Får ikke kontroll før i uke 36!

Fikk utsatt sist jordmortime pgs corona-karantene, men ble satt opp nå ny np snart. Håper ikke noen utgår.
Jeg syns folk får så utrolig mange motsigende meldinger. Som førstegangsfødende (og 2. Og 3.) Burde man få noen form for oppfølgning. Her er mye som kan skje:bag: jeg føler meg mye tryggere etter en jordmortime også

Helt enig, det at folk for så mye forskjellige meldinger fra helsevesenet gjør meg litt oppgitt. Synes også at man burde få oppfølging hele veien, man vet jo aldri hva som skjer! Selv om det for de fleste går helt fint, så er det noe med å kjenne på en trygghet at jordmor finnes der og følger opp.
 
En skulle tro at jordmødrene hadde bedre tid enn fastlegene nå til å ta kontroller....

Ja, jeg fikk beskjed fra jordmor at det var derfor jeg ikke fikk komme inn og måtte vente til uke 24, fordi fastlegene sendte alle gravide til jordmødrene så de hadde det travelt. Men vet ikke hvordan det fungere andre plasser, er jo noen lenger opp som har fått motsatt beskjed :happy:
 
Fikk tydelig beskjed hos min jordmor at alle timene i siste trimester skal være fysiske oppfølging er, hvor alt blir målt, og prøver blir tatt osv. kunne være at samtalene ble tatt over telefonen, men det fikk vi ta som det kommer.
De har til og med et egent rom for koronasmittede så selv de skal få den oppfølgingen de har krav på.
 
Var hos legen i går, og jeg skal få oppfølging der som normalt. Men det var min værste legetime noen gang:( Da jeg skulle fortelle hvordan jeg hadde det begynte jeg å gråte, for er for mye for meg for tiden, både fysisk og psykisk. Satt der og gråt i 15 min, Hun sa ingen ting, spurte bare irritert når terminen min var og om noe har endret seg i det siste osv. Til slutt sa hun bare: Men jeg kan jo ikke sykemelde deg! Du er jo ikke syk!
Jeg hadde ikke nevnt sykemelding og følte hun så på meg som en som bare ville gråte seg til sykemelding. Endte med at det ikke ble tid til svangerskapskontrollen så fikk ny time neste uke. Og så ville hun ha betalt for timen for den hadde ikke noe med graviditeten å gjøre, hun mente jeg mistrivdes på jobb bare. Jeg var helt i sjokk, klarte ikke si noe. Kollegaene mine er også i sjokk, de har jo sett hvor sliten jeg har vært i det siste og sagt at jeg må begynne å jobbe noe redusert for å holde ut og fungere på jobb.
Gruer meg til neste time, vurderer å heller gå til volvat fremover. Veldig synd at alle private jordmødre er stengt, for skulle heller betalt for å gå til de.
 
Jeg var i kontakt med legen i går pga behov for allergitabletter, hun på tlf var litt ufin og bara og hva vil du at jeg skal veilede deg? du har liksom time 6. april! jeg bara u nei, jeg har 3 barn hjemme jeg må funke for, gjerne kunne ta de ut også uten å miste synet til kløe og irritasjon plus tett nese og nysing! så om legen bare kan ringe meg?
Legen ringte og jeg fikk recept på allergitabletter som skal være trygge og fikk bekreftet time 6. april til kontroll, må bare levere urinprøve og si i fra i skranke jeg skal ha den blodprøva pga antistoffer (24 uker)
Jordmortime har jeg ved 28 uker, men tar det som det kommer :p lurer på om man kan kjøpe urinstix på apoteket?
 
