Får ikke kontroll før i uke 36!

Ja har du fått beskjed om å ringe før timen? Har ikke hørt noe, men får ringe de til uka, har time på torsdag

Ja. Regner med jeg må vente ute også før jeg går inn og evt ha på smittevernutstyr eller lignende.
 
Jeg avbestilte min time hos jordmor som skulle vært i neste uke (er i uke 26 da). Hun ringte meg opp og sa at det var bra, for helsestasjonene skulle bare prioritere de i siste trimester og de med risikosvangerskap. Kunne selvfølgelig få inn en time her eller der, men de så helst at de ikke tok inn flere enn de som tilhører risiko osv. Så jeg fikk beskjed om å ringe igjen etter påske for å sette opp time da.
 
Ja har du fått beskjed om å ringe før timen? Har ikke hørt noe, men får ringe de til uka, har time på torsdag

Fikk melding med legekontoret nå at jeg ikke skulle møte opp men at legen ringte meg. Er helt uaktuelt dette, så jeg ringte de nå og sa jeg må ta blodprøvene. Alle får vist disse meldingene nå sa de. også snakker jeg med legen over telefon mandag for å avgjøre hvordan og når prøvene skal bli tatt.
 
Fikk melding med legekontoret nå at jeg ikke skulle møte opp men at legen ringte meg. Er helt uaktuelt dette, så jeg ringte de nå og sa jeg må ta blodprøvene. Alle får vist disse meldingene nå sa de. også snakker jeg med legen over telefon mandag for å avgjøre hvordan og når prøvene skal bli tatt.
Får sikkert en lignende beskjed her og
 
Jeg snakket med helsestasjonen i sted da jeg har time på mandag og er veldig forkjøla(neg corona). Hun sa jeg måtte være helt frisk for å komme men at alle skal ha kontroll i uke 24 uansett. Så da må jeg evt få ny time!
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?

Dette høres slett ikke bra ut! Bestill time hos fastlegen og fortell at jordmor har innstilt timene frem til 36. Jeg går ikke til jordmor (dårlig kapasitet der fra før av), kun til fastlegen. Har time som vanlig. Poenget med kontrollene er jo å fange opp svangerskapsforgifting etc, skjønner meg ikke på jordmor :/
 
Fikk melding med legekontoret nå at jeg ikke skulle møte opp men at legen ringte meg. Er helt uaktuelt dette, så jeg ringte de nå og sa jeg må ta blodprøvene. Alle får vist disse meldingene nå sa de. også snakker jeg med legen over telefon mandag for å avgjøre hvordan og når prøvene skal bli tatt.
Jeg har time i uke 24 til bp - håper den ikke blir kanselert
 
Takk for alle tilbakemeldinger:Heartred Håper så inderlig at jeg har misforstått, men jeg spurte om jeg ikke skulle ha noen kontroll før uke 36, heller ikke hos fastlegen, og hun sa det ikke var nødvendig så lenge jeg kjente spark og merket at magen vokste, for de fleste komplikasjoner skjedde uansett på slutten:arghh:

Føler alt ansvaret hviler på meg selv nå. Har grått i hele natt:sorry:

Men jeg orker ikke ringe dit igjen, jeg tar det opp med fastlegen til uka. Og skal heller prøve å finne en privat jordmor. Snakket med en venninne som er barnelege og hun sier at det går ikke an å ha så lite oppfølging.

Men takk for støtte, da er det ikke bare jeg som synes dette var dårlig:Heartred

Du er ikke alene uansett, du har alle oss her på gruppa! :Heartred Jeg vet at ikke alle har like lett for å snakke for seg, så om du trenger hjelp med å få sagt det du vil og få svar på det du måtte trenge så si i fra så hjelper jeg deg gjerne! Du skal ikke måtte føle at alt ligger på deg, man skal få de testene man har krav på i det minste. Magemål kan man jo alltids ta selv, men blodtrykk er veldig viktig å måle, selv for de uten risikosvangerskap.

Hvis det er til noen trøst så har jeg på følelsen av at dette kommer til å blåse over lenge før det de har kommet ut med i media med. Det ser mørkt ut nå, men man ser allerede forbedringer i Kina og det er et så utrolig mye større land. Så forhåpentligvis må vi ikke vente så alt for lenge med oppfølging sånn som de nå tar utgangspunkt i.

Vi må bare gjøre vårt beste med å hjelpe og støtte hverandre :Heartred
 
Hu JM der hadde jeg slutta å gå til, hu har ikke skjønt noenting, og opptrer ikke forsvarlig i det hele tatt!
Gå til fastlegen du, han/hun gjør like bra jobb i svangerskapsomsorgen som ei JM!
 
Sniker
Jeg snakket med jordmor her og de sa da prioriterte de etter 24 uker. Også i de nasjonale retningslinjene om det bryter ut full krise står det jo at gravide skal få oppfølging og prioriteres, så her høres det jo ut som din jordmor har missforstått. Ville hørt med en annen jordmor om det er mulig, eller krevd oppfølging! Værtfall om lege også er vanskelig.
 
