Etternavn

Jeg vil at barna kun skal ha ett for-og etternavn. Jeg foreslo mannens etternavn og ønsker å ta dette når vi gifter oss. Det gjør vi i juli for nå vil jeg ha samme navn :) Hans navn er nokså sjeldent og jeg liker det, men tror jeg hadde valgt samme løsning uansett.
 
Her er det en selvfølge da mannen og jeg endret etternavn i forbindelse med at vi giftet oss i oktober. Vi har hans mellomnavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn begge to. Lille får det samme.

for meg var alternativet enten at jeg endret mellomnavn og han etternavn (som det ble) eller at vi ble hetende det vi her fra før. Jeg har to barn fra tidligere som har mitt etternavn til etternavn så det var viktig for meg at lillebror fikk samme etternavn som brødrene :Heartblue heldigvis ville mannen mer enn gjerne hete det samme som mine gutter og meg til etternavn :)
 
Heia, ett spørsmål..
Hvis jeg og barnefaren gifter oss og tar begges navn med bindestrek så vil jo barnet få det automatisk. Men hva hvis vi ikke er gifte ? Kan vi gi barnet etternavnene vårs med bindestrek, er det lov ? Eller må det etternavnet "lages" med at vi gifter oss først ??
Sikkert litt dumt spørsmål, men denne gang vil jeg og ha mitt etternavn som barnets etternavn og ikkje bare mellomnavn som på mine 2 store barn Og mitt er også sjeldent, er ca 25 stk som har det, men syns og at faren skal få bringe sitt navn videre
 
Heia, ett spørsmål..
Hvis jeg og barnefaren gifter oss og tar begges navn med bindestrek så vil jo barnet få det automatisk. Men hva hvis vi ikke er gifte ? Kan vi gi barnet etternavnene vårs med bindestrek, er det lov ? Eller må det etternavnet "lages" med at vi gifter oss først ??
Sikkert litt dumt spørsmål, men denne gang vil jeg og ha mitt etternavn som barnets etternavn og ikkje bare mellomnavn som på mine 2 store barn Og mitt er også sjeldent, er ca 25 stk som har det, men syns og at faren skal få bringe sitt navn videre

Hei.
Vi er ikke gift og har Mittetternavn-Hansetternavn og har selv beholdt våre egne navn. Så lenge det nye etternavnet ikke er vernet på noen måte er ikke det noe problem :happy:
 
Vi er heldige som kan forkorte mitt etternavn til Sol som et mellomnavn, og kan bruke hans mellomnavn og etternavn til etternavn.
 
Back
Topp