Hjelp til vurdering av kosthold en dag

Missy95

Elsker forumet
Julikulene 2020
Hei!

Kan noen være så snill å gi sitt innspill på hvorfor vekta går opp og ikke ned ved å vurdere kosthold og aktivitet på en typisk dag hos meg:

Frokost: 3 knekkebrød med pålegg eller 2 knekkebrød med pålegg + 2 dl smoothie

Lunsj: 2-3 knekkebrød med pålegg / 1 skål suppe / salat (består av isberg, ruccola, paprika, kylling/falafel/tacokjøtt/skinke, mais, fetaost med chili, søtpotetbiter, avocado)

Middag: 1 liten porsjon av det vi har

Drikke: varierer mellom te, brus og vann

Søvn: 3-4 timer den siste tiden, før det er ca 5-6 timer normalt

Akrivitet: går en del gjennomsnitt på 9000 skritt per dag nå. Skal starte å svømme og drive med annen trening, men det er vel egentlig ikke relevant her.

Humør og annet: Mye stressa om dagen. Humøret svinger mye da det skjer mye rundt meg, men prøver å holde meg positiv. Men mye sliten i både kropp og sjel.

Jobber med å kutte ut brusen, så hittil halvveis gjennom min første dag uten brus.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvorfor vekta ikke går ned?
 
Type pålegg og mengde? Hvor mye brus? Og hva er en typisk middag?

Det beste er å veie maten og logge det en spiser, for å få et rikitg bilde av kcal inn. :)
 
Type pålegg og mengde? Hvor mye brus? Og hva er en typisk middag?

Det beste er å veie maten og logge det en spiser, for å få et rikitg bilde av kcal inn. :)
Jeg også tenker at det kan være lurt å veie litt for å se om man finner noen skjulte kalorier et sted :) Høres jo absolutt ikke så galt ut det som blir beskrevet :)
 
Type pålegg og mengde? Hvor mye brus? Og hva er en typisk middag?

Det beste er å veie maten og logge det en spiser, for å få et rikitg bilde av kcal inn. :)
Blir nok ikke å veie maten eller telle kalorier igjen. Har prøvd det så mange ganger og blir helt utslitt av det. Og siden jeg er kontrollfreak går det litt over stokk og Stein.

Pålegg er en osteskive, en skive kokt skinke og søt paprika skiver.

Brus: cola zero er sted mellom 0.5-1 L. Hittil i dag 0!

Middagseksempler fra siste uka: 1 fullkorn tortilla med en sleiv fajitakylling og grønnsaker + salat. / 1 skål hjemmelagd tomatsuppe med makaroni / en potet + sleiv fiskegrateng + 1 gulrot / 1 stykke omelett med brød osv.
 
Spiser du kun hver dag 7 dager i uken inkl helg kun frokost, lunsj og middag. Aldri mellommåltid, snacks eller kveldsmat.
Hvor lenge har du spist dette og forsatt gått opp i vekt?

Drikker du kun sukkerfri brus, sukkerfri te og vann?

Hva er din høyde og vekt?
 
Spiser du kun hver dag 7 dager i uken inkl helg kun frokost, lunsj og middag. Aldri mellommåltid, snacks eller kveldsmat.
Hvor lenge har du spist dette og forsatt gått opp i vekt?

Drikker du kun sukkerfri brus, sukkerfri te og vann?

Hva er din høyde og vekt?
Ja, dette er alle 7 dagene. Hadde hyperemis i svangerskapet og sluttet å spise godteri og snacks osv da, og ikke spist siden. Spist sånn i 4-6 uker nå. Startet å gå opp igjen for snart to uker siden. Drikker ikke noe annet nei.
 
Ja, dette er alle 7 dagene. Hadde hyperemis i svangerskapet og sluttet å spise godteri og snacks osv da, og ikke spist siden. Spist sånn i 4-6 uker nå. Startet å gå opp igjen for snart to uker siden. Drikker ikke noe annet nei.
Har du noen andre symptomer/plager enn vektøkning?
 
