Bilstoler

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Hei! Jeg er antageligvis langt over snittet opptatt av bilstoler og bakovervendt sikring, samt riktig sikring av barn i bil generelt til å ikke ha barn selv:hilarious: Har ikke klart å holde munn når jeg har sett venner sikre barna sine feil mens jeg er tilstede feks:bag: Og jeg har en stor drøm om at jeg får barn som kan sitte bakovervendt til de blir minst 6 år liksom:joyful:

Så derfor tenker jeg det absolutt ikke er for tidlig å begynne å se på bilstoler. Håper dere kan dele tips og erfaringer her også:)
 
Kikket litt på bilstoler nå, og kom over denne! En OPPBLÅSBAR bakovervendt bilstol som skal være like sikker som vanlige? Og den kan brukes på fly. Vet ikke om dette er førstevalget til bilstol i vår bil, men skulle tro det er genialt i besteforeldres bil, så de bare kan pakke den bort når de ikke bruker den? Eller om man er på reise:happy:

https://www.mimmis.no/nachfolger-hy5-tt-black-stars
 

Vedlegg

  • 56321DC5-3F9E-4AFD-9047-BFB4F46E3FEC.png
    56321DC5-3F9E-4AFD-9047-BFB4F46E3FEC.png
    54,2 KB · Visninger: 26
Vi har brukt Britax max-way til reise, besteforeldre, ekstra hjemme osv. Har 2stk. Den er genial, grei å ha med, lett å feste. Guttungen sitter i den nå og har god plass. snart 4, lang gutt (ca 16 kg).

Nå skal den være lovlig på fly, men det blir stadig diskusjoner. Den må visst stå fortover hos SAS, da blr man bruke en «belteforkorter», for beltespenna kommer akkuerat i klipsen. Ellers lite å utsette på den stolen, anbefales!

Har pgså Maxicosi twoway pearl på isofix-base som vi brukte som hovedstol da han vokste ut av babystolen. Syns den er bedre til de minste siden den lett kan vippes når de sover. Går fortsatt fint den, men nå har vi hart han i maxway. i midten ei stund. Setet til pearl virker mindre robust en maxway, vi har klart å brekke isoporen i det. Sånn sett syns jeg den andre er bedre, tåler håndtering bedre.
 
Kikket litt på bilstoler nå, og kom over denne! En OPPBLÅSBAR bakovervendt bilstol som skal være like sikker som vanlige? Og den kan brukes på fly. Vet ikke om dette er førstevalget til bilstol i vår bil, men skulle tro det er genialt i besteforeldres bil, så de bare kan pakke den bort når de ikke bruker den? Eller om man er på reise:happy:

https://www.mimmis.no/nachfolger-hy5-tt-black-stars

Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/
 
Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/
Det samme gjelder maxway. Den kan brukes like lenge. Klippan century også.
 
Vi har brukt Britax max-way til reise, besteforeldre, ekstra hjemme osv. Har 2stk. Den er genial, grei å ha med, lett å feste. Guttungen sitter i den nå og har god plass. snart 4, lang gutt (ca 16 kg).

Nå skal den være lovlig på fly, men det blir stadig diskusjoner. Den må visst stå fortover hos SAS, da blr man bruke en «belteforkorter», for beltespenna kommer akkuerat i klipsen. Ellers lite å utsette på den stolen, anbefales!

Har pgså Maxicosi twoway pearl på isofix-base som vi brukte som hovedstol da han vokste ut av babystolen. Syns den er bedre til de minste siden den lett kan vippes når de sover. Går fortsatt fint den, men nå har vi hart han i maxway. i midten ei stund. Setet til pearl virker mindre robust en maxway, vi har klart å brekke isoporen i det. Sånn sett syns jeg den andre er bedre, tåler håndtering bedre.
Jeg er ikke så fan av vipping etter 1 år. Helling er ganske viktig for sikkerheten. Selvom det selvfølgelig er praktisk
 
Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/
Isofix mener jeg går bare til 18 kg, mye av grunnen til at vi også gar maxway som går til 25 kg bakover beltemontert.
 
