Etternavn

Sommersol20

Betatt av forumet
Hvilket etternavn skal barnet ha?

Jeg og samboer klarer ikke bli enige. Begge har mellomnavn (fra våre mødre) og etternavn (fra våre fedre). Jeg ønsker å ha mitt etternavn som barnas etternavn og hans etternavn som mellomnavn. Begge mine etternavn er sjeldne (under 50 som heter det ene og under 200 som heter det andre), mens hans etternavn er mer vanlige.

Samboer ønsker at barna skal ha hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Jeg føler det handler om at han er mann og at han tror det forventes at barna skal ha hans navn. De fleste tar jo mannens etternavn. Men dette provoserer meg bare..

Noen som har hatt samme type diskusjon? Hva har dere kommet frem til?
 
Sniker.
Vi har ikke hatt samme diskusjon, men det var fordi jeg ønska å ta hans navn som etternavn og mitt gamle etternavn som mellomnavn både til meg og barna. Men hadde jeg hatt et sjeldent navn og han hadde het Hansen eller Olsen, så hadde jeg ALDRI gått med på å bruke det som etternavn :p
 
Jeg har sjeldent mellomnavn (9 stk som heter det) og veeldig vanlig etternavn. Han har sjeldent etternavn (5 eller 19 som heter det, er to variasjoner pga en endret vokal). Vi bestemte fort at det ble to etternavn på barna, altså både mitt sjeldne mellomnavn og hans etternavn. Men vi brukte svært lang tid på å finne ut av hvilken rekkefølge navna skulle stå i. Derfor registrerte vi ikke navn på barnet før hun var 7 uker gammel. Det endte med hans etternavn sist ved loddtrekning ;-)
 
Her blir det mitt etternavn som mellomnavn, og hans etternavn som etternavn. Vi har begge sjeldne navn, men hans navn er så sjeldent at det står på en eller annen fredet liste.. man må søke om å få ta det navnet osv osv..:wacky: Vi har snakket litt om dette med navn, og han har to barn fra før som har hennes navn som mellomnavn og hans som etternavn. Vi ønsker å gifte oss, og begge vil da ta mellom og etternavn i samme rekkefølge som vårt felles barn. Jeg føler dette tydeliggjør at det er han og jeg som er sammen nå, ved at vårt felles barn heter det samme som oss begge to. Samtidig som hans «særkullsbarn» har samme etternavn som oss alle:)
 
Vi brukte god tid på å bestemme oss. Jeg har et etternavn som det er i underkant av 200 som har, men har tatt det i voksen alder (ligger i min familie), hans mellomnavn har opprinnelse fra en gård med eneste gården med det navnet. Og er under 30 stk som har det navnet. Hans opprinnelige etternavn var for meg uaktuelt. Så vi valgte at barna våre skal ha hans mellomnavn som etternavn, og den dagen vi gifter oss, så skal vi begge gjøre om det navnet til vårt etternavn. Også fikk jeg velge dåpskjole ettersom det ble hans navn.
 
Hei.
Vi ble heller ikke enige. Resultatet er mitt etternavn-bindestrek-hans etternavn. Da må begge navn brukes.(alfabetisk er det da mitt navn man går etter. Lagde rett og slett et nytt navn ved å kombinere. Jeg hadde aldri gått med på mitt som mellomnavn da mitt er sjeldent og hans er et av de vanligste svenske etternavnene.
 
Jeg er gift og har tatt mannen min sitt etternavn. Barna har også fått hans etternavn. Vi har flyttet til mine hjemtrakter, og jeg følte jeg ikke kunne "ta fra han" etternavnet i tillegg. Og jeg ønsker helst at familien skal hete det samme :rolleyes: Mitt etternavn er sjeldent (bare min slekt som heter det), mens hans er mer utbredt, så jeg angrer egentlig litt. Spesielt siden det ikke er mange som kommer til å føre navnet videre, men føler meg litt slem om jeg gjør om og.. :shy:
Hvis samboeren din sin eneste grunn er at han er mann, ville ikke jeg gitt meg på det i hvert fall.
 
Vi har begge vanlige navn, men jeg ser ikke hvorfor barnet automatisk skal få fars etternavn. Er fortsatt i startgropen på fornavn, får se hvor enig/uenig vi blir der, vedr hvor hardt jeg kommer til å stå på etternavn. :p
 
Her blir det kun fars etternavn. Vi er ikke gift, eller har samme navn.

