbi82 Andre møte med forumet Sommerfuglene

Vi har sjekket både syn og hørsel, og det er ingenting i veien med noen av de. Hun har god øyekontakt men avviker fra tid til annen og virker fjern i perioder så det er vanskelig å si, og veldig skummelt å ikke vite.

7. Veslejenta88 Forumet er livet Sensommerbarna 2019 Januarlykke 2016

Ja det er det. Vi har har ppt og spesialpedagog på sønnen vår og det eneste de kunne si var at han lå etter på to punkt, men de trudde ikke at det var noe galt med han.

8. Bibbi82 Andre møte med forumet Sommerfuglene

Hvilke punkter om jeg får spørre? ❤️

9. Veslejenta88 Forumet er livet Sensommerbarna 2019 Januarlykke 2016

Følelser og det sosiale. Men det har bedret seg mye i sommer.

10. Dipsy Forelsket i forumet Vi som prøver :) Himmelbarn

Har hun noen andre tegn? Initierer hun lek med andre? Viser hun tegn til 'fantasilek' / late som? Har hun mye stereotypier/ritualer?

Har du luftet bekymringene med helsestasjon eller lege? Sier de noe i bhg? De ser jo mange ulike barn med variasjoner både innenfor og utenfor normalperspektivet.

Heldigvis kan barn og voksne med autismespekter diagnose leve gode liv. Jeg forstår godt at det raser 1000 tanker i hodet når man begynner å mistenke at ikke alt er helt A4. Nå er det jo virkelig ikke sikkert at din datter har autisme, men jeg håper uansett at du kan få litt støtte fra fagpersoner ❤️

• Enig Enig x 1
  11. All song Forumet er livet Aprillykke 2016 Julibarna2014

Hvordan går det med dere? Har dere fått noen hjelp ?

Del denne siden