Sunn graviditet - Motivasjonstråd!

Og lunsjen igår var de samme knekkebrødene, men ett med leverpostei og vårløk :)
 

Vedlegg

  • 9BE3A91B-FD00-4978-AC19-349C3CAA869A.jpeg
    9BE3A91B-FD00-4978-AC19-349C3CAA869A.jpeg
    45 KB · Visninger: 14
Vi lager også mye wok med mye grønnsaker, kylling også har jeg litt nøtter oppå.
 

Vedlegg

  • B879C16F-0845-4A41-9B8B-73004A9DC700.jpeg
    B879C16F-0845-4A41-9B8B-73004A9DC700.jpeg
    32,1 KB · Visninger: 24
Forrige svangerskap var jeg mye syk mot slutten, og gikk en del ned i vekt. Endte vel opp med å ligge på 5-6kg over startvekt.
Det er ikke all verdens, og de raste fort av etter fødsel. Jeg har omtrent samme vekt nå (har ikke veid meg på en stund) som forrige gang. Blir spennende å se om jeg går mer opp nå enn sist, eller om det blir likt.

Det viktigste er vel å spise variert og sunt, og passelig aktivitets nivå.
Forrige gang hadde vi hund som jeg gikk 1-2 timers tur med hver dag. Har ikke det denne gangen, så må virkelig jobbe for å holde meg i nok aktivitet :bag:
 
I dag har jeg gått 9000 skritt :eek: Når jeg kommer hjem fra jobb skal jeg slappe av på sofaen!
 
det der så helt vilt godt ut! Har du oppskrift?

Det er bare grønnsaker woket sammen med strimlet kylling, ingefær, hvitløk, soyasaus, oystersaus og en klype søtt for å balansere litt! Her hadde jeg løk, paprika, sopp, squash, sukkererter og en grønnkål mix tror jeg :) wok er så digg og så enkelt når man trenger å få i seg litt ekstra grønnsaker :)
 
Etter samtale med legen idag ang trening når det gjelder det dumme kneet mitt så skal jeg begynne å svømme litt! Har ikke svømt på noen år, men jeg er veldig glad i det, også er det jo veldig praktisk når man både er gravid, overvektig og har leddproblemer fra før av liksom. Har sjekket ut i området og jeg har funnet en hall i nabobyen som ser bra ut så tenker å prøve den ut imorgen :) Kjenner jeg er spent!
 
Har nesten 14.000 skritt og 12 etasjer i dag, så er mer bekymret for maten egentlig :hilarious:
 
Blei 17.000 steg per dag på meg fredag-mandag, sightseeing i Wien og bratislava:D til vanlig så er det svømming så er den beste treningsformen for rygg og hofter! Har prøvd meg på litt gruppetimer, men kjenner det fort i bekkenet:eek:

Så for min del framover er det kostholdet som må jobbast med, eller kveldskosen:p eg laga all mat frå bunn og da blir ganske rein og bra mat, men eg må læra å kontrollera meg sjøl med chips og sjokolade!:hilarious:

Tips til middager:
*Wok med heimelaga saus
*Ingefær og soyasaus marinert laks med mango
*Svinefilet med tabbouleh
*Lasagne med cottage chees og grønsaksplater
 
Så fint med en motivasjonstråd! Synes fort det blir mye negativt i slike forum, det er jo så mye bedre når vi kan motivere hverandre!...:)
Jeg har to graviditeter bak meg og har stort fokus på sunt og aktivt svangerskap for en lettere fødsel og barseltid.
Det er lurt å tidlig legge inn fast rutine om å gå en tur hver dag. Det trenger ikke å være lange turen, men viktig at man får rørt seg litt.

Selv trener jeg omtrent hver dag, alt fra svært korte styrkeøkter til en lengre joggetur. Jeg tar gjerne med barna mine i treningen også, det synes de er gøy og vi kan bruke tiden sammen :)

Tips til god gravid-mat: stekte grønnsaker med masse deilig urter og krydder, mye kylling og fisk. Friske salater og kornblandinger til mellommåltider og frokost. Spise små porsjoner flere ganger om dagen.
 
Jeg gikk opp 24kg i forrige svangerskap, har klart å gå ned 22 av de, og er redd jeg skal gå opp masse igjen, så en sånn her tråd er kjekt :)

Jeg tror min taktikk kommer til å være å handle en gang i uka, planlegge middager, ikke dra ut på kvelden, fordi jeg har lyst på noe. Kommer til å bli hardt, men må prøve. Merker allerede nå at jeg er desperat etter å spise noe hele tiden :sorry:

Kjenner meg SÅNN igjen! Gikk opp ca 25 kg sist svangerskap og er veldig gira på å unngå å gå så mye opp denne gangen.
Gikk opp mye tidlig i svangerskapet, så prøver å være veldig bevisst.
Men, det eneste som hjelper mot den intense kvalmen er å spise litt hele tiden.
Noen som har gode råd der?
 
For en fin tråd! Blir gjerne med på litt motivering :happy:

Aldri født før, men har litt for høy bmi fra før graviditeten. Ligger på 76kg nå og er 167cm høy så burde vel helst vært 10 kg lettere :shy: får prøve å ikke gå opp så alt for mye.
 
