Får ikke kontroll før i uke 36!

sofia

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Julikulene 2020
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?

Du skal jo ha kontroll i uke 24,28 og 32. De aller færreste vil få alle kontrollene som planlagt sa min jordmor. Noen får i uke 24 og 32, noen får i uke 28 og ikke 32 osv. Jeg hadde 24 ukers kontrollen over tlf i går. Jeg skal ha 28 ukers kontroll som vanlig, så får vi se hvordan 32 blir. Men det er dessverre sånn for de fleste nå :(
Veldig spesielt å be deg avlyse en legetime da. Er jo ikke noe ho har noe med :bored:
 
Det har jeg ikke hørt noe om?:( Jeg setter veldig stor pris på alle kontroller jeg får, mtp to risikosvangerskap bak meg, og stor sjanse for det denne gangen også. men man kan vel ikke kreve noe, får bare gjøre som hun sier. Men legen hadde jeg gått til uansett. Måten hun sa det på virket som om vi gravide er en byrde for legene, for de har nok å gjøre! Men alle har rett på oppfølging
 
Du skal jo ha kontroll i uke 24,28 og 32. De aller færreste vil få alle kontrollene som planlagt sa min jordmor. Noen får i uke 24 og 32, noen får i uke 28 og ikke 32 osv. Jeg hadde 24 ukers kontrollen over tlf i går. Jeg skal ha 28 ukers kontroll som vanlig, så får vi se hvordan 32 blir. Men det er dessverre sånn for de fleste nå :(
Veldig spesielt å be deg avlyse en legetime da. Er jo ikke noe ho har noe med :bored:
Hun sa det ikke ble kontroll i uke 24,28 eller 32. Tidligst 36. Hvis det var krise så kunne man snakkes på telefon, men var ikke sikkert de rakk det heller! Og man får man jo ikke tatt BT, urinprøve eller målt magen over telefon. Jeg spurte om jeg da skulle gå til fastlegen, men hun sa nei, de hadde heller ikke kapasitet. Jeg synes det er altfor dårlig
 
Hun sa det ikke ble kontroll i uke 24,28 eller 32. Tidligst 36. Hvis det var krise så kunne man snakkes på telefon, men var ikke sikkert de rakk det heller! Og man får man jo ikke tatt BT, urinprøve eller målt magen over telefon. Jeg spurte om jeg da skulle gå til fastlegen, men hun sa nei, de hadde heller ikke kapasitet. Jeg synes det er altfor dårlig

Whaaat! Det hørtes veldig dårlig ut! Tror faktisk man virkelig har krav på oppfølging i svangerskapet altså. Tar ikke lange tiden å levere urinprøve, måle blodtrykk og måle magen. Ville sjekka ut litt hva man faktisk har krav på og slått i bordet med det. Greit å ikke ha alle kontrollene som vi pleier, men det må være med jevne mellomrom altså!
 
Whaaat! Det hørtes veldig dårlig ut! Tror faktisk man virkelig har krav på oppfølging i svangerskapet altså. Tar ikke lange tiden å levere urinprøve, måle blodtrykk og måle magen. Ville sjekka ut litt hva man faktisk har krav på og slått i bordet med det. Greit å ikke ha alle kontrollene som vi pleier, men det må være med jevne mellomrom altså!
Ja er akkurat det jeg tenker. Bør jo f.eks ha et mål av magen i uke 24 eller 28 for å se om man følger kurven mot slutten osv. Skal i hvertfall presse meg inn til fastlegen. Jeg treger ikke prate mye, men hvis verdiene er Ok så kan jeg slappe av med det.
 
Ja er akkurat det jeg tenker. Bør jo f.eks ha et mål av magen i uke 24 eller 28 for å se om man følger kurven mot slutten osv. Skal i hvertfall presse meg inn til fastlegen. Jeg treger ikke prate mye, men hvis verdiene er Ok så kan jeg slappe av med det.

Ja det ville jeg absolutt gjort, hvis jordmor nekter. Syns det var dårlig!
 
Nei her må noen ha misforstått noe tenker jeg - å ikke få svangerskapsoppfølgingen kan jo bli fatalt. Jeg tenker at man i det MINSTE skal forvente å få levert urinprøve, ta symfyse-fundus mål og måle blodtrykket hver 4. uke. Om de lange samtalene må utebli så får det så heller være.
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?
Vet du! Hun jordmoren har ikke skjønt hvordan hun skal prioritere!!

Du gjør som du skal! Gå til fastlegen din og få den oppfølgingen du har krav på! Med GOD samvittighet!!! Fastlegen din kan gjøre akkurat de samme tingene.
Stå på ditt. Heier på deg ❤️
 
Det hørtes veldig rart ut. Greit nok som noen sa her at man ikke har de lengste samtale-timene (med mindre man har ekstrem fødselsangst e.l.), men man bør da få sjekket symfyse fundus mål/blodtrykk/urinprøve jevnlig. Om så ikke hver fjerde uke, så kanskje hver femte eller sjette da. Og jordmor har da ingen ting med om hva du skal til legen for/om du skal dit?
Det jeg ikke helt skjønner her er hvorfor hun plutselig hadde så mye å gjøre? Er mange på helsestasjonen i karantene eller dukket det plutselig opp en boom av gravide?
 
Jordmortjenesten her jeg bor(Stavanger) har lagt ut følgende:

Kontrollene i uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40 vil fortsette som før, men vil bli korte. Vi vil kun gjøre de fysiske målingene. Vi ønsker å minimere tiden den gravide er på kontoret for å redusere smitterisiko. Kom alene, ikke ta med partner (kun unntaksvis i helt spesielle situasjoner) eller barn.

