NIPT

Snooze

Gift med forumet
Vårspirene 2021
Skuddårsspirene 2024
Vanskelige tanker rundt det der... Men er det noen som vet hvordan man går frem?
 
Hei!
Jeg holder på å lese meg opp om NIPT nå. Vi tenker vi skal ta den testen, siden dette blir vårt fjerde barn, og det var strengt tatt ikke planlagt (etter at sjokket legger seg så blir det nok kos). Men derfor ønsker vi å utelukke at det kan være noe galt med barnet. Jeg er"bare 31" år, så foreløpig så må vi bestille et testkit fra Sverige (nå som grensen er åpnet igjen, og fordi det er nærme der vi bor). Så må jeg få noen her til å ta blodprøven, da kan jeg bare sende den tilbake til laben i Sverige men tviler på at jeg får feks fastlegekontoret til å gjøre det, siden siden det ikke er lovlig enda for alle å ta den
så må vi fra til Sverige for å ta en blodprøve.
Så får vi et resultat om 7-10 dager.

Men om man er over en viss alder så skal man vel kunne får tilbud om den testen her i Norge?
 
Hei!
Jeg holder på å lese meg opp om NIPT nå. Vi tenker vi skal ta den testen, siden dette blir vårt fjerde barn, og det var strengt tatt ikke planlagt (etter at sjokket legger seg så blir det nok kos). Men derfor ønsker vi å utelukke at det kan være noe galt med barnet. Jeg er"bare 31" år, så foreløpig så må vi bestille et testkit fra Sverige (nå som grensen er åpnet igjen, og fordi det er nærme der vi bor). Så må jeg få noen her til å ta blodprøven, da kan jeg bare sende den tilbake til laben i Sverige men tviler på at jeg får feks fastlegekontoret til å gjøre det, siden siden det ikke er lovlig enda for alle å ta den
så må vi fra til Sverige for å ta en blodprøve.
Så får vi et resultat om 7-10 dager.

Men om man er over en viss alder så skal man vel kunne får tilbud om den testen her i Norge?

Takk! Jeg er heller ikke over aldersgrensen. Får finne ut om jeg har noen i omgangskretsen som kan ta blodprøven for meg, da...
 
Takk! Jeg er heller ikke over aldersgrensen. Får finne ut om jeg har noen i omgangskretsen som kan ta blodprøven for meg, da...
Ja, skylle ønske jeg kjente noen her som kunne gjøre det. Men jeg tenker forstått å spørre fastlegen når jeg uansett skal dit om to uker. Om det blir slikt at de stenger grensene til Sverige igjen også, så sliter vi litt om vi skal ta den. Har ikke mulighet til å dra så langt som til Danmark nå heller.. :nailbiting:
 
Ja, skylle ønske jeg kjente noen her som kunne gjøre det. Men jeg tenker forstått å spørre fastlegen når jeg uansett skal dit om to uker. Om det blir slikt at de stenger grensene til Sverige igjen også, så sliter vi litt om vi skal ta den. Har ikke mulighet til å dra så langt som til Danmark nå heller.. :nailbiting:

Jeg har noen helsepersonell i ytre omgangskrets så tenker jeg kan spørre dem. Bor ikke så langt fra verken Danmark eller Sverige, men helt enig i at det er litt usikkert å planlegge reise nå...
 
Hvor mye koster dette? Tenker også på det da det blir vårt 4. barn sammen og det er mye her hjemme fra før av :)
 
Hvor mye koster dette? Tenker også på det da det blir vårt 4. barn sammen og det er mye her hjemme fra før av :)

Prisene jeg fant da jeg sjekket kit fra utlandet var 6500-8000 kr, men jeg skal ikke skryte på meg å ha noen god oversikt...
 
Jeg er 35 og har lyst å ta nipt denne gangen. Orker ikke å gå langt ut i svangerskapet før jeg evt får vite om noe skulle være galt. Men dom dere andre skriver så vet jeg ikke helt hvordan jeg går frem siden det ikke er kommet på plass i Norge. Skal høre med fastlegen til uken tenkte jeg...
 
Jeg er 35 og har lyst å ta nipt denne gangen. Orker ikke å gå langt ut i svangerskapet før jeg evt får vite om noe skulle være galt. Men dom dere andre skriver så vet jeg ikke helt hvordan jeg går frem siden det ikke er kommet på plass i Norge. Skal høre med fastlegen til uken tenkte jeg...
Jeg lurer på om du får gjort det i Norge siden du er 35 år faktisk? Tror aldersgrensen var 35, eller om man ellers har rett til å ta den.
 
Jeg lurer på om du får gjort det i Norge siden du er 35 år faktisk? Tror aldersgrensen var 35, eller om man ellers har rett til å ta den.
Hei,

Ja det stemmer, men slik jeg har forstått det iverksettes det ikke i Norge før i november. Da er det for seint for meg. Litt frustrerende og håper fastlegen kan oppklare litt for meg :confused:
 
Hei,

Ja det stemmer, men slik jeg har forstått det iverksettes det ikke i Norge før i november. Da er det for seint for meg. Litt frustrerende og håper fastlegen kan oppklare litt for meg :confused:

Ja får håpe. Det blir veldig tungvint å gå via Danmark eller Sverige for en blodprøve.. :/
 
Jeg er bare 34 og har ingen barn fra før, men det er likevel mye på hjemmebane, og med funksjonshemmet barn i nær familie er det en situasjon jeg har sett på nært hold og håper jeg slipper å havne i. Synes likevel det er noen fryktelig vanskelige valg involvert, orker ikke helt å tenke på hvordan det må føles å få beskjed om økt sannsynlighet/risiko...
 
Jeg får tilbud fra mitt sykehus om å velge mellom kub og nipt. Dersom jeg velger nipt får jeg ikke det før ordinær ultralyd. Og jeg forstår at kun tas enda tidliger. Jeg aner ikke hva jeg skal velge. Noen som har noen lure tanler å dele med meg?
 
Jeg får tilbud fra mitt sykehus om å velge mellom kub og nipt. Dersom jeg velger nipt får jeg ikke det før ordinær ultralyd. Og jeg forstår at kun tas enda tidliger. Jeg aner ikke hva jeg skal velge. Noen som har noen lure tanler å dele med meg?

NIPT kan tas fra uke 9+0 (Panoramatesten) eller 10+0 (Harmony) Så vidt jeg har fortått gir NIPT mer eksakte svar enn KUB.
 
Jeg har en venninne som tok NIPT på Barnmorskehuset i Gøteborg. Hun bor i Oslo, så kunne bare ta tog fram og tilbake på samme dag. Det lå visst like ved togstasjonen. Hun synes det var veldig smooth og praktisk. Dette var før korona, men hvis grensen er åpen så bør det være mulig å ta en dagstur, kanskje?
 
Last edited:
Vi reiser til Sverige på fredag for å ta NIPT testen, men vi har familie der så vi skal overnatte hos hele helgen. Så det blir to fluer i en smekk.
Fått time og er veldig spent. Får vite kjønnet også:happy:
 
Eg har bestilt KIT frå NIPT-Skandinavia. Snakka med en hyggelig lege i går, fekk melding om sendt kit i dag. Skal takast første måndag etter 11+0 og sendast. Her ville ikkje legekontoret ta blodprøven, men har ei venninne som er lege som fikser.
 
Vi skal ta nipt. Bor nærme grensa så kjører ned til Gøteborg når vi er 11+4. Stopper ikke på veien og går kun inn på klinikken pga covid.
Der tar de ultralyd og blodbprøve, så får man svar etter 7-10 dager:)
 
Back
Topp