Har du noen andre symptomer/plager enn vektøkning?
Nei, tror ikke det? Ekstremt trøtt, sliten, støl i hele kroppen og stressa, men det har nok med en situasjon vi er midt inni og å ha en baby på 7 uker og en gutt på snart 5-år.
 
Jeg ville kanskje startet hos legen, og fått sjekket stoffskiftet ditt.
 
Jeg ville kanskje startet hos legen, og fått sjekket stoffskiftet ditt.
Venter på svar av noen blodprøver etter 6 ukerskontrollen, så kanskje jeg får noe der. Nedgang på 0.2 i dag, ikke mye men det er jo nedgang
 
Med mindre du har noen skjulte kalorier som du ikke tenker over (smør, majones osv for eksempel) så høres sette veldig ut som stoffskiftet ditt.

Men vil også påpeke at med de mengdene du oppgir har du nok et kraftig underskudd på kalorier hvor kroppen regelrett bare har tilpasset seg et veldig lavt inntak av mat. Spiser du da mer enn du har pleid går du opp. Derav typisk jojo-slanking.
 
Nei, tror ikke det? Ekstremt trøtt, sliten, støl i hele kroppen og stressa, men det har nok med en situasjon vi er midt inni og å ha en baby på 7 uker og en gutt på snart 5-år.

Jeg tenkte også tanken på å sjekke stoffskifte. Trøtt, sliten og vektøkning er klassiske symptomer. Jeg har dette selv, så vet hva jeg snakker om.

Vet du med baby på 7 uker så ville jeg ikke fokusert så mye på lavt kalori inntak. Jeg ville spist mye mer frukt og grønnsaker. Fått inn rutine med kveldsmat. altså Frokost, lunsj, middag mellommåltid og kvelds. Unngå sukker og fastfood. men ellers spist rikelig med sunn mat jevnlig, ikke nødvendigvis så mye.

Jeg ville heller økt forbrenning, trillet tur, trene 2-3 ganger i uken feks.intervaller.

Hvis du ikke har lavt stoffskifte men er trøtt og sliten kan det tyde på for lavt inntak av kcal. Da går forbrenning ned og kroppen går i sparebluss.
 
Jeg tenkte også tanken på å sjekke stoffskifte. Trøtt, sliten og vektøkning er klassiske symptomer. Jeg har dette selv, så vet hva jeg snakker om.

Vet du med baby på 7 uker så ville jeg ikke fokusert så mye på lavt kalori inntak. Jeg ville spist mye mer frukt og grønnsaker. Fått inn rutine med kveldsmat. altså Frokost, lunsj, middag mellommåltid og kvelds. Unngå sukker og fastfood. men ellers spist rikelig med sunn mat jevnlig, ikke nødvendigvis så mye.

Jeg ville heller økt forbrenning, trillet tur, trene 2-3 ganger i uken feks.intervaller.

Hvis du ikke har lavt stoffskifte men er trøtt og sliten kan det tyde på for lavt inntak av kcal. Da går forbrenning ned og kroppen går i sparebluss.
Fikk svar på prøvene i stad hadde lave verdier på jern, folsyre og blodprosent så ble bedt om å komme inn igjen. Kan høre da om de sjekket for stoffskifte. Ellers kan jeg innføre kveldsmat og fortsette med trilleturer. Nå åpnet svømmehallen igjen til uka så planen er å prøve å svømme en gang i uka.
 
Fikk svar på prøvene i stad hadde lave verdier på jern, folsyre og blodprosent så ble bedt om å komme inn igjen. Kan høre da om de sjekket for stoffskifte. Ellers kan jeg innføre kveldsmat og fortsette med trilleturer. Nå åpnet svømmehallen igjen til uka så planen er å prøve å svømme en gang i uka.

Men der har du svaret på hvorfor du har vært sliten. Lave verdier av jern og folsyre gir slike symptomer.
 
Back
Topp