Sunn graviditet - Motivasjonstråd!

Spiser somregel ganske sunt. Orker ikke godteri. Det har aldri skjedd meg før. Sliter også med å orke å trene, men drar på treningssenter avogtil og går tur avogtil.
 
Dette har regulert seg overraskende fint av seg selv denne gangen. Har ikke lyst på søtsaker, og får i meg akkurat det jeg trenger av vanlig, sunn mat. Har hatt litt dårlig matlyst, men det er bedre nå. Har gått ned 4 kg nå de første 11 ukene og tenker at det ikke gjør noe siden jeg har mer enn nok å ta av fra før. Eneste er at jeg gjerne skulle ha gått litt mer tur, men det får komme etterhvert som energien er tilbake igjen.. Nå har jeg mer enn nok med å bare komme meg gjennom dagene :dead:
 
Jeg er 167 cm, og veide 65 kg før graviditet. Er mellom 10-11 uker på vei nå og har gått opp til 68 kg. Før jeg var gravid spiste jeg smartkarbo, men ble en reell økning av karbohydrater når jeg ble gravid (pasta, potet, brød). Regner med at noe av vektoppgangen sålangt skyldes det, men også fordi jeg spiser mer og har begynt å drikke juice, som jeg har holdt meg unna før.

Jeg spiser for det meste når jeg er sulten, ikke fordi jeg har «lyst på noe». Problemet er at jeg er så veldig sulten hele tiden. Har måttet stå opp på natten helt i starten for våknet av sult! Samboeren er helt sjokkert!

Jeg har ikke vært gravid før så har ingenting å sammenligne med. Jeg håper å kunne bevege meg litt mer i 2 trimester enn jeg har klart i første. Synes tipset om svømming lenger oppe her er bra, så det vil jeg prøve. Har også meldt meg på gruppetrening for gravide jeg skal teste ut. Treffe litt gravide folk også i samme slengen :)

Når det gjelder mat skal jeg prøve å få inn mer grønnsaker, og ikke ha så mye smør og majones på brødskiva som jeg har hatt sålangt! Fremdeles spise når jeg blir sulten, men gjøre mer bra valg. En liten utfordring jeg har er at jeg blir uggen av å kjenne lukten av kokt/stekt laks og kokt egg, noe jeg har sverget mye til før som mettende og sunt. Jeg håper også at jeg orker å lage mer mat hjemme. Liker å gjøre det, men har ikke orket. Så har blitt litt takeaway og brødskiver som erstatning for middager.

En middag jeg skal lage i helgen er vestafrikansk peanøttgryte! Jeg skal legge til kikerter og grønnkål til oppskriften jeg bruker til vanlig for å få inn mer gode ting.
 
Jeg er 167 cm, og veide 65 kg før graviditet. Er mellom 10-11 uker på vei nå og har gått opp til 68 kg. Før jeg var gravid spiste jeg smartkarbo, men ble en reell økning av karbohydrater når jeg ble gravid (pasta, potet, brød). Regner med at noe av vektoppgangen sålangt skyldes det, men også fordi jeg spiser mer og har begynt å drikke juice, som jeg har holdt meg unna før.

Jeg spiser for det meste når jeg er sulten, ikke fordi jeg har «lyst på noe». Problemet er at jeg er så veldig sulten hele tiden. Har måttet stå opp på natten helt i starten for våknet av sult! Samboeren er helt sjokkert!

Jeg har ikke vært gravid før så har ingenting å sammenligne med. Jeg håper å kunne bevege meg litt mer i 2 trimester enn jeg har klart i første. Synes tipset om svømming lenger oppe her er bra, så det vil jeg prøve. Har også meldt meg på gruppetrening for gravide jeg skal teste ut. Treffe litt gravide folk også i samme slengen :)

Når det gjelder mat skal jeg prøve å få inn mer grønnsaker, og ikke ha så mye smør og majones på brødskiva som jeg har hatt sålangt! Fremdeles spise når jeg blir sulten, men gjøre mer bra valg. En liten utfordring jeg har er at jeg blir uggen av å kjenne lukten av kokt/stekt laks og kokt egg, noe jeg har sverget mye til før som mettende og sunt. Jeg håper også at jeg orker å lage mer mat hjemme. Liker å gjøre det, men har ikke orket. Så har blitt litt takeaway og brødskiver som erstatning for middager.

En middag jeg skal lage i helgen er vestafrikansk peanøttgryte! Jeg skal legge til kikerter og grønnkål til oppskriften jeg bruker til vanlig for å få inn mer gode ting.

Og her er oppskriften jeg tar utgangspunkt i og justerer litt etter egne smaksløker og preferanser (jeg kutter ut ris og lager det mer som en gryte med chunky biter enn en suppe): https://www.godt.no/oppskrift/7474/vestafrikansk-peanoettsuppe
 
Tur nummer 3 gjennomført! Men kjente at 8 km ble litt i lengste laget for kroppen, så da slapper jeg av resten av dagen :)
 
Veldig inspirerende å lese denne tråden!