Jeg har gått ned fra 91 til 87,7 kg de siste ukene, tror hovedgrunnen er at jeg har vært mye mer bevisst matinntaket, har rett og slett spist sunnere. Jeg har satt opp en tabell der jeg fører inn vekt, cm bryst, midje, mage osv, notater so hvordan trening / søvn har vært, eventuelt andre ting. Så langt har jeg ikke trent noen ting.
Har vekdig store planer om å gå turer, svømme, gå på ski, og etter hvert jogge litt. Kjenner jeg bare er litt redd for å pushe det i første trimester?
 
Hvordan går det med alle sammen?
Selv er jeg sykmeldt pga utmattelse for øyeblikket, men har klart å gå to turer tilsammen! :)
 
Har ikke skrevet i tråden før men slenger meg på nå! :happy:7+4 i dag. Gikk ned 30 kg i fjor, men med mine 100 kg er jeg langt fra idealvekt, og vil gå opp minst mulig fremover. Under vektnedgang kunne jeg spise 1500 kalorier og leve greit med det, men kjenner at det er annerledes nå. Er så utrolig sulten! Forrige uke lå jeg på ca 1800 kalorier om dagen, og det holdt såvidt, om jeg passet på å spise skikkelig mat og ikke tomme kalorier. Og så ble det litt utskeielser i helgen :rolleyes: Prøver å spise mye grønnsaker og frukt, og det motiverer meg å tenke på at den lille må få alle de riktige næringsstoffene. Går 30-60 minutter per dag. Følger med på vekten hver dag, og den svinger jo litt etter vann i kroppen osv.

Spent på resten av svangerskapet, om jeg klarer å fortsette å være noe lunde flink! Har tenkt å høre med lege etter om de har noen anbefalinger på hvor kalorier som er passelig for akkurat meg, siden det er på den måten jeg klarer å holde kontrollen. Kjekt å lese andres erfaringer :signs001
 
Jeg har slitt med kostholdet da jeg er mye kvalm og den maten jeg spiser til vanlig gjør meg enda dårligere.. håper virkelig det bedrer seg i andre trimesteret :(

Har begynt å svømme da og det var skikkelig deilig! Tenker å svømme tre ganger i uka og både jordmor og lege var veldig begeistret så dette blir bra :)
 
Jeg har slitt med kostholdet da jeg er mye kvalm og den maten jeg spiser til vanlig gjør meg enda dårligere.. håper virkelig det bedrer seg i andre trimesteret :(

Har begynt å svømme da og det var skikkelig deilig! Tenker å svømme tre ganger i uka og både jordmor og lege var veldig begeistret så dette blir bra :)

Kostholdet klarer du sikkert å forbedre når formen kommer seg :)

Så flott med svømmingen, tre ganger per uke er jo kjempebra!
 
Siden positiv test har jeg begynt med en enkel regel: ikke godteri/søtsaker/brus/annet usunt i ukedagene.

Lov å kose seg i helgen, men maks to kvelder. Merker at jeg spiser mindre usunt da også, har ikke lyst på like mye godteri og sånn. Håper jeg kan holde det oppe hele graviditeten (og hele livet lol):cat:
 
For en fin tråd!

Jeg er ikke overvektig, men opptatt av å holde vektoppgangen til det normale, da jeg gikk opp mye i første svangerskap som jeg måtte jobbe en del med for å gå ned igjen. Da snuppa var 2,5 år var jeg endelig nede i trivselsvekt igjen. Med nummer to gikk det mye bedre, jeg var nøye på hva jeg puttet i meg, og gikk opp normal mengde som forsvant av seg selv etter fødsel.

Nå er det tredje og siste gang og jeg håper på en reprise fra sist. Utfordringen er jo - som flere skriver - kvalmen som holdes i sjakk ved å spise ofte. Jeg har med meg havreknekkebrød og smøreost på tube, og tar et halvt eller et helt knekkebrød når jeg kjenner at kvalmen kommer. Håper det går greit, selv om det blir til at jeg spiser litt ofte. Søtsaker har jeg heldigvis ikke lyst på, men det blir en del frukt. Eple og appelsin er veldig godt for tida. Så drikker jeg masse vann(er utrolig tørst), og spiser litt biola-yoghurt med linfrø for å holde magen i sjakk. Er nemlig veldig forstoppet i starten av svangerskap:facepalm:

Middagene kunne vært bedre/sunnere, de siste to ukene har det blitt litt lettvinte løsninger siden jeg jobber 100% fortsatt og er fryktelig trøtt etter jobb. Men passer på å alltid ha salat/grønnsaker til, og begrense mengde med ris/potet/pasta. Jeg fødte et veldig stort barn sist og skal sjekkes for svangerskapsdiabetes pga dette, så derfor er jeg føre-var med å passe på karbo-inntaket. Men jeg spiser en del grovt brød og knekkebrød da, har bare ikke lyst på frøknekkebrød for tida.
Så håper jeg det snart blir bedre vær her i vest, slik at jeg får lyst til å komme meg litt mer ut! Men er ute hver dag på jobb (barnehage), så får jo litt aktivitet der☺️
 
Back
Topp