PGD-tråden

Før jeg ble gravid med vår sønn gjennom PGD ble jeg gravid på naturlig måte og tok morkakeprøve i uke 12. Dessverre var babyen syk, og vi tok abort. Det er det jævligste jeg noengang har gjort, og anbefaler absolutt ingen å gjøre det samme..
Vi har tatt senabort i uke 15 og 19, er absolutt ikke noe jeg anbefaler heller. Jeg har nå angst for å bli gravid naturlig, har en enorm sorg for barna våre som ikke fikk leve opp :Heartred

:Heartred:Heartred:Heartred

Huff. Forferdelig opplevelse høres det ut som ja. Er jo nettopp det som er grunnen til at vi kvier oss for å prøve på egenhånd. Men så kommer det jo også litt ann på hva slags sykdom man har risiko for og hvor stor risikoen er.

Jeg er i midten av 30-årene og føler bare ikke vi har tid til å vente i mange år på å prøve. Spesielt ikke om vi ønsker mer enn ett barn til. Men viktigste er selvfølgelig å evt få ett friskt barn - om vi skulle være så heldige.

NIPT test er vel også godkjent i Norge nå for kjønnsbestemmelse ved kjønnsbundne sykdommer, men må fortsatt vente til etter uke 9 og så få svar og evt morkakeprøve ved avvik på NIPT tror jeg!?

For oss er det 50\50. Skjønner veldig tanken din, for det er tidskrevende med PGD. Samtidig så angrer jeg så sårt for at jeg satte meg selv i den forferdelige situasjonen med abort sist, så kan ikke annet enn å anbefale PGD.

Skjønner det. Og veldig takknemlig for alle råd og erfaringer. Hos oss er det 50% for bærer eller syk, men «bare» 25% for sykt barn. Og bærer setter de inn i Sverige også - og det ville vi heller aldri fjernet.‍♀️

Noen som har prøvd å kontakte Stockholm i det siste? Fikk beskjed om å si ifra når jeg fikk mensen, noe jeg fikk idag, men de ringt aldri opp. Regner ikke med det er klart for oppstart nå, men tenkte å høre hva de sa uansett. Hvordan går det med dere andre?

Noen som har prøvd å kontakte Stockholm i det siste? Fikk beskjed om å si ifra når jeg fikk mensen, noe jeg fikk idag, men de ringt aldri opp. Regner ikke med det er klart for oppstart nå, men tenkte å høre hva de sa uansett. Hvordan går det med dere andre?
Helt ærlig kjenner jeg at jeg er glad det ikke ble innsett i mars :wideyed:
Jeg er allerede helt utslitt etter jobb, så hvis jeg skulle hatt første trimester kneika i tillegg så tror jeg at jeg hadde krepert :dead:
Det er selvfølgelig dødskjedelig å vente, men akkurat nå er jeg glad vi bestemte oss rett før pandemien brøt ut i Norge. Det passer aldri å bli gravid, men akkurat nå passer det sinnsykt dårlig:p
Vi er i tillegg lovet en del ekstra oppføring i neste svangerskap som jeg er redd ville blitt avlyst under omstendighetene. Ikke livsviktig, men sannsynligvis ganske viktig for at jeg skal fungere som et normalt menneske ihvertfall første halvdel av svangerskapet..

Ikke vært i kontakt med dem nei, pasientreiser sender jo ingen ut av landet nå, så ser ikke poenget :)
Same same, venter på at Covid-19 skal bli et tilbakelagt mareritt..

Da har jeg snakket med Stockholm ☺️ Pr nå har de stengt laboratoriet sitt, men de er forespeilet at de kan begynne med behandling igjen i slutten av mai. Helsepersonell i Sverige har heller ikke lov til å ta ferie slik det er nå, så mulig de holder oppe i juli De ville veldig gjerne at vi skulle holde de oppdatert på menstrasjon osv fremover slik at de var oppdatert på situasjonen vår, og raskere kunne komme i gang når det åpnet for det ☺️

Da har jeg snakket med Stockholm ☺️ Pr nå har de stengt laboratoriet sitt, men de er forespeilet at de kan begynne med behandling igjen i slutten av mai. Helsepersonell i Sverige har heller ikke lov til å ta ferie slik det er nå, så mulig de holder oppe i juli De ville veldig gjerne at vi skulle holde de oppdatert på menstrasjon osv fremover slik at de var oppdatert på situasjonen vår, og raskere kunne komme i gang når det åpnet for det ☺️

Så greit å vite, da skal jeg få kommet meg avgårde for å få tatt en blodprøve ila de neste dagene slik at jeg kan oppdatere på prolaktinnivået mitt

Blodprøven ble tatt i går, så satser på svar neste uke:happy:

Da mailer jeg svaret til Karolinska med en gang, så får vi se hva de sier:)

Blodprøven ble tatt i går, så satser på svar neste uke:happy:

Da mailer jeg svaret til Karolinska med en gang, så får vi se hva de sier:)
Spennende :-). Vi er vel avhengig at pasientreiser også godkjenner reiser selv om Karolinska åpner opp? Frykter at kan ta lang tid :nailbiting:

Fikk svar idag om at prolaktin-nivået mitt nå er bra, så videresendte svaret til hun legen på Karolinska som jeg var i kontakt med i slutten av februar.
I samme slengen sendte jeg en mail både til pasientreiser og Stockholm Care ang status på situasjonen. De vet sikkert ikke så mye, men tenkte det var verdt å prøve:happy:

Fikk svar idag om at prolaktin-nivået mitt nå er bra, så videresendte svaret til hun legen på Karolinska som jeg var i kontakt med i slutten av februar.
I samme slengen sendte jeg en mail både til pasientreiser og Stockholm Care ang status på situasjonen. De vet sikkert ikke så mye, men tenkte det var verdt å prøve:happy:
Så bra! Hold oss gjerne oppdatert på svare du får

45D7B071-9ACB-4623-9B18-751DF8FC31FF.jpeg
Dette er svaret jeg fikk fra Stockholm Care idag.

Back
Topp