Håperpånr3 lufter litt tanker

Dråpeblomst

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei!

Jeg starter denne dagboken i første omgang fordi jeg selv har lett etter damer i tilsvarende situasjon som meg, så jeg håper noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver her inne kan kommentere og bli kjent . Alle er selvfølgelig velkomne uansett :) Jeg har ikke fortalt noen at vi prøver, så jeg trenger å lufte tanker og det tenkte jeg at jeg kunne gjøre med dere :)

For å fortelle litt om meg så er jeg 35 år og har allerede, som nicket tilsier, to barn. De er hhv snart 7 og 9,5 år, så det er en stund siden jeg var gravid sist. I tillegg har jeg 2 bonusbarn på snart 12 og 8,5 år og dermed er jeg prøver med ny mann også. Det blir vårt første felles barn.

Begge mine tidligere barn var jeg heldig å unnfange etter kun 1 PP, så jeg er redd jeg har litt høye forventninger til denne prøvingen. Ikke bare er det ny mann, men jeg er også endel år eldre enn jeg var sist.

Kjapt om min prøvebakgrunn:

13. mars 2020: Tok ut hormonspiral
15. - 17. mars: Blødning ifm spiraluttak
20. - 23. mars: TR
29. mars: Positiv EL-test 16.00. Negativ EL-test kl. 21.00
30. mars: EL
31. mars (i dag) 1 DPO og CD12
14. april: IKM

Jeg har gått på hormonspiralen i over 5 år og klarer nesten ikke huske syklusene mine før det. Dermed er jeg usikker på om jeg faktisk hadde TR den 20.mars og EL 30.mars. Synes det er litt rart med kun 3 dager mens, mener jeg hadde 4-5 dager tidligere. Kan være den er lenger i PP2.

Opplevelser nå rundt EL (vet absolutt ikke om dette har sammenheng med syklus, bare ville skrive det opp)

- Litt stikkinger nederst i magen
- Sammentrekninger i livmor (minner om kynnere. Har hatt dette av og på mens jeg hadde spiral også, gynekolog og fastlege mente det kan være ifm eggløsning eller mensen).
- Litt vonde brystvorter (selve brystene kjenner jeg ingen forskjell på)
- Veldig svimmel i dagene før TR kom og før jeg fikk positiv EL-test
- Kvalm noen dager før TR og noen dager før EL
- Ingen EL-slim. Har hatt lite utflod/sekret frem til 30.mars, da var det litt hvitt og klebrig. Vet ikke om dette går som lotion kanskje. Noen som vet?
- Dagen før positiv EL-test (28.mars) var jeg veldig trøtt på kvelden uten noen spesiell grunn
- Høy sexlyst dagen før positiv EL-test
- I dag, 1DPO, har jeg litt stikkinger i underlivet føles det som og litt i lysken når jeg reiser meg opp



Noen som er på samme sted i syklusen, livssituasjon eller kjenner igjen hvordan kroppen har oppført seg?
Legg gjerne igjen en kommentar og tusen takk for at du tok turen innom :)
 
Last edited:
Hei! Så gøy at du har laget dagbok!

Jeg er også på jakt etter nr 3 og tok ut hormonspiral bare uker før deg. Er nå i første hele syklus etter uttak, men regner det som pp2, siden jeg fant el etter spiraluttak. Er veldig spent på hvor lang tid dette skal ta. Brukte nesten et år på nr 1, mens nr 2 kom på pp4. Tror jeg må bruke denne syklusen til å bli litt kjent med kroppen igjen, til tross for at jeg har hatt stabil syklus med mens på spiral. Noe er sikkert forandret, vil jeg tro :)
 
Hei Nuuni :hello

Så koselig at du la igjen et spor her :)

Hvor gamle er dine to? Når du fikk TR og EL etter uttaket?
Er så redd for at det ikke var TR jeg fikk 20. mars, men en ekstra blødning ifm uttaket. Men da hadde jeg vel ikke fått positiv EL test for to dager siden? Så uansett burde IKM være 14. april (i følge appen jeg bruker). Blødde friskt blod i motsetning til blødningen jeg hadde 15.-17.mars, så gynekologen sa det virket som dette kunne være TR.
 