Var hos legen i går, og jeg skal få oppfølging der som normalt. Men det var min værste legetime noen gang:( Da jeg skulle fortelle hvordan jeg hadde det begynte jeg å gråte, for er for mye for meg for tiden, både fysisk og psykisk. Satt der og gråt i 15 min, Hun sa ingen ting, spurte bare irritert når terminen min var og om noe har endret seg i det siste osv. Til slutt sa hun bare: Men jeg kan jo ikke sykemelde deg! Du er jo ikke syk!
Jeg hadde ikke nevnt sykemelding og følte hun så på meg som en som bare ville gråte seg til sykemelding. Endte med at det ikke ble tid til svangerskapskontrollen så fikk ny time neste uke. Og så ville hun ha betalt for timen for den hadde ikke noe med graviditeten å gjøre, hun mente jeg mistrivdes på jobb bare. Jeg var helt i sjokk, klarte ikke si noe. Kollegaene mine er også i sjokk, de har jo sett hvor sliten jeg har vært i det siste og sagt at jeg må begynne å jobbe noe redusert for å holde ut og fungere på jobb.
Gruer meg til neste time, vurderer å heller gå til volvat fremover. Veldig synd at alle private jordmødre er stengt, for skulle heller betalt for å gå til de.
Å nei :sorry: det var ikke kjekt å høre!!! God klem til deg ❤️ Ikke sånn som det, det skal være!
Jeg gikk på volvat sist svangerskap når jeg trengte sykemelding pga fastlegen aldri hadde tid. Du kan jo vurdere det.
 
Var hos legen i går, og jeg skal få oppfølging der som normalt. Men det var min værste legetime noen gang:( Da jeg skulle fortelle hvordan jeg hadde det begynte jeg å gråte, for er for mye for meg for tiden, både fysisk og psykisk. Satt der og gråt i 15 min, Hun sa ingen ting, spurte bare irritert når terminen min var og om noe har endret seg i det siste osv. Til slutt sa hun bare: Men jeg kan jo ikke sykemelde deg! Du er jo ikke syk!
Jeg hadde ikke nevnt sykemelding og følte hun så på meg som en som bare ville gråte seg til sykemelding. Endte med at det ikke ble tid til svangerskapskontrollen så fikk ny time neste uke. Og så ville hun ha betalt for timen for den hadde ikke noe med graviditeten å gjøre, hun mente jeg mistrivdes på jobb bare. Jeg var helt i sjokk, klarte ikke si noe. Kollegaene mine er også i sjokk, de har jo sett hvor sliten jeg har vært i det siste og sagt at jeg må begynne å jobbe noe redusert for å holde ut og fungere på jobb.
Gruer meg til neste time, vurderer å heller gå til volvat fremover. Veldig synd at alle private jordmødre er stengt, for skulle heller betalt for å gå til de.
Trist å høre at du ble møtt sånn :sorry:
 
Var hos legen i går, og jeg skal få oppfølging der som normalt. Men det var min værste legetime noen gang:( Da jeg skulle fortelle hvordan jeg hadde det begynte jeg å gråte, for er for mye for meg for tiden, både fysisk og psykisk. Satt der og gråt i 15 min, Hun sa ingen ting, spurte bare irritert når terminen min var og om noe har endret seg i det siste osv. Til slutt sa hun bare: Men jeg kan jo ikke sykemelde deg! Du er jo ikke syk!
Jeg hadde ikke nevnt sykemelding og følte hun så på meg som en som bare ville gråte seg til sykemelding. Endte med at det ikke ble tid til svangerskapskontrollen så fikk ny time neste uke. Og så ville hun ha betalt for timen for den hadde ikke noe med graviditeten å gjøre, hun mente jeg mistrivdes på jobb bare. Jeg var helt i sjokk, klarte ikke si noe. Kollegaene mine er også i sjokk, de har jo sett hvor sliten jeg har vært i det siste og sagt at jeg må begynne å jobbe noe redusert for å holde ut og fungere på jobb.
Gruer meg til neste time, vurderer å heller gå til volvat fremover. Veldig synd at alle private jordmødre er stengt, for skulle heller betalt for å gå til de.
Herre, så uheldig du er med de rundt deg som skal følge deg opp! Føler sånn med deg❤️
 
