Prevensjon

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Har du tenkt til å begynne på prevensjon etter fødsel? I så fall, hvilken type?

Vi fikk barn nummer to nå og ingen av oss ønsker oss flere. Mannen har snakket om at han ønsker å sterilisere seg, men jeg føler det er så drastisk :p Jeg tåler dårlig p-piller, p-stav og p-ring. Blir så sykt hormonell av det..
 
Ja, etter 4 svangerskap på 5-6 år så er det på tide med prevensjon igjen for første gang på 10 år. Siden det er så lenge siden sist, så aner jeg ikke hva jeg gå for.
Som distré småbarnsmor tenker jeg at det er en fordel om det ikke må tas hver dag/ i alle fall ikke til samme tid hver dag. Og så må det funke med amming.
Helsestasjonen her har åpen dag hver onsdag for blant annet å snakke om slikt med jordmor, så tenker jeg skal benytte meg av det etterhvert
 
Blir noe ihvertfall, men ingen tanker om hva enda
 
Tenkte å gi p-ring et nytt forsøk men usikker på om det lar seg kombinere med amming? :confused:

Igrunn så stemmer jeg for at mannen sterilisere seg nå, nå har vi to, en gutt og ei jente, hater å gå gravid, og begge barna har hatt dramatiske ankomster. Meen så er det et lite men da som lurer på om vi faktisk er ferdig, eller om vi kanskje tenker noe annet de neste 5 årene f.eks.
 
Tenker på å få satt inn hormonspiral. Liker ikke å ta hormoner, og lite aktuelt med kondom.
Har egentlig klart oss fint med å hoppe av i svingen som prevensjon, men tenker det er greit med noe som er litt mer sikkert.
 
Er det alt? :wideyed: Da får det bli kondom :hilarious: ikke sjanse for å huske å ta en pille til lik tid hver dag.
Cerazette p-piller går også. Men tror ingen av de andre merkene blir anbefalt.
 
Tenker på å få satt inn hormonspiral. Liker ikke å ta hormoner, og lite aktuelt med kondom.
Har egentlig klart oss fint med å hoppe av i svingen som prevensjon, men tenker det er greit med noe som er litt mer sikkert.
Kommer til og sette inn spiral igjen. På sikt håper jeg at samboer vil sterilisere seg, vi skal ikke ha flere. Tåler ingenting annet (på grunn av for mye hormoner).
Har vurdert spiral selv. Kan man amme med det? :)
 
Har vurdert spiral selv. Kan man amme med det? :)
Ja, er hormoner i den, men så lite at det ikke skal påvirke noe som helst som ikke skjer i livmora.
Jeg får dels ikke migrene av spiral slik jeg får av p-piller.
Så funker fint med amming :)
 
Har tatt minipillen etter de første to svangerskapene, men nå skal vi ikke ha flere, så jeg kommer til å diskutere spiral o.l. med fastlegen på seksukerskontrollen for å se hva hun anbefaler.
 
Tenkte å gi p-ring et nytt forsøk men usikker på om det lar seg kombinere med amming? :confused:

Igrunn så stemmer jeg for at mannen sterilisere seg nå, nå har vi to, en gutt og ei jente, hater å gå gravid, og begge barna har hatt dramatiske ankomster. Meen så er det et lite men da som lurer på om vi faktisk er ferdig, eller om vi kanskje tenker noe annet de neste 5 årene f.eks.
P ring skal ikke brukes mens du (full-) ammer. Den, og de fleste typer p piller er kombinasjonspreparat, dvs inbeholder hormoner som reduserer melkeproduksjonen. Jeg begynte på p ring igjen når frøkna var rundt 8 mnd og spiste en del fast føde, merka betydelig forskjell i melkeproduksjonen før og etter oppstart.
 
Mannen skal sterilisere seg
 
Lurer på om jeg skal gå for kobberspiral hvis jeg får lov, har ikke lyst til å ha noe med hormoner i i utgangspunktet ;)
 
Her, etter fire barn, blir det snipp snapp for mannen :happy:
 
Last edited:
Har du tenkt til å begynne på prevensjon etter fødsel? I så fall, hvilken type?

Vi fikk barn nummer to nå og ingen av oss ønsker oss flere. Mannen har snakket om at han ønsker å sterilisere seg, men jeg føler det er så drastisk :p Jeg tåler dårlig p-piller, p-stav og p-ring. Blir så sykt hormonell av det..
Her blir det sterilisering :hilarious: han vil det selv og jeg syns det er litt dramatisk, men vi er godt fornøyd med tre barn og slippe åtenke på prevansjon ER jo helt amazing. :D
 
Usikker ennå på hva vi velger. Vurderer om vi skal ha en fjerdemann, så til vi har bestemt oss blir det muligens kjip kondom.
 
Back
Topp