Hei Nuuni :hello

Så koselig at du la igjen et spor her :)

Hvor gamle er dine to? Når du fikk TR og EL etter uttaket?
Er så redd for at det ikke var TR jeg fikk 20. mars, men en ekstra blødning ifm uttaket. Men da hadde jeg vel ikke fått positiv EL test for to dager siden? Så uansett burde IKM være 14. april (i følge appen jeg bruker). Blødde friskt blod i motsetning til blødningen jeg hadde 15.-17.mars, så gynekologen sa det virket som dette kunne være TR.

Jeg har en gutt på 5 år og en jente på 3 år.

Tok ut spiralen fredag 21.feb og begynte å blø lørdag kveld. Fikk positiv el-test 26.feb. og trodde jeg hadde el den 27.

Halvannen uke seinere var el-testene superpositive igjen og jeg endte opp med el tirsdag 10.mars. Det var altså tydelig at kroppen ikke hadde fått til el første gang.
Nå er jeg på cd11 i ny pp, så håper jeg får el snart!

Det er ikke lett å si siden du har hatt to blødninger like etter uttak. Vi får vente i spenning i et par uker. Denne ppen tviler jeg på at det blir noe særlig prøving uansett, med syk mann og masse jobb på meg. Men, barn i 2021 er heller ikke dumt :)
 
Jeg har en gutt på 5 år og en jente på 3 år.

Tok ut spiralen fredag 21.feb og begynte å blø lørdag kveld. Fikk positiv el-test 26.feb. og trodde jeg hadde el den 27.

Halvannen uke seinere var el-testene superpositive igjen og jeg endte opp med el tirsdag 10.mars. Det var altså tydelig at kroppen ikke hadde fått til el første gang.
Nå er jeg på cd11 i ny pp, så håper jeg får el snart!

Det er ikke lett å si siden du har hatt to blødninger like etter uttak. Vi får vente i spenning i et par uker. Denne ppen tviler jeg på at det blir noe særlig prøving uansett, med syk mann og masse jobb på meg. Men, barn i 2021 er heller ikke dumt :)

Oi, der kjenner jeg at jeg blir litt stresset faktisk.. Var testene mellom positiv test negative? Testet du hele tiden den syklusen? Nå spør jeg litt mye kanskje, men hvordan blødning hadde du lør 22.feb? Hvor lenge blødde du? Jeg hadde ikke tolket det som TR om jeg ikke hadde fått blødning 20.-23. mars, men kun den første 15.-17. Men rart du fikk positiv EL-test to ganger i samme syklus, da.. Er så redd for at det skjer med meg også nå. Mine har vært negative etter positiv, men jeg aner jo ikke om jeg faktisk har hatt EL.
Mener jeg har lest at man kan regne med at egget har sluppet dersom man har negative EL-tester, så positiv og deretter negative. Men hvis den holder seg positiv over flere dager kan det tyde på at kroppen ikke har fått til EL. Men jeg aner virkelig ikke - er så ny på dette!

Vi har prøvd så godt vi kan, så jeg vet jeg kommer til å bli så utrolig skuffet om det ikke går (selv om jeg vet det er vanlig å prøve flere runder før den sitter. Men allikevel... Håpet er så stort og da er fallhøyden stor også dessverre... :(
 
Oi, der kjenner jeg at jeg blir litt stresset faktisk.. Var testene mellom positiv test negative? Testet du hele tiden den syklusen? Nå spør jeg litt mye kanskje, men hvordan blødning hadde du lør 22.feb? Hvor lenge blødde du? Jeg hadde ikke tolket det som TR om jeg ikke hadde fått blødning 20.-23. mars, men kun den første 15.-17. Men rart du fikk positiv EL-test to ganger i samme syklus, da.. Er så redd for at det skjer med meg også nå. Mine har vært negative etter positiv, men jeg aner jo ikke om jeg faktisk har hatt EL.
Mener jeg har lest at man kan regne med at egget har sluppet dersom man har negative EL-tester, så positiv og deretter negative. Men hvis den holder seg positiv over flere dager kan det tyde på at kroppen ikke har fått til EL. Men jeg aner virkelig ikke - er så ny på dette!