Å nei :sorry: det var ikke kjekt å høre!!! God klem til deg ❤️ Ikke sånn som det, det skal være!
Jeg gikk på volvat sist svangerskap når jeg trengte sykemelding pga fastlegen aldri hadde tid. Du kan jo vurdere det.
Takk for det:Heartred
Vurderer sterkt å ta 28 ukers kontrollen på volvat. Skal holde ut til da. Er ikke det at jeg ikke vil jobbe, men med 20% sykemelding etterhvert kunne jeg fått litt pusterom og fungere hjemme
 
Herre, så uheldig du er med de rundt deg som skal følge deg opp! Føler sånn med deg❤️
Takk:Heartred
Er første gang jeg har åpnet meg opp og fortalt at jeg faktisk sliter psykisk, og så blir det bare bagatellisert og avfeid. Er skikkelig skuffet.
Hun sa til og med at hun kan jo ikke bare sykemelde sykepleiere i denne tiden, for nå trengs de på jobb. Så da innså jeg at hun ikke ser meg som en person.
 
Takk:Heartred
Er første gang jeg har åpnet meg opp og fortalt at jeg faktisk sliter psykisk, og så blir det bare bagatellisert og avfeid. Er skikkelig skuffet.
Hun sa til og med at hun kan jo ikke bare sykemelde sykepleiere i denne tiden, for nå trengs de på jobb. Så da innså jeg at hun ikke ser meg som en person.
Har vært der du er og det å bli avfeid for psykiske ‘problemer’ er helt grusomt. Er det andre leger du kan bytte til som er litt mer omtenksom enn det kvinnemennesket der? Jeg har hatt mine krangler med leger jeg altså, sier meningen min for noen av de er rett og slett i feil yrke!

Hvis du ønsker kan vi godt prate litt på pm❤️
 
Har vært der du er og det å bli avfeid for psykiske ‘problemer’ er helt grusomt. Er det andre leger du kan bytte til som er litt mer omtenksom enn det kvinnemennesket der? Jeg har hatt mine krangler med leger jeg altså, sier meningen min for noen av de er rett og slett i feil yrke!

Hvis du ønsker kan vi godt prate litt på pm❤️
Takk for det:Heartred jeg har bestemt meg for at jeg heller går til volvat neste gang. Har satt meg på venteliste hos en annen fastlege, men får sikkert ikke han før fødsel. Håper også at de private jordmorklinikkene i Oslo åpner etterhvert, så betaler jeg heller litt for det, og så får jeg vel kommunal jordmor i uke 36-38
 
Takk for det:Heartred jeg har bestemt meg for at jeg heller går til volvat neste gang. Har satt meg på venteliste hos en annen fastlege, men får sikkert ikke han før fødsel. Håper også at de private jordmorklinikkene i Oslo åpner etterhvert, så betaler jeg heller litt for det, og så får jeg vel kommunal jordmor i uke 36-38
Siden du er i Oslo, har du mulighet for å bytte helsestasjon? Det kan vi av og til her i Bergen da man kan høre til flere. Kanskje du da kan få ny jordmor? ❤️
 
Jeg tar 24 ukers kontrollen hos lege for å ta blodprøver og måle blodtrykk, i uke 28 har jeg telefonsamtale med jordmor. Etter det vet jeg ikke hva som skjer. Skal ha noen ekstra ultralyder pga en dumt plassert navlestreng, i tillegg til ekstra oppfølging pga barseldepresjon med storebror. De samtalene blir på telefon inntil videre. Hvis alt ser fint ut etter kontrollen i uke 24 kan det hende de avlyser ting, kan jeg se for meg. Er mer fortvilt over at alle bassengtrening og fysiotimer utgår.
 