Sniker
Jeg snakket med jordmor her og de sa da prioriterte de etter 24 uker. Også i de nasjonale retningslinjene om det bryter ut full krise står det jo at gravide skal få oppfølging og prioriteres, så her høres det jo ut som din jordmor har missforstått. Ville hørt med en annen jordmor om det er mulig, eller krevd oppfølging! Værtfall om lege også er vanskelig.
Takk for svar. Skal til legen i morgen, så håper hun tar tak i dette og følger meg opp:)
 
Fikk nettopp telefon fra jordmor om at 24 ukers kontrollen min neste uke er avlyst og at jeg ikke får kontroll før uke 36, hvis jeg i det hele tatt får det da. Sa jeg også hadde time hos fastlegen til uka og de anbefalte hun meg å avlyse siden legene hadde nok å gjøre nå. Så jeg skal helst gå til uke 36 uten kontroll. Har jo bare hatt kontroll i uke 13 + oul!
Jeg må ha sykemelding nå så sa at jeg avbestiller ikke legetimen. Knakk helt sammen nå:sorry:
Flere som får så lite oppfølging?
Jeg er i uke 24+3, og var til vanlig kontroll hos jordmor i går. Ble en kortere time enn vanlig, men hun målte magen, hørte fosterlyden og sjekket urinprøve. Også snakket vi litt om hvordan det blir å føde på Ullevål i juli dersom disse tiltakene varer til da. Det er jo ikke hyggelig å tenke på, men jeg er glad for den oppfølgingen jeg får. Fikk også beskjed om at glukosebelastningstesten er avlyst, men at dette var noe de vurdere å droppe som fast prosedyre, også før epidemien traff. Håper alle får den hjelpen de trenger, og at dere i det minste kan ha konsultasjoner over telefon dersom det trengs.
 
Jeg hadde også time for 24-ukers kontroll hos jm, men da jeg ringte helsestasjon for å sjekke fikk jeg bedkjed at de ikke tar noen til kontroll før uke 36 og at jeg bør ta alle de andre kontrollene hos fastlegen. Har time hos fastlegen i uke 24 også, så håper at de tar meg imot.
 
Står jo her, så kan jo være slik som andre sier at i noen kommuner ønsker de at fastlegen tar unna, men noe oppfølging må man jo ha:happy:Vis vedlegget 321763 Vis vedlegget 321763 Vis vedlegget 321763
Så bra:) Ja jeg er så glad jeg allerede hadde bestilt meg time hos fastlegen. Synes det bare var så rart at jordmoren ba meg avlyse den timen siden hun mente fastlegene hadde nok med andre pasienter for tiden. Men blir bra å få snakket med legen i morgen og får da bestille time til neste kontroll med en gang, så er jeg sikret:)
 
Å måle blodtrykk og levere urinprøve hver 4. uke er en minsteoppfølging. Jeg tar riktignok en av mine kontroller for de to punktene bare som en tur innom labben. Fastlegen mente det var viktig å følge med, selv om han trenger å jobbe på legevakta.
 
Jeg så en til i juli termingruppa som hadde fått akkurat samme beskjed:bag: ingen flere kontroller før uke 36. Det er jo helt sykt!

Jeg fikk også samme beskjed av jordmor om mandagen. Muligens at kontrollen i uke 32 blir over telefon "hvis jeg hadde behov for det". Men her oppmuntret i hvert fall jordmor til å bestille kontroll hos fastlegen i uke 28 (sikkert litt i forbindelse med at jeg må fornye sykemeldingen min, men uansett). Begynner å føle litt på at gravide blir litt "oversett" og overlatt til oss selv i denne situasjonen? Håper i hvert fall at fastlegen har forståelse for at jeg ønsker kontroller hos henne i stedet, og at hun har mulighet til det.
 
Jeg fikk også samme beskjed av jordmor om mandagen. Muligens at kontrollen i uke 32 blir over telefon "hvis jeg hadde behov for det". Men her oppmuntret i hvert fall jordmor til å bestille kontroll hos fastlegen i uke 28 (sikkert litt i forbindelse med at jeg må fornye sykemeldingen min, men uansett). Begynner å føle litt på at gravide blir litt "oversett" og overlatt til oss selv i denne situasjonen? Håper i hvert fall at fastlegen har forståelse for at jeg ønsker kontroller hos henne i stedet, og at hun har mulighet til det.
Fikk utsatt sist jordmortime pgs corona-karantene, men ble satt opp nå ny np snart. Håper ikke noen utgår.
Jeg syns folk får så utrolig mange motsigende meldinger. Som førstegangsfødende (og 2. Og 3.) Burde man få noen form for oppfølgning. Her er mye som kan skje:bag: jeg føler meg mye tryggere etter en jordmortime også
 
Back
Topp