Vi har prøvd så godt vi kan, så jeg vet jeg kommer til å bli så utrolig skuffet om det ikke går (selv om jeg vet det er vanlig å prøve flere runder før den sitter. Men allikevel... Håpet er så stort og da er fallhøyden stor også dessverre... :(
Blødningen som startet den 22.feb varte kanskje to dager, så ikke som en vanlig mens. Jeg fortsatte å ta el-tester gjennom den første blødningen og sluttet å teste dagen etter positiv test, for da var den negativ igjen. Vet jo ikke hva testene hadde vist om jeg hadde fortsatt å teste videre. Hadde el-smerter og var oppblåst, så var helt sikker på at jeg hadde hatt el, men den gang ei. Siden det er relativt lite hormoner i hormonspiral sammenlignet med p-piller eller p-sprøyte, går det kanskje fortere å komme inn i vanlig syklus igjen? Akkurat dette med å bare vente og se ting an er så vanskelig! Selv vil jeg bare ha el med en gang sånn at jeg kan begynne med ny pp. Denne runden gir termin midt i julen og her i familien har vi allerede en bursdag da, og det er stress nok det! Vet jo at man ikke akkurat kan velge og vrake blant bursdagsdatoer, men julen og 17.mai er litt kjipe dager å ha bursdag på.
 
Det høres likt ut som meg med blødning i to dager rett etter uttak, bortsett fra at jeg begynte å blø igjen (friskt blod, men måtte ikke skifte bind mer enn et par ganger om dagen, ventet liksom på den blødningen liksom). Åååå, den ventingen og spenningen! Herlighet.. Det er ikke lett, nei :p
Vi har også en av søsknene til baby som har bursdag rundt når termin er dersom det funker nå, men det får vi ikke helt gjort noe med ettersom vi heller har det enn ingen baby :)
 
Det høres likt ut som meg med blødning i to dager rett etter uttak, bortsett fra at jeg begynte å blø igjen (friskt blod, men måtte ikke skifte bind mer enn et par ganger om dagen, ventet liksom på den blødningen liksom). Åååå, den ventingen og spenningen! Herlighet.. Det er ikke lett, nei :p
Vi har også en av søsknene til baby som har bursdag rundt når termin er dersom det funker nå, men det får vi ikke helt gjort noe med ettersom vi heller har det enn ingen baby :)
Det er uansett veldig spennende denne runden, siden vi begge er litt på let etter sykluser! 2 uker igjen, så er vi forhåpentligvis mye klokere:D
 
Det er uansett veldig spennende denne runden, siden vi begge er litt på let etter sykluser! 2 uker igjen, så er vi forhåpentligvis mye klokere:D

Ja, vi får satse på det :) Våkner med sommerfugler i magen fordi jeg er så spent og så er jeg bare 2DPO (kanskje 3, hvis jeg regner 30.mars som 1DPO. Fikk positiv EL test på ettermiddagen den 29.mars og negativ på kvelden. Ville du regnet 1DPO den 30. eller 31.mars da? Hmmm
 
Ja, vi får satse på det :) Våkner med sommerfugler i magen fordi jeg er så spent og så er jeg bare 2DPO (kanskje 3, hvis jeg regner 30.mars som 1DPO. Fikk positiv EL test på ettermiddagen den 29.mars og negativ på kvelden. Ville du regnet 1DPO den 30. eller 31.mars da? Hmmm
Ååh, dpo-tiden er så spennende! Hvis du klarer å overbevise deg om at du var 1dpo 31.mars, vil det være større sannsynlighet for at du klarer å vente med testingen? :D
 
Ååh, dpo-tiden er så spennende! Hvis du klarer å overbevise deg om at du var 1dpo 31.mars, vil det være større sannsynlighet for at du klarer å vente med testingen? :D

Det kan være ja, hehe. Så tror jeg går for 2DPO i dag da, med andre ord ;) Jeg har så lyst å teste neste uke og få positiv test og så overraske mannen. Han har sagt han gjerne vil være med når jeg tester, men ettersom jeg ofte står opp og tisser før han, så kanskje jeg klarer å overraske han allikevel.. :love7
 
