Strikkerer

Hm, du kan vel dampe selv om det er rillestrikk? Det har jeg alltid gjort iallefall...;) Har ikke strikket med Lima, dessverre.
Åja, jeg har hørt at man ikke skal dampe annet enn glattstrikk  :confused: :p det ser like bra ut etter å ha blitt dampet?
 
Fantastisk, litt av en produksjon! :Heartred Gravidhjerne er vi flere om å ha nå om dagen. ;) Veldig gøy å se bildene av det du har laget! Likte veldig godt den lua du har laget flere av.
Tusen takk :happy:
Lillebjørnlue fra knitting for olive heter den luen. Utrolig kjappstrikket. Strikker en om dagen og da strikker jeg ikke hele tiden. Det går utrolig lite garn når på den luen så er fin til rester.
 
Åja, jeg har hørt at man ikke skal dampe annet enn glattstrikk  :confused: :p det ser like bra ut etter å ha blitt dampet?
Jeg har strikket gensere med Lima, men i glatt strikk. De har jeg dampet. Har faktisk aldri tenkt på det med struktur og at det ikke kan dampes... Men jeg damper vrangbord og den holder seg like fin.

Du sier du har problemer med maskinvask, men ta å håndvask strikketøyet og legg det helt flatt når det skal tørke, oppå en håndduk. Da har du full kontroll på vaskingen og det tørker i den formen det skal være.
 
Åja, jeg har hørt at man ikke skal dampe annet enn glattstrikk  :confused: :p det ser like bra ut etter å ha blitt dampet?
Jeg tror ikke det skal være et problem, nei.:cat: Har som sagt alltid gjort det selv. Du kan jo evt dampe vrangsiden istedet, men da blir det kanskje ikke like pent.
 
Jeg har strikket gensere med Lima, men i glatt strikk. De har jeg dampet. Har faktisk aldri tenkt på det med struktur og at det ikke kan dampes... Men jeg damper vrangbord og den holder seg like fin.

Du sier du har problemer med maskinvask, men ta å håndvask strikketøyet og legg det helt flatt når det skal tørke, oppå en håndduk. Da har du full kontroll på vaskingen og det tørker i den formen det skal være.
Har du vasket lima i maskin før? Evt hvordan? Program, sentrifugering osv. Kjipt med babytøy som ikke kan gå i maskin! Tenkte ikke på det før jeg hadde strikket ferdig en hel dress:hilarious:
 
Har du vasket lima i maskin før? Evt hvordan? Program, sentrifugering osv. Kjipt med babytøy som ikke kan gå i maskin! Tenkte ikke på det før jeg hadde strikket ferdig en hel dress:hilarious:
Vasket Lima i maskin ja. På ullprogram 30 grader. Og la det til tørk flatt. Like fin etter vask som før vask.
Vasker alt jeg har strikket på ullprogram og tørker flatt. Har ullprogram på tørketrommelen også, det varer i fem minutter og er for å få ut mest mulig fuktighet før man tørker det ferdig «for hånd». Når jeg bruker det programmet opplever jeg at det blir litt mykere.
 
Har du vasket lima i maskin før? Evt hvordan? Program, sentrifugering osv. Kjipt med babytøy som ikke kan gå i maskin! Tenkte ikke på det før jeg hadde strikket ferdig en hel dress:hilarious:
Om du er veldig engstelig for å putte dressen i maskinen er tipset å først vaske prøvelappen. Og har du ikke strikket en sånn er det kanskje tida verdt å gjøre det, om du frykter at plagget kan krympe i maskin hvis ikke. Vaskemaskiner og ullprogram kan jo også oppføre seg ulikt. Sa du hva det stod på bandrolen/garnlappen? Det skal jo stemme, og du skal vel få nytt garn av produsenten om du fulgte vaskeanvisningen og det likevel krympet, tror jeg. Lykke til! :)
 
Om du er veldig engstelig for å putte dressen i maskinen er tipset å først vaske prøvelappen. Og har du ikke strikket en sånn er det kanskje tida verdt å gjøre det, om du frykter at plagget kan krympe i maskin hvis ikke. Vaskemaskiner og ullprogram kan jo også oppføre seg ulikt. Sa du hva det stod på bandrolen/garnlappen? Det skal jo stemme, og du skal vel få nytt garn av produsenten om du fulgte vaskeanvisningen og det likevel krympet, tror jeg. Lykke til! :)

Det var lurt! Takk for tips! Det her er lappen, så skal i teorien tåle ull/håndvaskprogram i maskinen. IMG_20200804_120031.jpg
 
Back
Topp