Jeg har en ok vekt, men forrige svangerskap gikk jeg opp mer enn 50% (fra 60 til 93 kg). Hadde også kraftig bekkenløsning.

Vil gjerne unngå begge deler denne gangen. Pga kvalmen er har jeg nok gått ned de første ukene. Har ikke vekt men gifteringen falt av i uke 7..

Skal prøve å svømme 3 ganger i uka, og gjøre bekkenøvelser 2 ganger daglig. Når appetitten kommer tilbake skal jeg prøve å spise sunt!
 
Nå som helgen er her koser jeg meg med usunne ting (fornuftige mengder). Merker jeg har mindre lyst på og blir mer uvel av det jeg faktisk spiser. Så nå føler jeg meg som en stappa pølse:oops:
 
Hvordan går det med alle sammen?
Selv er jeg sykmeldt pga utmattelse for øyeblikket, men har klart å gå to turer tilsammen! :)

omtrent som meg det, gått to turer siste åtte ukene, ellers har jeg vært helt vrak. Er 50% SM, det hjelper heldigvis litt. Har som mål å gå tur iallefall på de dagene jeg er helt hjemme. Men formen er jo elendig etter så mye irositting.
 
Jeg har ikke for mye per nå, men er redd for å gå opp for mye på grunn av et ustabilt kneledd. Da blir belastningen for mye, det blir vondt å gå og kneet går ut av ledd. Følger gjerne med her :)

Testa ut ergometersykling evt svømming? Har hatt tre kneoperasjoner og sykling og svømming har vært fin og skånsom trening for meg.
 
Da klarte jeg å dra meg på tredemølla igjen etter altfor mange måneder uten :) ble 3 km med en fart på 5.5 km/t men svetten renner så jeg sier meg fornøyd :hilarious: var virkelig i bedre form for 9 måneder, men så kom en stressperiode på jobb og dermed ble trening hoppet over :shifty:
 
Her har matlysten kommet tilbake igjen og det er dermed vanskeligere å ta bare sunne valg:confused:
 
Med førstemann gikk jeg opp 12-13kg, håper på noe det samme denne gangen og! Foreløpig har jeg gått opp 4kg siden første svangerskapskontroll, er i uke 24. Vet ikke om det er for mye/ for lite? Er jo tross alt nå babyen vokser

Var ikke flink med kostholdet med førstemann! Og småspiste en god del, fikk ristet av meg 7-9kg før jeg ble gravid med nr 2.. Så passer bedre på denne gangen!
 
Med førstemann gikk jeg opp 12-13kg, håper på noe det samme denne gangen og! Foreløpig har jeg gått opp 4kg siden første svangerskapskontroll, er i uke 24. Vet ikke om det er for mye/ for lite? Er jo tross alt nå babyen vokser

Var ikke flink med kostholdet med førstemann! Og småspiste en god del, fikk ristet av meg 7-9kg før jeg ble gravid med nr 2.. Så passer bedre på denne gangen!
Ingen her er nok utdannet eller vet nok om deg til å si om det er normalt eller for mye eller for lite, det er ett spørsmål du må stille til din JM eller lege :)
 
Jeg gikk en liten omvei på vei hjem fra jobb i dag! :happy: Gått litt over 8.000 skritt i løpet av dagen og er så fornøyd! :) Endelig i litt bedre form!
 
Vi var i Sverige på lørdag, og handlet altfor mye godteri. Merker det ikke var lurt, for det er altfor fristende å stikke hånda inn i godteriposen når jeg er en tur på kjøkkenet :angelic:

Men samtidig har jeg vært flink til å spise grovt brød og yoghurt til frokost hver dag denne uka. Før pleide jeg å droppe frokosten helt, og klarte meg på en kopp kaffe de første 2-3 timene av dagen.

I følge badevekta mi har jeg ikke gått opp noe siden jeg ble gravid, og i følge vekta hos legen har jeg gått ned 2 kg. Så det var litt deilig å se, for jeg er redd for å gå opp mye siden det er så kort tid siden sist jeg var gravid. Hadde akkurat gått ned 16kg da jeg ble gravid igjen.
 
Hei! Ser denne tråden har dødd litt ut, så jeg tar den opp igjen jeg. Er det noen av dere som aktivt trener styrke? Tenker da alt mellom 1-6 dager i uken men som har opprettholdt frekvensen? selv har jeg trent alt fra 3-7 dager gjennom hele svangerskapet hittil (uke 18), men begynner å slite med å finne øvelser som ikke belaster bekkenet for mye og/eller krever stort buktrykk, så jeg trenger tips!
 
Back
Topp