Tok EL-test kl. 15.00 i dag: Negativ
Nå er det 3 dager siden jeg fikk positivt utslag på EL-testen


"Symtpomer" CD13 og 2DPO

- Verking i korsryggen
- Av og til verking nedentil
- Føles ut som jeg kjenner noe i eggstokkene, men vil ikke kalle det murring egentlig
- Litt ubehagelig av og til på høyre siden av rumpa (under på en måte)
- Kjenner det av og til i lysken når jeg reiser meg opp for å gå
- Litt ømme brystvorter
- Vondt mellom skulderbladene (tenker ikke at dette er et symptom altså, men skriver det allikevel opp. Tror det er fordi jeg sov litt rart for et par netter siden fordi det var ubehagelig å ligge på brystvortene)
- Vann i kroppen (kan selvfølgelig være fordi jeg har spist litt lite grønsaker og endel mat med salt i den siste uken)
- Livmortappen: Høyt oppe, lukket (se tekst under)
Tror min er åpen fra før ettersom jeg har født to ganger tidligere, men den virker mer lukket nå enn tidligere i uken.
- Sekret: hvitt og melkeaktig

Ut i fra teksten under kan det virke som jeg er i kategorien "Fruktbar". Hva tenker du / dere? Jeg har ikke hatt EL-slim og har nå melkeaktig sekret. Før jeg fikk positiv EL-test var den vel kanskje mer fuktig / klebrig, men det var overhodet ikke mye.


upload_2020-4-1_15-19-2.png


Livmortappen er høyt oppe og lukket. Mest lik den det står "ved tidlig svangerskap", men det har den vært tidligere i syklusen også. Bruker denne linken: http://www.syklus.info/livmortappen/tappen-gjennom-syklusen/
 
CD14 og DP3

Leste endel om EL-slim i går og at det MÅ være tilstede for at sæden kan svømme/overleve og at jeg kan bli gravid. Jeg har ikke hatt noen tegn eller antydning til slim i det hele tatt, så da er vel denne PP'en allerede over. Har IKM 14. april, om 12 dager, så får vi se, men jeg kjenner meg trist og skuffet over at det allerede er over, for det er slik det føles akkurat nå. Tenker jeg legger en "plan" for neste PP og jeg må jo prøve å få noe EL-slim slik at jeg har mulighet å bli gravid! Jeg klarer ikke huske hvordan det var de andre to gangene jeg var gravid, om jeg hadde EL-slim eller ikke.. Det må jeg jo tydeligvis ha hatt..

I dag kjenner jeg meg overhodet ikke gravid - venter bare på TR så neste PP kan begynne.

Fikk forresten graviditetstester i posten i dag. fra billigtester. Bestilte 2 Clearblue digital med ukeindikator og 3 Babyplan tidlig. Ville ikke risikere å "måtte" teste i påsken og at alt er stengt. Nå ser det jo ikke ut som jeg trenger det allikevel da.. :dontknow
 
CD14 og DP3

Leste endel om EL-slim i går og at det MÅ være tilstede for at sæden kan svømme/overleve og at jeg kan bli gravid. Jeg har ikke hatt noen tegn eller antydning til slim i det hele tatt, så da er vel denne PP'en allerede over. Har IKM 14. april, om 12 dager, så får vi se, men jeg kjenner meg trist og skuffet over at det allerede er over, for det er slik det føles akkurat nå. Tenker jeg legger en "plan" for neste PP og jeg må jo prøve å få noe EL-slim slik at jeg har mulighet å bli gravid! Jeg klarer ikke huske hvordan det var de andre to gangene jeg var gravid, om jeg hadde EL-slim eller ikke.. Det må jeg jo tydeligvis ha hatt..

I dag kjenner jeg meg overhodet ikke gravid - venter bare på TR så neste PP kan begynne.

