Seteleie fødsel

Utrolig flott historie, du aner ikke hvor godt det var å høre dette! Tusen takk, nå ga du meg en sinnsyk god ro! Kan jeg spør hvor stor bebisen var og hvorfor du ikke tok epidural? :happy:
Så godt at det kan hjelpe på å lese slike historier. Babyen var 2545g og 45 cm. Men som fødselslegen sa, så har ikke vekta(så lenge den er innenfor anbefalingene) så stor betydning, så lenge bekkenet er stort nok. De andre to barna mine, som har kommet i hodeleie, har vært mindre enn nr 3. Selv om det var den største av de som kom i seteleie, så synes jeg ikke pressingen var noe værre med han enn de andre. Jeg valgte bort epidural fordi jeg ikke er noe glad i nåler, så ville helst unngå det. Har ikke hatt det med de andre heller. Da jeg fikk beskjed om at det var valgfritt, så tenkte jeg først at jeg skulle prøve uten, og se ann underveis. Ting gikk så fort, og jeg klarte meg bra med lystgass, så da var det ikke noe behov. Hør med jordmor hvordan det er ved sykehuset du skal føde. Eller snakk med fødselslegen så fort du kommer inn, om hvordan det gjøres med epidural der. Skjønner veldig godt du vil unngå det.
 
Søsteren min fødte i seteleie og det gikk helt strålende (barn nr 2). Hun valgte epidural etterhvert da det tok litt tid og hun følte hun trengte det. Selv om det var prosedyre å klippe der hun fødte, ba hun om at de ikke gjorde det. Og var veldig glad for det etterpå da de kun måtte sy to sting. De stod klare til å utføre hastekeisersnitt da det tok litt tid å få babyen ned i bekkenet, men så kom en fot og snart resten ut. Hun var strålende fornøyd med fødselen og leste seg opp på spinning babies på nett for tips og stod mye på alle fire og på kne. De forsøkte ikke vending på henne før fødsel da de mente babyen mest sannsynlig ville snu seg tilbake I seteleie (hen hadde vært i seteleie veldig lenge før fødselen). Ønsker deg en god fødsel!
 
Jeg har dessverre ikke erfaring med dette å kunne dele, men jeg har sett fra andre tråder og innlegg at mange som er veldig fornøyd med setefødsel - om det er en trøst :)
Krysser fingrene for deg, dette går nok kjempe bra!
 
Søsteren min fødte i seteleie og det gikk helt strålende (barn nr 2). Hun valgte epidural etterhvert da det tok litt tid og hun følte hun trengte det. Selv om det var prosedyre å klippe der hun fødte, ba hun om at de ikke gjorde det. Og var veldig glad for det etterpå da de kun måtte sy to sting. De stod klare til å utføre hastekeisersnitt da det tok litt tid å få babyen ned i bekkenet, men så kom en fot og snart resten ut. Hun var strålende fornøyd med fødselen og leste seg opp på spinning babies på nett for tips og stod mye på alle fire og på kne. De forsøkte ikke vending på henne før fødsel da de mente babyen mest sannsynlig ville snu seg tilbake I seteleie (hen hadde vært i seteleie veldig lenge før fødselen). Ønsker deg en god fødsel!

Jeg har fått beskjed fra jordmor om at det ikke er standard praksis å klippe lenger fordi såret gror bedre om man får «revne» naturlig. Samme gjelder vist keisersnitt, at de kun lager et tynt snitt så «river» de opp hullet. Gror visstnok finere og bedre og man kommer seg raskere.
 
Jeg har fått beskjed fra jordmor om at det ikke er standard praksis å klippe lenger fordi såret gror bedre om man får «revne» naturlig. Samme gjelder vist keisersnitt, at de kun lager et tynt snitt så «river» de opp hullet. Gror visstnok finere og bedre og man kommer seg raskere.

Var det da snakk om seteleie også? Jeg fødte i sete i november og da fikk jeg epidural nettopp pga stor risiko for å måtte klippe for å bruke tang.
 
Var det da snakk om seteleie også? Jeg fødte i sete i november og da fikk jeg epidural nettopp pga stor risiko for å måtte klippe for å bruke tang.

Hun sa ingenting spesifikt angående hvilken type vaginal fødsel, kun at de heller vil at folk skal «revne» naturlig istedenfor å klippe. Men om de må lage plass for å bruke tang er det jo litt annerledes, da kan de jo ikke vente på at man skal revne selv.
 
Sniker.

Har ingen erfaring selv, men har tenkt mye på dette da jeg av en eller annen grunn har hatt en følelse på at denne her kommer med rompa først :p

Men jeg ble selv født i seteleie (jeg er nr 2) og mamma har sagt at ho kunne født meg 10 ganger fremfor min storebror som kom med hodet først. Så det at man har født før gjør ofte saken mye lettere!
I tillegg har jeg flere venninner som har født i seteleie som førstegangs og det har gått helt fint!

