Når byttet dere fra babysete til sete nr.2 i bil?

Hvilken vekt har de små hatt ved bytte? Ser f.eks at maxway er fra 9 kg, og det var ikke mi mellomste før hun var rundt 11 mnd.. og hun lå jo på gjennomsnitt i vekt også!

Våre har hatt sete uten nedre vektgrense. Eldste veide 9 kg på 2 års kontrollen. Yngste er mindre enn eldste, så tar vel enda litt lenger tid med henne :p

Her ser jeg at det er kjempestor forskjell på hva folk anser som ok og ikke, de fleste rundt meg tviholder på babystolen til barnet når grensene, fordi det er såppas praktisk når vi bor en plass man rett og slett ikke kommer seg i butikken engang uten bil. Vi har samme base til stol nr 1 og 2, men nr1 er godkjent for bruk i fly f.eks så for oss blir det ihvertfall den om vi skal reise noe sted så lenge hun ikke er større enn hva setet sier. Sete nr2 er også kun isofix.

Her ser jeg at det er kjempestor forskjell på hva folk anser som ok og ikke, de fleste rundt meg tviholder på babystolen til barnet når grensene, fordi det er såppas praktisk når vi bor en plass man rett og slett ikke kommer seg i butikken engang uten bil. Vi har samme base til stol nr 1 og 2, men nr1 er godkjent for bruk i fly f.eks så for oss blir det ihvertfall den om vi skal reise noe sted så lenge hun ikke er større enn hva setet sier. Sete nr2 er også kun isofix.
Har sett 3 åringer i babystol fordi de ikke veier 13 kg enda. De sier stol nr 2 er tryggere i en eventuell ulykke. Her går det mer på hva barna trives med. Nr 1 og nr 3 er veldig like og vil helst ikke være babyer lenge. Jeg tviholder på bagen på vogna men må nok gå tapt snart. Nr 2 var en tynn baby og trivdes i bag og babystol. Byttet ut bagen når han klatret ut av den. Nr 3 skrek plutselig hver eneste biltur og byttet da stol for å se, da var han plutselig fornøyd og så seg rundt i stedet for å skrike.

Byttet i bilen til mannen når frøkna var 8,5 mnd. Hun er 9 mnd nå, og har enda babysete i min bil. Nå er han hjemme i perm, og kjører mer. Hun trives best i en mer sittende posisjon nå, men veier rundt 8 kg, så har enda litt igjen før 9-25 seter er gode.
Har besafe izi twist i-size, 0-18 kg, som sete nr 2, så hun sitter godt i det.

Babybilstolen er et kompromiss - babybilstolen skal ha 40-45 graders helling, ikke mer og ikke mindre, pga babyens oksygenopptak. Men så mye helling (40-45 grader) gjør at babybilstoler ikke er like gode som stol nr 2 i en kollisjon.

Bilstol nr 2 skal optimalt ha 25 graders helling, alt under 25 graders helling utgjør ingen forskjell i en kollisjon for bakovervendte barnestoler. De fleste barn fra ca 6 måneder sitter med 30-35 graders helling i bilstol nr 2, for så å ta det gradvis litt brattere mot 25 graders helling etterhvert som barnet blir eldre.

Det anbefales derfor å bytte til bilstol nr 2 så fort barnet kan sitte selv med støtte uten å sige sammen. Eneste grunnen til at for eksempel max-way plus osv er fra 9 kg er fordi testdukkene som brukes veier 9kg og mer.

Det betyr IKKE at barnet ditt ikke kan bruke setet selv om det veier 7,4 kg. Det du skal se på er om barnet rekker opp til selene, og at selene kommer ut mellom øreflippen og skuldrene, nærmere skuldrene enn øret. Du må også prøve barnet i bilstolen, noen barn henger med hodet i visse bilstoler uansett helling, så du må prøve deg frem.

Det som ansees som de beste bilstol nr 2 er;

med isofix og snufunksjon:
- Britax swingfix
- Besafe izi twist
- Britax dualfix (så lenge den kun brukes bakovervendt)
- Cybex sirona S/Z (så lenge den kun brukes bakovervendt).

husk at isofixfester kun tåler at barnet veier 18kg, så hvis du går for en isofix stol nr 2 må du kjøpe en beltemontert bakovervendt etterpå. Barn skal MINST sitte bakovervendt til 4 år, helst mye lenger da bakovervendt er FEM ganger så trygt i en kollisjon.

de beste beltemonterte bakovervendte stolene (som varer til 5-7 år) er:
- Klippan century
- maxway plus
- axkid minikid 1.0 (1.0 varer mye lenger i lengde enn 2.0)

stoler for et lavere budsjett:
- Max way
- two way
- axkid move

Vi bytta fra maxi cosi’n rundt 9-10 mnd, men nå er storesøster i hus ei lita nuggel og har alltid vært det ❤️ da gikk vi over til cybex sirona, og den satt hun (bakovervendt) leeeenge i (bytta til besafe i høst, da var hun 4 år)

Vi brukte det som ekstrasete lenge, min var jo ikke 13 kg flr han var 4,5 år..