Fikk forresten graviditetstester i posten i dag. fra billigtester. Bestilte 2 Clearblue digital med ukeindikator og 3 Babyplan tidlig. Ville ikke risikere å "måtte" teste i påsken og at alt er stengt. Nå ser det jo ikke ut som jeg trenger det allikevel da.. :dontknow

Hei, måtte snoke litt i din dagbok også. Jeg måtte i noen sykluser ta en finger inn i skjeden for å finne el-slimet, men andre ganger var det såpass mye at jeg fikk det på papiret også. For meg hjalp grapefruktkjerneekstrakt for å øke mengden el-slim. Det er dyrt og blir fort tomt, så spiste heller noen av syklusene en grapefrukt hver dag i dagene før el. I tillegg tok jeg litt ananas fra 1-5 DPO som skal bidra til å forbedre forholdene i livmoren på grunn av virkestoffet bromelain (så husk å spise kjernen også der det er mest av stoffet). Tror det var hormonpillene jeg tok som var utslagsgivende da jeg ble gravid, men likte også tanken på å føle at jeg bidro med det jeg kunne.

Masse lykke til med prøvingen ❤️ en hyggelig og spennende, men tidvis tøff tid :)
 
Kom plutselig på her at jeg selv har klart å bli gravid uten et eneste tegn til el. I 2.syklus etter at jeg hadde fått tilbake mensen etter fødsel, prøvde jeg finne el for å prøve å holde styr på syklusene. Den første hele syklusen etter fødsel varte i 60 dager, så jeg forventet at det kom til å bli en lang syklus.

Dager og måneder gikk, men ingen el dukket opp, til tross for iherdig jakt. Vi hadde nesten brukt et år på førstemann, så jeg hadde god peiling på kroppen min. Trodde jeg. Etter mange merkelige symptomer som hadde vart i hvertfall en måned tok jeg en g-test, bare fordi jeg tilfeldigvis fant den i skapet på badet. Og der var jeg jaggu meg gravid igjen! Uten at jeg hadde funnet el og jeg hadde ikke hatt et eneste tegn til at el var kommet heller!

Ikke gi opp ennå, det er fortsatt masse håp:Heartred
 
Hei, måtte snoke litt i din dagbok også. Jeg måtte i noen sykluser ta en finger inn i skjeden for å finne el-slimet, men andre ganger var det såpass mye at jeg fikk det på papiret også. For meg hjalp grapefruktkjerneekstrakt for å øke mengden el-slim. Det er dyrt og blir fort tomt, så spiste heller noen av syklusene en grapefrukt hver dag i dagene før el. I tillegg tok jeg litt ananas fra 1-5 DPO som skal bidra til å forbedre forholdene i livmoren på grunn av virkestoffet bromelain (så husk å spise kjernen også der det er mest av stoffet). Tror det var hormonpillene jeg tok som var utslagsgivende da jeg ble gravid, men likte også tanken på å føle at jeg bidro med det jeg kunne.

Masse lykke til med prøvingen ❤️ en hyggelig og spennende, men tidvis tøff tid :)

Tusen takk for gode tips! ❤️ Jeg tror jeg kommer til å prøve meg på ekstrakten hvertfall. Drakk til grapefruktjuice rundt EL, men oppdaget det litt sent og fikk EL litt tidlig, så ble bare i to dager.
Og ikke minst, tusen takk for motivasjon. Det er jo fortsatt noen dager igjen..

Hvilke tegn hadde du før IKM (hvis du hadde noen?) Hvilken DPO testet du positivt? Husker ikke hva som stod i dagboken din :)
 
Kom plutselig på her at jeg selv har klart å bli gravid uten et eneste tegn til el. I 2.syklus etter at jeg hadde fått tilbake mensen etter fødsel, prøvde jeg finne el for å prøve å holde styr på syklusene. Den første hele syklusen etter fødsel varte i 60 dager, så jeg forventet at det kom til å bli en lang syklus.

Dager og måneder gikk, men ingen el dukket opp, til tross for iherdig jakt. Vi hadde nesten brukt et år på førstemann, så jeg hadde god peiling på kroppen min. Trodde jeg. Etter mange merkelige symptomer som hadde vart i hvertfall en måned tok jeg en g-test, bare fordi jeg tilfeldigvis fant den i skapet på badet. Og der var jeg jaggu meg gravid igjen! Uten at jeg hadde funnet el og jeg hadde ikke hatt et eneste tegn til at el var kommet heller!