Isofix mener jeg går bare til 18 kg, mye av grunnen til at vi også gar maxway som går til 25 kg bakover beltemontert.
Pluss at de beltemonterte tar myyye mindre plass enn isofix-stoler ❤️
 
Isofix mener jeg går bare til 18 kg, mye av grunnen til at vi også gar maxway som går til 25 kg bakover beltemontert.
Riktig det. Barnet kan stort sett veie max 18 kilo, fordi stolen ofte veier 5-6 kilo og isofix festet tåler nax 25 kilo totalt :happy:
 
Bilstolnerd her også. En stor fireåring og en ettåring - vi eier intetvmindre enn 2 babystoler (maxicosi pebble), cybex sirona, besafe izi plus, britax maxway plus, britax twoway og to concord stoler med isofix til 24kg som jeg aldri husker navnet på. :joyful:
Til baby vil jeg absolutt anbefale maxicosi pebble - en av di babystolene som passer føest biler (det er faktisk ikke så enkelt å finne bilstoler som får riktig helbing i alle biler), med nyfødtinnlegget får du god støtte til di aller minste og uten er den god og romslig.
 
Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/

Takk for tips, har lest mye bra om Axkid Minikid også:happy:

Men det setet jeg linket til er faktisk oppblåsbart, sjekk videoen! Utrolig at det skal være sikkert, men teknologien går vel fremover:wacky:
 
Jeg er ikke så fan av vipping etter 1 år. Helling er ganske viktig for sikkerheten. Selvom det selvfølgelig er praktisk
Nå bytta vår lenge før ett år, så da var det greit. Sto stort sett på det flateste i starten. I vår bil ble den ikke særlig flat forøvrig.. Enig i at det er viktig med vinkelen på seteryggen
 
Her har vi britax two way som ekstra sete. Lett å flytte, montere og kan brukes begge veier. Hatt det med på reise og det går relativt kjapt å montere i taxi osv. Kan bæres på ryggen som en sekk med egne seler.
 
Nå bytta vår lenge før ett år, så da var det greit. Sto stort sett på det flateste i starten. I vår bil ble den ikke særlig flat forøvrig.. Enig i at det er viktig med vinkelen på seteryggen
Skjønner. Da misforstod jeg. Flere av de stol nummer 2 som kan vippes. Isofix-stoler. Det er jo ikke optimal helling for en toddler.
 
Takk for tips, har lest mye bra om Axkid Minikid også:happy:

Men det setet jeg linket til er faktisk oppblåsbart, sjekk videoen! Utrolig at det skal være sikkert, men teknologien går vel fremover:wacky:
Jøss, beklager! :facepalm: jeg leste bare, så ikke videoen o_O
Lurer på om det blir godkjent i de tøffeste testene.
 
Blir en ny maxi cosi tenker jeg pepple pluss eller hva den henter. Hadde maxi cosi til de to andre og var veldig fornøyd. Lett og bære, god plass til barnet fra liten til ca 1 år og festes på de fleste vogner med adapter.
 
Vi hadde Maxi Cosi Pebble Plus til førstemann og kommer til å bruke det til nr 2 også. Da flytter vi guttungen ut av 2-Way Pearl-stolen over i ny stol (mest sannsynlig Klippan Century) for å frigjøre basen til babystolen. Vi har også en Britax Two Way som vi bruker på fly når vi reiser til foreldrene mine. Vi er strålende fornøyd med alle bilstolene våre :D
 
Er det EN ting jeg skulle ønske jeg visste om bilstoler, så er det at isofix stol nummer to, altså ikke babystolen, bare varer til 18kg og ikke gir så mye benplass. Så om man vil ha barnet bakover lenge, og ikke har et veldig lite barn for alderen, er det bortkasta penger. Synes jeg da, sånn i retrospektiv.

Ja, det er mer styr å Beltemontere en bakovervendt stol, men så varer den hvertfall til 25 kg.

Til dere som venter første, eller må ha ny stol likevel, ville jeg sjekka ut Axxikid One. Det er den eneste stolen MED isofix som kan brukes til over 20kg og fra fødsel.

Men vi hadde maxi cosi pebble plus babystil sist, så blir vel å bruke den til nye babyen.
 
Back
Topp