Må bytte snart, men kjører svært sjeldent bil. Har ikke bil, så kjører kun bil når svigerfar kjører. Må kjøpe ny nå da hu snart overgår vekten og det ser ikke veldig behagelig ut i den lille stolen lenger. Dessuten er nr 2 mye tryggere. Hu er 8 mnd på torsdag, og veier 7995 gram.
... eller bare 8 kg ;) :D hehe

Babybilstolen er et kompromiss - babybilstolen skal ha 40-45 graders helling, ikke mer og ikke mindre, pga babyens oksygenopptak. Men så mye helling (40-45 grader) gjør at babybilstoler ikke er like gode som stol nr 2 i en kollisjon.

Bilstol nr 2 skal optimalt ha 25 graders helling, alt under 25 graders helling utgjør ingen forskjell i en kollisjon for bakovervendte barnestoler. De fleste barn fra ca 6 måneder sitter med 30-35 graders helling i bilstol nr 2, for så å ta det gradvis litt brattere mot 25 graders helling etterhvert som barnet blir eldre.

Det anbefales derfor å bytte til bilstol nr 2 så fort barnet kan sitte selv med støtte uten å sige sammen. Eneste grunnen til at for eksempel max-way plus osv er fra 9 kg er fordi testdukkene som brukes veier 9kg og mer.

Det betyr IKKE at barnet ditt ikke kan bruke setet selv om det veier 7,4 kg. Det du skal se på er om barnet rekker opp til selene, og at selene kommer ut mellom øreflippen og skuldrene, nærmere skuldrene enn øret. Du må også prøve barnet i bilstolen, noen barn henger med hodet i visse bilstoler uansett helling, så du må prøve deg frem.

Det som ansees som de beste bilstol nr 2 er;

med isofix og snufunksjon:
- Britax swingfix
- Besafe izi twist
- Britax dualfix (så lenge den kun brukes bakovervendt)
- Cybex sirona S/Z (så lenge den kun brukes bakovervendt).

husk at isofixfester kun tåler at barnet veier 18kg, så hvis du går for en isofix stol nr 2 må du kjøpe en beltemontert bakovervendt etterpå. Barn skal MINST sitte bakovervendt til 4 år, helst mye lenger da bakovervendt er FEM ganger så trygt i en kollisjon.

de beste beltemonterte bakovervendte stolene (som varer til 5-7 år) er:
- Klippan century
- maxway plus
- axkid minikid 1.0 (1.0 varer mye lenger i lengde enn 2.0)

stoler for et lavere budsjett:
- Max way
- two way
- axkid move

Mener du maxway er mindre sikkert enn maxway pluss? Har forstått det sånn at det kun handler om brukstid?

Ser dere fleste har byttet rundt 6 mnd.
Tror vi byttet snart også, tenker på at hun skal ligge bakover å ikke tippe fremover med hodet.
Men sete nr 2 er jo tilbakelent er det ikke?
Lenge siden sist dette :p

Du kan bruke hvileposisjon i starten. Da skal ikke hodet falle ned når hen sovner.

På baby stolen vår er det ikke noe maks vekt men maks cm. Min er 10 cm unna fra at den er for liten. Men minimum cm på stol nr 2 er 14 cm mindre enn maks på baby stolen. Så de overlapper på en måte.

Vi byttet når hun var 9 mnd og kunne sitte uten støtte, og selene kom ut ved skuldrene og ikke ørene.

Du kan også bruke fb gruppa Bilstoler for å spør om det ser ut til at mini sitter godt i stolen eller ikke. Bare anonymiser bildet med noe foran fjeset på mini :happy:
Det blir ofte lagt ut bilder av små barn i bilstoler der hvor foreldrene spør om de sitter godt. Men det går mye igjen det som ble sagt over her.
De må sitte godt med støtte, og rekke opp til selene:)
Fins også spedbarnsinnlegg til noen av stolene som gjør at de passer enda bedre i stolen når de er så små. Mini blir 6 mnd nå i februar og vi tenker snart å kjøpe maxway plus. Det skal også ha et innlegg mener jeg på, viss mini blir litt liten i stolen:)

Back
Topp