Syns det blir så dumt med flere og flere etternavn. Hvertfall slike med bindestrek. Kjenner alerede ei med ikke mindre enn 4 etternavn, det blir for faktisk for dumt.

Tenk når det blir helt vanlig ; etternavn-bindestrek-etternavn-bindestrek-etternavn-bindestrek-etternavn.
 
Takk for gode innspill! Han vil nok ikke innrømme at han ønsker sitt etternavn fordi han er mann, men det er min teori..

Vi vurderer å bruke bindestrekk. Har snakket om loddtrekning, men det går jeg ikke med på. Ellers får barna (vi venter tvillinger) forskjellige etternavn.
 
Det at folk absolutt MÅÅÅ bruke sitt navn, går kun på ego. Ingenting annet.
Så absolutt ikke - om mannen din heter Hansen til etternavn mens du selv heter et kjempesjeldent etternavn (typ 50 eller færre som heter det) så skjønner jeg ikke at noen går med på å kalle ungen sin for Hansen. Det handler om å ta vare på de gode gamle sjeldne slektsnavnene, som faktisk forteller noe om hvor slekta kommer fra/hvem slekta er.
 
Her tok jeg mannen sitt etternavn da vi giftet oss, så barna får det etternavnet.
Hadde jeg hatt et sjeldent etternavn, hadde det nok blitt mer snakk hvilke etternavn vi/barna skulle hatt.
 
Her har barnet mitt som etternavn og hans som mellomnavn, fordi jeg ønsket det og mitt er mest sjeldent. For far hadde det ikke noe å si.
 
Jeg er gift og har tatt mannen min sitt etternavn. Barna har også fått hans etternavn. Vi har flyttet til mine hjemtrakter, og jeg følte jeg ikke kunne "ta fra han" etternavnet i tillegg. Og jeg ønsker helst at familien skal hete det samme :rolleyes: Mitt etternavn er sjeldent (bare min slekt som heter det), mens hans er mer utbredt, så jeg angrer egentlig litt. Spesielt siden det ikke er mange som kommer til å føre navnet videre, men føler meg litt slem om jeg gjør om og.. :shy:
Hvis samboeren din sin eneste grunn er at han er mann, ville ikke jeg gitt meg på det i hvert fall.

Vi er i samme situasjon bare motsatt :p Vi har flyttet til hans hjemgård laaangt unna min familie. Hadde vi flyttet til min hjemby hadde nok ikke etternavnet mitt vært viktig for meg da det er ganske vanlig, men når jeg føler at jeg "gir opp" alt det andre så ønsker jeg å beholde mitt navn også. Det blir mellomnavn vel og merke, hans etternavn blir sist fordi det er litt mer uvanlig. Også for å vise at barnet har en familie på min side også, selvom vi kommer til å se farsidens familie veldig mye mer..
 
Hvilket etternavn skal barnet ha?

Jeg og samboer klarer ikke bli enige. Begge har mellomnavn (fra våre mødre) og etternavn (fra våre fedre). Jeg ønsker å ha mitt etternavn som barnas etternavn og hans etternavn som mellomnavn. Begge mine etternavn er sjeldne (under 50 som heter det ene og under 200 som heter det andre), mens hans etternavn er mer vanlige.

Samboer ønsker at barna skal ha hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Jeg føler det handler om at han er mann og at han tror det forventes at barna skal ha hans navn. De fleste tar jo mannens etternavn. Men dette provoserer meg bare..

Noen som har hatt samme type diskusjon? Hva har dere kommet frem til?
Sniker. Er dere gift? Hvis ikke, så kan du informere at da får barna mors etternavn. Det er det som er standarden.
 
Vi har ikke diskutert det, men saken er ganske enkel for vår del siden vi er gift og har samme etternavn. Mannen kan hverken uttale eller skrive mitt gamle etternavn så tviler på at vi beholder det til babyen.
Både jeg og sønnen min har mitt gamle etternavn som middelnavn, men liker egentlig å ha det enkelt med ett fornavn og ett etternavn så tror det blir sånn for babyen.
 
Back
Topp