Bilstoler

Er det EN ting jeg skulle ønske jeg visste om bilstoler, så er det at isofix stol nummer to, altså ikke babystolen, bare varer til 18kg og ikke gir så mye benplass. Så om man vil ha barnet bakover lenge, og ikke har et veldig lite barn for alderen, er det bortkasta penger. Synes jeg da, sånn i retrospektiv.

Ja, det er mer styr å Beltemontere en bakovervendt stol, men så varer den hvertfall til 25 kg.

Til dere som venter første, eller må ha ny stol likevel, ville jeg sjekka ut Axxikid One. Det er den eneste stolen MED isofix som kan brukes til over 20kg og fra fødsel.

Men vi hadde maxi cosi pebble plus babystil sist, så blir vel å bruke den til nye babyen.
Når man har montert en beltemontert stol noen ganger tar det ikke noe særlig mer enn tre-fire minutter :smug:

Når man har montert en beltemontert stol noen ganger tar det ikke noe særlig mer enn tre-fire minutter :smug:

Det er helt sant, men det virker helt uoverkommelig i starten og jeg kjenner noen som har snudd forover fordi det var styrete med Beltemontert bakover liksom :O
Så et godt poeng at man faktisk får dreisen på det etter noen ganger.

Det er helt sant, men det virker helt uoverkommelig i starten og jeg kjenner noen som har snudd forover fordi det var styrete med Beltemontert bakover liksom :O
Så et godt poeng at man faktisk får dreisen på det etter noen ganger.
Husker jeg ble støl første gang, haha!

Ja det var den andre stolen som vippet på basen, ikke den første (tror jeg, husker ikke med babystolen :hilarious:). Syns det er kjekt for de som må bytte relativt tidlig (store unger), så får man håpe folk bruker det med fornuft. samme med at den kan snus fremover lovlig, og det brukes i mange land fra de bytter.

Skjønner. Da misforstod jeg. Flere av de stol nummer 2 som kan vippes. Isofix-stoler. Det er jo ikke optimal helling for en toddler.

Husker jeg ble støl første gang, haha!

Jeg har i ærlighetens navn enn så lenge bare observert mannen fikse det :hilarious: men jeg må vel se å lære meg det snart. Vi byttet til Beltemontert i sommer, så har ikke brukt det før nå. Gutten sitter så mye bedre i beltemontert med bedre benplass.
Om det kommer et barn til må vi ha en større bil så det er plass til å ha et sete bak samboeren med lange bein, så håper setene skal passe i en annen bil også. Men det får vi ta som det kommer :p

Men hvor ofte må man drive å ta ut dette barnesetet da? Altså babysetene tar man jo gjerne ut hele tiden, men de til småbarn kan vel bare stå i bilen når man først har montert den..? Så da vil det jo ha veldig lite å si at det er beltemontert tenker jeg...

Men hvor ofte må man drive å ta ut dette barnesetet da? Altså babysetene tar man jo gjerne ut hele tiden, men de til småbarn kan vel bare stå i bilen når man først har montert den..? Så da vil det jo ha veldig lite å si at det er beltemontert tenker jeg...

For oss blir det sånn.. Hvis vi skal på ikea og handle noe stort så må setet ut. Ikke at vi gjør et veldig ofte, men så fort noe stort skal fraktes i bilen, må setet ut :) har ikke stasjonsvogn, det har jo litt å si også.

Ikke ofte. I ferien har jeg flytta det litt mellom vår og mine foreldre sin bil pga vi har lånt den litt. Til daglig tar jeg den aldri ut.

Vi har Britax babysafe i-size.

Den er og veldig grei å ha med på reise da den kan festes med vanlig belte uten base. Funket fint da jeg besøkte familie og skulle kjøre korte distanser.

Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/

trur dei kan sitte lengre i klippan century enn i axkid minikid

Foldbart, ikke oppblåsbart. Virket veldig genialt dersom du reiser mye (buss, tog, fly)
Tror jeg ikke ville gått for slikt i en bil, da det i mitt hodet er tryggere med noe som består av faste deler xsmile3

Jeg skal ha en baby bilstol, så bakovervendt og fremovervendt når det blir nødvendig.
Baby stol vet jeg ikke hva jeg skal ha, men bakovervendt så skal jeg ha axkid minikid! Denne kan brukes til 125cm ELLER 25 kilo. Eneste minuset er att det må festes med bilbelte og det er ikke tvist funksjon. Axkid er det merket som er best kjent for å lage bakovervendt stoler som barnet kan sitte lenge i.

Forøvrig så er isofix festet designet slik at det kun tåler en belastning på 25 kilo, dvs vekten av stol + barnet.

Om dere er interessert i tester av bilstoler så anbefaler jeg å lese denne her først :
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/

Vi har brukt besafe sete lenge til vår, og byttet til ax minikid når han vokste ut av det andre! Han sitter fortsatt bakovervendt (føler jeg er den teiteste og strengeste moren, siden ingen andre gjør det), han blir snart 5 år og er 115 cm.. han sitter godt insektet fortatt! Men må nok snu han ganske snart fordi han får fort vondt steder når vi kjører lengre turer:)

Vi har Besafe Izi twist i-size til hun på 16 mndr. Når nestemann skal over i stol nr to så vil han/ hun få den, og eldstejenta få en klippan eller max way plus :)

Han er Besafe Izi go x1 som babystol. Fornøyd med den :smug:

trur dei kan sitte lengre i klippan century enn i axkid minikid
Mye mulig, jeg har ikke hørt om klippan i det hele tatt, men nå er det jo 2-3 år siden jeg kjøpte stol. Da gikk jeg for recaro "ett eller annet" fordi det kunne snues. Syntes det var veldig praktisk, men jeg måtte skaffe nytt sete np før sommeren, pga gutten fikk så dårlig plass og klaget på smerter når vi kjørte mer enn 10 minutter. Så nå sitter han fremover vendt dessverre. (han er 103cm og 18 kilo - 3,5 år)

Neste mann får beltemontert bakovervendt stol, så h*n kan sitte bakover vendt lengre.

Husker jeg ble helt matt som førstegangs over alle mulighetene som var, men nå har jeg litt mer kontroll over jungelen av produkter og vet hva jeg foretrekker og hva jeg vil ofre av "komfort" for oss voksne i forhold til hva som er best for ungen.

Vil bare legge inn et lite tips om at man før kjøp av bilstol bør vurdere om man ønsker å kunne klikke den på understell på vogna, og sjekke hva som evt er kompatibelt også. Det er ikke viktig for alle, men vi endte opp med en vogn og bilstol som ikke kunne brukes sammen sist, og jeg syns det ville gjort livet mye lettere om bilstolen kunne klikkes på et understell. Den lille sovnet ofte i bilstolen, og vi brukte derfor mye tid og krefter på å bære bilstolen rundt :meh:

Vil bare legge inn et lite tips om at man før kjøp av bilstol bør vurdere om man ønsker å kunne klikke den på understell på vogna, og sjekke hva som evt er kompatibelt også. Det er ikke viktig for alle, men vi endte opp med en vogn og bilstol som ikke kunne brukes sammen sist, og jeg syns det ville gjort livet mye lettere om bilstolen kunne klikkes på et understell. Den lille sovnet ofte i bilstolen, og vi brukte derfor mye tid og krefter på å bære bilstolen rundt :meh:
Har forstått det slik at små barn helst ikke skal være mer enn 30 minutter - 1 time i bilstol av gangen.

Det var viktig for oss, så vi gikk for britax som passet rett på uten adapter. Mye brukt vvis han f.eks sovna på veg til handling. Satt jo ikke der i timesvis på senter, selv om han trivdes bra i bilstolen i starten. Men mye brukt den muligheten!

Det var viktig for oss, så vi gikk for britax som passet rett på uten adapter. Mye brukt vvis han f.eks sovna på veg til handling. Satt jo ikke der i timesvis på senter, selv om han trivdes bra i bilstolen i starten. Men mye brukt den muligheten!

Hvilken vogn hadde dere? Tror vår må ha adapter okke som :happy:

Back
Topp