Ikke gi opp ennå, det er fortsatt masse håp:Heartred
Kom plutselig på her at jeg selv har klart å bli gravid uten et eneste tegn til el. I 2.syklus etter at jeg hadde fått tilbake mensen etter fødsel, prøvde jeg finne el for å prøve å holde styr på syklusene. Den første hele syklusen etter fødsel varte i 60 dager, så jeg forventet at det kom til å bli en lang syklus.

Dager og måneder gikk, men ingen el dukket opp, til tross for iherdig jakt. Vi hadde nesten brukt et år på førstemann, så jeg hadde god peiling på kroppen min. Trodde jeg. Etter mange merkelige symptomer som hadde vart i hvertfall en måned tok jeg en g-test, bare fordi jeg tilfeldigvis fant den i skapet på badet. Og der var jeg jaggu meg gravid igjen! Uten at jeg hadde funnet el og jeg hadde ikke hatt et eneste tegn til at el var kommet heller!

Ikke gi opp ennå, det er fortsatt masse håp:Heartred

Åååå, så motiverende! Dette trengte jeg å lese kjenner jeg! Hvilke tegn var det som gjorde at du til slutt tok testen? Dette var gode nyheter Men det kan kanskje være at du ikke la merke til EL-slimet? Jeg har jo lett iherdig og vært så obs på det, det er nok derfor jeg er litt nedfor nå, fordi jeg ikke klarte å finne det og da har lest at det ikke er noen mulighet å bli gravid..
 
CD14 og 3DPO.

kjenner av og til stikkinger og en stølhetsfølelse nedentil. Er det et tegn på TR eller graviditet, tro? Noen av dere som har erfaring med det?

Ellers:
- Ingen ømme bryster eller brystvorter
- Litt svimmel tidvis i dag (har normalt sett ofte blodtrykksfall, dette er annerledes). Kan kanskje være fordi jeg har fått lite frisk luft i det siste
- Litt «murring» i eggstokkene på formiddagen
(ikke mye eller vondt overhodet)
- Negativ EL-test kl. 15.00
(Tester for å sjekke om den plutselig blir positiv igjen med tanke på en ny eggløsning dersom egget ikke slapp)
- Sekret: tørt
- Livmortappen: høyt oppe, vanskelig å få tak i. Virker mer lukket enn tidligere. Litt myk utenpå, men forholdsvis hard inni hvis jeg «dytter» litt
 
Åååå, så motiverende! Dette trengte jeg å lese kjenner jeg! Hvilke tegn var det som gjorde at du til slutt tok testen? Dette var gode nyheter Men det kan kanskje være at du ikke la merke til EL-slimet? Jeg har jo lett iherdig og vært så obs på det, det er nok derfor jeg er litt nedfor nå, fordi jeg ikke klarte å finne det og da har lest at det ikke er noen mulighet å bli gravid..

Det er nesten litt pinlig å ramse opp alle symptomene jeg hadde, men graviditet var ikke i hodet mitt siden EL ennå ikke hadde kommet. Jeg lette systematisk etter el, for jeg skulle jo ha kontroll på syklusen. Om jeg ikke har fått med meg at det var el-slim, kan jeg bare spekulere i, for dette er flere år siden nå.

Altså, jeg måtte tisse hver natt, jeg klarte ikke å drikke mer enn en halv kopp kaffe (vanligvis sikkert 5 kopper per dag!), kondisen var blitt drastisk dårligere på kort tid, så dårlig at mannen påpekte hvor andpusten jeg ble når jeg lekte med sønnen vår, masse fantomspark og om morgenen, før jeg hadde vært på do, kunne jeg kjenne en liten kul nederst på magen. Husker jo at jeg tenkte at dette var veldig likt som da jeg var rundt 2-3 mnd på vei med førstemann. Det som gjorde at jeg tok testen, var at jeg hadde en kvalme som kom og gikk hver dag. Jeg kastet aldri opp, men måtte småbrekke meg flere ganger for dagen.
 
Back
Topp