Takk for det:Heartred jeg har bestemt meg for at jeg heller går til volvat neste gang. Har satt meg på venteliste hos en annen fastlege, men får sikkert ikke han før fødsel. Håper også at de private jordmorklinikkene i Oslo åpner etterhvert, så betaler jeg heller litt for det, og så får jeg vel kommunal jordmor i uke 36-38
Høres ut som en god plan! Det er ikke alltid selve kontrollen som er viktigst (utenom bt osv), men det å bli sett, hørt og ikke minst forstått❤️
 
Siden du er i Oslo, har du mulighet for å bytte helsestasjon? Det kan vi av og til her i Bergen da man kan høre til flere. Kanskje du da kan få ny jordmor? ❤️
Bor i en nabokommune til Oslo dessverre, så har bare en helsestasjon:(
 
Var hos legen i går, og jeg skal få oppfølging der som normalt. Men det var min værste legetime noen gang:( Da jeg skulle fortelle hvordan jeg hadde det begynte jeg å gråte, for er for mye for meg for tiden, både fysisk og psykisk. Satt der og gråt i 15 min, Hun sa ingen ting, spurte bare irritert når terminen min var og om noe har endret seg i det siste osv. Til slutt sa hun bare: Men jeg kan jo ikke sykemelde deg! Du er jo ikke syk!
Jeg hadde ikke nevnt sykemelding og følte hun så på meg som en som bare ville gråte seg til sykemelding. Endte med at det ikke ble tid til svangerskapskontrollen så fikk ny time neste uke. Og så ville hun ha betalt for timen for den hadde ikke noe med graviditeten å gjøre, hun mente jeg mistrivdes på jobb bare. Jeg var helt i sjokk, klarte ikke si noe. Kollegaene mine er også i sjokk, de har jo sett hvor sliten jeg har vært i det siste og sagt at jeg må begynne å jobbe noe redusert for å holde ut og fungere på jobb.
Gruer meg til neste time, vurderer å heller gå til volvat fremover. Veldig synd at alle private jordmødre er stengt, for skulle heller betalt for å gå til de.

Dette skal du ikke godta. Makan til hjerteløs lege. Såklart du ikke skal betale. Uff stakkars deg :Heartbigred
 
Takk for alle tilbakemeldinger:Heartred Håper så inderlig at jeg har misforstått, men jeg spurte om jeg ikke skulle ha noen kontroll før uke 36, heller ikke hos fastlegen, og hun sa det ikke var nødvendig så lenge jeg kjente spark og merket at magen vokste, for de fleste komplikasjoner skjedde uansett på slutten:arghh:

Føler alt ansvaret hviler på meg selv nå. Har grått i hele natt:sorry:

Men jeg orker ikke ringe dit igjen, jeg tar det opp med fastlegen til uka. Og skal heller prøve å finne en privat jordmor. Snakket med en venninne som er barnelege og hun sier at det går ikke an å ha så lite oppfølging.

Men takk for støtte, da er det ikke bare jeg som synes dette var dårlig:Heartred


Hei. Håper du har fått time til kontroll. Min jordmor presiserte at gravide SKAL ha kontroll som vanlig, da dette er eneste måte å oppdage avvik/negativ utvikling osv. Min mann er lege, han seier også at dette er totalt uforsvarlig, og utenfor alle retningslinjer. Hadde IKKE turt gått så mange uker uten kontroll, det er en grunn til at vi går til kontroll jevnlig. Svangerskapsforgiftning, UVi, diabetes, vekstavvik, komplikasjoner med morkake osv....Den jordmora hadde jeg ikke hørt på!!
 
Hei. Håper du har fått time til kontroll. Min jordmor presiserte at gravide SKAL ha kontroll som vanlig, da dette er eneste måte å oppdage avvik/negativ utvikling osv. Min mann er lege, han seier også at dette er totalt uforsvarlig, og utenfor alle retningslinjer. Hadde IKKE turt gått så mange uker uten kontroll, det er en grunn til at vi går til kontroll jevnlig. Svangerskapsforgiftning, UVi, diabetes, vekstavvik, komplikasjoner med morkake osv....Den jordmora hadde jeg ikke hørt på!!

Har fått samme svare som deg, alle gravide skulle få oppfølging, spesielt etter uke 28. Jeg fikk ekstra ultralyd og oppfølging da jordmor mente symfemålet mitt var litt lavt. Fremover nå skal uannsett helsestasjonen ha litt mer åpent, og gjøre ting mer som normalt.
 
Back
Topp