Da jeg var på kontroll i går snakka jeg med jordmor om det og ho var veldig beroligende med at flergangsfødende ofte får det til uten problem om man ønsker. Man får gjerne fort tilbud om ks, men det er noe man får velge i større grad selv når man har født før. Dessuten vil de prøve å snu babyen utvendig i forkant og det kan jo også gi gode resultater :)

Jeg er lik som deg at jeg vil IKKE ha ks. Overhode ikke liksom! Skal ikke bli snytt for en fødsel :p
Og selvom sjansen for hastesnitt er der, så er den jo det ofte ved hodeleie også. Så jeg hadde hvertfall tatt i mot vendingsforsøk og håpet at det gikk. Om ikke skulle jeg virkelig gitt alt i en setefødsel :)

Masse lykke til ❤️
 
Jeg har fått beskjed fra jordmor om at det ikke er standard praksis å klippe lenger fordi såret gror bedre om man får «revne» naturlig. Samme gjelder vist keisersnitt, at de kun lager et tynt snitt så «river» de opp hullet. Gror visstnok finere og bedre og man kommer seg raskere.

så bra at de har endret det! Men ville nok skrevet at det i fødebrevet for sikkerhetsskyld ;)
 
så bra at de har endret det! Men ville nok skrevet at det i fødebrevet for sikkerhetsskyld ;)
Ja det skader jo ikke, man vet jo aldri hva standard praksis er egentlig, det kan variere fra person og sykehus. Jordmor sa også at de ikke anbefaler klyster eller tilbyr det lenger, men at man må spør om man vil ha, mens et fødselsforberedende kurs jeg så video av fra et sykehus sa at det var noe man kunne få igjen. Så jeg vet ikke. Beste er å være tydelig på hva man vil ha uansett :)
 
Hvortid ble dere henvist til sykehus for seteleie ? Jeg va på kontroll i dag. 35+5. Hun henviste meg til sykehus for seteleie, pga jeg fødte fort å før termin sist. Og han har lagt i sete alle kontroller hun har tatt. Lurer veldig på hvor lenge jeg må forvente meg å vente på time :p vil gjerne få avklart fortest mulig
 
Hvortid ble dere henvist til sykehus for seteleie ? Jeg va på kontroll i dag. 35+5. Hun henviste meg til sykehus for seteleie, pga jeg fødte fort å før termin sist. Og han har lagt i sete alle kontroller hun har tatt. Lurer veldig på hvor lenge jeg må forvente meg å vente på time :p vil gjerne få avklart fortest mulig

Her ble jeg henvist samme dag, men måtte være fullgåtte 36 uker. Etter konstatert seteleie i uke 35 avtalte vi ny kontroll hos jordmor 36+3 (kunne kommet 36+0 også, men passet best med jobben sånn), og da seteleie på ny ble bekreftet ringte hun inn henvisningen til fødeavdelingen. De ringte meg litt senere samme dag og sa jeg bare kunne komme. Dette var på SUS.
 
Her ble jeg henvist samme dag, men måtte være fullgåtte 36 uker. Etter konstatert seteleie i uke 35 avtalte vi ny kontroll hos jordmor 36+3 (kunne kommet 36+0 også, men passet best med jobben sånn), og da seteleie på ny ble bekreftet ringte hun inn henvisningen til fødeavdelingen. De ringte meg litt senere samme dag og sa jeg bare kunne komme. Dette var på SUS.
Jeg fikk faktisk innkalling no isted på helsenorge :p skal inn på sykehuset når jeg da er 37+2! Blir spennende
 
Hvortid ble dere henvist til sykehus for seteleie ? Jeg va på kontroll i dag. 35+5. Hun henviste meg til sykehus for seteleie, pga jeg fødte fort å før termin sist. Og han har lagt i sete alle kontroller hun har tatt. Lurer veldig på hvor lenge jeg må forvente meg å vente på time :p vil gjerne få avklart fortest mulig
Jeg fikk time noen få dager etter jordmortimen, da var jeg 37 + 2. Masse lykke til med kontrollen! Skal inn på ny kontroll på sykehuset i neste uke, da er jeg rett under 39 uker! Er veldig spent!
 
Jeg fikk time noen få dager etter jordmortimen, da var jeg 37 + 2. Masse lykke til med kontrollen! Skal inn på ny kontroll på sykehuset i neste uke, da er jeg rett under 39 uker! Er veldig spent!
Takk :) håper på det beste! Lykke til deg også ! Er det for å sjekke om barnet fortsatt ligger i seteleie? Pleier de å snu seg så sent ?
 
Takk :) håper på det beste! Lykke til deg også ! Er det for å sjekke om barnet fortsatt ligger i seteleie? Pleier de å snu seg så sent ?
Tusen takk! Ja, sjekk av seteleie og vekst av fosteret. De pleier ikke å snu seg, men det er en liten mulighet for at barnet kan snu seg helt fram til fødsel, men den er veldig liten (at en ikke bør lene seg på det). Men er glad for ekstra sjekk!:happy:
 
Back
Topp