Bilstoler

Min personlige mening om det er at basen er mer holdbar enn stolen, men jeg har ikke undersøkt hvilke anbefalinger som gjelder i det siste.
Basene blir utsatt for mindre påvirkning, så det skal være trygt å kjøpe brukt.
 
Vår gutt sitter fremovervendt nå. Han er 3,5 og den enkle grunnen er at han er for lang til den bakovervendte og vi hadde ikke råd til å kjøpe en ny bakovervendt bare for å bruke den i 6 måneder.
Han kunne nok fint sitti bakovervendt i 2 år til. Maxway fås ofte til rundt 2500, det er vel omtrent det samme som du ga for beltestolen?
 
Vi har brukt besafe sete lenge til vår, og byttet til ax minikid når han vokste ut av det andre! Han sitter fortsatt bakovervendt (føler jeg er den teiteste og strengeste moren, siden ingen andre gjør det), han blir snart 5 år og er 115 cm.. han sitter godt insektet fortatt! Men må nok snu han ganske snart fordi han får fort vondt steder når vi kjører lengre turer:)
Vår på over 5 sitter fortsatt bakover. Mulig han må snus i den bilen vi bruker til småkjøring for å få plass til 3 seter nå, men kommer til å sitte bakover så lenge det går i den vi kjører lengre med.
 
Takk for innspill. Det kan høres ut som base er greit å ha.
Vi syntes ihvertfall det. Hadde uten base i mormors vil. Fikk november baby og jeg var så overopphetet etter fødsel. Jeg ble så varm og svett av å stå der og knote. Ikke nødvendigvis hjemme i garasjen, men på en trang parkeringsplass hvor jeg nesten ikke rakk inn. Hehe. Var ikke så ofte vi brukte den bilen, men bytta etterhvert bil med mannen om vi hadde mulighet til det når han ikke var med :p
 
Får sjekke det ut med bilstol gruppa på fb eller noe sånt. Men vil ikke få kjeft for å tenke på å kjøpe brukt.. Bare tenker det er mye penger med nesten 6000 kr for første bilstol inkl base som blir brukt 1 år ca. Vet jo heller ikke om jeg får solgt det etterpå, eller om det er innafor i det hele tatt. Tenker å kjøpe selve bilstolen ny, og even base brukt om det er mulig.
1 stol er gjerne rimeligere. Mellom 2 og 4000 avhengig av merke. Axkid er jo ganske rimelig her har jeg sett, maxi cosi også. Og putter man litt mer i går man en base som han brukes til nr 2 også :)
 
Han kunne nok fint sitti bakovervendt i 2 år til. Maxway fås ofte til rundt 2500, det er vel omtrent det samme som du ga for beltestolen?
Sjekket pris i går og det lå på 3500 ca.
Vi gav 1000 for en fremovervendt som kan brukes til han er ferdig med stol;)
 
1 stol er gjerne rimeligere. Mellom 2 og 4000 avhengig av merke. Axkid er jo ganske rimelig her har jeg sett, maxi cosi også. Og putter man litt mer i går man en base som han brukes til nr 2 også :)
Ja, jeg så kjapt på maxi cose pebble plus og det er ca 2700 kr for stolen + base. Vi kommer ikke til å trenge basen til stol nummer to, da vi har maxway. Derfor syns jeg det blir dyrt med ny base, den kosher like mye som selve stolen.
 
https://www.mimmis.no/britax-max-way-cosmos-black

Du kan ikke bruke samme beltestol fra barnet er 3 til 10-11, så du må uansett ha 1-2 fremovervendte beltestoler til. :)
Britax maxway cosmos scorer forøvrig veldig dårlig på adac testen (4,0 totalt) så hadde vært veldig nøye med å sjekke det ut på testene som de har i sin database. (Axekid og Klippan har ikke testet sine stoler hos adac/icrt)
 
Det vi har kan brukes til barnet er 12 ;)
Den vil nok ikke passe et barn på 3 og et barn på 12. En fremovervendt stol må passe barnet, blant annet for å sikre god belteføring. (Som jo er primæroppgaven til en fremovervendt stol, den gir lite beskyttelse. )

Jeg forsøker forøvrig ikke å overbevise deg, du forsvarer naturlig nok det valget du har tatt, men å informere slik at andre kan se at det mest sannsynlig finnes bedre valg for de. Riktig og trygg bilsikring er utrolig viktig.
 
Britax maxway cosmos scorer forøvrig veldig dårlig på adac testen (4,0 totalt) så hadde vært veldig nøye med å sjekke det ut på testene som de har i sin database. (Axekid og Klippan har ikke testet sine stoler hos adac/icrt)

Forbrukerrådet har en veldig ryddig oversikt på sine sider. Britax max-way (cosmos black er beskrivelse av fargen) er plus-testa, det er den tøffeste testen som fokuserer på sikkerhet. Dersom du ser på detaljene fra adac-testen (der 5,0 er maks) ser du at den scorer dårlig på risiko for feilbruk. Det er gjennomgående for beltemonterte stoler, og årsaken til at isofix jevnt over får bedre score. Forbrukerrådet sin liste er de beste ,og dermed anbefalte, bilstolene.

Et bakovervendt sete skal være veldig dårlig før det er mindre trygt enn et fremovervendt sete. Følg lista til forbrukerrådet og monter rett så er det 5 ganger tryggere enn fremovervendt.
 
Last edited:
Den vil nok ikke passe et barn på 3 og et barn på 12. En fremovervendt stol må passe barnet, blant annet for å sikre god belteføring. (Som jo er primæroppgaven til en fremovervendt stol, den gir lite beskyttelse. )

Jeg forsøker forøvrig ikke å overbevise deg, du forsvarer naturlig nok det valget du har tatt, men å informere slik at andre kan se at det mest sannsynlig finnes bedre valg for de. Riktig og trygg bilsikring er utrolig viktig.

Du kan justere rygg på de fremover vendte stolene ( i hvert fall de vi har i huset) så tror og håper at de er brukendes til 10-12 år (135-150cm) slik som det er beskrevet.

Men forøvrig så vil jeg gå for ett bakovervendt sete som barnet kan sitte i til det er 125 cm når jeg kjøper det til mageboeren, men da har vi hatt mulighet til å planlegge kjøpet og har penger oppspart. Ikke sånn som nå at misteren skjøt i været på usannsynlig kort tid og setet var for lite 6-8 måneder før det skulle.

Så sånn alt i alt så er vi i grunn enige.

Jeg hadde bare ikke kunnskapen om at det finnes bakovervendt stol som er så stor når jeg kjøpte stol til første man og de er så sykt dyre at vi ikke kunne ta oss råd til bakovervendt sete nr 2.
 
Fant en beltemontert Britax base og babystol på Finn.no rett i nærheten, kjøpt nytt i januar i år. Skal knapt være brukt, og nesten ikke tatt ut av bilen, da den sto i besteforeldres bil. Ser på det på mandag og kjøper det nok:) 1000kr for sete med base!

Er ganske sikker på at jeg skal ha Britax Smiile 3 vogn, da passet det ekstra bra med sete i samme merke som bare er å klikke på uten adaptere:D
 
Noen bilstol anbefalinger til en som er alene? Det må være lett å feste og bære alene. Altså helst ikke så stor og tung. Men først og fremst sikker <3
 
Back
Topp