Som dere andre sier høres det ikke bra ut å ikke få tatt fysiske mål før uke 36! Tror jeg ville tatt en telefon til jordmorkontoret på nytt. Eventuelt tatt kontakt med privat jordmor dersom du har det i nærheten.
 
Er du gæren!?? I alle dager! Det er ikke riktig.. jeg spurte en jordmor på føden i dag hvordan de praktiserte om dagen, om de avlyste ultralyder o.l. Og da sa ho at sånn var det absolutt ikke! Svangerskapet går jo sin gang og det må jo følges opp. Kan ikke sette det på vent. Det var akkurat det ho sa...
Det er jo ikke forsvarlig i det hele tatt! Nå ble jeg helt satt ut. Hadde det vært meg som fikk den beskjeden så hadde jeg fått helt panikk...
 
Jeg er en push-over å godtar det meste, men selv jeg hadde ikke godtatt dette! Er jo helt uhørt :nailbiting:
 
Skjønner at du føler deg litt oppgitt nå, jeg hadde vært rasende. Ring de opp i morgen og ikke la henne gi deg samme svaret. Det er jo å gå et helt trimester omtrent uten å få en sjekk. Hallo liksom?!? Håper du møter mer forståelse i noen andre jordmødre på helsestasjonen eller at hun skjerper seg. Sånn kan det umulig være!
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?

Nei huff! Det er da ingen måte å snakke til noen på selv om det er krise! Hun kunne absolutt fortalt det til det på en bedre måte.

En ting jeg sliter litt med å forstå er hvorfor de plutselig er så travle?

Hvis ikke du får oppfølging hos jordmor så kan du få oppfølging hos legen din. Bare fortell legen hva som har skjedd når du drar dit, så kan han/hun måle mage, blodtrykk og teste urin. Kanskje du kan høre om det er mulig å bytte jordmor?
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?

Ho jordmora hørtes veldig lite forståelsesfull ut, greit at det kan bli mindre oppfølging - men det der er jo egentlig mer som null oppfølging. :shifty: Ikke avlys timen din til legen, men kanskje du bør nevne det her for hen, for det høres virkelig ikke riktig ut. At du knakk litt sammen av det her er jo virkelig ikke rart, makan til oppførsel fra ei jordmor tror jeg ikke noen er forberedt på. :eek:

Merker jeg blir temmelig irritert av det her, det er virkelig ikke innafor. o_O Håper det går noe bedre med deg nå og at du har en fastlege som møter deg litt mer der du er!:Heartred
 
Det hørtes veldig rart ut. Greit nok som noen sa her at man ikke har de lengste samtale-timene (med mindre man har ekstrem fødselsangst e.l.), men man bør da få sjekket symfyse fundus mål/blodtrykk/urinprøve jevnlig. Om så ikke hver fjerde uke, så kanskje hver femte eller sjette da. Og jordmor har da ingen ting med om hva du skal til legen for/om du skal dit?
Det jeg ikke helt skjønner her er hvorfor hun plutselig hadde så mye å gjøre? Er mange på helsestasjonen i karantene eller dukket det plutselig opp en boom av gravide?
Alle i helsevesenet har plutselig mer å gjøre. Hvis man legger sammen vanlig fravær/sykdom, ansatte i karantene og de som er smittet blir det totale fraværet høyt. Pluss at de fleste har fått endring i arbeidsoppgaver.

Ikke at det forsvarer å forskyve kontroll til uke 36.......
 
Takk for alle tilbakemeldinger:Heartred Håper så inderlig at jeg har misforstått, men jeg spurte om jeg ikke skulle ha noen kontroll før uke 36, heller ikke hos fastlegen, og hun sa det ikke var nødvendig så lenge jeg kjente spark og merket at magen vokste, for de fleste komplikasjoner skjedde uansett på slutten:arghh:

Føler alt ansvaret hviler på meg selv nå. Har grått i hele natt:sorry:

Men jeg orker ikke ringe dit igjen, jeg tar det opp med fastlegen til uka. Og skal heller prøve å finne en privat jordmor. Snakket med en venninne som er barnelege og hun sier at det går ikke an å ha så lite oppfølging.

Men takk for støtte, da er det ikke bare jeg som synes dette var dårlig:Heartred
 
Takk for alle tilbakemeldinger:Heartred Håper så inderlig at jeg har misforstått, men jeg spurte om jeg ikke skulle ha noen kontroll før uke 36, heller ikke hos fastlegen, og hun sa det ikke var nødvendig så lenge jeg kjente spark og merket at magen vokste, for de fleste komplikasjoner skjedde uansett på slutten:arghh:

Føler alt ansvaret hviler på meg selv nå. Har grått i hele natt:sorry:

Men jeg orker ikke ringe dit igjen, jeg tar det opp med fastlegen til uka. Og skal heller prøve å finne en privat jordmor. Snakket med en venninne som er barnelege og hun sier at det går ikke an å ha så lite oppfølging.

Men takk for støtte, da er det ikke bare jeg som synes dette var dårlig:Heartred

Legen min tar imot meg mandag, skal ta blodprøver iallefall. Men jeg, og sikkert du også, må ringe før timen for å klareres før du får komme. Dette går sikkert fint
 
Legen min tar imot meg mandag, skal ta blodprøver iallefall. Men jeg, og sikkert du også, må ringe før timen for å klareres før du får komme. Dette går sikkert fint
Ja har du fått beskjed om å ringe før timen? Har ikke hørt noe, men får ringe de til uka, har time på torsdag
 
Back
Topp